۶۷۷۵۸۱
۱۶ نظر
۵۱۲۶
۱۶ نظر
۵۱۲۶
پ

اسکناس تقلبی در خودپرداز بانک!

بانك‌ها از مهم‌ترين اركان اقتصاد يك كشور به شمار مي‌روند، همه مي دانيم كشوري كه بانك‌هاي قوي داشته باشد مي‌تواند اقتصاد خود را بيمه كند. مردم به قدري به بانك اعتماد دارند كه حاضرند بدون چون و چرا تمام سرمايه خود را به بانك بسپارند بدون اينكه نگراني از بابت از دست رفتن اين سرمايه داشته باشند.

روزنامه قانون نوشت: بانك‌ها از مهم‌ترين اركان اقتصاد يك كشور به شمار مي‌روند، همه مي دانيم كشوري كه بانك‌هاي قوي داشته باشد مي‌تواند اقتصاد خود را بيمه كند. مردم به قدري به بانك اعتماد دارند كه حاضرند بدون چون و چرا تمام سرمايه خود را به بانك بسپارند بدون اينكه نگراني از بابت از دست رفتن اين سرمايه داشته باشند.
اين نشان مي‌دهد كه اعتمادي كه در تمام اين سال‌ها به نظام بانكي كرده‌اند، خود به عنوان يك سرمايه بزرگ به شمار مي‌رود. حال اگر اين سرمايه به هر دليلي زير سوال برود چه كسي بايد پاسخگو باشد؟

اسكناس تقلبي در بازار

ورود اسكناس‌هاي تقلبي به بازار موردي است كه در زمان‌هاي مختلفي در كشور وجود داشته و بحث دور از انتظاري به شمار نمي‌رود. شهريور سال ۹۵ بود كه اخبار متعددی از عرضه اسکناس و ایران‌چک‌های جعلی و تقلبی در سطح بازار منتشر شد. بر اساس گزارش‌های مردم و مغازه‌داران، اسکناس‌ها و ایران‌چک‌های تقلبی عمدتا شامل اسکناس ۱۰ هزار تومانی و ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی جدید بود و گویا طراحی این اوراق به گونه‌ای بود که امکان جعل و تقلب آن‌ها را برای کلاهبرداران آسان کرده بود. حتي وجود اسكناس‌هاي كهنه و پاره نيز در دستگاه‌هاي خودپرداز از مواردي بوده كه وجود داشته و توسط بانك مركزي رفع شده است. اما وجود اسكناس تقلبي در خودپردازها تا به حال گزارش نشده بود كه ظاهرا در روزهاي گذشته در خودپرداز رسمي يكي از بانك‌ها مشاهده شده است كه اين مساله در حوزه بانكي كشور امري عجيب و دور از انتظار به نظر مي‌رسد.

چك پول تقلبي در خودپرداز!

دو، سه روز پيش يكي از آشنايان طي تماسي از وجود چك پول ۵۰هزارتوماني تقلبي در ميان پول‌هايي كه از خودپرداز رسمي يكي از بانك‌ها دريافت كرده بود خبر داد كه موردي بسيار عجيب بود. ظاهرا اين شخص بعد از دريافت مبلغي از دستگاه خودپرداز يكي از بانك‌ها متوجه شده بود كه يك قطعه از اين اسكناس‌ها تقلبي است. شايد بتوان به نوعي اين اتفاق را امري سهوي از سوي بانك مربوطه در نظر گرفت ولي در شرايط فعلي اقتصاد كشور با وجود تمام مشكلات و همچنين بي اعتمادي‌هايي كه براي مردم در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي به وجود آمده است، مواردي از اين دست مي‌تواند باعث از بين رفتن سرمايه‌هاي اجتماعي كه همان اعتماد مردم به بانك‌هاست، شود. با وجود تمام اتفاقاتي كه در سال‌هاي اخير در حوزه بانكي كشور رخ داده و مسائلي مانند ظهور پديده موسسات غيرمجاز ولي مردم هميشه به بانك مركزي و بانك‌هاي رسمي و مجاز كشور اعتماد لازم را داشته‌اند، بنابراين حفظ اين سرمايه از مهم‌ترين مواردي است كه نظام بانكي بايد به آن توجه ويژه داشته باشد.

يك در هزاران

هادي حق شناس درخصوص وجود اسكناس تقلبي در خودپرداز يكي از بانك‌ها به «قانون» مي‌گويد: خوشبختانه تا به حال مواردي از اين دست در كشور وجود نداشته و به نوعي مي‌توان گفت اولين بار است كه چنين اتفاقي براي كسي افتاده است و اين مورد به صورت گسترده وجود ندارد. اين مورد به همان اندازه عجيب است كه شخصي از صرافي يا طلا فروشي سكه طلاي تقلبي خريداري كند. در چنين شرايطي اگر فروشنده بپذيرد كه سكه تقلبي به شما فروخته مساله حل مي‌شود. واقعيت اين است كه امكان وجود اسكناس تقلبي در بانك‌ها مورد دور از انتظاري نيست.
در نظر بگيريد كه در بازار پولي كشور حدود ۱۴۰ميليارد قطعه اسكناس وجود دارد كه در اين ميزان زياد اگر يك اسكناس تقلبي وجود داشته باشد، عجيب نيست. به نظر من وجود اسكناس تقلبي در خودپرداز تخلف سهوي است و نمي‌تواند عمدي باشد. من به عنوان كسي كه با آمار سرو كار دارم اين را عرض مي‌كنم. در آمار توزيعي وجود دارد به نام «توزيع پويسن» كه بر مبناي آن ممكن است اتفاقات نادر نيز از لحاظ آماري رخ دهد. اين مورد هم به همين صورت است كه يك قطعه اسكناس در ميان ۱۴۰ هزار قطعه تقلبي باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راستگو

      خدایا شکر خودپردازها هم تقلب شده اند دیگه همه چیز تقلب شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دیگه به چی میشه اعتماد کرد وقتی بانک هم اسکناس تقلبی به مردم میده !

      • بدون نام

        دیگه به چی میشه اعتماد کرد وقتی بانک هم اسکناس تقلبی به مردم میده !

    • بدون نام

      این بی مسئولیت ها هم به بانک وهم به مردم لطمه میزنه وای هرچه بگندد نمک ش می زنند وای به روزی که بگندد نمک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که نمک گندید

    • بدون نام

      همتون دزدید پول قلابی میندازین به مردم لعنت به مدیر خیانتکار

    • بدون نام

      بانکی پول تغلبی به شما میده بانک بعدی اونرو پانچ میکنه و میگه تنها لطفی که به شما میکنم اینه که اعمال قانون نمی کنیم. بازم خدا پدر و مادرش رو بیامرزد , ما هم گرفتار...

    • بدون نام

      متاسفانه نمک هم گندیده است بعد میگویند مردم گاگول دوباره آمدند وبه این کلاهبرداری های ما رای آری دادند.ای خدا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدااااااااااااااااااا به داد مردم بیچاره برسسسسسس

      • بدون نام

        خدااااااااااااااااااا به داد مردم بیچاره برسسسسسس

    • استان فارس

      همین هفته خودپرداز بانک فلان در شهر ... فارس دوتا ده تومنی تقلبی بیرون داد که من شخصا شاهد بودم. چرا میگید چنین چیزی نبوده؟؟؟

    • Iraj eshaghi

      پرداخت با کارت بانکی خیلی از این جور مشکلات را از بین برده

    • احمدرضا

      آخه خیلیا مریض خدادادی هستن ، مگه دل درد دارن وقتی توی هر سوراخی یه دستگاه پوز هست برن از خودپرداز پول بگیرن؟پول را سر قبر باباشون میخوان؟از بس آدمهای نفهمی هستن ، چه جوری انتظار دارین مملکت ترقی کنه؟هر کی مخالف حرف منه آدم احمق و خرفتیه

    • محمد شریعتمداری

      آیا الان بین ارزش پول تقلبی و پول واقعی، تفاوتی وجود داره؟ وقتی دلار میشه 5000 تومن، یعنی پول ما شده یک ورق کاغذ بی ارزش. چه فرقی میکنه تقلبی باشه یا واقعی؟ در واقع، اون اصلیه تقلبیه

      پاسخ ها

      • دلار

        والا الان که دیگه شده 12 هزارتومان و منم یه تراول تقلبی بهم داده بانک !

    • محمد شریعتمداری

      در واقع پول بی ارزشه که ارزش خودش رو از دست نیده.وگرنه پولی که از اولش با ارزش بوده، ارزش خودش رو همیشه حفظ می کنه. یه سری به صرافیها بزنید، می بینید که اسکناس زمان رضا شاه حتی تا 8 ملیون هم بعضیهاش خرید و فروش میشه.اون پولی بوده که از اول ارزش داشته و ارزشش رو هم حفض کرده، بلکه بیشتر هم شده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج