جاباما
۶۷۲۴۶۹
۱۱ نظر
۵۰۱۲
۱۱ نظر
۵۰۱۲
پ

همه یا هیچ؛ لجاجت با مجلس بر سر یارانه

تابناک در گزارشی نوشت: سه سالی است که دولت در لایحه های بودجه ارائه شده به مجلس موضوع حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد جامعه را مطرح می کند اما هر بار به نقطه اجرا که می رسد به نوعی پا پس می کشد و توپ را به زمین مجلس می اندازد. آخرین خبرها پیرامون یارانه های نقدی سال آینده نیز به اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه باز می گردد. اظهار نظری که به نوعی نشان دهنده لجاجت با مجلس است.

تابناک در گزارشی نوشت: سه سالی است که دولت در لایحه های بودجه ارائه شده به مجلس موضوع حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد جامعه را مطرح می کند اما هر بار به نقطه اجرا که می رسد به نوعی پا پس می کشد و توپ را به زمین مجلس می اندازد. آخرین خبرها پیرامون یارانه های نقدی سال آینده نیز به اظهار نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه باز می گردد. اظهار نظری که به نوعی نشان دهنده لجاجت با مجلس است.

از آذر ماه سال ۱۳۸۹ که موضوع هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم مطرح شد، همواره چگونگی اجرای آن مورد بحث بوده است. طرحی که قرار بود طی پنج سال به نقطه پایانی خود برسد الان در هفت سالگی خود به سر می برد و همچنان به همان شیوه روز اول و تقریباً با همان تعداد یارانه بگیر به کار خود ادامه می دهد.

در لایحه بودجه سال ۹۷ که به مجلس ارائه شد، موضوع هدفمندی یارانه ها قرار بود با تحولات عظیمی همراه شود و با توجه به اعتبارات یارانه نقدی در نظر گرفته شده توسط دولت باید ۳۴ میلیون نفر از صف ۷۶ میلیون نفر یارانه بگیر حذف می شدند. در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷ که به موضوع هدفمندی یارانه ها پرداخته شده بود، در جلوی ردیف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها رقم ۲۳ هزار میلیارد تومان درج شده بود. این رقم نشان می داد که در سال ۹۷ باید ۳۴ میلیون نفر از گردونه یارانه بگیران خارج می شدند.

همه یا هیچ؛ لجاجت با مجلس بر سر یارانه
هنگامی که لایحه بودجه سال 97 به مجلس ارائه شده و به کمیسیون تلفیق رسید، کمیسیون تلفیق مجلس با این رقم 23 هزار میلیارد تومان موافقت نمود. اما هنگامی که لایحه بودجه به صحن علنی مجلس رفت، کلیات لایحه بودجه رد شد و کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت که میزان اعتبارات پرداخت یارانه های نقدی را از 23 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان افزایش دهد. افزایش 7 هزار میلیارد تومانی اعتبارات پرداخت یارانه های نقدی تعداد یارانه بگیران در سال آینده را از 42 میلیون نفر به 55 میلیون نفر افزایش داد. البته این تمام ماجرا نبود و گویا دولت با این موضوع موافقت نکرده است و به نوعی به دلیل آنکه مجلس، تصمیم اولیه دولت مبنی بر حذف یارانه نقدی 34 میلیون نفر را رد نموده است حالا تمایلی به اجرای مصوبه جدید ندارد و معتقد است، سازوکار اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 97 همانند سال 96 خواهد بود و به همان دلیلی که در سال 95 و 96 دولت نتوانست یارانه ثروتمندان را حذف کند، در سال 97 هم توان اجرای این قانون را ندارد.

در این رابطه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تازگی اعلام نموده است که اینکه فقط گفته شود که افراد پردرآمد بدون سازوکار حذف شوند عملیاتی نیست، به همین دلیل سال آینده پرداخت یارانه ‌ها متفاوت از استمرار سال جاری نیست. نوبخت با بیان این‌ که مشخص نیست که به چه طریق باید دهک‌ های پردرآمد حذف شوند، نحوه‌ ی حذف دهک ‌های پردرآمد همانند سال ۹۶ می‌ شود، ادامه داد: در سال ۹۶ نیز دولت اجازه داشت که یارانه ۲۴ میلیون نفر را قطع کند، اما واقعیت موضوع این است که اگر فرمول نداشته باشیم و بخواهیم بدون روش جیب ۸۰ میلیون نفر را بگردیم و مشاهده کنیم که چه شخصی پول دارد و چه شخصی پول ندارد، با سیاست دولت مغایر است.

این صحبت های نوبخت در حالی مطرح می شود که دولت تا قبل از افزایش اعتبار پرداخت یارانه نقدی به 30 هزار میلیارد تومان قصد داشت یارانه 36 میلیون نفر را قطع کند ولی حالا حاضر نیست که یارانه 21 میلیون نفر را قطع نماید به بهانه آنکه سازوکار شناسایی دهک های پردرآمد را ندارد! این نشان می دهد که دولت در حال لجاجت با تصمیم اخیر مجلس می باشد و حاضر نیست تا هزینه های حذف یارانه ها را بر عهده بگیرد و به همین دلیل توپ را به مانند سال های قبل به زمین مجلسی ها می اندازد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه یارانه با پول ملت به مردم میدهید هزار بار منت می کذارید انکار ارث پدرشان است به ملت میدهند پول نفت است نه ارث شما ها دولت زورش میاید ....

    • بدون نام

      وقتی مجلس با دولت یکی نباشد،دولت در هیچ برنامه ایی موفق نخواهد شد ،به قول معروف یک دست صدا ندارد.حتماً مجلسی ها هم با پیشرفت کشور موافق نیستند.

    • بدون نام

      من‌بازنشسته‌بایکوصدوپنجاه‌حقوق‌جزعه‌پردرآمدهاهستم‌سه‌ساله‌قطع‌کردن‌کدام‌عدالت‌کدام‌‌حقیقت‌مردم‌رابازی‌ندهید

    • بدون نام

      اینگار در کشورمان مشکلات دیگر نداریم فقط مشکلمون این یارانه است بابا این چهل و پنج تومان برای کشورمان پولی نیست فکر این اختلاس ها باشید مردم میدونه زورتون به اونا نمیرسه یکمی از خودتون شجاعت نشان بدید زورتون به اون اختلاس گر ها میرسه نترسید

    • بدون نام

      گندی زده شده که پاک شدنی نیست.

    • بدون نام

      اینکه دولت توان حذف یارانه بگیران ثروتمندرانداردحرف درستی نیست بلکه این بهانه ایست تا یارانه رابطورکلی حذف کند

    • محمد

      اگرچه تحقیق در مورد مستحق بودن افراد برای دریافت یارانه سخت است ولی راه آن مسدود نیست اما دولت روحانی بنحوی ماخوذ به حیا شده ودر این وادی ورود نمی کند . ملت ایران خودش باید به حساب خودش برسد قبل از اینکه به حساب او برسند ترا بخدا این دندون لق را بکشید زودتر ۲۵۰ هزار تومان را نگیرید مگر می میرید.

    • بهمن منظری

      این چهل وپنج هزار تومان شده معضل تو کشور قرار بود این هم پلکانی زیاد بشه ولی حامهای انرژی یک شبه گران شد ولی یارانه ها همانجوری ماند و هر روز صحبت حذف است ولی فسادهای مالی بزرگ که هر روز زیاد میشود براش راه و چاره ای پیدا نمی کنند جلویش را نمی گیرند

    • بدون نام

      نوبخت وروحانی و جهانگیری خیلی زرنگ و چرب زبون‌ هستند و می‌خوان مجلس رو باعث حذف یارانه ی مردم نشان دهند

    • بدون نام

      مدیران کار بلد کشور اباد وازاد وپیشرفته وقوی

    • بدون نام

      یارانه ۴۵تومن مگه چه میشه خریدکه این همه منت میزارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج