۶۷۰۹۸۱
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

۳۶ نکته خواندنی از جشنواره فیلم فجر ۳۶

امسال سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر برگزار می‌شود. ۳۶ نکته در این باره بخوانید.

بانی فیلم: امسال سی و ششمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر برگزار می شود. ۳۶ نکته در این باره بخوانید.

۱- امسال پردیس ملت برای نخستین بار در طول تاریخ ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر میزبان اهالی رسانه است. پیش از این مرکز همایش های برج میلاد در هشت دوره، سینما استقلال در هفت دوره، سینماهای قدس و صحرا هر کدام سه دوره، سینما فلسطین دو دوره و سالن حجاب و سینما شهرقصه سابق هر کدام یک دوره میزبان این رویداد سینمایی بوده اند.

۲- ابراهیم داروغه زاده دبیری این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر را برای نخستین بار برعهده دارد. پیش از این سیدمحمد بهشتی با دبیری ۱۰ دوره، علیرضا رضاداد با دبیری شش دوره و مرحوم سیف ا… داد با دبیری پنج دوره در صدر قرار دارند.

۳- بابک حمیدیان با چهار فیلم «به وقت شام»، «سرو زیر آب»، «جشن دلتنگی» و «مصادره» و سحر دولتشاهی با سه فیلم «چهارراه استانبول»، «عرق سرد» و «امیر» به ترتیب پرکارترین بازیگران مرد و زن این دوره از جشنواره هستند.

۴- امسال داعش موضوع اصلی چهار فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ است: «امپراطور جهنم»، «به وقت شام»، «کامیون» و مستند «زنانی با گوشواره های باروتی».

۵- منیژه حکمت با «جاده قدیم»، تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال است. این در حالی است که در فجر سال گذشته در بخش سودای سیمرغ پنج کارگردان زن حضور داشتند: نگار آذربایجانی (فصل نرگس)، رقیه توکلی (مادری)، منیر قیدی (ویلایی ها)، آیدا پناهنده (اسرافیل) و پوران درخشنده (زیر سقف دودی).

۶- کارگردانان بازیگر دیگر مورد جالب این دوره از جشنواره است. محمدعلی باشه آهنگر در فیلم «سرو زیر آب»، مهران احمدی در «مصادره»، پیمان معادی در «بمب» و هومن سیدی در «مغزهای کوچک زنگ زده» جلوی دوربین فیلم خود بازی داشته اند. این در حالی است که در فجر پارسال فقط پیمان قاسم خانی آن هم در نمایی کوتاه جلوی دوربین «خوب بد جلف» دیده شد.

۷- مهران احمدی با «مصادره»، رضا مقصودی با «خجالت نکش» و نیما اقلیما با «امیر»، سه فیلم اولی جشنواره امسال هستند.

۸- محمدحسین مهدویان امسال با حضورش در فجر یک اتفاق را رقم زده است. او امسال با «لاتاری» سه سال پیاپی است که در بخش سودای سیمرغ فجر حضور دارد. او در دوره ۳۴ با «ایستاده در غبار» و در دوره ۳۵ با «ماجرای نیمروز» در این بخش شرکت داشت.

۹- در میان فیلم های امسال، چهار اثر در لوکیشن های خارج از کشور هم فیلمبرداری داشته اند: «مصادره» در ارمنستان، «به وقت شام» در سوریه، «لاتاری» در امارات و «امپراطور جهنم» در فرانسه و گرجستان.

۱۰- محمد خزاعی با «امپراطور جهنم» و «به وقت شام» و سیدمحمود رضوی با «دارکوب» و «لاتاری»، پرکارترین تهیه کنندگان این دوره از جشنواره هستند.

۱۱- در میان فیلم های امسال «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی سال گذشته در دوره ۳۵ فیلم فجر در بخش چشم انداز سینما پذیرفته شده بود که با اعتراض سازندگان انصراف داد. فیلم «شعله ور» (حمید نعمت ا…) نیز جزو شانس های حضور در سودای سیمرغ فجر پارسال بود که گفته شد به جشنواره نمی رسد تا کارگردانش فقط با «رگ خواب» حاضر شود تا احتمالاً این ساخته خود را برای فجر امسال ذخیره کند.

۱۲- از «خودسر» کمال تبریزی، «حکایت دریا» بهمن فرمان آرا، «سال دوم دانشکده من» رسول صدرعاملی، «خوک» مانی حقیقی، «هزارپا» ابوالحسن داودی، «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند و «سراسر شب» فرزاد موتمن به عنوان شناخته شده ترین غایبان این دوره از جشنواره یاد می شود. از این بین، به جز فیلم آخر که مورد قبول هیأت انتخاب واقع نشد، بقیه به دلایل مختلف در این دوره حضور ندارند.

۱۳- فیلم «آشغال های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی که اخیراً از توقیف خارج شده، دیگر متقاضی حضور در این دوره از جشنواره بود که مسوولان ترجیح دادند با هدف جلوگیری از حاشیه های منفی و دادن وعده اکران پس از برگزاری جشنواره، آنرا کنار بگذارند.

۱۴- شیوه اکران گزینشی فیلم ها در استانها موجب شده تا خیلی از شهرستان نشینان نسبت به این امر منتقد باشند و انتخاب فیلم های مورد علاقه خود را حق طبیعی شان بدانند. هر چند سالهای گذشته هم این روند به همین ترتیب و با انتخاب دبیر جشنواره و شورای عالی تهیه کنندگان و نیز موافقت صاحبان آثار بوده، اما گویا امسال اعتراض هایی از سوی غیر پایتخت نشینان نسبت به آن وارد شده است. هر چند اصولاً برخی سنت اکران فیلم های جشنواره در شهرستانها را اقدامی نادرست و غیرمعمول تلقی می کنند.

۱۵- اهدای دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به لیلا حاتمی و مریلا زارعی به طور مشترک چنان حاشیه ساز بود و بازخوردهای منفی در پی داشت که در فراخوان جشنواره امسال صریحاً ذکر شده امسال هیچ جایزه ای در بخش رقابتی به طور هم ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نخواهد شد.

۱۶- از دوره ۱۸ جشنواره فجر تاکنون، امسال شاهد حضور کمترین تعداد فیلم در این رویداد هستیم. امسال ۲۲ فیلم در جشنواره شرکت دارند که از دوره ۱۸ تاکنون کمترین تعداد محسوب می شود. در دوره ۱۸ فجر ۲۱ فیلم شرکت داشتند. در ادوار مختلف فجر، جشنواره دوره نهم با حضور تنها ۱۲ فیلم در بخش مسابقه شاهد کمترین تعداد فیلم در بخش اصلی بودیم، دوره چهاردهم هم با ۴۱ فیلم در بخش مسابقه، رکوددار بیشترین فیلم در بخش اصلی است.

۱۷- امسال بخش های هنر و تجربه و نگاه نو از جشنواره فیلم فجر حذف شده اند.

۱۸- پوستر این دوره از جشنواره ملی فجر را حمیدرضا بیدقی طراحی کرده است. پوستری که از سوی برخی متهم به کپی از طرح های آماده شد، ولی طرح آن و مدافعانش این اتهام را رد کردند. بیدقی با طراحی پوستر فجر ملی امسال و دوره ۲۷ و نیز پوستر دوره های ۲۴ و ۳۵ جهانی فیلم فجر در میان رکوردداران این عنوان قرار دارد.

۱۹- «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک، «فاش» ساخته احسان مختاری، «مارلون» ساخته درناز حاجیها و «وقت ناهار» از علیرضا قاسمی، چهار فیلم کوتاه امسال جشنواره هستند.
۲۰- امسال بزرگداشت اکبر عبدی، منوچهر اسماعیلی و محمدعلی نجفی در جشنواره ملی فیلم فجر برگزار خواهد شد. این مراسم پنجشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۳۰/۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار می شود.

۲۱- سینماها و پردیس های سینمایی استقلال، اریکه ایرانیان، آزادی، تماشا، جوان، چارسو، راگا، فرهنگ، کورش، کیان، مگامال و ماندانا با مجموع ۲۲ سالن سینمایی و ظرفیت بیش از شش هزار مخاطب، سینماهای مردمی جشنواره ۳۶ را تشکیل می دهند.

۲۲- احتیاط برای رعایت توصیه کمیسیون فرهنگی مجلس برای جلوگیری از ورود دو تابعیتی ها به جمع هیأت بپیوندند که انتقادهای زیادی را ایجاد کنند. مهمترین انتقادی که به جمع بهرام بدخشانی، کمال تبریزی، حسن خجسته، خسرو دهقان، رسول صدرعاملی، فرشته طائرپور و محمدرضا فروتن وارد شده این است که اغلب از جمله چهره هایی هستند که سالهاست اثر شاخصی نداشته اند.

۲۳- امسال از فرش قرمز در جشنواره ملی فجر خبری نیست. حذفی که بی شک یکی از نتایج افشای بودجه های کلان دو جشنواره قبلی فیلم فجر در دوره سی و پنجم است!
۲۴- تمام فیلم های حاضر در جشنواره امسال فیلم فجر بیش از ۷۵ دقیقه زمان دارند و آثاری با تایم کمتر از این، اصلاً پذیرفته نشده اند.

۲۵- از فیلم های «بمب» (پیمان معادی)، «تنگه ابوغریب» (بهرام توکلی) و «به وقت شام» (ابراهیم حاتمی کیا) به عنوان پدیده های جشنواره فجر امسال یاد می شود.

۲۶- در جشن بزرگ «سیمرغ و پروانه ها» به عنوان یکی از بخشهای فجر امسال، پنج فیلم منتخب سینمای کودک و نوجوان متشکل از «شکلاتی»، «قهرمانان کوچک»، «دزد و پری» و انیمیشن های «فیلشاه» و «دنیای کیف ها» از ۱۴ بهمن در تهران و چند استان دیگر اکران می شوند.

۲۷- انتخاب پردیس ملت به عنوان کاخ جشنواره امسال از سوی تعداد زیادی از خبرنگاران با اعتراض مواجه شده است. این خبرنگاران با ایجاد کمپینی ضمن بر شمردن ایرادات وارد بر پردیس ملت تلاش کردند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند. هر چند کارت تعدادی از خبرنگاران و منتقدان امسال برای پردیس چارسو صادر شده است.

۲۸- ستار اورکی با «ماهورا» و «فیلشاه»، حسین علیزاده با «کار کثیف» و «سرو زیر آب» و بهزاد عبدی با فیلم های «دارکوب» و «هایلایت» آهنگسازان رکوردار حاضر در فجر امسال هستند.

۲۹- «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، بعد از ۳۶ دوره، اولین انیمیشنی است که در بخش رقابتی جشنواره فجر حضور دارد.

۳۰- ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «به وقت شام» برای هجدهمین بار در جشنواره فجر حضور دارد و از این نظر صاحب رکورد شده است.

۳۱- لیلا حاتمی (بمب، یک عاشقانه)، بهرام رادان (چهارراه استانبول)، رضا عطاران (مصادره)، مریلا زارعی و اکبر عبدی (سو تفاهم)، باران کوثری (عرق سرد)، پژمان بازغی (هایلایت)، حمید فرخ نژاد (لاتاری)، نوید محمدزاده (مغزهای کوچک زنگ زده)، مهناز افشار (دارکوب) از جمله ستارگان تک فیلمی جشنواره فجر امسال هستند.

۳۲- هدیه تهرانی، نیکی کریمی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، محمدرضا گلزار و… از جمله ستارگان غایب در جشنواره فجر امسال هستند.

۳۳- قیمت بلیت های جشنواره امسال برای یک سری ۱۱ تایی ۱۳۲ هزار تومان و برای هر فیلم ۱۲ هزار تومان تعیین شده است. قیمت خرید از گیشه نیز ۱۵ هزار تومان است. سال گذشته با خرید هر سری، قیمت بلیت ها ۱۰ هزار تومان محاسبه می شد.

۳۴- از کارگردانان سرشناس غایب در جشنواره فجر امسال می توان به مسعود کیمیایی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، مسعود جعفری جوزانی، محمدهادی کریمی، اصغر فرهادی، محمد بزرگ نیا، بهروز افخمی، سیروس الوند، علیرضا داودنژاد، احمدرضا درویش، سعید سهیلی، پرویز شهبازی و… اشاره کرد. از این بین تنها اصغر فرهادی فیلمی «همه می دانند» آماده دارد که خبری از ارسال آن به دبیرخانه فجر منتشر نشد.

۳۵- گفته شده بودجه جشنواره فیلم فجر امسال حدود شش میلیارد تومان خواهد بود و بقیه هزینه ها از ناحیه اسپانسر تأمین خواهد شد.

۳۶- احسان کرمی و رضا رشیدپور به ترتیب مجریان مراسم افتتاحیه و اختتامیه فجر امسال هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسان کرمی چه مزیتی داره که هر سااال باید مجری باشه؟ بابا یکم تنوع بد نیست

    • بدون نام

      چرا نمی فهمین اسم فیلم ابووو.قریبه نه ابو غریب به این شکل هم خونده میشه ابو.قوریییب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج