۶۵۴۷۱۰
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

حال تهران بهتر می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اعلام اولویت های بودجه سال ۱۳۹۷ استان تهران گفت: سال آینده تنها سالی است که بودجه بر مبنای درآمد عمومی نبوده و از سایر منابع تلفیقی هم در آن استفاده شده است.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اعلام اولویت های بودجه سال ۱۳۹۷ استان تهران گفت: سال آینده تنها سالی است که بودجه بر مبنای درآمد عمومی نبوده و از سایر منابع تلفیقی هم در آن استفاده شده است.

نعمت الله ترکی گفت: لایحه بودجه ۹۷ برگرفته از سیاست های اقتصاد مقاومتی با جهت گیری از منابع بودجه عمومی و تلفیقی از سایر ظرفیت های سرمایه ای است. لایحه بودجه سال ۹۷ در ۴ فصل تقسیم شده است. در فصل اول "اصلاحات ساختاری و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد" در نظر گرفته شده است. این بودجه ریزی برای اولین بار در کشور اتفاق می افتد. مزیت های آن انضباط مالی، خروجی فعالیت های دستگاه های اجرایی بر اساس قیمت تمام شده و کمک به رضایتمندی مردم است. دستگاه های اجرایی بر مبنای فعالیت ها و خدماتی که ارائه می کنند بودجه دریافت می کنند و دیگر بودجه ریزی سنتی نیست. با این رویکرد دیگر خود مردم ناظر فعالیت ها هستند و خدمات شفاف است.

وی افزود: در بودجه سنواتی و بودجه سنتی عدم شفافیت باعث می شد تا در فعالیت دستگاه های تصمیم گیر و تخصیص بودجه مشکلاتی ایجاد شود و بر این اساس همواره دستگاه ها مطالبه گر بودند. در بودجه های گذشته بیش از 90 درصد بودجه در اختیار دستگاه های ملی و به شکل متمرکز توزیع می شد. دستگاه های استان ها تا 10 درصد بودجه را داشتند اما در لایحه بودجه 97 با تمرکز زدایی بودجه استان ها در بخش عمرانی تا مرز 30 درصد رسیده است.

وی در ادامه نشست به فصل دوم "اولویت های برنامه ای" اشاره کرد و توضیح داد: در بودجه ریزی سنتی فقط بحث ابلاغ، تخصیص و پیگیری اعتبار برای جذب آن بود، اما هیچ وقت سوال نشد که ابلاغ اعتبار بخش ها همگام با برنامه ها است؟ که با توجه به لایحه بودجه ۹۷ بخش اعظم کار اولویت برنامه ای بوده و براساس مسائل و مشکلات جاری کشور انجام می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: در موضوع آب دغدغه و نگرانی در کشور وجود دارد. میانگین بارندگی حدود 20 تا 25 درصد بارندگی ها رو به کاهش است و نسبت به سنوات گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته ایم. در استان تهران هم یکی از ا. ولویت ها آب است. آب استان تهران از 5 سطح تامین میشه و 60 درصد آب مصرفی از این سطح و 40 درصد از چاه ها و ... است. طرح های خوبی در این زمینه شروع کردیم. آبرسانی از طرح سد طالقان و سد کرج، احداث تونلی به طول 50 کیلومتر جایگزین لوله آبرسانی قبلی شده در لایحه بودجه 97 هم قرار گرفته اعتبار بالغ بر 800 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که 550 میلیارد تومان آن از طریق بخش خصوصی تامین و مابقی قرار شد طی 4 سال در لایحه بودجه در نظر بگیریم.

وی افزود: در سال ۹۵، حدود ۱۰ هزار هکتار برای طرح آبیاری پیش بینی شد. در سال جاری هم ۱۰ هزار هکتار پیش بینی کرده ایم که تاکنون بیش از ۷ هزار آن اجرایی شده است. در بخش آبرسانی روستایی، از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۹۰ درصد آبرسانی (آب شرب سالم) ۷۱۷ روستا در دستور کار قرار گرفته است. یکی از دغدغه های استان تهران حوزه محیط زیست، ساماندهی پسماندها و مقابله با ریزگردها است که در اولویت بودجه ۹۷ قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توجه به بافت های فرسوده و آسیب دیده در استان و شهرستان ها یکی دیگر از مشکلاتی است که با توجه به مطالعات انجام شده رسیدگی حدود 25 درصد این بافت ها در لایحه بودجه سال آینده قرار گرفته است. در موضوع مهم تولید و اشتغال در لایحه بودجه 97 حدود 980 هزار فرصت شغلی برای کل کشور در نظر گرفته شده که پس از تصویب سهم استان ها منظور می شود.

ترکی تاکید کرد: سرفصل دیگر لایحه بودجه ۹۷ مسائل اقتصادی، اجتماعی، مشارکت عمومی و خصوصی در پروژه های عمرانی، واگذاری ان ها به بخش خصوصی برای کمک به دولت و اشتغال است. در بخش صادرات غیرنفتی، تولیدات محصولات کشاورزی، دامی و صنعتی در اولویت قرار گرفته است. یکی از مهمترین موضوعات شورای اشتغال استان توسعه صنایع دستی با محوریت اشتغال است. موضوع برقراری عدالت اجتماعی، تلاش برای کاهش فقر مطلق، سیاست های های حمایی همانند افزایش پرداخت های نقدی و قراردادن افراد با درآمد پایین در دهک نیازمندان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برنامه های آموزشی تدوین بودجه عملکردی تمام دستگاه های اجرایی استان در دستور کار قرار گرفته علاوه بر آن ها استان تهران دبیری برگزاری دوره های اموزشی بودجه ریزی عملکردی در کل کشور را بر عهده دارد. تا سال 97 کل دستگاه های استانی سراسر کشور در قالب ودجه ریزی عملکردی قرار می گیرند. یکی از نکات مهم دیگر در بودجه سال آینده بهبود زیرساخت های گردشگری است. با توجه به ظرفیت کشور و بویژه استان تهران در این بخش، بر اساس برنامه آمایش استان مجموعه شهرستان های استان تهران را به 4 بخش شمال تهران (شمیرانات، لواسانات)، شرق تهران (پردیس، فیروزکوه، دماوند) در طرح مطالعات گردشگری (بومگردی، طبیعت گردی، دهکده سلامت) تقسیم بندی کرده ایم.

وی درخصوص لایحه بودجه ۹۷ و تعداد اتوبوس و ناوگان ریلی که برای تهران در نظر گرفته شده است اظهار کرد: از لحاظ اولویت بندی، بخش حمل ونقل ریلی و جاده ای در نظر گرفته شده است. حمل و نقل ریلی (قطار شهری) شهرستان های تهران به پردیس و دماوند، تهران به پاکدشت، تهران به اسلامشهر در نظر گرفته شده که کارهای مطالعاتی طرح "تهران به اسلامشهر" با سقف و رقمی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تمام شده و درمرحله شروع کار هستیم.

وی افزود: خط مطالعات راه آهن تهران به شهر قدس، ملارد و شهریار به شکل شبکه ریلی در نظر گرفته شده است. پروژه قطار شهری تهران به پاکدشت در حال انجام و مطالعات طرح تهران به پردیس به اتمام رسیده است. این پروژه ها به شکل فاینانس و واگذاری به بخش خصوصی است.

وی با اکید بر اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می دهد افزود: یک هزار دستگاه واگن مترو وارد ناوگان ریلی قطار شهری می شود، چهارده هزار اتوبوس و مینی بوس جدید ، ۱۸هزار ون و تاکسی نو وارد ناوگان تاکسیرانی خواهد شد همچنین ۲۰هزار تاکسی فرسوده از رده خارج می شود و ۵۰هزار موتور بنزینی از رده خارج و موتور برقی جایگزین آن می شود.

وی درباره سرنوشت حذف یارانه پر درآمدها نیز گفت: هدفمندی یارانه ها قانونی است و دولت مکلف به اجرای آن. براساس این قانون، 50 درصد منابع درآمدی در اختیار افراد نیازمند باید قرار بگیرد. 30 درصد برای تولید و 20 درصد در اختیار دولت برای موارد خاص. دوره قبل پرداخت نقدی به همه اقشار بی عدالتی بود. دولت ملزم به اجرای قانونی شد که پرداخت یارانه را فقط به افراد نیازمند مخصوص دانسته است. دستگاه های متولی امر حمایت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، این مهم را پوشش می دهند. نیازمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی در یک بخش کار هستند و افراد دیگر نیازمندی که چتر حمایتی ندارند هم در این طرح قرار می گیرند.
وی افزود: با توجه به مطالعات وزارت تعاون و کار و رفاه امور اجتماعی افراد بازنشسته هم در این گروه قرار می گیرند. سال گذشته حذف دهک پردرآمد را شروع کرده ایم و این مهم ادامه دارد. مددجویان کمیته امداد، و بهزیستی،زنان سرپرست خانوار، افراد ساکن در دهستان هایی با ضریب دهک ۶، ۷، ۸، ۹، بیماران خاص، عشایر، گروه های نیازمند، بازنشستگان، ایثارگران و سایر از جمله گروه های نیازمند در این قانون هستند. مبنای این پرداخت ها خوداظهاری است.

ترکی تاکید کرد: یارانه حدود 4.5 برابر شده است. یک نفر حدود 193 هزار تومان، خانواده دو نفر 340 هزار تومان، 3 نفره 460 هزار تومان، 4 نفره 600 هزار تومان و 5 نفر حدود 700 هزار تومان یارانه نقدی دریافت می کنند. هر ماه 600 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب افراد واریز می شود که اگر با بررسی ها 50 درصد این مبلغ برای افراد غیر نیازمند را قطع کنیم هر ماه حدود 300 هزار میلیارد تومان به چرخه اقتصادی برمی گردد. دولت با این مبلغ در مباحث اشتغال زایی و مشکلات اقتصادی سرمایه گذاری می کند. 50 مصوبه در سفرهای استانی رئیس جمهور به تهران تصویب شد، در حوزه سلامت، محیط زیست، فرهنگ، آب، تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی ادامه داد: ۱۹۰۰ میلیارد تومان مصوبه سفر ریاست جمهوری است که تا الان رقمی بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد آن پرداخت شده و تا پایان سال جاری تخصیص هایمان را می گیریم. در حوزه سلامت، برخی شهرستان های تهران فاقد حتی یک تخت بیمارستانی بودند که مقرر شد تا تمام شهرستان های استان مصوبه یک بیمارستان ۱۰۰ تخت خوابی در نظر گرفته شود. حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه ها دیده می شود. این مهم نوید خوبی برای حوزه بهداشت و درمان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تشریح اقدامات حوزه نیرو نیز گفت: در بخش تصفیه خانه های فاضلاب استان تهران، با تصفیه پسآب خروجی آن بالغ بر ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر در بخش کشاورزی و صنعتی استفاده می شود. برای اولین بار در سال جاری تمام شهرستان ها و شهرهای پیرامونی استان طرح تصفیه خانه فاضلاب دارند و هر دوماه یک تصفیه خانه در استان تهران افتتاح می شود. پاکدشت و اسلامشهر در لایحه بودجه قرار گرفتند. از سال ۹۵ ۱۳ تصفیه خانه افتتاح شده است.

وی افزود: طرح بزرگ آبرسانی "قمر بنی هاشم" کل مجموعه شهرستان های استان را در نظر می گیرد و تا پایان سال انتظار داریم تخصیص ما در مصوبات سفر رییس جمهوری کامل شود. میانگین عملکرد اجرا شده در مصوبات سفر حدود 70 درصد است. 3 کار تهیه سند آمایش، سند توسعه و سند توسعه ای روستا مهمترین حوزه کاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی است. آمایش استان در سه سطح ملی، منطقه ای و استانی در حال تهیه است و تا خردادماه آینده رسما ابلاغ و اجرا می شود. مبنای کار ما از سال 7 طبق برنامه ششم توسعه رویکرد آمایشی است.

سند توسعه استان تهران نهایی شده

ترکی از نهایی شدن سند توسعه استان تهران خبر داد و افزود: سند توسعه استان تهران نهایی شده و تا پایان بهمن ماه نسخه اصلی ابلاغ خواهد شد. تا مرز شهرستان ها برای اجرای برنامه های توسعه ای پیش رفتیم که مجموع آن ها در 7 سفر به شهرستان ها نهایی شده است. سند توسعه روستایی بارویکرد توسعه و اشتغال یکی از مهمترین اسناد توسعه ای در کشور است که 5 هزار روستا در سطح کشور و 700 روستا در استان تهران دستور کار قرار گرفته است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی/ سال 95 استان تهران 5 پروژه در قالب 11 برنامه دستور کار قرار گرفته است که 11 دستگاه اجرایی ما رتبه اول تا سوم در سطح کشور در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت توسعه صادرات غیر نفتی مبارزه با قاچاق کالا کسب کردند.

وی افزود: پروزه های خاص اقتصاد مقاومتی/ در بخش کشاورزی پایانه صادراتی گل و گیاه اسلامشهر تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با زنجیره تولید، توزیع و صادرات واگذاری زمین انجام شده و توافقی که با بخش خصوصی انجام شده تا خرداد ماه اجرایی می شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، ترکی تاکید کرد: پوشش محصولات تولیدی کشاورزی به شکل گلخانه ای، در سال 95 برای اولین بار در استان تهران 205 هکتار ظرفیت گلخانه ای اشتیم که در کشور بی سابقه بود. در سال 96 این میزان 200 هکتار و هدف گذاری 1000 هکتاری پیش بینی برای سال های آینده و همزمان با برنامه ششم توسعه است.هر سال هم حدود 10 هزار هکتار هدف گزاری آبیاری تحت فشار داریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دروغگوها

    • بدون نام

      ار حالی باقی مانده باسد

    • ایلیا یوسف نژاد

      چه خوب

    • غدیر

      خدارو شکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج