جاباما
۶۶۰۲۸۲
۵ نظر
۵۰۱۰
۵ نظر
۵۰۱۰
پ

هشدار وزیر نیرو برای بی آبی

در حال حاضر وضعیت آب کشور در شرایط زیر نرمال قرار دارد به همین دلیل وزیر نیرو هشدار داده که در بخش های نظیر کشاورزی، صنعت و محیط زیست در سال جاری آبی یعنی تا پایان شهریور۱۳۹۷، با مضایقی مواجه خواهند شد اما سعی خواهیم کرد که پس از تسهیم عادلانه کم‌آبی چنانچه بخشی با کاهش بیشتری مواجه بود براساس ضوابط و مقررات بتوانیم منابع مالی مورد نیاز و خسارات مربوطه را جبران کنیم.

خبرگزاری ایسنا: در حال حاضر وضعیت آب کشور در شرایط زیر نرمال قرار دارد به همین دلیل وزیر نیرو هشدار داده که در بخش های نظیر کشاورزی، صنعت و محیط زیست در سال جاری آبی یعنی تا پایان شهریور۱۳۹۷، با مضایقی مواجه خواهند شد اما سعی خواهیم کرد که پس از تسهیم عادلانه کم‌آبی چنانچه بخشی با کاهش بیشتری مواجه بود براساس ضوابط و مقررات بتوانیم منابع مالی مورد نیاز و خسارات مربوطه را جبران کنیم.

بر اساس آمار و ارقام موجود، در حال حاضر ۲۵ درصد منابع آبی کشور بدون منبع درآمدی بوده و این در حالی است که باید این عدد زیر ۱۵ درصد باشد؛ به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که مصرف آب کشور باید از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

همچنین میزان هدررفت ضایعات آب در سطح کشور بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود، از سوی دیگر ۱۰ درصد بارش مستمر در طول سال منجر به تامین ۲۰ تا ۲۵ درصد آب و منابع آبی مورد نیاز کشور می‌شود و میزان آب تجدیدپذیر در سطح کشور ۱۱۴ میلیارد مترمکعب بوده و از مجموع آب مصرفی در کشور ۹۰ درصد آن در روستاها مصرف می‌شود و ۹۴ درصد از اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم کشور هم مرتبط با بخش کشاورزی بوده است.

برای حل مشکل بی آبی در این زمان تدبیر دولت آن است که با تامین آب شرب از مردم بخواهند که درچنین شرایطی که شرایط طبیعی از نظر میزان بارشها نیست، از اسراف آب بپرهیزند چراکه کشاورزان در حاشیه شهرها با مشکلات جدی از نظر تامین آب و کشت و استمرار معیشتشان مواجه اند، اما در همان شهرها تا چند برابر الگوی متعارف مصرف شاهد مصرف آب شرب و بهداشت هستیم.

از سوی دیگر در آخرین جلسه شورای عالی آب به موضوع باروری ابرها و نیز استفاده از منابع آب ژرف توجه و قرار شد که این دو موضوع در دستور کار جلسات کمیته تخصصی شوراها قرار گرفته شود تا امکان تأمین آب از اینگونه روش‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا رضا اردکانیان وزیر نیرو معتقد است که موضوع تخصیص حق آبه در بخشهای مختلف مربوط به سال های نرمال است و زمانی که پروانه‌ای برای حق‌آبه در بخشی صادر می شود در آن ذکر می شود که میزان آب تخصیص یافته شده به فرض آن است که در آن سال روان آب ها و بارش های کشور هم اندازه با سال های نرمال باشد و اگر که سال به اصطلاح زیر نرمال بود، متناسب با قوانین موجود سهمیه بخشهایی با کاهش مواجه خواهد شد.

وضعیت خشکی در پاییز و ادامه آن براساس اطلاعات منتشره از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، نشان از شرایط کم آبی شدید در تابستان سال آتی را دارد لذا امروز توجه ویژه به برنامه ریزی تأمین آب در فصل تابستان و در صورت ادامه آن برای سال‌های آینده نیز ضروری است.

همچنین کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و در نتیجه افزایش تبخیر و تعریق و کاهش میزان آب تجدیدشونده از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال‌های آتی و استفاده روزافزون از منابع آبی برای مصارف مختلف و به ویژه کشاورزی ضرورت توجه به تغییر نحوه مصرف آب خانگی، الگوی کشت و روش آبیاری را انکار ناپذیر می کند. در این خصوص نه تنها وزارت نیرو بلکه تمامی آحاد جامعه از مصرف کنندگان و کنشگران تا دستگاه‌های دولتی متولی مصارف آب باید روشهای جدیدی را برای سازگاری با تغییرات اقلیمی و افزایش تاب آوری برای توسعه پایدار ایجاد کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاری

      مشکل. کم آبی خیلی جدی است تنها راه احساس خطر و اصلاح الگوی مصرف است.

    • رفیعی

      خبرنگارمحترم این طوری مطالبه گری میکنید شما میگید بحران توانیر میگه افت وقیمت واقعی نیست حالا انگار با برده طرفن همش حرف میزنن میگن افزایش نمیابدبعدا اینجوری بعدا پرمصرف جریمه میشود اینجوریاست

    • بدون نام

      اخطار لازم نيست مديريت لازمه ....مدير ميدونيد يعني چي؟

    • بدون نام

      مسولین که وضعش خوبه ایران خراب شدمیرن توخارج اروپازندگی میکنن اگر است میگین نگرانی اول ایران نباید کشاورزی کنه ودوم حدود۱۵ملیون مهاجر افغانی هست هرکدام روزی ۳۰لیترم آب مصرف کنن کنن دررور۵۰۰ملیون لیتراب مصرف میکنن وحتی سدزدن به اسم سددوستی آب هیرمند وهامون ونمیدن خشک کردن چراهیچی نمیگین

      پاسخ ها

      • دق دقه مند

        بابا گوش کنید اگه بد بود نخوانید خوب بود جدی پیگیری و به مسئولین منتقل تا بسرعت نتیجه بگیریم عمر ما کوتاه ولی ما میکار یم آینده گان بزنن به جیب اگر آب شور خلیج فارس را به کویر نمک و لوط برسانیم طرح کار شده ما بیخیالیم ایجاد رطوبت و البته سرمایه گذاری از منابع ملی مثلا سهام عدالت قطع و پروژه در بورس مطرح و کوتاه مدت بازگشت پذیر خواهد بود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج