۶۴۸۳۶۶
۱۶ نظر
۵۰۱۱
۱۶ نظر
۵۰۱۱
پ

فائزه هاشمی: آیا اجبار، زنان را با حجاب‌تر کرده؟

فائزه هاشمی‌ در نشست دانشجویی دانشگاه زنجان که با موضوع نقش زنان در جمهوری اسلامی برگزار شد گفت: آیا حجاب اجباری، زنان ما را با حجاب‌تر کرده است، در پاسخ به این سئوال می‌توان گفت که جامعه امروز ما با بی‌حجابی و بدحجابی درگیر است و حجاب تقویت نشده است و به تبع آن دین نیز تقویت نشده است. در صدر اسلام نیز مسائل اسلامی را با اجبار به مردم تحمیل نمی‌کردند؛ چرا که این مسائل اثر منفی می‌گذارد و ضد تبلیغ می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: فرزند آیت‎الله هاشمی رفسنجانی گفت: به سیره پیامبر (ص) که برگردیم متوجه می‌شویم که کسی به خاطر عقیده‌اش در آن دوران محکوم نشد.

فائزه هاشمی‌ در نشستی که به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه زنجان و با موضوع نقش زنان در جمهوری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشجویان در هر دوره‌ای، نقطه امید هر جامعه هستند، گفت: آزادی‌خواهی، شجاعت و منطق دانشجویان می‌تواند خط و مسیری را برای توسعه کشور ایجاد کند.

اهم اظهارات فائزه هاشمی به شرح زیر است:

* امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه کشورها به دنبال توسعه هستند. توسعه معیارها و شاخص‌هایی دارد که با آن‌ها سنجیده می‌شود و انواع توسعه را می‌توان شامل توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و از آنجایی که موضوع این نشست، نقش زنان در جمهوری اسلامی است، به نظر می‌رسد در این نشست باید به توسعه اجتماعی پرداخت.

*امروز زنان و حقوق بشر یک بحث اساسی در توسعه اجتماعی است و نمی‌توانیم جامعه‌ای را متصور شویم که زنان و حقوق بشر در آن جایگاهی نداشته باشد. همچنین نمی‌توانیم حقوق بشری را در ذهن متصور شویم که حقوق زنان در آن رعایت نشود، یعنی موضوع حقوق زنان و حقوق بشر و جایگاه زنان مباحثی مرتبط به هم هستند.

*توسعه یک امر تدریجی است، به توسعه ژاپن که ۵۰ سال به طول انجامید، توسعه یک دوره گذار دارد و باید یک سری از سختی‌ها و مشکلات را سپری کرد و بعد از آن به آرمان‌ها و اهداف خود رسید. ایران یک کشور اسلامی است و طبیعتاً در موضوعات مختلف به خصوص در موضوعات فرهنگی و اجتماعی، باورها و عقاید اسلامی ما بر روند توسعه تاثیرگذار است.

* اسلام تنها و مهم‌ترین مکتب دینی است که حقوق زنان در آن رعایت شده، اما ممکن است برخی مخالفت کنند و بگویند که چنین چیزی نیست. در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که اگر امروز در جامعه خودمان و یا سایر کشورهای اسلامی شاهد این موضوع هستیم که حقوق زنان آن‌طور که باید رعایت نشده است، نباید آن را به پای اسلام بگذاریم.

*اسلام دینی است که ذاتا باید به‌روز باشد، اسلام چهار منبع دارد که شامل قرآن، عقل، سیره و سنت و اجماع است که متاسفانه عقلانیت در این منابع چهارگانه تضعیف شده و باعث می‌شود تا منابع دیگر را به عنوان مرجع انتخاب کنیم. عقل یکی از مهم‌ترین منابع دین ما است و باید بر اساس آن برای مسائل مختلف در دین ما تصمیم‌گیری شود.

*یکی از ضروریات دین اسلام، به‌روز بودن و پاسخ‌گویی به مشکلات روز است، در حال حاضر داعش نیز به عنوان نماد اسلام معرفی می‌شود، اما آیا تفکرات اسلام ما با آن‌ها یکسان است، فکر نکنیم هر آنچه که به نام اسلام عرضه می‌شود، همان اسلام ناب است.

*اگر ما می‌بینیم عملی انجام می‌شود که عمل خوبی نیست، به سرعت اسلام را محکوم نکنیم؛ چرا که این‌ها برداشت‌های مختلف افراد از دین است، وظیفه مجتهد این است که قوانین دینی را با شرایط امروز تطبیق دهد و اگر قرار باشد همه قوانین برگرفته از صدر اسلام باشد، دیگر چه نیازی به مجتهد است. اجتهاد یکی از ویژگی‌های شیعه است که باید فتواهایی بر اساس آن منابع چهارگانه ارائه کند.

* آیا حجاب اجباری، زنان ما را با حجاب‌تر کرده است، در پاسخ به این سئوال می‌توان گفت که جامعه امروز ما با بی‌حجابی و بدحجابی درگیر است و حجاب تقویت نشده است و به تبع آن دین نیز تقویت نشده است. در صدر اسلام نیز مسائل اسلامی را با اجبار به مردم تحمیل نمی‌کردند؛ چرا که این مسائل اثر منفی می‌گذارد و ضد تبلیغ می‌شود. همان‌طور که بعد از کشف حجاب رضاشاه، تمایل به حجاب بیشتر شد، بنابراین همیشه فشار نتیجه عکس می‌دهد. ما باید در سیاست‌های‌مان عقلانیت را وارد کنیم، البته اگر دغدغه دین را داریم.

* قوانین موجود ما یک سری نابرابری‌ها را در میان زن و مرد برجای گذاشته است، حال سئوال این است که آیا این نابرابری‌ها پایه دینی دارد. به‌عنوان مثال، در مسئله دیه که دیه زن نصف دیه مرد است، این موضوع پایه و اساس دینی ندارد. در آیات قرآن فقط روی موضوع ارث تاکید شده و برخی از قوانین ما نظیر دیه، حضانت و...، پایه دینی ندارد و بر فرض هم اگر داشته باشد، ما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که شرایط زندگی متفاوت است و مجتهد باید به این موضوع رسیدگی کند و قوانینی مطابق با وضعیت جامعه وضع کند.

* ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مطالبه زنان است، این در حالی است که بهانه‌های مختلفی در این زمینه آورده می‌شود که زنان نباید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و این پایه اسلامی ندارد که زنان حق حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند. برخی می‌گویند ورود زنان به ورزشگاه‌ها باعث بی‌اخلاقی می‌شود، در صورتی که این موضوع برعکس است و با ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مردان در جهت حفظ وجهه خود در نزد خانواده‌اشان، خیلی از رفتارهای نادرست را انجام نخواهند داد.

* مردان ما هنوز غیرت دارند و وقتی با همسر، مادر و یا خواهر خود به ورزشگاه می‌روند، خیلی از رفتارهای خود را کنترل می‌کنند که این حاکی از تلطیف شدن محیط ورزشگاه‌ها با وجود زنان در این اماکن است، مدیران جامعه نباید حقوق مردم را قربانی نگرش‌های جامعه کنند. مملکت باید سیستم داشته باشد و در مسیر درست خود حرکت کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برو تو ديگه هستی

    • بدون نام

      احسن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن یعنی بهترین
        احسنت درسته .
        به معنی آفرین .
        هر روز غلط املایی هاتون بیشتر میشه!
        دقت کنید!

    • بدون نام

      شما کی هستی که نظر میدی؟...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک زن از آحاد زنان میهن.ما زنان حق داریم در مورد این قوانین که بدون حضور ما وضع شده نظر بدهیم و خواستار تغییرش باشیم

    • مرضیه

      درود بر شما، به پیام ها دقت کنید انسان فحش و ناسزا نمیدهد انسان برای هم نوع خود ارزش و احترام باید قائل باشه نه اینکه برای ابراز عقیده خودش ناسزا بشنود که البته قشر و طرز تفکر خاصی فحاشی میکنند که افکار تندرو دارند

    • بدون نام

      فائزه هاشمی حتی درحد نظر دادن هم نیست.

    • بدون نام

      نظرهات و واسه خودت نگه داشته باش اصلا کی گفت تو نظر بدی

    • بدون نام

      درود بر شما خانم هاشمی،حقا که فرزند آیت اله بزرگوار هاشمی هستید،به کوری چشم ساندیس خورها

    • بدون نام

      جای گرم و نرم دارید اصلا یه بار خانواده ایکیو بالای شما از جیب برا خرید کردین اقدام شده مفت خورای بی مصرف

    • بدون نام

      شما مواظب باش از ثروت خانوادگیت کم نشه اصلا نداری فقر مستاجری میدونی یعنی چی ؟؟؟؟

    • Ali

      حرف نزن تو یکی خوووووب ؟

    • بدون نام

      وقتی تو روز روشن نظرم رو که حاوی توهین و افترا نبود رو سانسور میکنن دیگه حرفی واسه گفتن نمیمونه به امید فردایی بهتر...

    • بدون نام

      خسته نباشی سانسور چی جواب نه من رو تایید نکردی اونوقت هرکی فحش داده تاییدش کردی

    • بدون نام

      @9:49
      من فحش دادم تاييد نكردند:))))

    • امیر گرک یراق

      درود به شرفت خانم هاشمی آفرین بر تو که از حقوق زنان دفاع میکنی آخه یعنی چه این حرکت جلوی ناموس آدم رو بگیرن سوار ماشین بکنند و معلوم نیست چه بلایی به سرش بیارن ولله که خدا صبرش تا حدی هست و خود خدا از کارهای این افراد خوشش نمیاد...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج