جاباما
۶۳۱۹۰۳
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

انتقال نفت کرکوک به ایران چه معنایی دارد؟

رویترز احداث خط لوله انتقال نفت شمال عراق به ایران را "ضربه‌ای" به امید‌های ترکیه برای تبدیل شدن این کشور به مرکز صادرات انرژی به اروپا دانست.

فرارو: مقامات عراق، چند روز پیش اعلام کردند که نفت کرکوک از طریق ایران صادر خواهد شد. این خبر مورد توجه رسانه‌های عربی و غربی قرار گرفت.

تنش‌هایی که در اثر برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق پدید آمد، باعث تمرکز بیشتر رسانه‌ها بر رویداد‌های این منطقه شد. یکی از خبرهای جدیدی که توجه رسانه‌ها را جلب کرده، صادرات نفت کرکوک به ایران است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، صادرات نفت کرکوک به ایران را "اولین دستاورد مداخله ایران در کردستان" عراق دانست و نوشت: ایران و عراق، یک پروژه برای احداث خط لوله از میدان‌های کرکوک به بنادر ایران در خلیج (فارس) را احیا کرده‌اند. این خط قادر است روزی ۶۵۰ هزار بشکه جابجا کند و قرار است جایگزین خط لوله کنونی شود که همین نفت خام (کرکوک) را به بندر جیهان ترکیه منتقل می‌کند.

این خط، ضربه‌ای به بلندپروازی‌های آنکارا است، زیرا ترکیه مایل است مرکز انتقال انرژی به اروپا شود.

این روزنامه مدعی شده که عراق برای اولین بار پس از همه‌پرسی اخیر اقلیم کردستان، موافقت کرده که مسیر صادرات نفت خام کرکوک تغییر دهد.

در همین رابطه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که قرار است نفت کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه منتقل شود.

این خبرگزاری با ادعای اینکه ایران درگیر جنگ نیابتی با عربستان است، نوشت: گسترش نفوذ ایران در سوریه، یمن و لبنان باعث مطرح شدن نگرانی‌های فزاینده در واشینگتن و ریاض شده است.

مقامات عراقی و منابع تجاری به رویترز گفته‌اند طبق توافق جدید ایران و عراق، اولین محموله‌های نفتی کرکوک در روزهای آینده به ایران منتقل خواهد شد. در مرحله مقدماتی ایران، ۱۵ هزار بشکه به ارزش یک میلیون دلار در روز دریافت خواهد کرد. این میزان به تدریج به ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

حمید حسینی، رئیس اتفاق بازرگانی ایران و عراق، گفته ایران می‌خواهد یک خط لوله با عراق احداث کند که بتواند روزانه ۶۵۰ هزار بشکه از نفت کردستان را به ایران منتقل کند. بخشی از این نفت به پالایشگاه‌های ایران و بخشی دیگر صادر خواهد شد.

این خط لوله قرار است جایگزین خط کنونی صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه شود.

رویترز احداث خط لوله انتقال نفت شمال عراق به ایران را "ضربه‌ای" به امید‌های ترکیه برای تبدیل شدن این کشور به مرکز صادرات انرژی به اروپا دانست.

علاوه بر این، از دیدگاه این خبرگزاری، این خط جدید، مدرکی از شکست آمریکا در جلوگیری از مصالحه بین متحدش عراق و بزرگ‌ترین دشمن سیاسی‌اش، یعنی ایران دانست. ایرانی که به سرعت در خاورمیانه نفوذ کسب می‌کند.

"این امر تا حدودی به دلیل ژنرال قاسم سلیمانی است."

یک منبع نزدیک به دولت در اربیل، با اشاره به از بین رفتن آرزوی کردستان برای تبدیل شدن به یک صادر کننده بزرگ نفت، گفت: "ایران پادشاه این بازی خواهد بود."
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد سلطان

      به خاک نشستن کشور عراق را تسلیت میگوییم! یعنی از داعش شکست میخورد بهتر از اینکار بود!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو ایرانی نیستی وگرنه یه کم غیرت برات مانده بود

    • یعقب

      حالا موقعشه خسارت جنگ تحمیلی از عراق گرفت ولی چکنم هنوزم هوای عراقیها رادارند

    • بدون نام

      بعضی دوستان در حال و هوای قدیم به سر میبرن.کشور عراق بهترین فرصت برای اثبات قدرت است . نه جبران خسارات قبل.قدرت ایران اثبات بشود خود به خود خسارات قبل تاحد زیادی جبران میشود و یک ضربه ی محکم به دشمن است و هم خاورمیانه به ثبات میرسد. حداقل تا شعاع 2000 کیلومتری ایران ایمن میشود

    • بدون نام

      عجب یعنی چی ؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج