جاباما
۶۷۷۹۸۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

«مصایب یک رقصنده پاپتی» انتزاعی است

نویسنده و کارگردان نمایش «مصایب یک رقصنده پاپتی» عنوان کرد این اثر نمایشی با برداشتی از زندگی منصور حلاج البته در دنیای مدرن به صحنه می‌رود و نگاهی به موضوع جهان‌های موازی دارد.

خبرگزاری مهر: نویسنده و کارگردان نمایش «مصایب یک رقصنده پاپتی» عنوان کرد این اثر نمایشی با برداشتی از زندگی منصور حلاج البته در دنیای مدرن به صحنه می‌رود و نگاهی به موضوع جهان‌های موازی دارد.

عباس عبدالله زاده نویسنده و کارگردان «مصایب یک رقصنده پاپتی» درباره اجرای این نمایش به خبرنگار مهر گفت: اجرای این اثر نمایشی از ۲۵ بهمن ماه در عمارت ارغنون آغاز شده است و تا ۲۵ اسفند ماه نیز ادامه خواهد داشت. این نمایشنامه آخرین متنی است که به نگارش درآوردم و تمرینات کار را هم از مهرماه آغاز کردیم.

وی درباره مضمون این اثر نمایشی بیان کرد: نمایش «مصایب یک رقصنده پاپتی» نگاهی مدرن به زندگی منصور حلاج دارد اما این روایت چه در قصه و چه در شکل و فضاسازی، متفاوت از اتفاقات تاریخی است و بیشتر یک برداشت از زندگی حلاج محسوب می شود. در این نمایش کاراکتر حلاج را به قرن جدید آوردیم که البته رخدادها در یک لامکانی اتفاق می افتد به شکلی که اتفاق های نمایش می تواند در هر شهر و یا کشوری رخ دهد. معتقدم حلاج در روح و روانش افسارگسیختگی خاصی داشته و شاعر و نوازنده و رقصنده زندگی بوده است به شکلی که در طول نمایش مخاطب شاهد شیدایی و جنون این کاراکتر است.

عبدالله زاده ادامه داد: در اجرای این اثر نمایشی و پرداختن به شخصیت حلاج وارد مسایل ایدئولوژیک نشدیم بلکه از زاویه یک انسان آزادیخواه که هراسی از هیچ چیز حتی مرگ ندارد و دلیل این آزادیخواهی او نیز ارتباطی به دیدگاه ایدئولوژیکش پیدا نمی کند به مساله پرداختیم چون معتقدم حلاج قبل از هر چیز یک کاشف است و علاقه‌مند است که بداند بیرون از این دنیا چه چیزی وجود دارد.

«مصایب یک رقصنده پاپتی» انتزاعی است
این نویسنده متذکر شد: حلاج یک تلقی عالمانه از علم فیزیک کوآنتوم و حضور جهان های موازی داشته است که در آن دوره اطلاعاتش را با تجربه و مشاهده به دست آورده است. حلاج می خواهد با گستره عجیب گیتی دیدار کند و شیدا و دلباخته این است که از مرز مرگ بگذرد و نه تنها هراسی از مرگ ندارد بلکه دوست دارد زودتر با مرگ روبرو شود. طی تلقی عارفانه او، بعد از مرگ دنیای دیگری منتظر حلاج بوده است اما در آن زمان علم آنقدر پیشرفت نکرده بوده است که بتوان جهان های موازی را ثابت کرد.

وی درباره چگونگی نگارش متن عنوان کرد: از آنجا که به تصویر کشیدن مفاهیم عالمانه و انتزاعی در قالب یک اثر نمایشی قابل فهم برای مخاطب، کار بسیار سختی است برای نگارش این نمایشنامه تلاش بسیاری کردم که امیدوارم این اثر نمایشی چه در نگارش و چه در زمان اجرا موفق باشد.

کارگردان نمایش «هام» درباره فضاسازی نمایش یادآور شد: در فضاسازی اثر به سمت به تصویر کشیدن فضایی متفاوت و غریب رفتیم به این ترتیب که همه چیز را از پایه ساختیم و تلاش کردیم هیچکدام از الگوهای فیزیکی شناخته شده در تئاتر را به نمایش نگذاریم. طراحی، فضاسازی و نورپردازی نمایش انتزاعی است و امیدوارم با امکاناتی که سالن دارد، بتوانیم بخش قابل ملاحضه ای از ایده های نوری مان را عملی کنیم. در این نمایش تاکید بیشتر روی آکسسوار فانتزی و کاربردی قرار دارد تا دکور و همچنین در طراحی لباس نیز تلاش کردیم خلاقانه عمل کنیم.

وی در پایان صحبت هایش درباره گروه بازیگران نمایش گفت: این نمایش ۱۵ بازیگر دارد که ۱۴ نفر از آنها زن و یکی مرد است. بازیگر مرد «مصایب یک رقصنده پاپتی» علیرضا مهران است که نقش حلاج را ایفا می کند. بازیگران زن نمایش نیز با توجه به نیاز داستان به ۶ - ۷ زبان دنیا از جمله چینی، انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی و حتی زبان های ناشناخته و ابداعی صحبت می کنند.

علیرضا مهران، الهه پور جمشید، شادی امیری، سحرناز عباس زاده، یاسمن جعفری، حسنا قنبری، یاسمن صفایی، سحر میرزا خانی، ندا اصغرپور، مبینا شیراوژن، لادن عسگری، درسا صانعی، آتنا مهیاری، طناز عباسی بازیگران «مصایب یک رقصنده پاپتی» هستند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از نویسنده، طراح و کارگردان: عباس عبدالله زاده، آهنگسازان: افشین غیاثی، وحید احمدی، نوازندگان: وحید احمدی، افشین غیاثی و خورشید معلم، طراح لباس: آیلین بایراک، طراح پوستر و بروشور: استودیو تارنگ، روابط عمومی و تبلیغات: شهرزاد نقاش زاده، دستیار کارگردان: ناصر رحیمی، مدیر صحنه: بهمن کرمی، امیر داوودی، طراح صحنه: عباس عبدالله زاده، اجرای دکور: امیر رئیسیان، عکاسان: مسعود رضا عجمی، فایقه عزیزی، ملیکا ابویی.

این اثر نمایشی از ۲۵ بهمن لغایت ۲۵ اسفند ماه ساعت ۲۱ در عمارت ارغنون به صحنه می رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج