جاباما
۶۴۷۹۶۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

وقتی شبکه «نسیم» همه را قورت داد

شبکه های اصلی تلویزیون در شب های بلند پاییز و زمستان موفقیت چندانی در پخش برنامه های سرگرم کننده ندارند و بار اصلی سرگرمی روی دوش شبکه نسیم است. برنامه های شبکه های یک، دو، سه، پنج و نسیم را از ساعت ۱۹ تا ۲۴ بررسی می کنیم.

روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: شبکه های اصلی تلویزیون در شب های بلند پاییز و زمستان موفقیت چندانی در پخش برنامه های سرگرم کننده ندارند و بار اصلی سرگرمی روی دوش شبکه نسیم است. برنامه های شبکه های یک، دو، سه، پنج و نسیم را از ساعت ۱۹ تا ۲۴ بررسی می کنیم.

پیش درآمد
سوت و کور بودن شبکه های اصلی تلویزیون آن هم در پربیننده ترین ساعت شب اتفاق جدیدی نیست. همان مدیرانی که برای شروع یک مناسبت خاص مانند عید نوروز یا رمضان، برنامه ریزی می کنند و برای رقابت و چشم و هم چشمی مدام برنامه روی آنتن می فرستند، در روزهای عادی سال مخاطبان را به حساب هم نمی آورند. نتیجه اش هم می شود این که مابین ساعت ۱۹ تا ۲۴ شب، کنترل به دست، شبکه ها را بالا و پایین می کنیم و غیر از یکی دو مورد خاص در هر شبکه، به برنامه جذاب و سرگرم کننده دیگری نمی رسیم.
تعداد برنامه های تولیدی و جدید بعضی از این شبکه ها آنقدر کم است که به حساب نمی آید. روی صحبت مان با شبکه های سراسری تلویزیون یعنی شبکه های یک، دو، سه و پنج است؛ همان شبکه هایی که هنوز هم بدون استفاده از گیرنده های دیجیتال در تمام نقاط کشور قابل دریافت هستند. در دوران خلوتی شبکه های سراسری، بار اصلی سرگرمی مخاطبان روی دوش شبکه نسیم است. بیایید بررسی کنیم هر کدام این شبکه ها در بخش شبانگاهی چه برنامه هایی پخش می کنند؟
شبکه یک
ساعت ۱۹ تا ۲۱: شبکه یک سالیان سال است که ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰ اخبار سراسری پخش می کند اما بعدش چی؟ این شبکه از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ که مجددا اخبار سراسری روی آنتن برود، عملا هیچ برنامه سرگرم کننده ای ندارد. برنامه آموزشی «لوتوس»، مستند «در امتداد فلق»، میان برنامه «دانشگاه آزاد» و «قرعه کشی رفاه»، یعنی به طور کامل هیچ!
وقتی شبکه «نسیم» همه را قورت داد
سریال زیبا شهر

ساعت 21 تا 24: از ساعت 21 تا 22:10 تمام وقتی شبکه مجددا در اختیار اخبار سراسری قرار می گیرد تا نهایتا در ساعت 22:15 فرصت به پخش مجموعه تلویزیونی برسد. اگر فقط یکی از قسمت های «زیباشهر» را که این شب ها از شبکه یک پخش می شود ببینید متوجه می شوید اندازه سر سوزن هم نمی توانید به عنوان سرگرمی روی آن حساب کنید. چون تک تک دیالوگ هایش سلول های مغزتان را به مبارزه می طلبد. بعد از سریال هم یا با «نگاه یک» رو به رو هستید یا «پایش» یا «ثریا» که سرگرم کنندگی خاصی ندارند. مگر سه شنبه شب باشد و شاید «قاب نقد» یک مقدار سرحال تان بیاورد.
شبکه دو

ساعت 19 تا 21: شیکه دو تازه ساعت 19 مجموعه «محله گل و بلبل» را برای کودک و نوجوان روی آنتن می برد. از آنجایی که عمو پورنگ اصولا جذاب است، شاید بشود آن را با اغماض یک برنامه سرگرم کننده در نظر گرفت. بعد از پایان برنامه در ساعت 19:45 شبکه در اختیار برنامه اجتماعی «نمادو» قرار می گیرد و بعد از آن هم یک برنامه مشارکتی روی آنتن می رود تا ساعت 20:30 که وقت اخبار سراسری است.
وقتی شبکه «نسیم» همه را قورت داد
برنامه نگی که نگفتی

ساعت 21 تا 24: برنامه «نگی که نگفتی» ژیلا صادقی با وجود اینکه هنوز با یک برنامه استاندارد در حوزه نقد اجتماعی به زبان مفرح و طنز فاصله دارد اما به هر حال نشان دهنده تلاش شبکه دو برای سرگرمی مخاطبان است. بعد از آن آنتن در اختیار «سایه بان» قرار می گیرد. که سریالی بی هدف و تلخ است. حالا میل خودتان است آن را سرگرم کننده به حساب بیاورید یا نه! وضعیت آخر شب شبکه دو درست همین یک هفته به خاطر پخش «همین نزدیکی» ویژه یلدا بهتر از سایر مواقع است.
شبکه سه
ساعت ۱۹ تا ۲۱: شبکه سه تا حدی وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارد. هر شب بعد از خبر ورزشی ساعت ۱۹:۱۵، «یک ربع لبخند ۳» پخش می شود و نوبت به «مسابقه بومرنگ» می رسد. این مسابقه با این که موج خاصی در جامعه ایجاد نکرده و هنوز بین مردم جا نیفتاده اما باز هم می تواند به عنوان یکی از برنامه های سرگرم کننده به حساب بیاید.
وقتی شبکه «نسیم» همه را قورت داد
سریال لیسانسه ها

ساعت 21 تا 24: بعد از مسابقه «بومرنگ» آنتن در اختیار مجموعه «لیسانسه ها» قرار می گیرد و تا ساعت 21:30 حال و هوای این شبکه را خوب می کند. این شبکه که از ساعت 19 تا 21:30 عملکرد به نسبت قابل قبولی دارد از اینجا به بعد بی برنامه است. بعد از «لیسانسه ها» 45 دقیقه برنامه تخصصی «شابک» یا «گزارش روز» پخش می شود. بعد از اخبار ساعت 22 هم غیر از دوشنبه ها که برنامه 90 روی آنتن می رود و به اصطلاح می ترکاند، اتفاق خاص دیگری در این شبکه رخ نمی دهد. یا فوتبال پخش می شود یا برنامه اجتماعی «جریان» که رویکردی آسیب شناسانه دارد و چندان سرگرم کننده نیست.
شبکه پنج
ساعت ۱۹ تا ۲۱: شبکه پنج هر شب ساعت ۱۹ یک سریال پخش می کند. دو شب در هفته سریال ایرانی و دو شب در هفته سریال خارجی. همین دیشب باز پخش «سفر در خانه» که قبلا شبکه نسیم یک بار کامل آن را پخش کرده بود در باکس ساعت ۱۹ این شبکه قرار گرفت و طبیعتا تماشای سریال تکراری سرگرم کننده نیست. برنامه های دیگر شبکه پنج تا ساعت ۲۱ هم عبارتند از «رمز موفقیت»، «شهید اندیشه» و برنامه «نزدیک به آسمان» با موضوع طبیعت ایران.
وقتی شبکه «نسیم» همه را قورت داد
سریال سفر در خانه

ساعت 21 تا 24: شاید سرگرم کننده ترین برنامه شبانه شبکه پنج، مسابقه تلفنی «پلاک 5» باشد که در این دوره و زمانه چندان جذاب به نظر نمی رسد. این مسابقه تا ساعت 21:40 روی آنتن است و بعد از آن «مستند سیاره زمین» پخش می شود و بعد از آن هم نوبت به برنامه گزارشی مستند «تهرانگرد» می رسد. دوباره ساعت 23 همان قسمت از سریالی که ساعت 19 روی آنتن رفته بازپخش می شود و بعد هم هفت دقیقه «در شهر» روی آنتن می رود.
شبکه نسیم
همه اینها را گفتیم که به این نکته برسیم در حال حاضر تنها شبکه پربرنامه و سرگرم کننده تلویزیون که مخاطب را از ساعت ۱۹ تا ۲۴ رها نمی کند، نسیم است. شاید هم شبکه های دیگر از آنجایی که می دانند مخاطبان در این ساعت ها خودشان را با نسیم سرگرم می کنند چندان به فکر برنامه سازی برای باکس های شبانه نیستند اما تکلیف آنهایی که هنوز سیستم گیرنده دیجیتال ندارند چیست؟ بیایید برنامه هایی که این شبکه در بخش شبانگاهی روی آنتن می برد را بررسی کنیم.
وقتی شبکه «نسیم» همه را قورت داد
برنامه دورهمی

ساعت 19 تا 21: «کتاب باز»، «خانواده باحال»، «ضد گلوله»، «چهل تیکه» و «دورهمی» از جمله برنامه های جدیدی هستند که شبکه نسیم روی آنتن می برد. البته آن طور که اعلام شده قرار است به زودی «عبدی شو» هم کنار همین برنامه ها قرار بگیرد. جدای از پخش شبانه این برنامه ها، چند بازپخشی از جمله «باغ سرهنگ» و «گپ کوک» هم در کنداکتور شبانه قرار گرفته که با وجود تکراری بودن کنار برنامه های جدید چندان معضل به حساب نمی آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج