۶۴۰۹۸۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟

اخیرا نسل جدید خودروی تسلا رودستر سر و صدای زیادی به پا کرده است و توانسته توجهات بسیاری را به سوی خود جلب نماید.

برترین ها - ترجمه از پلاد ناصری: اخیرا نسل جدید خودروی تسلا رودستر سر و صدای زیادی به پا کرده است و توانسته توجهات بسیاری را به سوی خود جلب نماید. اگرچه مدتها بود که بسیاری از علاقه مندان انتظار معرفی این خودروی جدید را می کشیدند، اما آنچه در رابطه با مشخصات آن منتشر شده است، بسیار بیش از سطح انتظارات آنها بوده است.
برای اولین بار در هنگام رونمایی از کامیون برقی جدید تسلا، رودستر جدید این کمپانی به شکل رازآلودی معرفی گردید و در طی این مراسم، در پشت یک تریلر و با انبوهی از دود غلیظ نمایش داده شد.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟
اما مشخصات فنی که در مورد نسل دوم تسلا رودستر اعلام شده است، بسیار هیجان انگیزتر از این نمایش ویژه بود. توان پیمایش این خودروی برقی با یک بار شارژ، مسافتی در حدود 1000 کیلومتر است؛ و با گشتاور نیروی 10 هزار نیوتن متر، حداکثر سرعتی در حدود 400 کیلومتر بر ساعت، دارد و می تواند در زمان 1.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
شاید این آمار و ارقام به نظر چندان جدید نرسند، اما برای یک خودروی جاده ای که به صورت انبوه تولید خواهد شد، فوق العاده عالی به نظر می رسند. پس به معنای واقعی کلمه، این خودرو، بسیار پرسرعت است. اما پرسرعت بودن این خودرو را با چه مقیاسی می سنجیم؟ برای پاسخ گفتن به این سول، سرعت تسلا رودستر را با پنج خودروی پرسرعتی که از نظر شتاب حرکت، با آن تشابه دارند مقایسه خواهیم کرد.

۱. خودروهای مسابقات فرمول یک - صفر تا صد در ۲.۵ ثانیه

با وجود آنکه شتاب خودروهای فرمول یک به طور رسمی مشخص نیست، اما عموما شتابی که برای نسل جاری خودروهای فرمول یک در نظر گرفته می شود، به اندازه ای است که تخمین زده می شود این خودروها در حدود 2.5 ثانیه سرعتشان را از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برسانند. وزن این خودروها معمولا زیاد است و به طور متوسط در حدود 728 کیلوگرم وزن دارند. اما موتور پیشرانه توربو V6 آنها که 1.6 لیتر حجم دارد، با دو سیستم بازیابی انرژی می تواند توان 750 اسب بخار توان را تولید نماید. عملکرد خودروهای امروزی فرمول یک در مسیر مستقیم، چندان بالا نیست، اما با کمک گرفتن از ترفندهای آئرودینامیک، در پیچ ها کارکرد بسیار باثبات و خوبی از خود نشان می دهند.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟

2. دوج چلنجر SRT دیمون - صفر تا صد در 2.3 ثانیه

از بین دو خودروی جاده ای که در این مطلب به آنها پرداخته ایم، دوج چلنجر SRT دیمون، تنها خودرویی است که نیروی پیشرانه در آن به محور عقب وارد می شود. چلنجر دیمون در ابتدای سال ۲۰۱۷ معرفی شد و با مشخصاتی که دارد تبدیل به خودروی رویایی عاشقان درگ شده است. به لطف پیشرانه قدرتمند V۸، با حجم ۶.۲ لیتر، این خودرو می تواند توان ۸۴۰ اسب بخار قدرت داشته باشد و به این ترتیب به عنوان قدرتمندترین خودروی دوج که تاکنون تولید شده است، شناخته می شود.
برای آنکه دیمون بتواند بهترین عملکرد را در مسیر مستقیم ۴۰۰ متر از خود نشان دهد، و در کمترین زمان ممکن این مسافت را طی کند، به سیستم رانندگی درگ مجهز شده است. سازندگان کمپانی آمریکایی دوج معتقدند که این خودرو می تواند تنها در ۲.۳ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟

۳. تسلا مدل S P۱۰۰D با حالت رانندگی «شگفت انگیز» - صفر تا صد در ۲.۴ ثانیه

احتمالا بهترین خودرویی که می تواند با رودستر جدید تسلا قابل مقایسه باشد، محصول مدل S این خودروساز است که به عنوان برادر بزرگتر نسل دوم رودستر شناخته می شود. P100D، سدان چهار درب تسلا، در بهترین حالت که مجهز به سیستم رانندگی «شگفت انگیز» است، می تواند در مدت زمان 2.4 ثانیه، سرعت خود را به صد کیلومتر بر ساعت برساند. اگرچه در تست های دیگری که انجام شده، زمان های کمتری نیز به دست آمده است.
همچون رودستر، P100D نیز دارای سیستم محرک چهار چرخ است (حرف D نیز در نام این خودرو مخفف Dual است که نشانگر دو موتور بودن آن می باشد). هر دوی این خودروها ظرفیت چهار سرنشین را دارند، و البته به نظر می رسد مدل S، خودروی کاربردی تری نسبت به رودستر باشد.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟

4. پورشه 919 هیبرید - صفر تا صد در 2.2 ثانیه

خودروی پروتوتایپ پورشه که در مسابقات لِمَنز شرکت می کند، به زودی به روزهای بازنشستگی خود نزدیک می شود. از سال ۲۰۱۴ که پورشه به مسابقات جهانی استقامت بازگشته است، مدل ۹۱۹ هیبرید خود را سال به سال بهبود داده است. این خودرو تنها دارای وزن ۸۷۵ کیلوگرم است و دارای موتور الکتریکی است که نیروی محرکه لازم را به محور چرخ های جلو وارد می کند. در عین حال یک پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ نیز محور چرخ های عقب را به حرکت وا می دارد.
وجود سیستم محرک چهار چرخ و وزن کم این خودرو باعث شده است که پورشه ۹۱۹ هیبرید حتی نسبت به خودروهای فرمول یک نیز پرسرعت تر باشد. جای تاسف و حسرت دارد که این خودرو روزهای پایانی خودش را سپری می کند و تا پایان سال ۲۰۱۷ از گردونه مسابقات خارج خواهد شد.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟

۵. خودروهای مسابقات رالی کراس - صفر تا صد در کمتر از دو ثانیه

خودروهای رالی کراس، سریع ترین خودروهای مسابقه ای حال حاضر جهان هستند. این اتومبیل ها به سیستم هیبریدی با پیشرانه های قدرتمندی مجهز هستند که باعث شده است بدون هیچ حرف و حدیثی عنوان پرسرعت ترین خودروها را به خودشان اختصاص دهند. موتور چهار سیلندر دو لیتری این خودوها می تواند بیش از 600 اسب بخار توان داشته باشند. همچنین سیستم محرک چهار چرخ نیز به سرعت چشمگیر آنها کمک زیادی می کند.
با وجود مسیرهایی که این خودروها در پیست های مسابقات طی می کنند و پیچ و خم های موجود، معمولا خودروهای رالی کراس بیشینه سرعتی در حدود 209 تا 274 کیلومتر بر ساعت دارند و اغلب با وجود شتاب بالایی که دارند، سرعتشان از این مقدار تجاوز نمی کند. با این اوصاف تمام خودروهای شرکت کننده در مسابقات رالی کراس، دارای شتاب صفر تا صد کمتر از دو ثانیه هستند، اما چرا تسلا رودستر بیشتر از تمام این خودروها در مرکز توجه علاقه مندان قرار گرفته است؟ پاسخ ساده است، زیرا با هیچکدام از خودروهای رالی کراس نمی توانید در جاده های عمومی رانندگی کنید و اگر بخواهید یکی از آنها را خریداری کنید، باید قیمتی در حدود چهار برابر قیمت تسلا رودستر که در سال 2020 عرضه خواهد شد، هزینه نمایید.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟

مقایسه ویژه با شاتل های فضایی - صفر تا صد در 7.5 ثانیه

شاید در خیلی از اوقات عملکرد تسلا رودستر را به یک موشک تشبیه کنیم و آن را مثل یک موشک سریع بدانیم. اما واقعا شاتل های فضایی چه شتابی دارند؟ شاتل ها به دلیل وزن بالایی که دارند و عموما به دلیل مخزن سوخت بزرگشان، زمان زیادی را برای شتاب گرفتن و شروع به حرکت نیاز دارند. ولی بعد از بلند شدن از زمین و با جدا شدن مخزن سوخت، با بیشینه سرعت حدودی ۲۸,۱۶۵ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه می دهند. در واقع از این منظر باید گفت که شاتل های فضایی عملکردی برعکس خودروهای مسابقه ای رالی کراس دارند و شتاب اولیه را فدای حداکثر سرعت فوق العاده بالای خود می کنند.

در انتها باید اشاره کرد که با وجود مشکلات زیادی که شرکت تسلا، و مالک آن، ایلان ماسک، با آنها مواجه شده اند، اما محصول جدیدشان یکی از خاص ترین و منحصربفردترین خودروهای تاریخ خواهد بود. البته برای دیدن تسلا رودستر و سوار شدن بر آن بایستی حدود 2 سال صبر کنیم، چون تولید این خودرو به صورت انبوه از سال 2020 آغاز می گردد. بنابراین هنوز قضاوت در مورد این خودرو و اظهار نظر در مورد ویژگی های آن بدون انجام تست های عملی، اندکی زود به نظر می رسد.
رودستر جدید تسلا تاریخ می‌سازد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج