۶۳۷۶۸۴
۱ نظر
۵۰۳۷
۱ نظر
۵۰۳۷
پ

تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)

بیشتر شاعران یا درباری بودند و یا در جمع های محدودی شعرهای خود را می خواندند. انوری یکی از شاعران درباری بود. او در بازار دید که کسی شعرهای او را برای مردم می خواند. پرسید: «این شعرها از کیست؟» گفت: «انوری.» پرسید: «انوری را می شناسی؟» گفت: «من خودم انوری ام.» انوری گفت: «شعردزد دیده بودیم، اما شاعردزد نه.»

ماهنامه نزدیک: بیشتر شاعران یا درباری بودند و یا در جمع های محدودی شعرهای خود را می خواندند. انوری یکی از شاعران درباری بود. او در بازار دید که کسی شعرهای او را برای مردم می خواند.
پرسید: «این شعرها از کیست؟» گفت: «انوری.» پرسید: «انوری را می شناسی؟» گفت: «من خودم انوری ام.» انوری گفت: «شعردزد دیده بودیم، اما شاعردزد نه.» این یعنی شاعرانی کم و بیش بین مردم شناخته شده بودند، اما نه در این حد که کسی قیافه آنها را بشناسد.
1060
کمپفر (Engelbert Kaempfer)، جهانگرد آلمانی: مردم اصفهان در قهوه خانه ها جمع می شوند و خوانندگان و موسیقی نوازان مشهور برای آنها آهنگ اجرا می کنند.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)
میدان نقش جهان اصفهان به قلم کمپفر

1330
اولین بازیگر زن، اولین بادیگارد برای سلبریتی: روح انگیز سامی نژاد، بازیگر اصلی فیلم «دختر لر» (اولین فیلم ناطق ایران)، پس از 18 سال زندگی در هند و بازی در دو فیلم به ایران بازگشت.
سامی نژاد: هرموقع که از در شرکت می آمدیم بیرون، مجبور بودیم سه نفر مستحفظ داشته باشیم، یک شوفر و دو نفر کمک شوفر که شیشه پرت نکنند. هر جایی هم که می رفتیم باید یک چیزی سرمان می انداختیم تا کسی ما را نشناسد
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)

1341
سلبریتی محبوب: تختی (کشتی گیر مشهور ایرانی) برای جمع کردن کمک به مردم زلزله زده بویین زهرا با یک صندوق در گردن از پارک ساعی تا خیابان فردوسی پیاده رفت. مردم کمک های بسیاری کردند و ده ها کامیون برای کمک فرستادند.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)


۱۳۴۲
اولین حضور سلبریتی ها در سیاست: امامعلی حبیبی، کشتی گیر معروف مازندرانی نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی شد.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)


1344
اولین سوپراستار سینما: فیلم گنج قارون اکران شد و محمدعلی فردین، ستاره فیلم، به سرعت محبوب مردم شد. فردین سه سال بعد به خاطر بازی در فیلم «سلطان قلب ها» به همین نام معروف شد.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)

دهه 50
سینما در میان مردم رواج دارد، اما جامعه مذهبی رفتارهای خلاف عرف سلبریتی ها را نمی پذیرد.
نادیا (بازیگر فیلمفارسی): من در خانه خیلی مومن بودم، ولی در فیلم ها، رُل من آن طور بود. من از خانواده ای مذهبی آمده بودم. در خانه، نماز و روزه ام سر جایش بود. ولی شغل من آن طور بود که باید می رفتم روی صحنه. باید لباس کوتاه می پوشیدم. باید نقشم را بازی می کردم.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)

۱۳۵۷
حضور ستاره ها ممنوع: ستاره های سینما و تلویزیون پیش از انقلاب، دیگر نمی توانستند فعالیت کنند. محمدعلی فردین (بازیگر سینما) از مسئولان سینما در خواست فعالیت می کند، اما به او جواب منفی می دهند.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)


دهه 60
اولین ستاره های سینمای پس از انقلاب: جمشید هاشم پور برای بازی در فیلم های حادثه ای و خسرو شکیبایی برای بازی در نقش روشنفکر در فیلم هامون، ستاره شدند. نیکی کریمی هم یکی از اولین ستاره های زن سینمای پس از انقلاب بود.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)

1369
مردم، شاعران را نمی شناسند. عباس کیارستمی: «در فرودگاه مهرآباد اخوان ثالث را دیدم. قصد سفر به لندن را داشت. کسی او را نمی شناخت. به نظرم آمد اگر بخواهی جزو مشاهیر باشی باید صورتی آشنا داشته باشی نه نامی آشنا.»
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)


دهه ۷۰
اولین و معروف ترین ممنوع التصویری: محمود شهریاری به گفته خودش بارها ممنوع التصویر شد. اما بار اول به خاطر رقص در بخش مردانه عروسی برادرش بود. شهریاری: «من همیشه ممنوع التصویرم. گاهی هم در بین آن آزادالتصویر می شوم.»
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)

۱۳۷۴
اولین ممنوع التصویر زن: احتمالا کمند امیرسلیمانی (بازیگر نقش «آذر» در سریال «پدرسالار») اولین ممنوع التصویر در ایران است. گفته می شود فیلم نامناسبی از او پخش شد و باعث ممنوع التصویری او شد.
تاریخچه کوتاه سلبریتی‌ها در ایران (۱)
ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا با آبروی مردم بازی میکنید؟فیلم کمند امیر سلیمانی یه رقص ساده بود که اگه الان بود کسی نگاهشم نمیکرد.فیلم نامناسب!!!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج