۶۷۱۸۱۴
۹ نظر
۸۸۱۷
۹ نظر
۸۸۱۷
پ

آنچه باید درباره سیگار اشنو بدانیم

آنچه باید درباره سیگار اشنو بدانیم؛ پیش از انقلاب تندترین و خالص ترین توتون داخلی متعلق به منطقه اشنویه بود؛ اشنویه از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است.

هفته نامه کرگدن - مرضیه اسدی: آنچه باید درباره سیگار اشنو بدانیم؛ پیش از انقلاب تندترین و خالص ترین توتون داخلی متعلق به منطقه اشنویه بود؛ اشنویه از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است.

یکی از دوستانم تعریف می کرد پدربزرگش از آن اشنوبازهای قهار بود. با اشنو ویژه سیگاری شد و وقتی دیگر اشنو گیرش نیامد، برای همیشه سیگار را ترک کرد. می گفت یک نفر که پدربزرگ خیلی خاطرش را می خواست، با اشنو آشنایش کرده بود و خب معلوم است که برای او این دیگر فقط یک سیگار نبود. پیش از انقلاب در استان های گیلان و مازندران و آذربایجان غربی توتون سیگار کشت می شد. در این میان تندترین و خلاص ترین توتون متعلق به منطقه اشنویه بود. اشنویه از شهرهای مرزی آذربایجان غربی است که زمانی توتون مهم ترین محصول کشاورزی آن بود. دلیل مرغوبیت توتون این ناحیه علاوه بر نوع خاکش، مهارت کشاورزان در پروسه کاشت و برداشت این گیاه بود. توتون اشنو در زمین های کم آب کاشته می شد.
گفته می شود بذر این گیاه را خشک می کردند و تا اردیبهشت سال بعدش نگه می داشتند. بعد آن ها را در خاک می کاشتند و رویشان را با شاخ و برگ های خشکیده می پوشاندند. بذرها که جوانه می زدند، کشاورزان دیگر هم می آمدند و جوانه ها را می خریدند و در زمین های خودشان می کاشتند. حدود سه ماه بعد زمان چیده شدن برگ ها می رسید. بعد برگ های توتون را در سوله هایی که به همین کار اختصاص داشت، آویزان می کردند تا خشک شود. طبق قانون انحصار دولتی دخانیات که در سال ۱۳۰۷ تصویب شد، حق وارد و صادر کردن و خرید و فروش و تهیه و نگهداری و حمل و نقل اجناس دخانیه و انواع کاغذ سیگار در کلیه مملکت منحصر به دولت بود.
آنچه باید درباره سیگار اشنو بدانیم
در نتیجه توتون ها بعد از مرحله خشک شدن باید به انبارهایی منتقل می شدند که شرکت انحصار دخانیات مشخص می کرد. اداره دخانیات اشنویه توتون ها را از کشاورزان خریداری و بعد برای کارخانه های سیگارسازی ارسال می کرد. در نهایت سیگار اشنو در بسته های بیست عددی و در انواع اشنو، اشنو نو، اشنو ویژه و اشنو پارس در بازار عرضه می شد. پیش از انحصاری شدن دخانیات، اشنو در کارگاه های کوچک ساخته و با دست پیچیده می شد. شاید مهم ترین ویژگی سیگار اشنو ارزان بودنش بود در عین مرغوبیت. گفته می شود این سیگار بدون فیلتر در روستاها و شهرستان ها پرطرفدار بود. درواقع در دهه سی و چهل اشنو. سیگار فقرا محسوب می شد.
در میان شاعران و نویسندگان نیز بودند کسانی همچون جلال آل احمد و نیما یوشیج که به آن علاقه کند بودند. از قول اطرافیان نیما می گویند بسیاری از شعرهایش را روی جعبه شیرینی و پاکت خالی اشنو می نوشت. یدالله مفتون امینی در گفت و گویی، گفته بود: «نیما آن روز سیگار اشنو کاغذی می کشید؛ از همان سیگارها ارزان قیمتی که خیلی هم سنگین بود. من و نیما حدود هفت یا هشت سیگار پشت سر هم کشیدیم و پنج یا شش تا چای پررنگ خوردیم...» درباره جلال و علاقه اش به اشنو نیز بسیار گفته اند. در کتاب «نقد آثار جلال آل احمد» نوشته عبدالعلی دست غیب از قول یکی از آشنایان جلال آمده است: «... اشنو بر لب می گذاشت و فشارش می داد. گمان می کرد بر سنگی دندان می زند...»

اشنو تا مدت ها جای خود را میان مردم حفظ کرد. طبق گزارش های آن سال ها در حدود نیمی از فروش ماهانه سیگار متعلق به اشنو بود. با این حال وقتی سیگارهای خارجی وارد بازار شدند، اشنو نیز مانند باقی سیگارهای همدوره اش به مرور مشتریانش را از دست داد. بسیاری از افراد به سیگارهای فیلتردار روی آوردند و این چنین اشنو، سیگار محبوب قشر ضعیف به فراموشی سپرده شد. اگر سیگاری باشید یا اگر به سیگاری های دور و برتان دقت کرده باشید، می دانید هر کس در انتخاب سیگار و نحوه کشیدنش آداب و روشی دارد. تعطیلی کارخانه های سیگار از دید سودبرندگان آن ماجرای دیگری است. اما وقتی یک سیگار از گردونه تولد خارج می شود، در حقیقت تمام فلسفه و داستان های پشتش نیز یک باره تمام می شود. حتما هستند کسانی مثل پدربزرگ دوست من که سبک زندگی شان قبل و بعد از اشنو تغییر کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یادمه توتون را درون کاغذ میریختم با اون دستگاه کوچیکش کاغذ را میپیچوندم چقدر با شوق اینکار را برای پدربزرگم انجام میدادم با این مطلب من را به خاطرات دور و خوش کودکی بردید سپاس فراوان برترینها

    • بدون نام

      تاریخچه و خاطرات زیبایی بود و من لمسش کرده بودم چون مرحوم پدرم ، اشنو کش قهاری بود....

    • خلیل

      هنوز ی دکه تو کرج اشنو داره
      چون فیلترنداره بارچوب سیگار باید کشید انصافا از کنت و وینستون سرتره

      پاسخ ها

      • آرش

        داداش خواهشا آدرسشو بده لازمه شدیدا

    • علی

      من یکی که عکسشو دیدم خاطرخاهش شدم.الان یه سایت زده قیمت اشنو ویژه پانزده هزار و با ارسالی کلا سی هزار قیمتشان.ولی چه دلی داشته که این سیگار هارو ده ها سال نگه داشته.عکسشو که نشون بابام دادم اشک اومد تو چشمش و بهم گفت این سیگار مرحوم بابابزرگت بود.

    • حمید

      این سیگار بهترین سیگاری هست که کشیدم و میکشم تو محله ما میفروشن ولی هم قیمت کنت و وینیستون هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دادش محلتون کجاس

    • سیامک سیدی

      پدرعمه من هم ازاین سیگارها میکشید خدا رحمتش کنه بچه نداشت تصادف کرده بود لگنش شکسته بود چون پدرمن در بیمارستان بخش ارتوپدی بودپدرم خونه ماآورده بود عمه رو پرستاری میکردیم وسیگار اشنوویژه میکشید حیف که رفت وشیرینی اون زمان هم اینها بودن که به خاطره تکرارنشدنی برامون شدحاظرم کل داراییم را ازدست بدم برگردم تواون زمون حیف حیف حیف افسوس افسوس الان هم یه بسته از اون سیگارهاش تو خونه ماهست توخونه حیاطشون انارهای ترش بود که به همه انار میداد بهش میگفتن نارعمه تو حیاطشون پناهگاه بود که موقع بمباران توجنگ همسایه ها می اومدن اونجا

    • بدون نام

      اشنو کشهای قهار از دور بوی تند توتونشان مشام هرکسی را ازار میداد ،اکثر اشنو کشها با سرطان ریه از دنیا رفتند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج