۶۷۴۰۴۰
۲۹ نظر
۵۰۰۹
۲۹ نظر
۵۰۰۹
پ

غفاری: بعد از چهل سال، هنوز فقیر داریم

هادی غفاری، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و از مبارزان دوران انقلاب درباره تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بعد از حدود چهار دهه گفت: شعار اصلی و محوری انقلاب سه عبارت استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. او درباره تعریف واژه استقلال عنوان کرد: استقلال به این معناست که بیگانگان در سرنوشت ما دخالت نکنند. از نظر من در این کار بسیار بسیار موفق بوده‌ایم و نمره بسیار بالایی گرفته‌ایم.

اعتماد آنلاین: هادی غفاری، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و از مبارزان دوران انقلاب درباره تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران بعد از حدود چهار دهه گفت: شعار اصلی و محوری انقلاب سه عبارت استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود. او درباره تعریف واژه استقلال عنوان کرد: استقلال به این معناست که بیگانگان در سرنوشت ما دخالت نکنند. از نظر من در این کار بسیار بسیار موفق بوده‌ایم و نمره بسیار بالایی گرفته‌ایم.

غفاری در ادامه توضیح داد: در بحث آزادی علامت‌های سوال‌ بسیاری وجود دارد. آزادی مطرح‌شده درباره حق رای و صحبت بود و اینکه همه آحاد ملت بتوانند در سرنوشت کشور خودشان دخیل باشند، اما متاسفانه با برخوردهایی مانند طرح نظارت استصوابی این آزادی خدشه‌دار شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از اعمال نظارت استصوابی بیان کرد: بسیاری از نیروهای اصیل انقلاب در این دوران رانده شدند و نمونه آن هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود که فردی با یک و نیم برابر سن بیشتر با توجه به وضعیت سن و سال آیت‌الله ایشان را ردصلاحیت کرد. اینها موجب شد تا برای ما در آزادی علامت سوال جدی ایجاد شود.

او با تاکید بر آزادی و حق انتخاب گفت: آزادی یعنی اینکه مردم از هر جنس، گروه، مذهب، دین و آیینی و هر که شهروند این نظام است حق انتخاب کردن و انتخاب شدن داشته باشد. در شورای شهر یزد زمانی که یک زرتشتی رای می‌آورد چرا نباید بگذاریم تا به شورای شهر راه پیدا کند؟ تحت چه عنوانی این کار را انجام می‌دهیم؟ این فرد هم شهروند همین کشور است و باید در جمع اعضای دیگر تصمیم بگیرد.

غفاری در ادامه با اشاره به بحث جمهوری اسلامی ادامه داد: دو موضوع در بحث جمهوریت و اسلامیت درباره جمهوری اسلامی مطرح است. در هر دو بحث علی‌رغم موفقیت‌های خوبی که داشته‌ایم اتفاقات منفی هم کم نداریم.

او افزود: در جمهوریت که به معنای دخالت همه مردم در حق تعیین سرنوشت خودشان است نارسایی زیادی داریم، ضمن اینکه ناامید هم نیستیم و موفقیت‌های نظام جمهوری را هم رد نمی‌کنیم. این روحیه‌ای است که دین به ما آموخته است. جز این به عنوان یک انسان یاد گرفته‌ایم همیشه مطالبه‌گر باشیم و به مردم هم سفارش می‌کنیم که همیشه مطالبه‌گر باشند.

غفاری درباره دلیل محقق نشدن آرمان‌هایی که در ابتدای انقلاب وجود داشت بیان کرد: فاصله گرفتن حاکمیت نظام ما از آرمان‌های امام امت به نظر من دلیل اصلی محقق نشدن این آرمان‌هاست.

او در ادامه با تاکید براین موضوع که همه حرف ها در زمان انقلاب این بود که نظامی می خواهیم که به قول ابن یمین کسی به ما نگوید که از اینجا خیز و آنجا رو، ادامه می دهد: قرار بود مستقل باشیم، تصمیم بگیریم و آینده را خود بسازیم و حال را خودمان اداره کنیم. مجلس را خودمان و آرائمان را هم خودمان تشکیل دهیم و تابع جوسازی ها و هوچی گری ها و زد و خوردهای خیابانی نباشیم و شکل حکومتمان هم تحت تاثیر اینگونه موضوعات قرار نگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص میزان تحقق عدالت در چهار دهه گذشته با بیان اینکه نمره مثبتی به عدالت نمی‌دهم؛ گفت: دکتر بهشتی به فاصله ۱۵ ماه بعد از انقلاب در یک سخنرانی توضیح می‌دهد در این مدت که گذشته هنوز پولدارها و خیلی پولدارها در انقلاب حضور دارند و در کنار آنها فقرا و خیلی فقرا هم حضور دارند؛ و این با انقلاب اسلامی اصلا سازگار نیست. غفاری می افزاید: بعد از آن خود دکتر بهشتی می گوید این نشان می‌دهد که ما در تصمیماتمان موفق نبوده ایم. اگر این موضوع را ملاک قرار دهیم بعد از ۴۰ سال به طریق اولی موفق نبوده‌ایم، چون آن شرایط هنوز هم پابرجاست و ما در خیابان شاهد آن هستیم.

غفاری در ادامه با بیان اینکه در همه حوزه‌ها این وضعیت وجود دارد، بیان کرد: در حوزه‌های علمیه که تا دیروز مدعی بوده‌ایم ساده‌زیست هستند سالن‌های سخنرانی و درس با گچ‌بری‌ها و زیبایی و اشرافیت سر به فلک کشیده است؛ مشخص است که این با عدالت همراهی ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      آقای غفاری واقعن جای تعجب به این موضوع پی بردید که هنوزدرکشورفقیر وجود دارد

    • بدون نام

      تازه تعداد فقرا نسبت به گذشته خیلی بیشتر هم شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف حساب

    • مش قاسم

      آخه نماینده های این چهل سال امثال تو بودن مردم فراموش نمیکنند

    • 546

      1000 سال دیگه هم همینه

    • علیرضا

      آقای غفاری ، طبق آمار موثق بیست درصد مردم ایران در فقر مطلق بسر میبرند!!!!

    • بدون نام

      وقتی حقو ق بگیرهای نجومی زیاد شوند ،فقیر هم زیاد می شود.

    • محمدرضا بختیار

      جناب غفاری جای تعجب ندارد همانگونه که شما طی چند دوره نماینده مجلس بودید و هر چه تبصره و طرح ولایحه و ماده تصویب کردید در آن نشانی از کم شدن فقر وجود نداشت و اصلا فقیران را نمی دیدید و یا وقتی به شما متذکر می شدند در مورد فقرا با اذعان اینکه گروه اندکی هستند و با مصوبات در دوره های شما رفع می شود باز اعتنایی به انها نکردید و الان که خود دامن گیر فقر سیاسی شدید از سپر فقر معیشتی جامعه دوباره استفاده کرده اید

    • محمد

      این بابا مثل اینکه اصلا اینجا نیست زمان قدیم فقیر نداشتیم

    • بدون نام

      اکٺریت فقیر شدن وفاصله طبقاتبگی زیادشده یه سری تازه به دوران رسیده ها با زد وبند ثروتمند شدن خدایی زمان پهلوی نسبت به جمعیت این ایا فقیر داشتیم یا فاصله طبقاتی وجود داشت مرد ومردانه اگه راست میگی جواب بده

    • بدون نام

      فک نکنم اشتباه میکنی بگیربخواب عزیزم سردلت سنگین بوده خواب بددیدی!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با یارانه زندگی میکنی

    • بدون نام

      برادر عزیز فقیر نداشتیم که حلا هنوز داشته باشیم باوجود شما فقر ریشه دوانده وبجای پیشرفت فق ر پیش رفته

    • بدون نام

      یه جور میگید هنوز فقیر داریم که کسی که ندونه ميگه حتما فقرا به تعداد انگشتان یه دست هستند! بنا به آمار و ارقام، بیش از نیمی از جمعیت کشور در فقر و فقر مطلق هستند! این یعنی حدود چهل میلیون نفر!

    • بدون نام

      ما سالهاست مستضعف و فقیر نداریم , بنیاد مستضعفان از فرط بی کاری , برج ساز , بنز ساز ,واردات ساز , ...ِ...چی ساز شد . نداریم اقا , گشتم نبود نگرد اصلا نیست .

    • بدون نام

      اقای غفاری من هم ان دوران وهم این دوران رابهترازتودیده ام فقراالان روزبروززیادمیشن براثربی عدالتی تصمیم گیران که همه ازیک قماشند مردم روزبروزفقیرترمیشوندخدای فقراتصمیم گیران بی خاصیت راذلیل وخوارکندخداکسی راکه حق انهارادرجای دیگرخرج میکندرسواوذلیل کند

    • منوچهر شمسی

      جمله ات اشتباه است باید بگی بعد از چهل سال هنوز ثروتمند داریم

    • بدون نام

      اگر قبل از انقلاب فقربودبخاطراون زمانه ولی الان خیلی زشته که همه چیز هست ولی فقط برای یک عده هست بسیارخوبشم هست

    • جانباز

      اقای غفاری من جانباز جنگ هستم بیش از شش سال جنگیدم شیمیایی شدم الان برای دارو ودرمان دست نیاز پیش دیگران درازمیکتم ایا من هم جز فقیران محسوب میشم یانه

    • بدون نام

      خودت را زدی به بی خبری جناب
      حداقل ۷۰ درصد زیر خط فقر داریم

    • بدون نام

      جک میگه ! فقیر نداریم

    • بدون نام

      این تا حالا کجا بوده که تعجب کرده

    • بدون نام

      جناب اقای غفاری نمیدانم که چرا شما اشتباه به این فاحشی را مرتکب شده اید .چون اون گداهای چهل سال پیش همه مرده اند وعمرشان را به شما داده اند این گداهای امروز همه جدید الورود هستند حالا حالا ها باید صبر کنند کوتا چهل سال دیگه.کی مرده کی زنده.واقعا که از شما بعیده که به این موضوع بدیهی پی نبرده اید .

    • بدون نام

      ۴۰ملیون فقیرداریم فاجعس

    • بدون نام

      شاید کمبود هایی در کشور وجود داشته باشد ولی فقیر نیستیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره جان دل همه داریم تو ثروت خفه میشم تو کمبود داری

    • رضا ملی

      خدا قوت، خسته نباشی نماینده عزیز
      راستی نماینده کدوم کشور هستین!!

    • حسن

      دولتها و مجلس های ادواری بد عمل کردند
      آسیب های اجتماعی در شهرها گسترش یافت
      امروز نگرانی از بابت این آسیب ها به مراتب بیشتر از (صرفا)فقر مادی است
      دولتها و مجلسها بد عمل کردند و نیز بسیار در بعضی امور غفلت کردند یک علامت بزرگ در غفلت این است که عملکردهای دولتها و مجلسها به جای اینکه منجر به ایجاد رقابت سالم و گسترش شایسته سالاری(مدیریت افراد توانمند) شود باعث ایجاد بازی های جناحی و سیاسی شده است.
      چقدر زشت است که در یک نظام اسلامی مدیران به جای اینکه الگوی مردم به حساب آیند فریبکار محسوب شوند

    • محمد

      ....ناکارآمدی رجال سیاسی کشور در عرصه اقتصادی کار را بجایی رساند که آرزوی رئیس جمهور آنوقت آمریکا که میخواست کاری بکند که یک دلار آمریکا برابر هزار تومان ما باشد !؟ خود سیاست گذاری مملکت یا بهتر بگوئیم بی سیاستی رجال مملکت کار را بجایی رساند که حالیه یک دلار آمریکا برابر پنج هزار تومان ما شد!!!؟؟؟ درجاییکه ما در گذاشته بزرگترین پول دنیارا در عرصه تجاری دنیا داشتیم یعنی یک هزار تومان ما در آن زمان برابر 137دلار آمریکا بود با انتصاب این اعداد و ارقام چه نمره ای میخواهید بکارهاییکه در این چهار دهه انجام شده است بدهید ... کشوریکه یک صدم جمعیت دنیا را دارد و یک دهم منابع دنیا را دارا میباشد مردمش را باید هر روز با پرداختن و نپرداختن 45500تومان ناقابل هر روز تحدید کرد!؟؟؟ آقای نماینده شما و نمایندگان دیگریکه در مقام قانون گذاری هستید وظیفه دارید که این مسائل را بازگو کرده و آنقدر بازگو کنید....باشند تا بتوانند کشور را از این نابسامانیهای گوناگون برهانند......!!!؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج