۶۷۷۶۰۴
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

تشکیل پارلمان اصلاحات در میان اختلاف نظر‌ها

«پنج بر هیچ» این یک برآیند کلی از شرایط این سال‌های اصلاح‌طلبان در پنج انتخابات گذشته در رقابت با اصولگرایانی است که این روزها لیست بلندبالایی از مشکلات را پیش روی خود دارند اما در این ایام زمزمه‌های جدید دیگری با وجود همه این پیروزی‌ها میان اصلاح‌طلبان وجود داشته است و آن پیشنهادی به نام «پارلمان اصلاحات» است.

روزنامه وقایع‌ اتفاقیه: «پنج بر هیچ» این یک برآیند کلی از شرایط این سال‌های اصلاح‌طلبان در پنج انتخابات گذشته در رقابت با اصولگرایانی است که این روزها لیست بلندبالایی از مشکلات را پیش روی خود دارند اما در این ایام زمزمه‌های جدید دیگری با وجود همه این پیروزی‌ها میان اصلاح‌طلبان وجود داشته است و آن پیشنهادی به نام «پارلمان اصلاحات» است.
اصلاح‌طلبان به همراه میانه‌روها روزهای خوشی را پشت‌سر گذاشته‌اند. چند پیروزی پی‌درپی در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری، مجلس، خبرگان و شورای شهر که همه با شکست سنگین اصولگرایان منتقد همراه شده بود کام آنان را که در سال‌های قبل برای مدت‌ها به مرخصی اجباری فرستاده شده بودند را شیرین کرده بود. سال‌هایی که بر اصلاح‌طلبان گذشته است اما با انتقادهایی هم همراه بوده است. انتقادهایی که حالا به تلاش برای تشکیل پارلمان اصلاحات تبدیل شده است. پارلمانی که شاید بتواند بر شورای ‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که این روزها نهاد تصمیم‌گیر برای اصلاح‌طلبان است نظارت داشته باشد. اما چه شد که چنین انتقادهایی به وجود آمد؟

مرحله اول؛ انتخابات مجلس و فراکسیون ناامید

مرحله اولی که عملکرد اصلاحات با انتقاد همراه شد انتخابات مجلس دهم بود. انتخاباتی که همه ژنرال‌های اصلاح‌طلبان از سد نظارت شورای نگهبان رد نشدند و اصلاح‌طلبان با تیم امیدشان به میدان آمدند و با همان تیم توانستند در تهران و شهرستان‌ها پیروز شوند. با این همه مرحله اول کاری این نمایندگان راه یافته به مجلس با شرایط عجیبی روبه‌رو شد. ۱۴۰ نماینده‌ای که از طریق لیست امید توانسته بودند وارد مجلس شوند با مدیریت ناکارآمدی که صورت گرفت پراکنده شدند و در نهایت در روز انتخابات رییس مجلس میان علی لاریجانی اصولگرا و محمدرضا عارف اصلاح‌طلب این لاریجانی بود که توانست ردای ریاست را بر تن کند. مرحله بعدی اما انتخابات روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود. مرحله‌ای که بازهم با آنچه خواست اصلاح‌طلبان بود پیش نرفت. بر‌این‌اساس این بار تنها ریاست دو کمیسیون به اصلاح‌طلبان رسید. عملکرد فراکسیون امید با ریاست محمدرضا عارف در بزنگاه‌های زیادی با نقدهای جدی اصلاح‌طلبان مواجه شد.

مرحله دوم؛ انتخابات شوراها و انتقادها به لیست

اما اصلی‌ترین انتقادها به عملکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات شوراهای شهر بازمی‌گردد. انتخاباتی که این بار اصلاح‌طلبان در آن با سختی‌های انتخابات مجلس مواجه نبودند و لیستی طولانی از کاندیداهای تایید صلاحیت شده جلوی دستشان بود. این بار اما آنچه به‌عنوان لیست اصلاح‌طلبان از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بیرون آمد با انتقادهای بسیاری مواجه شد. هرچند اعضای این شورا در مقاطع مختلف مانده به انتخابات با توضیحاتی تلاش کردند تا انتقادهای افکار عمومی به لیست اصلاح‌طلبان را پاسخ بدهند اما بازهم پیام ویدیویی سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهوری دوره اصلاحات بود که به داد شورای‌عالی سیاست‌گذاری رسید و موجب شد تا لیست اصلاح‌طلبان به صورت کامل رای بیاورد و بازهم یک شکست دیگر به اصولگرایان تحمیل کرد. اما از همان روزها بود که زمزمه تشکیل یک نهاد ناظر بر شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شروع شد. زمزمه‌هایی که حالا و با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس یازدهم برای اصلاح‌طلبان جدی‌تر هم شده است. تا اینجای کار تنی چند از احزاب زیرمجموعه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با تشکیل این پارلمان موافقت کرده‌اند اما هنوز اختلافاتی وجود دارد.

ناظر بر شورای‌عالی سیاست‌گذاری
به گزارش تسنیم، دو روز پیش هم حسین مرعشی عضو بلندپایه حزب کارگزاران سازندگی، به همین اختلافات اشاره کرده بود. این عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره انتخاب اعضای دوره جدید شورای‌عالی سیاست‌گذاری، تاکید کرد: «انتخاب اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری در دوره جدید بر‌اساس سنت قبلی یعنی اجماعی خواهد بود». وی درباره تصویب کلیات طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، گفت: «براساس طرحی که به پیشنهاد کارگزاران سازندگی در شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شد، قرار است شورای‌عالی سیاست‌گذاری کار خود را به‌عنوان نهاد اجرایی ادامه بدهد و پارلمان اصلاحات هم نهادی بالا دستی و نظارتی خواهد بود».
مرعشی در پاسخ به اینکه بحث‌هایی درباره‌ مخالفت اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با «پارلمان اصلاحات» مطرح می‌شود، ادامه داد: «اختلاف نظر وجود دارد ولی در کل هیچ فردی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری مخالف این طرح نیست و ما در حال بحث روی جزئیات این طرح هستیم.». اصلاح‌طلبان پنج پیروزی را پشت‌سر گذاشته‌اند. به نظر می‌رسد که رقیبشان در این روزها این قدر دردسر داشته باشد که نتواند به این زودی‌ها به بازطراحی اردوگاه خود بپردازد، بااین‌حال، باید دید که بازنگری اصلاح‌طلبان در تشکیلاتی که توانسته است پیروزی‌های بسیاری را به‌دست بیاورد با پارلمان اصلاحات صورت خواهد گرفت یا آنکه تدبیر دیگری خواهند اندیشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای مردم فرقی نداره دیگه همتون یکی هستین

    • بدون نام

      کل دولت دست تون هست غلطی نکردید که.بازی جدیده؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج