۶۵۵۳۱۱
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

رضا خاتمی: صدا و سيما دولت را تخريب می کند

محمدرضا خاتمي در تحليلي که نسبت به تجمعات اخير تهران و ساير شهرهاي کشور ارائه کرد، توصيه‌هايي را هم خطاب به دولت و مسئولان داشت و هم به معترضان. به گفته خاتمي، مردم در اعتراضات به سمت خشونت نروند و دولت هم در عين حال به مردم انگ نزند و عصبانيت آنها را به رسميت بشناسد.

روزنامه شرق نوشت: محمدرضا خاتمي در تحليلي که نسبت به تجمعات اخير تهران و ساير شهرهاي کشور ارائه کرد، توصيه‌هايي را هم خطاب به دولت و مسئولان داشت و هم به معترضان. به گفته خاتمي، مردم در اعتراضات به سمت خشونت نروند و دولت هم در عين حال به مردم انگ نزند و عصبانيت آنها را به رسميت بشناسد.

خاتمي در همين رابطه گفت: به مردم حق مي‌دهيم عصباني باشند، عصبانيت مردم بايد به رسميت شناخته و مطالبات آنان پيگيري شود. متأسفانه اشتباه بزرگي که مخالفان دولت کردند، اين بود که مي‌خواستند از اين نمد کلاهي براي خود ببافند و تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر دولت بشکنند، قطعا ايرادات دولت قابل انکار نيست، اما مشکلات ريشه در مديريت چند دهه گذشته کشور دارد و مسئولان نمي‌توانند از زير بار مسئوليت شانه خالي کنند. دولت‌هاي قبلي و ساير نهادها همه سهم خود را در به‌وجودآمدن نابساماني‌ها بايد بپذيرند. او تأکيد کرد: نخستين راه اصلاح کاستي‌ها، کمبودها و سياست‌هاي نادرست است. دولت بايد در کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدام به ريشه‌يابي اين مشکلات کند. کوته‌بيني است که عده‌اي گمان کنند مي‌توانند از اين مطالبات و عصبانيت‌‎ها استفاده کنند تا دولت سقوط کند. در خلال بعضي حرف‌ها و تحليل‌ها، آرزوهاي عده‌اي را مي‌بينيم که مترصد انداختن يک جرقه در انبار باروت هستند.
تريبون و رسانه در اختيار دارند و در حال تصفيه رقبا هستند. عقل و درايت حکم مي‌کند که در اين روزها همه متحد باشند، در عين حال خواسته‌ها و مطالبات مردم ديده شود. بايد بدانيم خواسته‌ها و دغدغه‌هاي مردم چيست؟ همين مردم در انتخابات شرکت کردند و رأي دادند، حالا ناراضي هستند. بايد در نگاه خود تغيير ايجاد کنيم.
نبايد فضا را بست
صداوسيما دولت را تخريب مي‌کند
خاتمي تأکيد کرد: دولت هم بايد امکان تجمعات مسالمت‌آميز را بدهد. دولت بايد امنيت را براي مجموعه نهادها و احزاب و تشکل‌هاي مردمي فراهم کند تا بتوانند سخنگوي مردم بوده و در جامعه حضور پويا داشته باشند.
مشکلات را نمي‌توان در کف خيابان حل کرد و تجربه نشان داده که با اين روش به مشکلات افزوده مي‌شود. متأسفانه از آن سو نيز صداوسيما مانند يک حزب رفتار مي‌کند و به جاي آنکه ملي باشد، دولت را تخريب مي‌کند. اگر صداوسيما سخنگوي قشرهاي مختلف مردم بود، اگر احزاب و نهادهاي مدني امکان حضور در صداوسيما را پيدا مي‌کردند، اگر مردم صداي خود را از صداوسيما مي‌شنيدند، نيازي به اين تجمعات و حضور خياباني نبود. نبايد از شنيدن صداي مخالف ترسيد؛ بهترين راه براي حل حرکات کور و بي‌سر، تقويت نهادهاي مدني، صنفي و احزاب است. رسانه ملي بايد صداي همه باشد نه اينکه جمعي طرد و منزوي شوند.
دولت ارتباط کمي با مردم داشته است
نايب‌رئيس مجلس ششم گفت: از آن سو متأسفانه دولت ارتباط کمي با مردم داشته است، درحالي‌که مخالفان از تريبون‌هاي گسترده نهايت استفاده را بردند، دولت نتوانست ارتباط مستقيمي با مردم برقرار کند. البته مخالفان متوجه نيستند بر سر شاخه نشسته و در حال بريدن آن هستند. اما اين دليل نمي‌شود که دولت ارتباطات خود را قوي نکند. هر چند ماه يک بار آقاي روحاني در يک گفت‌وگوي خبري سرد و بي‌روح با مردم صحبت مي‌کند، آن‌هم به روش مونولوگ که راه به جايي نمي‌برد. رئيس‌جمهور بايد با احزاب جلسات مستمر داشته باشد و با سردبيران رسانه‌هاي مستقل نشست خبري برگزار کند. بايد از پاسخ‌هاي کليشه‌اي بپرهيزد، بايد ارتباط رئيس‌جمهور با مردم از طريق نهادهاي مدني تقويت شود.
به مردم انگ نزنند
او افزود: مشکلات مردم بايد ريشه‌يابي شود و همدلي بيشتري در شرايط فعلي صورت بگيرد. مطالبات مردم بايد به رسميت شناخته شود، به مردم انگ نرنند و صداي علاقه‌مندان به کشور شنيده شود. کمترين قوه قهريه بايد با معترضان به کار گرفته شود. نبايد فضاي مجازي را بست و اتفاقا با بازترکردن آن مي‌توان شرايط را کنترل کرد در غير اين صورت مطالبات راديکال‌تر مي‌شود. وحدت و انسجام را بايد حفظ کرد و از تصفيه‌حساب‌هاي جناحي دست برداشت. وقت انتقام‌گيري نيست، نبايد کشتي‌اي را که همه سوارش هستيم، سوراخ کرد. از اين اتفاقات درس بگيريم. اگر امروز مشکلات ريشه‌اي حل نشود، آتش زير خاکستر مي‌شود و به شکل بدتري سر در مي‌آورد. مديران اقتصادي و فرهنگي بپذيرند که در بحران هستيم. بخش اقتصادي کابينه کارآمد نيست و به شکل ستادي و متمرکز عمل مي‌کند. بايد در چيدمان کابينه تجديدنظر کرد.
بابت کاستي‌ها عذرخواهي نشده است

دبيرکل سابق مشارکت تأکيد کرد: بايد از مردم دلجويي و با آنان صحبت کنند. بايد مسئولان حضور پيدا کنند و با مردم حرف بزنند، نه يک پيام چنددقيقه‌اي بلکه صحبتي که مردم را قانع کند و متوجه شوند صدايشان شنيده شده است. در حال حاضر نمي‌شود به راه‌حل‌هاي بلندمدت دل بست و بايد از راه‌حل‌هاي کوتاه‌مدت استفاده کرد، به حقوق مردم احترام گذاشته شود. بي‌کاري قابل‌ قبول و توجيه‌پذير نيست، ايران کشور ثروتمندي است و بايد اين فقر ريشه‌کن شود، تمامي اينها بايد ريشه‌يابي و حل شود اما فعلا وقت راه‌حل‌هاي کوتاه‌‌مدت است وگرنه هزينه‌اي غيرقابل‌جبران خواهد بود. بايد از گذشته درس بگيريم، نبايد همان راه‌ها تکرار شود، بايد در سياست‌هاي خود بازنگري کنيم و در تمام عرصه‌ها چارچوب‌هاي قانوني رعايت شود تا از اين بحران خارج شويم، قطعا آينده‌اي بهتر خواهيم داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت بر این صداوسیمای میلی که باعث فتنه و شر شده، به جای حل مشکلات جامعه، خودشم اپوزیسیون شده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت به هرچی ...مگه صداوسیما چکارکرد؟آقااختلاسگرا کیاهستند؟؟

      • بدون نام

        پس امروزبجای اینکه همدیگررامقصربدانیم .بایدسرمنشء فسادرانابودکنیم ..

    • بدون نام

      میگفتی تقصیر احمدی نژاده تمام همه باور میکردیم

    • سادات

      از اول دولت روحانی و 4 سال پایانی احمدی نژاد کار صدا و سیمای به اصطلاح خودشون ملی کوبیدن دولت‌ها بود و با هر خبر و گزارش یاس و ناامیدی و تشویش اذهان عمومی رو روز به روز بیشتر می کرد و حالا که کار به اعتراض کشیده شده سکوت کرده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج