جاباما
۶۵۸۹۲۴
۱۹ نظر
۵۰۰۶
۱۹ نظر
۵۰۰۶
پ

طرفداران BBC فارسی، انکار‌شدنی نیستند

احمد عزيزي؛ قائم‌ مقام اسبق وزير امور خارجه در روزنامه اعتماد نوشت: نمي‌شود كتمان كرد كه بي‌بي‌سي‌ فارسي، بي‌دفتر و دستكي در ايران اما پشت‌گرم به موهبت‌هاي عصر سايبري، رسانه شدن آدم‌هاي معمولي با گوشي‌هاي همراه‌شان و البته سابقه و تجربه طولاني نهاد عظيم بي‌بي‌سي، خريداراني پر‌و‌پا‌قرص در كشورمان دارد.

احمد عزيزي؛ قائم‌ مقام اسبق وزير امور خارجه در روزنامه اعتماد نوشت: نمي‌شود كتمان كرد كه بي‌بي‌سي‌ فارسي، بي‌دفتر و دستكي در ايران اما پشت‌گرم به موهبت‌هاي عصر سايبري، رسانه شدن آدم‌هاي معمولي با گوشي‌هاي همراه‌شان و البته سابقه و تجربه طولاني نهاد عظيم بي‌بي‌سي، خريداراني پر‌و‌پا‌قرص در كشورمان دارد.
خيل عظيمي نيز، بيشتر از ميان خارج‌نشينان و كم و بيش در ايران‌مان، با مجريان و كارشناسان آن درباره رخدادهايي سياسي و غير‌سياسي مصاحبه مي‌كنند و هرطور شده حرف و صداي شان را به گوش مخاطبان مي‌رسانند. بي‌بي‌سي هم الحق با رويكرد و عملكردي حرفه‌اي همين صداها را دستمايه القاي ملاحظاتي پنهان پشت پرده سياستش قرار مي‌دهد.
به يمن تجربه چندين دهه حضور در مواردي بسيار اثر گذار در عرصه خبررساني، تحليل و تفسير- پير‌تر‌هاي‌مان نقش آفريني آن در توفان انقلاب اسلامي را بايد خوب به ياد داشته باشند- بي‌بي‌سي خوب توانسته شمار مشتريانش را بالا ببرد؛ با بالا و پايين بردن همين صداها، با پس و پيش كردن‌شان و رويكردي گزينشي در بازتاب آنها، گاه نيز با اختلاط راست و نا‌درستي و سوزاندن توام‌ تر و خشك، مستقيم يا غير‌مستقيم. نقش و اثر‌گذاري آن را هم البته در مواردي نمي‌توان انكار كرد.

بي‌بي‌سي در ماجراي اعتراضاتي فراگير در كشورمان نيز از پوسته‌اي به ظاهر حرفه‌اي و به گفته خودش «بي‌طرف» بيرون آمد و با خيلي از رسانه‌هاي قد و نيم قد ديداري و شنيداري مخالف، همپا و همكاسه شد؛ رسانه‌هايي كه نه جماعت بالنسيه كثيربيننده بي‌بي‌سي فارسي را دارند و نه به لحاظ حرفه‌اي همقد و همتراز آن. لابد بوي كبابي در اين ميان به مشام همه‌شان خورده باشد. بي‌بي‌سي در فراگرد خبر رساني و تعبير و تفسير خود، با گزينش نوع تصاوير، ويدئوها، تحليلگران و صاحبنظران از دم خروس معمولا پنهان خود رونمايي كرد و البته در نوعي رقابت با رسانه ملي‌مان در مته به خشخاش گذاشتن بر زوايايي نه چندان فراگير و نه چشمگير در اين ماجرا كم نگذاشت. رسانه ملي‌مان، با شگردي بي‌شك از گونه اشاعه فحشا، كار سبك و سخيف جواني را كه به هر دليل از سر احساس، اضطرار يا اصلا خشم و نوميدي، از ميله‌اي بالا رفته و پرچم كشورمان را پايين كشيده بود پيراهن عثمان كرد و ...

بي‌بي‌سي فارسي نيز از جمله چند شعار پراكنده و معدود از سوي برخي ظاهرا دلتنگ باز‌گشت گذشته را! هر دو رسانه پا به پاي هم نمونه‌هايي از اين نوع را زير ذره‌بين گذاشته و در واقع از كاه كوهي ساختند. رسانه ملي‌مان كژ‌روي‌هايي از اين قبيل را بهانه صحنه‌آرايي براي نمايشاتي احساس‌بر‌انگيز قرار داد و بي‌بي‌سي هم شعارهايي محدود و منزوي را مستمسك به ميدان كشيدن پس‌مانده‌هايي از رژيم گذشته و تحليل و تفسيرهايي بر سر ماجرا، بي‌هيچ اعتنايي به اصل باور‌پذيري چنين شعارهايي در ميان قاطبه مردم‌مان.
مصاحبه بي‌بي‌سي به طور غيرعادي پر طول و تفصيل و در عين حال ناكوك با واقعيت رخداد خبري، در اين شب‌ها با پسمانده‌هاي رژيم گذشته، نمونه بهره‌برداري غير‌حرفه‌اي آن از صحنه اعتراضات بود و در واقع سوءاستفاده از رخدادي موردي و حاشيه‌اي در اين ماجرا نوعي افتادن در ديگ از هول حليم!
بي‌بي‌سي همين رويه صرفا سياسي و غير‌حرفه‌اي را شب پيش نيز در مصاحبه‌اي با پروفسور مجيد سميعي، پزشك متخصص مغز و اعصاب و بحق مايه فخر كشورمان نيز ادامه داد. آب كه از سر گذشته باشد كم و زيادش كه فرقي نمي‌كند؟! كار غير‌حرفه‌اي بي‌بي‌سي فارسي سوال‌پيچ كردن مكرر و جهت‌دار پروفسور سميعي به خاطر پذيرش آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي بود كه بعد از مدت‌ها بي‌خبري بستري شدن ايشان در بيمارستان تحت مديريت ايشان در شهر هانوفر آلمان رسانه‌اي شد. تظاهرات شماري از ايرانيان مخالف مقيم آلمان نيز در برابر بيمارستان در اعتراض به حضور آيت‌الله در آن درست و حسابي زير ذره‌بين بي‌بي‌سي قرار گرفت.
مجري خبر در طرح پرسش‌هايي بي‌مايه از منظر حرفه‌اي كم نگذاشت ـــ پرسش پشت پرسش، تكرار پرسشي در قالبي ديگر (براي مثال، اصلا چرا ايشان، با لحاظ سوابق سياسي وي در بيمارستان پذيرش شده، يا چرا پروفسور سميعي به عيادت ايشان رفته و مهم‌تر در تصويري هم در اتاق وي ديده شده است؟!) هموطن دانشمندمان نيز بدون اينكه در دام چنين پرسش‌هايي افتاده و دمي به تله سياسي بي‌بي‌سي بدهد، با پاسخ‌هايي صرفا حرفه‌اي به نوعي نگاه تك‌سويه مجري را به چالش كشيد.

انگار رسانه‌هاي به ظاهر حرفه‌اي نيز مثل خيلي آدم‌ها، وقتي پاي منافع و مصالحي در ميان باشد، احساسات واقعي‌شان را بروز داده و خود را لو مي‌دهند. چه پايين كشيدن پرچمي باشد، پاره كردن عكسي، يا صداي منزوي و بي‌طنين معترضي.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دروغ است. طبق تحقیقی که من انجام داده ام بی بی سی در ایران فقط سه نفر طرفدار دارد. حاضرم این پروژه تحقیقی خود را به هر نهادی که بخواهد با قیمت منصفانه بفروشم. تاکنون به چندجا مراجعه کرده ام ولی قبول نکرده اند.

    • jon

      بی بی سی فارسی با برگزاری نشست های معاندین وضدانقلاب معلوم است که مقرضانه عمل میکندو طرفداری ندارد .ولی اگر بی طرفانه به اخبار ومسایل ایران می‌پرداخت پرطرفدار می شد مرگ بر انگلیس .امام فرمودند انگلیس ازامریکاوشوروی بدتر است.

    • بدون نام

      بله بیبیسی درایران احمق هایی مثل گردانندگانش طرفدارشن

      پاسخ ها

      • نسل سوخته

        متاسفم برای مدیراین خبر که گلچین میکنه ومتاسفم به یکی مثل تو

    • حسام

      من فکر کنم بی بی سی بیشتر از صدا و سیمای میلی علاقمند و تماشاگر داره

    • بدون نام

      چقدر حال میده . قشنگ معلومه سوختین .

    • بدون نام

      مگه صداو سیما غیر این عمل می کند!؟ القای آنچه خود می خواهد.

    • بدون نام

      معلومه که دارد . شما هم آب و بریز همونجا که میسوزه

    • بدون نام

      من شخصا فقط اخبار گوش میدم,اگه پای تلویزیون باشم تمام شبکه های خبری گوش میدم,خدا شاهد تنها شبکه خبری که اعصابمو بهم میریزه,,شبکه های خبری ایران,,,به هیچ عنوان نمیتونم بیشتر از دو دقیقه شبکه های خبری ...ایرانو نگاه کنم,,من شبکه بی بی سی قبول دارم,از خبر تا تحلیل تا تفسیر,تا مستندهای که پخش میکنه بیکار باشم نگاه میکنم, ادم لذت میبره,...

    • بدون نام

      به مردم راست بگیید تا تروند سمت بی بی سی از بس تلویزیون ایزان دروغ میگه مردم پناه نیبرن به زسانه های خارجی

    • بدون نام

      ...بی بی سی دستش رو شده واسه همه

    • آ کیا

      تحلیل مسخره ای بود.
      بی بی سی کثیف معلوم که از کی جانبداری میکنه.
      رسالت خبر و همچنین مردم ایران اخرین اولویت بی بی سی هستند.
      بنگاه دروغ پراکنی

    • بدون نام

      حق کاملا به جانب شماست...ولی با رفتاری که صدا و سیمای ... دارد مردم به ناچار رو به سوی کانال های بیگانه می برند تا شاید اخباری رو بصورت درست و واقعی ببینند....به شخصه متأسفم که علیرغم میل باطنی اخبار بی بی سی را نگاه میکنم...

    • کارشناس ارشد روابط بین الملل

      عزیزم ادرس اشتباهی نده!!!!!
      بی بی سی خجالت خجالت!!!!!!!

    • رضا رفتاری

      بهترین را ه برای خنثی کردن معاندین داخلی وخارجی در بخش خبر رسانی فقط اطلاع رسانی درست وصحیح اخبار ورویدادهای مملکتی است وقتی مردم دریافتند که صدا وسیما واصحاب رسانه ما آنچه را که هست انعکاس میدهد خود به خود دکان بی بی سی وامثالهم تخته میشود

    • بدون نام

      اگه کسی با اصول خبرنگاری و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای آشنا باشه و کمی هم انصاف داشته باشه میبینه که بی بی سی کار حرفه‌ای خود را انجام میده

    • بدون نام

      همیشه خبرنگار به دنبال خبر است ، و سعی میکنه خبر را با جزئیات و با آب و تاب بیشتری به مخاطب خودش ارائه بده

    • بدون نام

      چرا سعی نمیکنید یکبار هم که شده یکی از مسولین در بحثها و میز گردهای بی بی سی شرکت کنه و نماینده جمهوری اسلامی باشه؟

    • بدون نام

      بین حدود یکصد و هشتاد کشور دنیا فقط بی بی سی با ایران دشمنه؟ بابا دست بردارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج