۶۷۰۴۶۱
۲ نظر
۵۰۶۱
۲ نظر
۵۰۶۱
پ

گودال خانه‌های چین

بیش از چهار هزار سال است که مردم فلات لائس در شمال چین، در غارهایی به نام یائودونگ زندگی می‌کنند که به معنای غارخانه است.

برترین‌ها : بیش از چهار هزار سال است که مردم فلات لائس در شمال چین، در غارهایی به نام یائودونگ زندگی می‌کنند که به معنای غارخانه و مشابه گودال باغچه‌های ایرانی است. برخی از این خانه‌ها در دامنه تپه‌ها حفر شده اند در حالی که برخی دیگر به صورت عمودی داخل زمین ایجاد شده اند تا یک حیاط فرورفته را شکل دهند که اتاق‌ها در کنار آن قرار دارند.
گودال خانه‌های چین

این فلات در تاریخ چین اهمیت زیادی دارد از آنجا که مهد یکی از قدیمی‌ترین تمدن چین است. این فلات طی میلیون سال‌ها توسط انباشت ذرات بسیار ریزی شکل گرفته که همراه باد می‌آید. درنتیجه خاک این فلات بسیار نرم و حاصلخیز است و برای کشاورزی و حفر زمین برای ساخت گودال‌خانه بسیار مناسب است.

گودال خانه‌های چین
اولین گودال‌خانه‌ها حدود ۴۰۰۰ سال پیش به وجود آمدند، اما در سلسله هان (۲۰۶ تا ۲۲۰ میلادی) رایج‌ترشدند و محبوبیت آن‌ها در سلسله مینگ (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ میلادی) و کینگ (۱۶۴۴ تا ۱۹۱۲ میلادی) به اوج خود رسید. حتی امروزه هم ۴۰ میلیون نفر در چینن خانه هایی زندگی می‌کنند.
گودال خانه‌های چین

رایج‌ترین نوع گودال‌خانه‌ها در شیب‌ها و دامنه‌های فلات ایجاد می‌شوند. در مرکز فلات که هیچ تپه و دره‌ای وجود ندارد، یک گودال مربعی در زمین حفر می‌شود و سپس اتاق‌ها به صورت افقی در چهار ضلع حیاط مرکزی فرورفته ایجاد می‌شوند. ورودی این گودال خانه‌ها معمولا از طریق یک شیب یا راهروی زیرزمینی است.
گودال خانه‌های چین
گودال‌خانه معمولا یک اتاق طاقی دراز با یک ورودی نیمدایره با در چوبی دارد و معمولا با آجرکاری محکم می‌شود. اغلب چند خانه در مجاورت هم یا روی یکدیگر ساخته شده و با هم ارتباط دارند تا یک روستای ردیفی را برای یک خانواده بزرگ یا یک طایفه شکل دهند. زندگی در این خانه‌ها بسیار لذت بخش است، چون تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها گرم هستند. یک گودال‌خانه‌ ۷۰ متری سه اتاقه مجهز به آب و برق، ۴۶۰۰۰ دلار قیمت دارند؛ و قیمت اجاره یک اتاق ساده بدون لوله کشی ۳۰ دلار در ماه است.
گودال خانه‌های چین
گودال خانه‌های چین
گودال خانه‌های چین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا

    • کمال

      چقدر جالب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج