۶۴۳۵۹۳
۴ نظر
۵۰۰۱
۴ نظر
۵۰۰۱
پ

کاهش سقف سرعت مجاز نیاز به بررسی دارد

کاهش سقف سرعت مجاز، اخیرا از سوی وزارت راه به عنوان راهکاری برای کاهش تلفات جاده ای پیشنهاد شده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این موضوع نیاز به بررسی های علمی تری دارد.

خبرگزاری مهر: کاهش سقف سرعت مجاز، اخیرا از سوی وزارت راه به عنوان راهکاری برای کاهش تلفات جاده ای پیشنهاد شده است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این موضوع نیاز به بررسی های علمی تری دارد.

حوادث رانندگی در ایران پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را می گیرد.

اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور می گویند؛ در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته است، اما عدد ۱۶ هزار همچنان عدد بالایی محسوب می شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز با اشاره به مجموع ۱۶ هزار تلفات جاده ای در کشور می گوید: ۳۰ درصد از این تلفات در داخل شهرها و مابقی در راه های برون شهری رخ داده که بخشی از آن ها در حاشیه شهرها هستند.

قطعا این کاهش تلفات جاده ای با بهبود زیرساخت ها و آموزش های شهروندی و فرهنگسازی محقق شده است، با این حال وزارت راه و شهرسازی، پلیس راه و دیگر نهادهای ذی ربط تلاش شان این است که این آمار شاهد کاهش بیشتری باشد.

تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی گفت: کشته شدن ۱۶ هزار نفر در سال به معنای این است که در ازای هر صد هزار نفر جمعیت، سالانه ۲۰ نفر کشته می‌شوند که این رقم در آمریکا ۱۰.۵ نفر و در ترکیه ۸.۶ نفر است. همچنین در اغلب کشورهای اروپایی این رقم به ۲.۵ تا ۶ نفر می‌رسد.

کاهش سقف سرعت مجاز

یکی از راهکارهایی که برای سرعت بخشیدن به کاهش تلفات جاده ای پیشنهاد شده است، کاهش سقف سرعت مجاز در جاده ها و آزادراه هاست.

بر این اساس، سقف سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر، در راه‌های اصلی از ۹۵ کیلومتر بر ساعت به ۸۵ کیلومتر و در راه‌های فرعی به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد.

چندی پیش حتی خبری در رسانه ها منعکس شد، مبنی بر اینکه رییس سازمان راهداری در حالی کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها را به عنوان برنامه نهایی و در دست اجرا عنوان کرد که مجری اصلی این برنامه نه تنها اطلاعی از نهایی شدن آن ندارد که حتی اعلام می‌کند این موضوع تنها در حد یک پیشنهاد مطرح شده است.

کشاورزیان چند روز پیش به منظور کاهش تعداد تصادفات و تلفات رانندگی در جاده‌های بین شهری کشور اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام گرفته از این پس میانگین سرعت مجاز در جاده‌های کشور ۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد.

این موضوع درباره آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی تصدیق می‌کند و از این پس جرایم رانندگی در این حوزه جدید اعمال خواهد شد.

همه کارشناسان نظر بدهند

سردار محمد رضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش سقف سرعت می گوید: این موضوع توسط دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و اولویت آن در وهله اول مربوط به داخل شهر نیست.

وی درباره این طرح و تصویب آن می گوید: به نظر می رسد بحث کاهش سرعت مجاز نیاز به بررسی بیشتر دارد و نباید یک بعدی به آن نگاه کرد.

رئیس پلیس راهور تهران توضیح می دهد: حتما باید کارشناسان فنی، کارشناسان راه، پلیس و همه مسئولان ذی ربط در این باره نظر بدهند. حتی معتقدم باید پا را فراتر گذاشت و نظرات کسانی که در حوزه پزشکی خواب و روانشناسی تخصص دارند، لحاظ شود تا اثرات خستگی و خواب آلودگی در صورت کاهش سرعت بررسی شود.

سردار مهماندار اضافه می کند: این موضوع آن قدر حائز اهمیت است که به نظر من باید مسائل اقتصادی نیز در آن دیده شود و با جمع آوری همه نظرات بتوان به یک تصمیم درست و منطقی رسید.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: همه این افراد باید پای کار بیایند، یک کار تحقیقاتی صورت بگیرد و آن گاه بعد از بررسی همه عوارض و فواید، درباره آن به تصمیم جامع و کامل رسید. والا صرف چنین طرح هایی نمی تواند کارآیی مدنظر را داشته باشد.

نباید به بی راهه رفت

کاهش حدود ۱۰ هزار نفری تلفات جاده ای البته رقم قابل توجهی است و نشان می دهد اقدامات در مسیر درست صورت گرفته است، اما باید تاکید کرد در این زمینه قطعا برای رسیدن به استاندارد جهانی نیاز به حرکتی آهسته و پیوسته و برخورداری از نظر همه کارشناسان و صاحب نظران است تا مسیری که درست انتخاب شده، به بیراهه نرود و به چالش های جدی در این حوزه بدل نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • همیشه پیروز روحانی

      جاده های کشور مشگلی ندارن میخوان خودشونو تبرئه کنن بهانه سرعت میارن اولین قدم کیفیت ماشینا رو درست کنین بعد بهانه سرعت بیارین 110کیلومتر سرعتی نیست بخوان 10تاشو کم کنن

    • حسین اسلامی

      با سلام . اصلا سرعت غیر مجاز هیچ دخالتی در تصادف ندارد . چیزی که مهم است و باید جلو آن گرفت سبقت غیر مجاز و خواب آلودگی. که به دنبال آن حادثه های ناگواری به همراه دارد . راننده اگر با جاده خودش را هماهنگ کند هیچ وقت با سرعت ۱۲۰ اتفاقی نمی افتد . تمام تصادفات . چرت ‌ سبقت واژگونی بوده

    • بدون نام

      همین الان هم سرعت ۱۱۰ در اتوبان و بزرگراه واقعا حسته کننده است.
      اصلا میخواید پیاده شیم هل بدیم

    • حامدخوش طینت

      خیلی به فکرایمنی مردم هستین روشنایی جاده هاروردیف کنین باماشینم ازتهران رفتم مشهدکل جاده شبهاچراغ نداره .ولی درعوض دوربین ثبت تخلف تادلتون بخوادهست خوب اولی هزینه برهست برق مصرف میشه دومی درآمدزاهست خلافی ثبت میکنه. خیلی دلم میخوادیه تفنگ ساچمه ای بگیرم دستم لنزاین دوربینهاروبزنم خردکنم دلم خنک شه. ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج