۶۷۰۲۴۱
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

چرا شهادت حضرت زهرا (س)، ۲ بار اعلام شده؟

زمان وفات حضرت زهرا(س) همانند مکان دفن او از مجهولات تاريخی و نشانه اوج مظلوميت ایشان است.

باشگاه خبرنگاران جوان: تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) در روایات مختلفی متفاوت است، و میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ هم‌چنین مکان دفن ایشان از مجهولات تاریخی و نشانه اوج مظلومیت حضرت زهرا(س) است.

کمترين مدّت زندگی حضرت پس از رحلت پدر را چهل روز، و بيش ترين مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند. قول مشهور بين شيعيان،‌ رواياتی است که تاريخ شهادت حضرت را سوم جمادی الثانی يعنی نود و پنج روز می‌داند؛ از جمله امام صادق(ع) فرمود: «شهادت حضرت فاطمه(س) در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال يازدهم هجرت واقع شد.» قول ديگر هفتاد و پنج روز است، که برگزاری دو بار مراسم شهادت حضرت براساس اين دو قول است.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت زهرا‌(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند.

بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز است، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

البته در فرهنگ عامه شیعیان عراق عزاداری فاطمیه به جای دو دهه، در سه دهه برگزار می‌شود، که «دهه اول فاطمیه» ۴۰ روز بعد از درگذشت پیامبر اکرم(ص) می‌باشد، که مورخ هشتم ربیع الثانی است. البته این تقسیم بندی در بعضی هیات های شهرهایی مانند قم و تهران هم وجود دارد.

چند عامل ممکن است، منشأ اين اختلافات باشد؛ از جمله:

۱- نقل حوادث تاريخی در آن دوران همانند امروز نبود، که به صورت نوشته و کتاب در آيد و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رويدادهای تاريخی به طور عمده شفاهی بود و از خاطر و ذهن افرادی چند به اذهان ديگران منتقل می‌شد. کسی نمی‌تواند ادّعا کند که همه ‌اين ناقلان از اشتباه مصون بودند.

۲- از سوی ديگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند. در چنين شرايطی کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاريخی را به طور دقيق ثبت نمايند.

۳- اختلاف و دسته بندی‌های سياسی که پس از رحلت رسول خدا(ص) پديد آمد، موجب شده که کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشتند، تاريخ حادثه‌ها را دستکاری کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لارستان

      مثلا کیا آمدند روی کار تاریخ دستکار کردن لطفا بدون سانسور بفرما تا ما متوجه بشیم

    • همشهری

      اصولا اعراب برای مراسمی مثل سالگرد و تاریخ تولد و تاریخ وفات و محل دفن چنان اهمیتی قائل نیستند برای اطلاعات بیشتر قبر مادر پیامبر کجاست یا تاریخ فوت پدر پیامبر یا تاریخ تولدمثلا ابوبکر چرا بین اهل تسنن گرامی نیست .

    • بدون نام

      اما چرا دوبار إعلام شده و جنازه فاطمه سلام الله كجاست،،،،،اول انكه فاطمه سلام الله بر اثر ضربات وارده كه از هجوم و حشيانه عمر و چهل تن از يارانش براي بردن علي به اجبار براي گرفتن بيعت با ابوبكر أمده بودند سخت مجروح و در بستر احتزار بود،،،انها وقتي مشغول عزاداري فوت نبي أكرم بودند به ناگهان با حمله اي وحشيانه براي گرفتن بيعت به درب خانه شان مواجه شدند،،،و به علت اينكه خود فاطمه سلام الله اجازه ملاقات به مردم ندادند وقتي ايشان فوت كردند تا مدتي بعد هم در منزل جنازه شان ماند تا فرصت مناسب و در خلوت و شبانه او را در همان جايي كه پيامبر پيشگويي و دستور داده بود دفن كنند،،،،پيامبر قبل از فوتشان خطاب به فاطمه سلام الله فرمود فاطمه جان تو اولين كسي هستي كه بعد از مرگ من به نزد من خواهي امد و فاطمه سلام الله كه در اين سالها زخمها و جراحات پيامبر را مداوا ميكرد تبسمي كردند ،،،،،و لذا منافقين و حراميان قبل از اينكه اب غسل كفن رسول خدا خشك شود جلسه اي در ثقيفه تشكيل دادند و به ناحق وبه جبر و زور ابوبكر خود را جانشين پيامبر إعلام كرد واز همه بيعت گرفت،،،،و وقتي با اعتراض مردم كه توصيه به جانشيني علي عيه سلام كرده بود مواجه شد دستور داد علي عليه سلام را به زور براي بيعت به مسجد ببرند كه منجر به زخمي شدن و در نتيجه شهادت فاطمه دختر رسول شد ،،،،،،پيامبر در خطبه غديريه هم پيشبيني كرده بود ،،،،و به علي عليه سلام قبل از مرگ فرمود علي جان بعد از من حراميان به تو و اهل خانه ات حمله ميكنند و فاطمه را كه به تو سپرده أم به من بازگردان من خودم او را از تو تحويل خواهم گرفت،،،،علي علي سلام جنازه فاطمه را به نزد قبر پيامبر ميبرد و دو دست به مانند دستان محمد رسول خدا از قبر بيرون ميايد و جنازه فاطمه سلام الله را از او تحويل ميگيرد،،،،،

    • بدون نام

      السلام علیک یا فاطمه یا ریحانه النبی روحی لک الفداع

    • بدون نام

      همه جنگها و دعواها و ظهور اسلام و پيامبر اسلام حضرت محمد در جهان عرب براي نجات اهل إيمان بوده است،،،،و حضرت محمد از ان جهت كه فقط أعراب جهاليت را كشتار كرد به دستور خدا ،،،و دشمنان اهل إيمان را كه با سپاه پارتيان براي مبارزه با اهل إيمان همكاري ميكردند را شناسايي و نابود ميكرد حالا چه بت پرست و چه يهودي و أديان ديگر را كه با سپاه روم مشكل داشتند را در داخل خاك عربستان تار مار كرد،،،،بعد از فوت ايشان أعراب كه فهميده بودند محمد ويرانگر بتها و بت تراشيهاي انهاست كه نسل به نسل از اجدادشان به إرث رسيده بود را نابود كرده و خون أعراب را ريخته بود و حتي يكبار هم با سپاه روم جنگ نكرده و در راستاي منافع روميها أعراب را تار مار كرده و در كتاب او قران به او فرمان داده كه أعراب را تار مار كن اينها همه كفار و منافقينند بعد از مرگ محمد براي نابودي نسل محمد و دخترش و علي دامادش بارها حمله كردند،،،،،و بلا فاصله سپاه تشكيل دادند و به اهل إيمان و روميها تاختند و انها را شكست دادند در صورتي كه حضرت محمد با انها يعني روميها و اهل إيمان عهد دوستي بسته بود،،،،،،

    • حسن

      اینا دلیل نمیشه،چون ما امامان را داشتیم که حتی یکی از آنها امام عصر حاضر است،وآمها اطلاع دقیقی داشتند ودارند،باید دلیل دیگری داشته باشد

    • بدون نام

      فاطمه سیده النساء العالمین

    • بدون نام

      یا حضرت فاطمه ام ابیها ادرکنی این اتش افروزهای اسرائیلی امریکایی وسعودی هاوامثال آنها را به اذن خدا نابود بگردان امین یارب العالمین

    • بدون نام

      و لذا وقتي فاطمه سلام الله در حال مراسم دفن و عزاداري پدر گراميشان بودند غريبانه و مظلومانه از شوهرش علي عليه سلام دفاع كرد و مقابل انها ايستاد و تا آنجا كه توان داشت دست به ديوار راه ميرفت و كار خانه را انجام ميداد،،،،تا از پا افتاد روايت شده كه وقتي فاطمه سلام الله در خانه و بستر به شهادت رسيد علي علي سلام او را كفن كرد،،،،و زماني كه وقت مناسب فرا رسيد تا او را در قبر پيامبر دفن كند به ناگاه بند كفن باز شد و فاطمه سلام الله با علي و فرزندانش وداع كرد ،،،،،اينها اهل دنيا و تزوير ريا نبودند و در أسمانها اسم رسم و سرشناس بودند،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج