۶۵۵۹۱۱
۲ نظر
۵۵۶۰
۲ نظر
۵۵۶۰
پ

پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز

اسکانیا از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین سنگین سازان اروپایی در دنیاست که بازار رو به رشد و پرفروشی نیز در منطقه آمریکای لاتین و خصوصا برزیل دارد.

هفته نامه خودرو امروز: اسکانیا از معروف ترین و شناخته شده ترین سنگین سازان اروپایی در دنیاست که بازار رو به رشد و پرفروشی نیز در منطقه آمریکای لاتین و خصوصا برزیل دارد. این سنگین ساز سوئدی که باید آن را قهرمان فروش چند سال اخیر بازار کشورمان نیز بدانیم، تولید کامیون های دیزلی خود را از سال ۱۹۳۶ با ساخت اولین موتور دیزل، آغاز کرد. اسکانیا قبل از آن نیز به ساخت خودروهای تجاری باری و مسافری با موتورهای بنزینی مشغول بود.

سال 1936 و موتور دیزل اسکانیا

این روند که موتورهای دیزلی در ابتدا محبوب نبودند، یک حقیقت در تاریخ این پیشرانه هاست. در دهه سوم قرن پیش بود که امتیازات این پیشرانه ها بر همگان معلوم شد و این موتورها کم کم جای خود را در دنیای سنگین وزن ها و سپس خودروهای سواری پیدا کردند. اسکانیا فعالیت خود را پیشرانه های دیزلی از سال 1936 آغاز کرد اما پیدایش این کمپانی به سال 1891 و تاسیس شرکت vabis باز می گردد. در سال 1897 اولین خودروی این شرکت که اولین خودروی کاملا سوئدی نیز شناخته می شود، معرفی شد و 3 سال بعد، وابیس به ساخت دوچرخه نیز روی آورد.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
پیشرانه های دیزل سنگین که امروزه از محصولات اسکانیا به شمار می روند، در سال ۱۹۰۵ معرفی شدند و زمینه سازی برای روی کار آمدن اولین اتوبوس سوئدی از سوی وَبیس در سال ۱۹۱۱ بودند. این اتفاق باعث شد تا از سال ۱۹۲۲، این مجموعه تمرکز خود را روی تولید اتوبوس و کامیون معطوف کند و همین رویه منجر به تولید قوی ترین اتوبوس تولید در سال ۱۹۲۷، تولید اولین اتوبوس بی دماغ این شرکت در سال ۱۹۳۲ و سرانجام طراحی و تولید اولین پیشرانه دیزلی اسکانیا در سال ۱۹۳۲ شود.

از اولین کامیون شهری تا اولین کامیون بی دماغ

اسکانیا تا سال 1944 به ساخت اتوبوس و کامیون مشغول بود. با این تفاوت که ساخته های باری این شرکت بیشتر مناسب مناطق بیرون شهری و البته با ویژگی های جنگی بود. در این سال اولین کامیون مناسب تردد در شهر از سوی این شرکت ارائه شد که یک نمونه دومحوره با موتور 4 سیلندر 90 اسب بخاری به نام L10 بود.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
مدل L۱۰
موفقیت های کامیون های ساخت اسکانیا به قدری زیاد بود که تا سال ۱۹۵۱ نزدیک به یک سوم از تولیدات این شرکت به ۱۹ کشور دیگر صادر می شدند. این رویه باعث افزایش تمرکز مدیران اسکانیا روی تولید خودروهای باری شد تا جایی که در سال ۱۹۵۶ سهم خودروهای صادراتی به نصف مجموع تولیدات رسید و اسکانیا را مجاب کرد تا یک سایت تولیدی در کشور برزیل تاسیس کند. اسکانیا در سال ۱۹۶۳ اولین کامیون بی دماغ خود را معرفی کرد که LB۷۶ نام داشت و در نسخه کشنده نیز روی خط تولید رفت.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
مدل LB76
در سال 1969 اولین موتور V8 اسکانیا روی سری LB140 با 14.2 لیتر حجم، مجهز به توربوشارژر و خروجی 350 اسب بخاری در کنار گشتاور 1245 نیوتن متری قرار گرفت. این کامیون که با نام super 140 شناخته می شد باعث شد تا امروز، اسکانیا با نام king of the road یا سلطان جاده شناخته شود. این پیشرانه تا چندین سال قوی ترین موتور تولید انبوه جهان بود.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
مدل LB۱۴۰

ورود به دنیای مدرن تر

دهه ۸۰ میلادی، سرعت روند رو به توسعه خودروها از نظر الکترونیک، رفاه سرنشینان و راننده ایمنی، بازده موتوری و فنی و.. افزایش چشمگیری پیدا کرد. اسکانیا در سال ۱۹۸۰ اقدام به معرفی سبد تولیدات باری خود به صورت کامل کرد که در این بین کشنده های دوربرد، میان برد و کوتاه برد را در کنار کامیون دماغ دار خودش به روی خط تولید برد و نام آن را سری ۲ گذاشت. این سری ها بعدا با نام GPRT به طور کلی شناخته شدند که تا امروز نیز به همین نام معرفی می شوند با این تفاوت که سری T از سال ۲۰۰۵ از خط تولید کنار گذاشته شد. طراح سری ۲ اسکانیا، کمپانی معروف ایتال دیزاین و سرطراح آن یعنی جیورجیو جیوجیارو بود که هنوز هم خطوط این طراحی که اساس و اصالت کامیون های اسکانیا را از آن روز تشکیل داده اند می توان در محصولات فعلی این شرکت نیز مشاهده کرد.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
سری GPRT

اسکانیا در سال ۱۹۸۷ اقدام به معرفی نسل سوم کرد که براساس خطوط طراحی نسل دوم بود. این کامیون ها دارای موتورهای ۹ لیتری، ۱۱ و در نهایت ۱۴ لیتری V۸ بودند که توانایی تولید ۲۳۰ تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. این سری در سال ۱۹۸۸ عنوان کامیون برتر قاره اروپا را از آن خود کرد و در سال ۱۹۹۱ نیز کابین استریم لاین روی این سری معرفی شد. اتاق های استریم لاین دارای بادگیرها و لُپی های آیرودینامیک تری بودند که این بهبود طراحی باعث کاهش ضریب درگ بین ۱۲ تا ۱۵ درصد و در نهایت کاهش مصرف سوخت بین ۴ تا ۵ درصد می شد.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
400 اسب بخار در سال 1988

سری چهارم اسکانیا در سال ۱۹۹۵ رونمایی شد که حالا بیشتر از قبل اصول طراحی آیرودینامیک در آن پیاده شده بود. اسکانیا هنوز هم براساس طراحی نسل دوم محصولاتش پیش می رفت و شباهت نسل چهارم به نسل سوم بالا بود. این سری نیز مثل سری سوم اتاق سقف بلند تاپ لاین را داشت اما سری استریم لاین برای این نسل در نظر گرفته نشد و محصول دوربرد سری چهارم یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۶، کامیون برتر سال اروپا نام گرفت.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز

موتورهای یورو ۴ در این سری معرفی شدند و اسکانیا اولین شرکتی بود که این پیشرانه ها را رونمایی کرد و توانست با کمک این اتفاق و در فاصله یک سال بعد نیز با معرفی موتور ۸ سیلندر ۱۶.۴ لیتری خود به قدرت ۶۲۰ اسب بخار که عنوان قوی ترین کشنده را به سری R می داد، به مقام برترین کامیون سال ۲۰۰۵ برسد. درواقع رونمایی از این پیشرانه بود که باعث ایجاد رقابت بر سر قوی ترین موتور تولیدی دنیا بین شرکت های اروپایی شد که هر چند در یک بازه کوتاه، شرکت MAN با موتور ۶۸۰ اسب بخاری در راس قرار گرفت اما همیشه رقابت اصلی بین دو شرکت سوئدی ولوو و اسکانیا بود. بعد از این موتور، ولوو پیشرانه ۷۰۰ اسبی خود را در سال های بعد رونمایی کرد و سپس اسکانیا به سراغ موتور ۷۳۰ رفت و در نهایت با معرفی پیشرانه ۷۵۰ اسب بخاری از سوی ولوو، ندین سال است که در این رقابت دوتایی، جا به جایی رخ نداده است.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
مدل R با قدرت 620 اسب بخار

سری پنجم از محصولات باری اسکانیا در سال ۲۰۰۴ معرفی شدند که به عنوان یک سری بسیار موفق و پرفروش در تاریخچه این شرکت شناخته می شوند وبا کمی تغییرات تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید باقی ماندند. دراین سری برای اولین بار کامیون های تولیدی اسکانیا در هر رده ای با یک حرف نامیده شدند که سری های P برای کامیون های کوتاه برد، سری G برای میان بردها و سری R برای دوربردها به کار رفت. سری T نیز معرف سری دماغ دار این محصولات بود که در سال ۲۰۰۶ با این دماغ که دلیل محصولات بود که در سال ۲۰۰۵ با این دلیل که بازار خوبی برای این خودرو دیگر وجود ندارد، برای همیشه کنار گذاشته شد.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
سری T

این پیشتازی اسکانیا در رونمایی از سری پیشرانه های یورو ۵ در سال ۲۰۰۷ نیز وجود نداشت و با معرفی نمونه ۷۳۰ اسب بخاری از سری موتورهای V۸ خود در کنار بهینه سازی هایی که روی سری R به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش راحتی های راننده انجام گرفته بود، توانست به عنوان کامیون برتر سال ۲۰۱۰ نیز برسد.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
730 اسب بخار

پیشقراولی اسکانیا در ساخت موتورهای جدیدتر بازهم ادامه یافت و این شرکت در سال ۲۰۱۱ اقدام به رونمایی از موتورهای یورو ۶ خود کرد هر چند که اولین شرکتی که محصولات جدیدش را با این پیشرانه ها به بازار فرستاد، مرسدس بنز بود. نیاز بازار و عدم معرفی نسل جدید از محصولات اسکانیا باعث شد تا این شرکت دوباره بعد از ۲۲ سال کابین های استریم لاین خود را معرفی کند. در این کابین که با اندک تغییراتی، آیرودینامیک بهتری به دست آمده بود، کاهش مصرف سوختی در حد ۸ درصد مشاهده شد.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
مدل استریم لاین
سال 2016 در تاریخ اسکانیا سال مهمی بود چرا که در این سال هم 125 سالگی این شرکت جشن گرفته شد، هم نسل جدید کامیون های اسکانیا بعد از 12 سال معرفی شدند و هم این سری جدید توانست باز هم لقب کامیون برتر سال را برای اسکانیا به ارمغان آورد. روی این سری برای اولین بار در دنیای خودروهای سنگین، از ایربگ های پرده ای برای سرنشینان استفاده شد و همچنین در این نسل، سری S به عنوان کابین های بزرگ تر از سری R معرفی شدند.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
ایربگ های پرده ای

در هفته های اخیر، اسکانیا از سری های XT به عنوان کامیون ها و کشنده های عمرانی و معدنی خود پرده برداری کرد و سری L به عنوان جدیدترین محصولی که کاربردهای شهری و سبک وزن دارد، در سبد تولیدات این شرکت قرار گرفت.
پیدایش یک اسطوره؛ مسیر زندگی «اسکانیا» از گذشته تا امروز
سری XT
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای اب و هوای خاورمیانه بنز خوب جواب میده

    • بدون نام

      من یه زمانی 111 دماغ دارش رو داشتم زیاد خوب نبود . از نظر راحتی خوب بود ولی ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج