۶۶۹۹۹۶
۵۰۵۷
۵۰۵۷
پ

انیمیشن کوتاه «اوج گیری»‏

بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۱۰)

دختری قصد دارد هواپیمایِ کوچک و دست‌سازِ خود را به پرواز در آورد. تلاش وی ناکام می‌ماند اما در لحظۀ ناامیدی، بر حسب اتفاق، با موجودی فراتصور مواجه می‌شود و به دنبال آن...

برترین ها - احسان درخشنده:

شناسنامه‌ی اثر

  • نام انگلیسی: Soar
  • کشور تولیدکننده:‌ آمریکا
  • شرکت تولیدکننده: آکادمی دانشگاه هنر [سان فرانسیسکو] (Academy of Art University)
  • کارگردان: آلیس زو (Alyce Tzue)
  • سال تولید: ۲۰۱۵ میلادی
  • مدت زمان: ۶ دقیقه
  • ژانر: ماجرایی
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۱۰)
خلاصه داستان
دختری قصد دارد هواپیمایِ کوچک و دست‌سازِ خود را به پرواز در آورد. تلاش وی ناکام می‌ماند اما در لحظۀ ناامیدی، بر حسب اتفاق، با موجودی فراتصور مواجه می‌شود و به دنبال آن...

جوایز و افتخارات شاخص

- برنده‌ی جایزه‌ از «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رود آیلند» (Rhode Island International Film Festival) در بخش «بهترین انیمیشن گروه سنی کودک» / سال ۲۰۱۵ میلادی

- برنده‌ی مدال طلا از بخش مسابقه‌ی «جایزه‌ی آکادمی برای دانشجویان فیلم‌ساز» (Student Academy Awards) در قسمت «بهترین اثر انیمیشنی» / سال 2015 میلادی

درباره‌ی اثر

انیمیشن کوتاه «اوج‌گیری»، اثری زیبا و دلنشین است که از یک بُن‌مایه‌ی احساسی خوب برخوردار می‌باشد. با توجه به این که این انیمیشن به عنوان یک پروژه‌ی دانشگاهی تعریف و تولید شده است، نباید از آن انتظار داشت که در بُعد مسائل فنی و تکنیکی بتواند با آثار شاخص کمپانی‌های سرشناسِ حوزه‌ی انیمیشن از جمله «پیکسار» و «دیزنی» رقابت کند، با این حال، کیفیت گرافیکی و ساختاری اثر به قدری خوب و قوی هست که مخاطبان عادی به سختی می‌توانند تفاوت‌های فنی این انیمیشن را نسبت به آثار حرفه‌ای‌تر این عرصه احساس کنند.

جدای از مسائل فنی، برگ برنده‌ی انیمیشن «اوج‌گیری»، سوژه و داستان لطیف و دوست‌داشتنی آن است. در این میان، «آلیس زو» که هم در مقام کارگردان و هم در مقام داستان‌پرداز در تولید این اثر سهم داشته است، به خوبی مرزهای خیال و واقعیت را در هم تنیده و با اضافه کردن جنبه‌های فانتزی به داستان، حس و حالی رؤیایی را به مخاطبان منتقل می‌کند. از داستانِ به ظاهر ساده‌ی انیمیشن «اوج‌گیری»، می‌توان پیام‌های مثبت زیادی را استخراج کرد. در اثر، به مفاهیم و پیام‌هایی نظیر «پشتکار»، «صبر»، «دوستی»، «کمک»، «کار گروهی»، «عشق به پرواز»، «عدم ترس از مواجهه با ناشناخته‌ها» و... اشاره شده است.

درست است که داستانِ اثر در مجموع به دل می‌نشیند، با این حال، نقایصی نیز دارد که با توجه به سطحِ دانشجوییِ این پروژه کاملاً قابل اغماض است. مثلاً، یکی از نقایص اصلی، منطقِ رواییِ نسبتاً ضعیفِ داستان است که گاه بدجور به چشم می‌آید؛ «اعتمادِ بسیار سریعِ دو موجود به هم، در حالی که هر دو از دو دنیای کاملاً متفاوت هستند» و «چگونگی پرواز یک وسیله‌ی پرنده‌ی فوق‌العاده ساده به اوج آسمان»، دو نمونه از این موارد هستند که خیلی زود توجه تماشاچیانِ اثر را به خود جلب می‌کنند. وجود مواردی از این دست، باعث می‌شود که مخاطب (علی‌الخصوص مخاطب بزرگسال)، به این باور برسد که نوعی ساده‌انگاریِ زایدالوصف در سراسر داستان ساری و جاری است. با این که سادگی را می‌توان یکی از نقاط قوت انیمیشن «اوج‌گیری» محسوب کرد، ولی نمی‌توان منکر این حقیقت هم شد که گروهی از مخاطبان، نمی‌توانند با این حجم زیاد از سادگی به راحتی کنار بیایند.

در غیاب کلام و مکالمه در یک اثر، نقش موسیقی و جلوه‌های صوتی بسیار بارزتر می‌شود. «اوج‌گیری» به عنوان یک انیمیشنِ کوتاهِ بی‌کلام، از موسیقیِ متنِ مطلوبی بهره گرفته است. هر چند که موسیقیِ اثر آن قدر شاخص و متعالی نیست که در ذهن انسان باقی بماند، با این حال، سازگاری خوبی با روند داستان دارد و به خوبی خلاء کلام را پر می‌کند. از دیگر سو، جلوه‌های صوتی نیز با وجود محدود بودن، چندان بد از کار در نیامده‌اند.

در پایان، باید اشاره کنیم که انیمیشن کوتاه «اوج‌گیری»، با توجه به بضاعت‌های تیمِ تولید آن، اثری مفرح، دوست‌داشتنی و قابل دفاع است. «اوج‌گیری» از آن دست انیمیشن‌هاست که با آن، می‌توان به فراسویِ مرزهای خیال پرواز کرد. امیدواریم شما هم از تماشای این انیمیشنِ زیبا لذت ببرید.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
بهترین انیمیشن‌های کوتاه تاریخ (۱۰)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج