جاباما
۶۷۸۲۹۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مخالفت‌ها با «پارلمان اصلاحات» بیشتر شد

روزنامه قانون نوشت: مردم بعد از سال ۹۲ و تجربه ای كه از دور‌ان احمدي‌نژاد وحاميانش پيدا كرده بودند بار دیگر به اصلاح‌طلبان روي آوردند و اين اقبال سبب موفقيت‌هاي چشمگير و مداوم اين جريان سياسي در ايران شد. بعد از دور دوم پيروزي حسن‌روحاني اما ماجرا كمي متفاوت شد.

روزنامه قانون نوشت: مردم بعد از سال ۹۲ و تجربه ای كه از دور‌ان احمدي‌نژاد وحاميانش پيدا كرده بودند بار دیگر به اصلاح‌طلبان روي آوردند و اين اقبال سبب موفقيت‌هاي چشمگير و مداوم اين جريان سياسي در ايران شد. بعد از دور دوم پيروزي حسن‌روحاني اما ماجرا كمي متفاوت شد.
شيخ محافظه‌كار قصه ما كه به گفته برخي احساس مي‌كرد ديگر نيازي به راي مردم ندارد به سمت اقداماتي سوق پيدا كرد كه صداي اعتراضات بسياري از افراد و جريان‌ها را درآورد. اصلاح‌طلبان كه به نوعي روحاني مديون آن‌هاست براي فرار از بلايي كه بر سر حاميان احمدي‌نژاد آمد كم‌كم به فكر افتادند تا با حفظ تابلوي حمايتي خود از روحاني انتقادهايي را در دستور كار قراردهند. اما برخي از جريان‌ها كه در دوره روحاني بيشتر به منفعت‌هايي رسيده بودند سعي مي‌كردند از مشكلات چشم‌پوشي كنند و عده ديگري كه به فكر روزها بعد از ۱۴۰۰ بودند جنبش‌هايي را براي برون‌رفت از فشارهاي مدني ايجاد كردند.
شايد اين عمق شكاف را بتوانيم اين روزها در زمينه ايجاد پارلمان اصلاحات(پارسا) مشاهده كنيم. تشكيلاتي كه توسط گروه دوم يعني آن‌هايي كه از برباد رفتن دستاوردهاي اصلاحات مي‌ترسيدند تشكيل شده‌است. پارلمان اصلاح طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان همان‌گونه كه از اسمش برمي آيد قرار است يك سري راهبردهايي را پيگيري كند كه مردم ايران به دنبال آن‌ هستند؛ راهبردهايي كه بسياري از جريان‌هاي قدرت‌طلب حتي در جناح اصلاح طلب نيز به آن اعتقادي ندارند و تلاش دارند تا جريان‌هاي وابسته به قدرت را راضي نگه‌دارند. اما اين اقدام چندان نيز بي‌هزينه نيست و از همان روزهاي ابتدايي كه طرح مذكور به بازارسياست ايران ارائه شده انتقادها و هجمه‌هاي فراواني به آن شكل گرفته است.

استارت كار با جنبشي ۴۰۰۰ نفري

برخي از منتقدان به اين راهبرد معتقدند كه با وجود شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كه قرار بود سال‌ها قبل منحل شود، اين پارلمان اصلاحات سبب ايجاد اختلاف ميان اصلاح طلبان مي‌شود و به صلاح نيست. البته مصطفی کواکبیان كه به نوعي پرچمدار اين جريان نوظهور ولي با ريشه شده است با گفت‌وگويي درخصوص تصویب طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب تشريح كرد: این طرح که در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در هفته گذشته به تصویب رسید در مرحله بررسی اساس نامه و آغاز روند فعالیت قرار دارد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود:ایجاد پارلمان اصلاحات(پارسا)، تداخلی با شورای عالی سیاست گذاری احزاب اصلاح طلب ندارد. در حال حاضر چهارهزار نفر از فعالان اصلاح طلب در سراسر کشور درخواست عضویت در این پارلمان را دارند.

بازخورد واهمه از پارسا

اين موضوع در رسانه‌هاي اصلاح‌طلب چندان مورد توجه قرارنگرفت ولي رسانه‌هاي محافظه‌كار و نزديك به اصولگرايان به آن توجه زيادي دارند. در همين راستا خبرگزاري خانه‌ملت در گزارشي در اين زمينه نوشته بود:« ایده پارلمان اصلاحات تبدیل به یک گره گور در جریان اصلاحات شده است؛ ایده ای که برخی آن را راهکاری برای رها شدن از مشکلات ساختاری شورای عالی سیاست‌گذاری می دانند اما با مخالف خوانی هایی از درون شورای سیاست‌گذاری همراه است. اما روز گذشته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران تصمیمی جدید درباره این ایده روایت کرد. بنا به گفته او«براساس طرحی که به پیشنهاد کارگزاران سازندگی در شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شده، قرار است شورای عالی سیاست‌گذاری کار خود را به عنوان نهاد اجرایی ادامه بدهد و پارلمان اصلاحات هم نهادی بالا دستی و نظارتی خواهد بود.
اظهاراتی که از سوی موسوی لاری، نایب رييس شورای عالی سیاست‌گذاری نيز تایید شد. اما اینکه این ایده در نهایت به سرانجام برسد یا مخالفان شورای عالی سیاست‌گذاری باز هم بر پایان یافتن عمر این شورا و جایگزین شدن پارلمان اصلاحات تایید کنند هنوز در هاله ای از ابهام است». در همین راستا شهربانو امانی، فعال اصلاح طلب با تایید لزوم اصلاح در ساختار و سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، به سايت نامه نیوز از رسانه‌هاي اصولگراي نزديك به دولت گفت:« هزینه های گزاف تفرقه و تشتت در میان اصلاح طلبان آن هم در ایام انتخابات نه تنها برای جریان اصلاحات که برای کشور در سال‌های گذشته تجربه شده و نباید دوباره تکرار شود. به همین دلیل ایده های مختلف در راستای کاهش اختلاف نظرها و ایجاد انسجام در این طیف، حق و ظرفیت طرح و بررسی دارند.
امانی با اشاره به اینکه ارائه دیدگاه‌ها و ایده های جدید عامل تفرقه نیست، افزود: اینکه ما شاهدیم در شرایط فعلی راهکارها و مدل‌های مختلف برای فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان مطرح می شود به معنای آن نیست که آنان در پی تکرار اشتباهات گذشته یا شکست های پیشین باشند.این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد كه می‌توان انتظار داشت در یک رویکرد خردورزانه آن‌ها در نهایت در بزنگاه‌های پیش رو اختلافات و دیدگاه‌های متفاوت را به یک راهکار و روش و مسیر واحد منتقل کنند تا بتوانند وظایف ملی و دینی خود را به خوبی به انجام رسانند. امانی اصلاح ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را موضوعی دانست که در کلیات مورد توافق بیشتر اعضای این شوراست و ادامه داد: اصلاح ساختار منافاتی با طرح دیدگاه‌های متنوع ندارد بلکه مهم فرایند است که باید در مسیر آن، اختلاف نظر ها به یکپارچگی و وحدت پیرامون منافع مردم و مصالح کشور تبدیل شود».

حمايت از يك راهبرد

اما اين طرح طرفداراني نيز دارد. در همين راستا جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو فراکسیون امید در مجلس گفته است: تشکیل پارلمان اصلاحات می تواند زمینه همفکری و مشورت میان نیروهای وفادار به نظام اسلامی و معتقد به مسیر و مرام اصلاح طلبی ایجاد کند. رحیمی جهان آبادی در خصوص تصویب طرح پارلمان اصلاحات گفت: پارلمان اصلاحات می تواند دربرگیرنده طیف های مختلف نیروهای اصلاح طلب باشد، چه نیروهایی که در تهران و چه در مناطق دیگر و شهرستان ها فعالیت دارند، می تواند انسجام و تشکل گرایی را افزایش دهد. نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی افزود: تشکیل پارلمان اصلاحات می تواند زمینه همفکری و مشورت میان نیروهای وفادار به نظام اسلامی و معتقد به مسیر و مرام اصلاح طلبی ایجاد کند. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اطلاح طلبی یک ظرفیت برای نظام به‌شمار می آید و این ظرفیت اگر به هر میزان قدرتمند و به هر میزان توانمند تر شود و هم چنین مردمی‌تر و فراگیر تر باشد و اگر صاحب‌نظران بیشتری بتواند در این زمینه فعالیت کنند باعث ایجاد خرد جمعی و مسیری بر پایه عقلانیت در چارچوب حرکت سیاسی کشور می شود.این حرکات باعث پویایی تشکلات و احزاب اصلاح طلب می شود.
این نماینده مجلس در دوره دهم تاکید کرد: اگر مسیری روشن در پارلمان اصلاحات مدون و اجرایی شود می تواند نسبت به شورای عالی سیاست گذاری بهتر عمل کرده و احزاب اصلاح طلب را به يكديگر نزدیک کند. عضو هیات ريیسه کمیسیون حقوقی و قضایی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به اصول و اساس نامه پیشنهادی پارلمان اصلاحات می تواند سطح فراگیرتری نسبت به دیگر مراکز تصمیم گیری احزاب اصلاح طلب داشته باشد و زمینه حضور فکر ها و تفکرات مختلف اطلاح‌طلب در جامعه را فراهم کند. احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب اراده ملت ایران نيز طي يادداشتي با عنوان«پارلمان اصلاحات سازوکاری جامع‌» نوشت :« ایده پارلمان اصلاحات در کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال بررسی است تا دیدگاه‌ شخصیت‌های مختلف اصلاح‌طلب درباره آن مورد بحث قرار گیرد. هدف آن است که ساختار فراگیرتری به لحاظ جغرافیایی با محوریت احزاب برای تصمیم گیری‌های اصلاح طلبان طراحی شود و استان ها از طریق احزاب سراسری در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند.
چرا که در گذشته تصمیمات در جناح اصلاحات توسط چند نفر گرفته می شد و بقیه در عمل انجام شده قرار می گرفتند، متاسفانه یکی از انتقادها به شورای عالی سیاست‌گذاری همین بود که این باید برطرف شود. حال آنکه برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک، بدنه جریان اصلاحات در جای جای کشور باید تاثیرگذار باشند. اگرچه برخی دوستان اعلام کردند که شورای عالی سیاست‌گذاری ایده تشکیل پارلمان اصلاحات را رد کرده اما ما که خودمان عضو شورای عالی سیاست‌گذاری هستیم، از چنین موضوعی بی‎اطلاعیم! زيرا این شورا بعد از انتخابات شوراها یعنی قریب به هشت ماه است که جلسه‌ای نداشته‌! اینکه هر از گاهی به عنوان هیات ريیسه می‌نشینند و تشکیل جلسه می دهند، نمی‌تواند به مثابه نظر کل مجموعه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باشد. آن مجموعه تعطیل است، اگر هم تعدادی از دوستان صحبت کردند، نظر خودشان را داده‌اند. اصلاح طلبان درباره طراحی سازوکار تصمیم گیری تجربیات زیادی دارند، با بهره گیری از این تجربیات سعی می کنند سازوکار تصمیم گیری جامع تر و شفاف تری طراحی شود. البته هر ایده‎ای ضعف و قوت‌هایی خواهد داشت، اما مهم آن است که حرکت رو به جلو باشد و گام‌هایی بهتر از گام‎های قبلی برداشته شود.
در مجموع پارلمان اصلاحات دارای چنین ویژگی است و معتقدیم جامعیت بیشتر دارد و ضریب همبستگی بین نیروهای اصلاح طلب را بالا می برد».مهدي‌شيخ، عضو فراکسیون امید مجلس كه كمتر در فضاي رسانه اي و سياسي كشور حاضر مي‌شود اعتقاد دارد هر اقدامی که در جهت هماهنگی و فراهم کردن انسجام بیشتر احزاب اطلاح طلب صورت بگیرد ، اقدام خوب و پسندیده ای است. وي در خصوص تصویب پیش‌نویس اساسنامه طرح پارسا (پارلمان اصلاح‌طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان) در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب، گفته است: اطلاعی در خصوص تصویب این طرح ندارم اما باید اذعان کرد هر اقدامی که در جهت هماهنگی و فراهم کردن انسجام بیشتر احزاب اطلاح‌طلب صورت بگیرد، اقدام خوب و پسندیده‌ای است. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایجاد پارلمان اصلاح‌طلبان موجب تشکل‌زایی در جریان اصلاحات می شود یا خیر، تصریح کرد: هر طرحی که بتواند باعث پویایی اطلاح طلبان بشود قابل تقدیر است.

رقابت براي اثبات حقانيت

بي‌شك خودپسندي و بي‌توجهي به خرد جمعي راهبردي نيست كه برخي سعي داشته باشند آن را در جناح اصلاحات پياده كنند و به همين دليل مدتي است افراد تاثيرگذار در اين جريان سياسي تلاش دارند تا راه خود را جدا كنند و به سمتي بروند كه آينده براي آن‌ها روشن باشد. بايد منتظر نتيجه نهايي اين بازي ماند و ديد كه كدام جريان مي‌تواند برنامه‌هاي خود را براي ديگري اجرا كند بدون آنكه ضربه اي به بدنه جناح اصلاحات وارد شود يا آنكه اهداف كلي زير سوال برود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج