جاباما
۶۷۰۸۲۴
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

اسپوتنیک بررسی کرد؛

چرا ایران برابر حمله سایبری آمریکا مصون است؟

اسپوتنیک نوشت: «حمله ربات‌های آمریکایی تاثیر بسیار کمی بر کاربران ایرانی خواهد گذاشت. بیشتر پلتفورم‌های شبکه‌های اجتماعی در ایران فیلتر هستند و کاربران برای استفاده از آنها باید از وی پی ان استفاده کنند. ایران قادر است در برابر هر حمله‌ای مقاومت کند. این شامل حمله سایبری هم می‌شود.»

خبرگزاری ایلنا: پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه در گزارشی از نحوه مقابله ایران و روسیه با ارتش احتمالی ربات‌های آمریکایی پرده برداشت.

اسپوتنیک نوشت: «آمریکا ادعا می‌کند که به دنبال متدهای جدید پیچیده‌تر برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی روسیه، ایران و کره شمالی است. متخصصان امنیت سایبری ایرانی و روسیه نور افکنشان را بر ستاد فرماندهی امنیت و اطلاعات ارتش آمریکا و ابتکار عمل‌های جدیدش گرفته‌اند.»

بر اساس این گزارش شواهد دال بر این است که فرماندهی امنیت و اطلاعات ارتش آمریکا به دنبال ساخت ارتشی از ربات‌هاست که قادر هستند داده‌های شبکه‌های اجتماعی را تحلیل کرده و بر کاربران در سراسر جهان نفوذ کنند. بر اساس درخواست این فرماندهی قرار است هدف اولیه، افرادی باشند که به زبان‌های عربی، فرانسوی ، پشتو، فارسی، اردو، روسی و کره‌ای حرف می‌زنند.

به گفته «میخاییل فریبن» متخصص امنیت سایبری در مرکز اطلاعات و تحلیل اورال روسیه، قدم‌های اولیه این مرکز فرماندهی در ارتش آمریکا تاثیرگذاری لازم را نداشته و می‌تواند از طریق اقدامات آیینه‌ای مورد موازنه قرار بگیرد.

یک متخصص امنیت سایبری ایرانی هم به این خبرگزاری گفت: « در سال ۲۰۱۰ زمانی که من روی شبکه‌های عصبی مصنوعی کار می‌کردم گفته بودم که اقدامات پیش روی آنها فاقد کارگزاران زبان‌شناس با کیفیت بالا نظیر نرم افزارهایی است که بتواند به زبان و یا سایر موارد تسلط داشته باشند. حال با چیزی که از بیانیه آمریکا دستگیرمان می‌شود، آنها در حال توسعه چنین نرم افزارهایی هستند اما اینجا شاهد یک اصطکاک هستیم؛ برای کشورهای مورد هدف آنها، کارگزاران زبان شناس باید از نظر ساختار زبانی متفاوت باشند.»

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود این ارتش ربات‌ها پست‌ها را رصد کنند و از گفت‌وگوهای محاوره‌ای و تفاوت در نوع ادای کلمات و اصطلاحات چیزهایی را بیاموزند. این به ارتش آمریکا کمک می‌کند که تعیین کنند آیا پیام کاربران بر گروه خاصی از مخاطبان تاثیر مثبت داشته یا منفی و یا خنثی.

به گفته فریبن، آمریکا در سال ۲۰۱۰ هم کارگزاران زبان‌شناس موثری را تولید کرد که به زبان انگلیسی واقف بودند. تولید نرم‌افزار برای زبان روسی برای آنها غیرممکن بود چراکه تعاریف معنایی از طریق ساختار کلمات در این زبان کار بسیار دشواری بود. با این وجود به گفته تحلیل‌گران امنیت سایبری، مردمی که کامنت‌ها را مطالعه می‌کنند اغلب بیشتر تحت تاثیر ظاهر پیام‌های احساسی قرار می‌گیرند و به معنای آن توجهی نمی‌کنند. بنابراین به طور نظری سیستم سازمان اطلاعات ارتش آمریکا قادر است این ماموریت را به طور کارکردی اجرا کند.

اسپوتنیک این سوال را مطرح کرده که «چطور آمریکا این تئوری را به عمل تبدیل خواهد کرد.»

این رسانه پاسخ را از یک متخصص جویا شده است. یک متخصص رسانه در این باره گفته «چنین سیستم‌هایی غالبا در مراحل اولیه ضعیف عمل می‌کنند چرا که شبکه‌های عصبی باید به خوبی آموزش ببینند تا بتوانند با مخاطبان محلی ارتباط برقرار کنند. این یک ماشین یادگیری است که تنها در صورتی که پارامترها به درستی کنار هم قرار گرفته باشند، می‌تواند موفق ظاهر شود. ممکن است متخصصان زبانی که بتوانند تنوع احساسی زبان را درک کنند، در فهم موقعیت‌های واقعی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی دچار سوءبرداشت شوند.»

بر اساس این گزارش شبکه‌های مصنوعی عصبی می‌توانند در تقلید احساسات موفق ظاهر شوند. دست کم دو گزینه برای مدیریت این چالش پیش روی ماست؛ اول اینکه روسیه می‌تواند ارتشی از ربات تولید کند که تاثیر احساساتی را که توسط سیستم‌های آمریکایی ایجاد می‌شود بی‌اثر می‌کنند.

«فریبن» ادامه داد: «دومین گزینه رصد مستقیم کاربران است. کاربر واقعی شبکه اجتماعی فعالیت‌های متنوعی دارد؛ او پیام مبادله می‌کند، کامنت می‌گذارد و برخی اخبار را پست می‌کند. همه این پارامترها می‌تواند در یک سیستم شبکه عصبی مصنوعی که بتواند آنها را تحلیل کند، جمع شود. در نتیجه شما باید تصویر مشخصی از کاربران داشته باشید. برای مثال «وی کونتاکیت»(یک پلتفورم شبکه اجتماعی) . آنها یک سیستم ترک ربات دارند که اجازه می‌دهد ارتش ربات‌های آمریکای جدید را دنبال کند. برای کار موثر‌تر لازم است هر کنشی از سوی کاربران شبیه‌سازی شود. همچنین باید دیگر پارامترها از قبیل هدف‌گذاری جغرافیایی هم شبیه‌سازی شود. با این کار می‌شود رد ربات‌ها را زد.»

اسپوتنیک در این گزارش با طرح این سوال که «چرا کاربران ایرانی در برابر حملات ربات‌ها مصون هستند»، نوشت: « محمد ازلی موسس پرتال تک رسا در ایران بر این باور است که حمله ربات‌های آمریکایی تاثیر بسیار کمی بر کاربران ایرانی خواهد گذاشت.»

وی توجه‌ها را به این واقعیت جلب کرده که «بیشتر پلتفورم‌های شبکه‌های اجتماعی در ایران فیلتر هستند و کاربران برای استفاده از آنها باید از وی پی ان استفاده کنند. به این ترتیب اکثر مردم ایران درواقع کاربران مجربی نیستند. از سوی دیگر بسیاری از ساکنان ایران امروز از طریق تلگرام با اینترنت و شبکه اجتماعی ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این تلگرام سطح بالایی از حفاظت را دارد که به ربات‌ها اجازه دسترسی به اطلاعات را نمی‌دهد. به عبارت دیگر هیچ رباتی قادر به ارتباط گرفتن از طریق تلگرام نیست.»

ازلی همچنین با بیان اینکه امروز در ایران ۴۷ میلیون کاربر موبایلی اینترنت وجود دارد که به راحتی قابل کنترل هستند، گفت: «از این گذشته بسیاری از سرویس‌های خارجی در ایران فیلتر هستند و در عوض سرویس‌های داخلی معرفی شده‌اند. ما از آپارات به جای یوتیوب و از بازار به جای گوگل پلی استفاده می‌کنیم. درنتیجه اینکه ایران از ارتش ربات‌های آمریکا متضرر شود بعید به نظر می‌رسد. اقدام آنها تنها بر سطحی از کاربران ایرانی موثر است که از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده استفاده می‌کنند.»

بر اساس گزارش اسپوتنیک یک تحلیل‌گر امنیت سایبری ایرانی که خواسته نامش برده نشود گفته که «ایران قادر است در برابر هر حمله‌ای مقاومت کند. این شامل حمله سایبری هم می‌شود.»


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کیوان

      آ باریکلا

    • محمدرضا بختیار

      داستان بسیار مهیجی بودایران تو مدیریت بحران یک برف درمانده شد انوقت قادربه تقابل حمله های سایبری هستش رویا خوبه ولی تا جایی که رویا کابوس نشه

    • بدون نام

      برای اینکه ما هنوز تو هفتصد سال پیش داریم زندگی میکنیم.قربونش برم با هیچ کجای دنیا ارتباط نداریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایول

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج