جاباما
۶۴۷۶۴۴
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

بازار «شب یلدا» پر و پیمان است

بیش از دو دهه است که در نبش یکی از خیابان‌های شهر تهران، قنادی بزرگی فعالیت می‌کند و برای هر مناسبتی، رونق زیادی دارد.

روزنامه ایران: بیش از دو دهه است که در نبش یکی از خیابان‌های شهر تهران، قنادی بزرگی فعالیت می‌کند و برای هر مناسبتی، رونق زیادی دارد.
یکی از فروشندگان آن درباره بازار شب یلدا می‌گوید:«دو سه مدل آجیل داریم و قیمت‌ها متفاوت هستند، بهترین نوعی که داریم، کیلویی ۴۵ هزار تومان است. پارسال هم حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان بود و تغییر زیادی نداشته است.» قیمت آجیل شب یلدا بسته به موادی که داخل آن استفاده می‌شود، شهر به شهر و محله به محله متفاوت است. فروشنده یک قنادی معروف در مرکز شهر نیز می‌گوید:«فقط یک نوع آجیل داریم، آن هم تمامش مغز است و کیلویی ۵۵ هزار تومان.»
در بازار آجیل و شیرینی چه می‌گذرد؟
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که انواع آجیل در شهر تهران بسته به کیفیت و مواد داخل آن، از کیلویی ۳۵تا ۵۵ هزار تومان متفاوت است. قیمت متوسط نیز حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است. با این حال بعضی اقلام نوسان قیمت داشته و بعضی اظهارات نیز نشان می‌دهد که قیمت آجیل افزایش یافته است.
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران از افزایش ۲۵درصدی قیمت اقلام آجیلی طی دو ماه اخیر خبر داده و البته اعلام کرده است که امسال کمبودی در بازار خشکبار و آجیل یلدا وجود ندارد. احمدی درباره دلایل این افزایش قیمت در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین می‌گوید: «قیمت پسته و بادام نسبت به سال گذشته، توقف ثبت سفارش واردات بادام هندی، افزایش ۴۰ درصدی تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ دلار از جمله دلایلی هستند که موجب افزایش قیمت آجیل و خشکبار شده‌اند. هر چند نسبت به سال گذشته تولید پسته کاهش یافته است اما عرضه آن در بازار داخل به میزان کافی انجام شده و مشکلی از لحاظ کمیت و میزان عرضه سایر خشکبار و آجیل نیز نداریم.» بازار شیرینی نیز اوضاع آرامی را سپری می‌کند.
قیمت انواع مختلف شیرینی براساس کیفیت تعیین می‌شود، به طوری که قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌تر و خامه‌ای درجه یک به شرط خالص فروشی ۲۱۵ هزارریال، شیرینی زبان و پاپیونی ۱۸۰ هزارریال، شیرینی برنجی ۱۸۰ هزارریال، شیرینی دانمارکی یا گل محمدی ۱۷۵ هزارریال و کیک یزدی ۱۳۰ هزار ریال تعیین شده است. علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران گفته است: «نرخ شیرینی شب یلدا طبق نرخ مصوب اردیبهشت ماه سال‌جاری به شرط خالص فروشی عرضه می‌شود و با وجود افزایش قیمت تخم‌مرغ، هیچ تغییر قیمتی نخواهیم داشت.»
از بازار میوه چه خبر؟
هندوانه و انار، پای ثابت شب‌نشینی‌های یلدا هستند و به نمادی برای این شب تبدیل شده‌اند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در این بازار، ثبات قیمت و عرضه فراوان وجود دارد.
به گفته برخی فروشندگان، تقریباً برای تمامی اقلام پر مصرف شب یلدا عرضه به اندازه کافی است و حتی با افزایش تقاضا احتمال افزایش قیمت بسیار پایین است. اما با وجود این تجربه نشان داده که در فاصله یکی - دو روز تا شب یلدا برخی اقلام از جمله هندوانه و انار با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند. بر اساس گزارش ایسنا، سیب زرد کیلویی ۴۵۰۰ تومان، سیب قرمز کیلویی ۵۰۰۰ تومان، خیار درختی کیلویی ۲۵۰۰ تومان، خیار بوته‌ای کیلویی ۳۰۰۰ تومان، انگور سیاه کیلویی ۵۰۰۰ تومان و موز کیلویی ۳۶۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین هر کیلوگرم پرتقال ۵۰۰۰ تومان، نارنگی ۴۵۰۰ تومان و انار ۶۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند.
نارنگی ریز و پرتقال آبگیری نیز کیلویی ۲۵۰۰ تومان قیمت دارند و در میان اقلام گران‌تر هر کیلوگرم آناناس ۱۴ هزار تومان و بِه ۱۲ هزار تومان است. در میان تره‌بار نیز سیب‌زمینی و پیاز همچنان در شیب افزایشی قرار دارند و به قیمت سابق خود بازنگشته‌اند و هر دو کیلویی ۲۵۰۰ تومان هستند.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص وضعیت بازار هندوانه در آستانه شب یلدا با تأکید بر ثبات و حتی کاهش قیمت گفته است:«فروشندگان مدتی است که هندوانه را برای شب یلدا ذخیره‌سازی می‌کنند و امسال در تأمین نیاز بازار کمبودی نداریم.امسال قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد کاهش به فروش می‌رسد و از قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان سال گذشته به حدود هزار و ۷۰۰ تومان در میادین تره‌بار رسیده است. فروشندگان با سود ۳۵درصدی می‌توانند هندوانه‌ها را به فروش برسانند و به‌دلیل وفور این میوه در بازار انتظار نمی‌رود که افزایش قیمت چشمگیری در قیمت‌ها دیده شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      جیبها باید پر و پیمون باشه که نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج