۶۴۸۲۹۱
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

کاهش ۱۲ میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور

معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارزگفت: با همکاری دستگاه های ذیربط توانستیم قاچاق کالا و ارز را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۶ میلیارد دلار کاهش دهیم.

خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: خیلی سخت است در جمعی بنشینیم که برخلاف تلاش های انجام شده در امر مبارزه با قاچاق کالا که حتی شاهد از جان گذشتگی و شهادت ماموران در این راه هستیم، بگوییم کاری انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری سایر دستگاه ها اعلام کرد توانسته ایم در سال های اخیر، میزان ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق در سال ۹۲ را به ۱۲.۶ میلیارد دلار در سالجاری کاهش دهیم.

این مقام مسئول یادآور شد: یکی از اهدافی که در برگزاری این گونه همایش ها دنبال می شود پیگیری نقاط قوت ، ضعف ، عدم کامیابی و تصمیم گیری در خصوص اصلاح مسیرها و برنامه ها با همفکری دستگاه های ذیربط است.

این مقام مسئول یادآور شد: در یک ارزیابی کلی به چند رویکرد اشاره می کنم به این گونه که در سال ۹۲ بعد از تصویب قانون در برنامه پنج ساله ای که مبتنی بر کاهش آسیب ها نوشته شده بود با کمک دستگاه ها مقرر شد تا مسیرهای معین شده را به برنامه های اجرایی تبدیل کنیم.

گلستانی تأکید کرد: برای اولین در طول تاریخ مقرر شد هر دستگاه به طور جداگانه و متناسب با توسعه و نیازهای کشور در چارچوب قانون برنامه های اثرگذار خود را تنظیم کند.

معاون برنامه ریزی ، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: ما در سازمان تعزیرات نیز با اجرای چهار رویکرد، برنامه ریزی های خود را انجام داده ایم که یکی از آنها بحث پیشگیری است به طوری که به این باور رسیده ایم که روند طولانی و گران تجارت رسمی موجب افزایش گرایش به سمت قاچاق می شود، بنابراین با ارزان شدن تجارت خارجی می توانیم این تمایل را کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی هایی صورت گرفته است که برای اجرایی شدن آن نیازمند وجود سامانه مجزا بودیم که با عنایت پروردگار متعال توانستیم حدود ۳۰ سامانه فرعی و ۹ سامانه اصلی را راه اندازی کنیم.

این مقام مسئول افزود: در حوزه کوتاه کردن زمان تجارت با ایجاد سامانه، توانستیم معطلی در گمرک را برای ارزیابی کالاها از چندین روز در ماه به ۳ یا ۴ روز کاهش دهیم؛ در حوزه بازنگری تعرفه ها و حمایت از تولیدات داخلی نیز برنامه های ویژه خود را اجرایی کرده ایم.

معاون برنامه ریزی ، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: بنابراین توانستیم امروز به لطف اقدامات پیشگیرانه ، اصلاح سهمیه سوخت را داشته باشیم که طبق آمار با تعامل دستگاه های اجرایی ، وزارت نفت، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و وزارت راه نسبت به سال ۹۲ ، ۷۰ میلیون لیتر به طور روزانه کمتر فرآورده نفتی توزیع کنیم.

وی در ادامه به کاهش قاچاق سوخت اشاره و بیان کرد: در استان هرمزگان، لوله کشی هایی از خانه های ساحلی به لنج ها انجام شده بود که با کمک نیروی انتظامی، این مشکل ریشه کن شده است.

گلستانی به اقدامات موثر در امر مبارزه با قاچاق سوخت اشاره و خاطرنشان کرد: با انجام این اقدامات، امروز دیگر در سواحل جنوبی شاهد لوله کشی برای قاچاق سوخت نیستیم .

این مقام مسئول به انتقادات و گلایه های صورت گرفته مبنی بر عدم کارآیی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره و بیان کرد: برخی دوستان معتقد هستند هرچه کشفیات رشد پیدا کند به معنای افزایش قاچاق است ، پس هرچه در امر مبارزه با این پدیده شوم تلاش کنیم می تواند نشانگر این باشد که قاچاق کمتر شده است؛ این موضوع را هیچ اقتصاد دانی تایید نمی کند و نمی تواند درست باشد که این گونه رشد کشفیات را به افزایش قاچاق نسبت دهیم.

وی ادامه داد: با وجود افزایش کشفیات، درآمد گمرک نیز رشد داشته به طوری که در سال ۹۲، با توجه به ۵۰ میلیارد دلار واردات، درآمد گمرک ۷ هزار میلیارد تومان بوده که این آمار در سال ۹۵ به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

گلستانی با اشاره به رشد امحاء قاچاق کالا، عنوان کرد: به منظور کاهش قاچاق، ممانعت از بازگشت کالای مکشوفه به سمت عرضه را پیگیری کردیم که براساس آمار در سال ۹۲، کمتر از ۱۹ میلیارد تومان امحاء ثبت شده بود اما خوشبختانه در سال ۹۵، با رشد ۳۰۰ درصدی به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

معاون برنامه ریزی ، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: مجلس شورای اسلامی، در برنامه ششم توسعه ، ما را موظف به کاهش ۱۰ درصدی قاچاق به صورت سالانه کرده است که با لطف و همکاری دستگاه ها، در سه ساله اول ، بیشتر از برنامه جلو رفته ایم و امسال نیز برنامه های بیشتری در دستور کار داریم.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طرح "ریجستری گوشی های سیم کارت خور"، گفت: از ۲۸مهر امسال، فاز اول این طرح آغاز و در ۱۴ آذرماه جاری نیز فاز دوم آن اجرا شد، امیدواریم تا پایان امسال تمامی فازها به ترتیب اجرایی شود، چراکه پیش بینی ما کاهش یک میلیارد دلاری قاچاق در این بخش است که این امر می تواند هزار میلیارد تومان در آمد برای دولت به همراه داشته باشد.

گلستانی یادآور شد: در حوزه مربوط به کولبران در استان های شرقی و شمال شرقی کشور، نیز با توجه به مصوبات دولت، طرح ساماندهی این افراد اجرا شد که پیش بینی می شود بیش از سه میلیارد دلار کالاهایی که از این معابر وارد کشور شده، با کمک بخشداری و استانداری ها در طرح ساماندهی با سهم گذاری به ۹۰۰ میلیارد تومان در سه ماه گذشته تا کنون، کاهش قاچاق را شاهد باشیم و در واقع در این طرح، یک ارتباط رسمی و قانونی میان مردم و پلیس شکل خواهد گرفت.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین از دستاوردهای دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایجاد سامانه گمرکی و انجام زیرساخت های آن در دو استان است که مقرر شد استانداران ، جلسات و برنامه های توجیهی را برای لنج داران، ملوانان، نمایندگان مردم در مجلس و مردم برگزار کنند.

معاون برنامه ریزی ، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: خوشبختانه در این طرح، ملوانان بیمه می شوند و لنج داران نیز به بهانه نبود افراد ثابت، دیگر نمی توانند نیروها را جابه جا کنند.

وی خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی ملوانان، از ۴ به ۱۰ میلیارد تومان در سال می رسد که این نیز به سود ملوانان و لنج داران خواهد بود که با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه، امیدواریم میزان قاچاق را کاهش دهیم.

گلستانی در خاتمه گفت: مجموع این اقدامات ، نوید کاهش قاچاق را در سال ۹۷ می دهد که بهتر است برای شفاف سازی و اصلاح برخی قانون های مصوب شده، در حوزه برخورد با قاچاق از سوی مجلس برای رفع اشکالات نیز پیگیری جدی تر صورت گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تنها

      جناب مقام مسئول چرا امار دروغ به مردم میدین وقتی امار های شما هیچ تاثیری در معیشت مردم نمی زاره و اوضاع هروز بدتر از دیروز هست از مردم چه انتظاری دارین که دم خروس رو باور کنن یا قسم حضرت عباس رو

    • بدون نام

      اینا اگر قاچاق میان پس آمارشو از کجا دارین؟

    • خاسر

      کاهش یا ساماندهی قاچاق ازمبادی رسمی.

    • بدون نام

      موقعی که از گمرک جنسی ترخیص میشه یعنی قانونی است و نمیشه بگیم قاچاق کسی که می تونه هزار دستگاه خودرو از گمرک بیاره بیرون پس می تونه حرف وحدیث هم نداره قاچاقچی اون جوانی است که به خاطر ۵۰ هزار یا۱۰۰هزار تومان ۲۰۰۰ کیلومتر صفر می کنه وکلی فحاشی نصیبش میشه دنبال چی هستید ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج