۶۷۹۰۱۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

طرح ترافیک در گیت فرمانداری گیر کرد

دولتی ها طرح جدید ترافیک شهرداری تهران را رد کردند. مسئولان شهری همچنان اصرار به اجرای طرح دارند و هاشمی رئیس شورای شهر می گوید اعتراض فرمانداری وارد نیست.

خبرگزاری فارس: محمدعلی نجفی، شهردار ۶۷ ساله تهران در چندماه حضور در ساختمان خیابان بهشت حاشیه های بسیاری را با خود به دنبال آورده است. کسی که ۶ سال در صحن شورای شهر حضور داشت و به نظر می آید این تجربه چندان نیز به کارش نیامده تا به چم و خم مدیریت شهری آشنا شود.

پس از عملکرد ضعیف در زلزله آذرماه و برف بهمن ماه، این بار نوبت به کش و قوس های طرح جدید ترافیکی رسیده که معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار ماهها بر روی آن مانور می داد. پورسیدآقایی کسی که به خاطر فاجعه قطار سمنان- مشهد و کشته شدن بیش از ۵۰ نفر مجبور به استعفا شده بود، طراحی و پیاده سازی طرحی را بر عهده گرفت که به عقیده بسیاری از کارشناسان شهری، شکست آن و معضلاتی که در پی خواهد داشت، کاملا آشکار بود.

افزایش بار ترافیکی و آلودگی هوا، ارمغان طرح جدید ترافیک بود که هشدارهای جدی نسبت به آن داده شده بود. شهرداری تهران طرح را بر روی میز گذشته که اوضاع را به مراتب نسبت به قبل وخیم تر می ساخت. طرحی که محور اصلی آن پول دادن و خریدن هوا بود!

پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک جدید شهرداری تهران، کسی بود که به عنوان وکیل مدافع سرسخت طرح های جدید ترافیکی در مقابل دوربین ها و تریبون ها قرار می گرفت و پذیرای هیچ نقدی نیز در این زمینه نبود. علی رغم انتقادات بسیار، گوش شنوایی برای اصلاح یا ارائه طرحی مبتنی بر واقعیت وجود نداشت. هرچند در این میان اظهاراتی مبنی بر مخالفت پلیس با طرح جدید ترافیک صورت می گرفت، ولی اصرار شهرداری بر اجرای آن باعث شد تا پلیس نیز نهایتا به صورت تلویحی در ابتدای امر با آن موافقت کند.

طرح جدید ترافیک مبنایش درآمدزایی بیشتر برای شهرداری به بهانه توسعه مترو بود! در این طرح دیگر سهمیه ای در کار نبود و هر کس پول می داد می توانست وارد طرح شود. پیش بنیی می شد که این امر با هجوم ۴ میلیون خودرو به سمت مرکز شهر همراه شود و حجم ترافیک و آلودگی را دوچندان سازد. هرچند از یکسو پورسیدآقایی و اعضای کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اعلام می کردند این طرح برای درآمدزایی نیست و همان میزان ۱۱۸ هزار خودرو می توانند وارد طرح شوند ولی از سوی دیگر اعلام می کنند که درآمدهای ناشی از ان را قصد دارند در مترو و حمل و نقل عمومی هزینه کنند. در کنار این چگونگی تعیین ورود و خروج خودروها و محاسبه تعداد خودروها با توجه به زیرساخت های موجود تقرییا غیرعملی است.

از مخالفت پلیس تا فرمانداری

نبود زیرساخت ها، موضوعی است که با مخالفت جدید پلیس با اجرای طرح جدید ترافیک مورد بحث قرار گرفت. پلیس روز جمعه به طرح جدید ترافیک دوباره واکنش نشان داد و گفت زیر ساخت های لازم برای این طرح فراهم نیست و تا زمانی که زیرساخت ها تکمیل نشود اجازه اجرای طرح داده نمی شود.

سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: « تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست و کارت‌های طرح ترافیک سال ۹۶ در سال ۹۷ هم اعتبار خواهد داشت.»

این در حالیست که با وجود آنکه طرح جدید ترافیک تهران هنوز سازوکار مشخصی پیدا نکرده بود، پورسیدآقایی در هفته گذشته، اجرای پولی کردن طرح زوج و فرد را نیز مطرح کرده بود. این اقدام از جمله موضوعاتی بود که پلیس در همان بدو طرح آن به مخالفت شدید با طرح پرداخت.

. محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه با اعلام محدودیت تردد زوج و فرد از درب منازل در برخی از روزهای بهمن ماه، شاهد کاهش ٧٠ درصدی ترافیک صبحگاهی و در عین حال کاهش ٣٥ درصدی ترافیک عصرگاهی معابر بزرگراهی و محورهای با ترافیک سنگین بوده ایم، گفته بود: «در راستای اجرای این طرح با کاهش ١٠درصدی ورود خودروها به محدوده زوج و فرد در روزهای اجرای طرح سراسری زوج و فرد روبرو بودیم. مقایسات صورت گرفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (١٧و ١٨ بهمن ماه) به نسبت سه شنبه و چهارشنبه (٣و ٤ بهمن ماه) صورت گرفته است. وی با اشاره به استفاده بیشتر شهروندان از حمل و نقل عمومی در روزهای تسری طرح زوج و فرد به درب منازل تصریح می کند: طی این ایام میانگین جابه جایی مسافر با استفاده از مترو ١٥ درصد افزایش یافته است این در حالیست به واسطه تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و کاهش تردد جمعیت آموزشی شهر تهران، جابه جایی مسافر با استفاده از اتوبوس و تعداد سفرهای صورت گرفته با تاکسی در شهر تهران با کاهش ١٠ درصدی مواجهه بوده است.»

با وجود آنکه شهرداری تهران اصرار دارد که سه ماه پس از اجرای طرح ترافیک، طرح جدید زوج و فرد هم اجرا می شود، اما ۲۴ بهمن ماه، سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در گفت و گویی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده بود که موضوع اخذ عوارض برای تردد در محدوده طرح زوج و فرد از سوی شهرداری در شورای عالی ترافیک تهران مطرح شد اما این موضوع رای نیاورد و اجرای ان منتفی شد.

در رفت و برگشت های موجود برای قبولاندن طرح جدید ترافیک و حتی به میان کشیدن پولی کردن محدوده زوج و فرد، فرمانداری تهران نیز با طرح جدید ترافیک مخالفت کرد تا آب پاکی بر اولین طرح جدی شهردار تهران در دوره کوتاه مدیریتش ریخته شود. محمد قانبیلی عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران در گفت‌وگویی عنوان کرده: « باید شورای حل اختلاف در مورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد و حتی اجرای طرح فعلی هم در سال آینده وجود ندارد.»

قانبیلی معتقد است، بعضی از مواردی که در این طرح آمده است با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

طرح جدید ترافیک تهران با مخالفت های جدی فرمانداری و پلیس مواجه شده و از سوی دیگر فرصت برای اجرای طرح ترافیک به منوال ۴۰ سال گذشته نیز از دست رفته است. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ۱۶ دی ماه سال جاری در اطلاعیه ای به شهروندان اطلاع داده بود که برای سال ۹۷ ثبت نام آرم طرح ترافیک را به مانند سال های قبل انجام نخواهد داد و همه باید منتظر تصویب طرح جدید ترافیک که ورود به این محدوده را برای عموم با پرداخت عوارض آزاد می کرد، باشند. بیش از یک ماه از این اطلاعیه گذشت و طرح شهردار و معاونش با سد محکم پلیس و فرمانداری مواجه شده و همه چیز در ابهام قرار گرفته است.

اگر قرار است طرح جدید ترافیک اجرا نشود و برای طرح سابق نیز ثبت نام و فروش آرم صورت نگرفته، شهروندان با چه سیاقی باید عمل کنند؟ هرچند سردار مهماندار اعلام کرده که کارت‌های طرح ترافیک سال ۹۶ در سال ۹۷ هم اعتبار خواهند داشت ولی سازوکار اجرایی آن توسط شهرداری اعلام نشده است و به نظر می رسد کش و قوس های اصرار شهرداری برای اجرای طرح جدید ترافیک همچنان ادامه داشته باشد.

در سنوات گذشته تا ۱۵ بهمن ماه تکلیف کارت های طرح ترافیک و ثبت نام ها مشخص می شد و بعد از تعطیلات سال نو نیز قوانین طرح ترافیک اعمال می شد، حال در آستانه پایان سال نه طرحی به فروش رفته و نه طرح جدیدی برای اجرا مورد موافقت قرار گرفته است و شهروندانی در این بین سرگردان شده اند که قرار است سال آینده با ساز چه کسانی برقصند!؟

اما آنچه مشخص است ورود مدیرانی به ساختمان شهرداری است که نتوانستند در اولین آزمون جدی خود برای پایتخت موفق عمل کنند و نتیجه آن منتهی به سرگردانی شهروندان شده است. هرچند محمدعلی نجفی در حوادث غیرمترقبه و طبیعی مانند زلزله و برف نتوانست موفق عمل کند و حتی از سوی هم حزبی های خود مورد انتقادات شدید قرار گرفت، ولی وی در اجرای طرحی که سال ها تهران به آن خو گرفته بود و تنها نیازمند اصلاحات بود نیز موفق عمل نکرد.

نجفی اخیرا در گفتگویی به مقاومت هایی در درون و بیرون از شهرداری در مقابل خود اشاره کرده و نقبی هم به طرح جدید ترافیک زده و گفته است: «شما به همین طرح جدیدی که ما برای محدوده ترافیک تهران عرضه کردیم، نگاه کنید، به دلیل مقاومت های زیادی که در داخل و بیرون شهرداری وجود داشت، به میزان زیادی مجبور به پیرایش و حذف بخش هایی از این طرح شدیم.» هرچند این گفتگو قبل از مخالفت فرمانداری با ۶ بند از ۹ بند طرح جدید ترافیک صورت گرفته بود ولی کاملا مشخص است که شهردار جدید تهران علی رغم ۶ سال حضور در شورای شهر به حوزه های شهری آشنایی چندانی ندارد و همانگونه که پلیس اعلام کرده، زیرساخت های لازم نیز برای اجرای این طرح وجود ندارد، حال چگونه محمدعلی نجفی از مقاومت ها می گوید و گوشش بدهکار انتقادات کارشناسی شده نیست!؟

البته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران معتقد است مصوبه اخیرشورای شهر درخصوص طرح ترافیک۹۷ مورد تاییدشورای عالی ترافیک بوده است.

وی ادامه داد:اعتراض فرمانداری فقط به عوارض طرح بوده که این موضوع بررسی و پاسخ لازم داده خواهدشد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توف به شرف مدیران نادان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج