۶۳۴۵۶۵
۹ نظر
۵۰۱۵
۹ نظر
۵۰۱۵
پ

درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

این خاصیت سینمای روتین و محافظه کار است که بازیگران را به کلیشه بدل می کند اما جایگاه خلاقیت بازیگر در رهایی از این کلیشه پردازی چیست؟ آیا بازیگر نمی تواند خودش طوری انتخاب کند که از این کلیشه سازی ها رهایی یابد و از آن مهمتر طوری در جهت ایفای نقش پیش برود که تکراری ترین تیپ را هم با رنگی از تازگی ایفا کند؟

ماهنامه دنیای زنان - محترم صفری سلطانی: این خاصیت سینمای روتین و محافظه کار است که بازیگران را به کلیشه بدل می کند اما جایگاه خلاقیت بازیگر در رهایی از این کلیشه پردازی چیست؟ آیا بازیگر نمی تواند خودش طوری انتخاب کند که از این کلیشه سازی ها رهایی یابد و از آن مهمتر طوری در جهت ایفای نقش پیش برود که تکراری ترین تیپ را هم با رنگی از تازگی ایفا کند؟

درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

قطعا نمی توان از بازیگر انتظار داشت که مدت ها بیکار یا کم کار بماند و از درآمد اصلی اش که ناشی از کار بازیگریست باز بماند تا نقش های متفاوت ایفا کند. اصلا مگر یک بازیگر آن هم بانوی بازیگر چقدر می تواند در بورس باشد که این را از او بخواهیم؟

پس می ماند فرض دوم یعنی بازیگر باید طوری نقش های تکراری را ایفا کند که رنگی از تازگی در نقش ها به چشم بخورد. ساره بیات پیش از آن که به واسطه مهمترین فیلم اصغر فرهادی «جدایی نادر از سیمین» مورد توجه قرار گیرد کلی فیلم تلویزیونی و حتی سریال و از جمله «بانو»، «مرگ یک شاعر»، «ریسمان سبز»، «ترانه پاییزی»، «ی مشت پر عقاب»، «بیگناهان» و «تباهی» بازی کرده بود اما کشف فرهادی و قرار دادن او در قامت بانویی از طبقه پایین جامعه که بناست برای کمک به همسر بیکارش از جان مایه بگذارد موجب شد توانایی های این بازیگر پیش روی سینمای ایران قرار گیرد.

بازی جاندار ساره بیات در «جدایی...» و تصویرسازی دقیق از خلق و خوی یک زن مذهبی از طبقه پایین موجب شد او برنده سیمرغ بهترین بازیگری جشنواره فجر هم شود. خیلی جالب است که بازیگری که یک فیلم نه چندان دیده شده به نام «مقلد شیطان» را در کارنامه داشت با ایفای نقش در دومین تجربه بازیگری خود برنده سیمرغ شود. این اتفاق برای ساره بیات افتاد و فصلی تازه را در کارنامه او ایجاد کرد.
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

بازنشر دردکشیدگی از سینما تا شبکه خانگی

«۲۱ روز بعد» و «زرد» تازه ترین فیلم های اکران شده ساره بیات هم تصویری از این دردکشیدگی را در خود دارند. در «۲۱ روز بعد» او در قامت مادر سرطانی یک نوجوان عشق سینما ظاهر شده است.

مادری که همه جور بدبختی بر سرش آمده؛ از سرطانی که درمانش پر هزینه است تا مرگ همسر و دردسرهای نوجوانی که شرایط زندگی مادر را درک نمی کند؛ بدبختی هایی که فقط یکی از آنها کافیست تا کمر یک زن را خم کند اما به مانند الگویی که بیات از «جدایی...» با خود آورده، نه تنها در برابر مشکلات سر خم نمی کند بلکه سعی می کند همچنان بایستد و ادامه دهنده زندگی سخت خود باشد.
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

«زرد» که پیشتر «جاده باریک می شود» نام داشت، تصویر دیگری از دردکشیدگی ساره بیات را نشان می دهد. بیات در «زرد» ایفاگر زنی است که همسرش به ناگاه به کما رفته و حالا او باید همه تلاشش را بکند برای جور کردن ۱۰۰ میلیون پول جهت عمل پیوند کبد همسر؛ اما در جریان این تلاش برای پول جور کردن است که از یک طرف همه جور رفتار زشتی حتی از سوی دوستان را متحمل می شود و همه جور پیشنهادی حتی پیشنهادهایی بی شرمانه به وی می شود ولی باز می ایستد و نمی شکند.

او حتی در جایی از داستان در می یابد که همسرش به او خیانت کرده تا حجم دردکشیدگی او دو چندان شود ولی باز هم می ایستد تا در پایان فیلم خطاب به همسر مرحومش جمله «دوستت دارم» را بگوید.

«عاشقانه» تازه ترین تجربه سریالی ساره بیات هم او را در قامت زنی درد کشیده نشان می دهد؛ اما این بار یک پزشک درد کشیده. درد در اینجا سقط فرزند به خاطر رفتار نادرست فرزند و سرکوب میل شدیدی است که به فرزنددار شدن دارد.
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

امان از محافظه کاری کارگردانان

فصل تازه کارنامه بازیگری ساره بیات اگر همراه می شد با ایفای نقش های متفاوت و تجربه دنیاهایی مختلف قطعا می توانست شرایطی را فراهم آورد برای آن که ساره بیات جایگاهی دست نیافتنی در میان بانوان بازیگر تاریخ سینمای ایران پیدا کند اما به دلایل مختلف که شاید بهترین اش همان محافظه کاری کارگردانان سینماست این اتفاق نیفتاد.

بعد از «جدایی...» به غیر از دو تجربه «محمد رسول الله (ص)» که بیات در آن در نقشی تاریخی به نام «حلیمه» مادر پیامبر (ص) ایفای نقش کرده و البته حضورش در یک کمدی - فانتزی به نام «خواب زده ها» او در بقیه آثارش تقریبا یکسره مشغول بازنشر زنان درمانده اجتماع بود؛ زنانی که پیش تر یک بار نمونه ای از آنها را در «جدایی...» ترسیم کرده بود.
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

«لامپ ۱۰۰»، «فصل فراموشی فریبا»، «خداحافظی طولانی»، «ناهید» و «عادت نمی کنیم» از جمله آثار ساره بیات هستند که کاراکتر زن دردکشیده در آنها بازنشر شده است. در این بین مثلا یک بار زن دردکشیده را در برخورد با همسر معتاد «لامپ ۱۰۰» می بینیم یا بار دیگر در «فصل فراموشی فریبا» زن دردکشیده را در برخورد با اجتماع بیرون برای حل مشکلات اقتصادی می بینیم.

در «ناهید» این زن دردکشیده زنی مطلقه است که اجتماع سنتی اجازه ازدواج دوم را به او نمی دهد و در «عادت نمی کنیم» این زن دردکشیده همسر یک استاد دانشگاه است و به شدت نسبت به همسر دچار سوءظن شده است. در «خداحافظی طولانی» این زن دردکشیده مدت ها پیش مرده است و حالا مرد در خاطراتش با این زن روبروست.
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

زنگ خطر برای بازیگر مستعد

شاید اگر ساره بیات می کوشید همین دردکشیدگی را هم با رنگ و بویی متفاوت ایفا کند قطعا می شد به گونه ای دیگر به کارنامه او نگریست اما وقتی می بینیم میان اکتها و رفتارهایش از «عاشقانه» تا «زرد» تفاوت چندانی نیست، یحتمل باید زنگ خطر را برای این بازیگر مستعد به صدا در آوریم.

صد البته که بخشی از این تکرار مکررات ناشی از فیلمنامه های نه چندان قرص و محکم سینما و شبکه خانگی است. اگر فیلمنامه نویسان بیشتر بر روی متن های خود وقت بگذارند و بکوشند پرداخت دقیق تری از کاراکترها حتی کاراکترهای تیپیکال را فراهم کنند، بازیگران هم خواهند توانست با شناخت کامل تری اجراهای متفاوت تری از خود ارائه دهند اما مشکل آنجاست که فیلمنامه نویسان هم اغلب با خاطراتی که از نقش های قبلی بازیگران دارند به نگارش روی می آورند. همین می شود که حس کنیم ساره بیات در تکراری افتاده که رهایی از آن فقط و فقط به یک صورت می تواند شکل گیرد و آن هم خواسته شخصی خود بازیگر برای این که مدتی دور فیلمنامه های تکراری را خط بکشد و صبر کند تا شخصیتی کاملا متفاوت به وی پیشنهاد شود.
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

قرعه به نام کدام کارگردان می خورد؟

راستی چرا سینمای ایران این قدر ترسو شده که جرأت نمی کند نقشی متفاوت به ساره بیات دهد؟ چرا یکی از کارگردانان پر ادعای ما که مدام در گفتگوهای شان بر توانایی های عظیمی (!) که در تالیف دارند صحه می گذارند، جرأت این را ندارند که نقشی کاملا در تضاد با تیپ زن دردکشیده را در اختیار ساره بیات بگذارند؟
درباره ساره بیات؛ زیبا و جذاب اما تکراری!

آیا جز این است که حاضری خوری و تنبلی باعث این امر شده است. آنها که با بیات کار کرده اند او را بازیگری اهل تعامل می دانند که اتفاقا می کوشد کاملا در مسیر خواسته های کارگردان حرکت کند. با این انعطاف، این که همه بسنده کرده اند به نیمه دردکشیده بازیگری این بانو جای پرسش دارد. بالاخره کدام کارگردانی خواهد آمد و این نیمه را کنار گذاشته و نیمه ای دیگر از بیات را ارائه می دهد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نسیم

      اتفاقا نقشهایی که بازی می کنه همه تاثیر گذاره
      اتفاقا تنها کسی که توی سینمای ایران بازی فوق العاده عادی و کلیشه ای و خیلی تکراری داره لیلا حاتمیه
      همیشه نقش یه زن اروم و صبور و روی مخ ...اون باید یه تغییری بده.. حداقل خانم بیات جذابیت چهره بالایی داره و قابلیت گریم عالی ولی حاتمی با اون چهره سرد و تکراری دیگه کسل کننده است برای بیننده.
      من خودم به شخصه اگه بدونم توی فیلمی حاتمی بازی کرده پامو توی سینما نمیزارم

      پاسخ ها

      • reza

        نمیگی لیلا حاتمی کامنتتو میخونه دلش میشکنه و بازیگری رو کنار میزار!

      • user

        لیلا حاتمی نامزد 12دوره جشنواره ،صاحب بالاترین دستمزد در بازیگران زن،کسی که 20 سال توو اوج بوده،چهارمین زن زیبای خاورمیانه ،جزو 12بازیگر برتر زن قرن 21 به انتخاب نشریه اندی وایر و...آخه نسیم کوچولو تو قد این حرفا نیستی!

    • بدون نام

      حالا بنده خدا نسیم خانم نظرش رو گفته.دلیل نمیشه انقدر بکوبونیدش.لیلا حاتمی هم با تمام عناوین و القابی که فرمودید هنرمند برجسته ای هستن قطعا ولی خدا نیست.شاید یکی بازیش رو نپسنده.

      پاسخ ها

      • user

        کسی که فرق نقد و تخریب رو نمیفهمه و بازیگری که کلی طرفدار داره رو میکوبه حقشه خودشم کوبیده بشه

    • بدون نام

      تیتر و برعکس کنین زشت و بیریخت ولی با نقش های متفاوت

    • بدون نام

      کجاش زیباااااا و جذااااااابه ؟؟؟!!!!!!
      ما ک زیبایی و جذابیت ندیدیم. فقط پول داره.. پووووول

    • ناشناس

      لیلا حاتمی بازیگر خوبیه ولی خیلی دیگه بزرگش کردند ما بازیگرای خوب زیاد داریم

    • بدون نام

      اتفاقا اصلا زیبا و جذاب نیست...برعکس، یخ و گوشت تلخه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج