۶۷۹۱۹۱
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

حرف و عمل ترامپ در قبال ایران یکی نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است که از نمایش بی‌معنای رد برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام شاد باشد اما هیچ تغییر اساسی در سیاست‌های ایالات‌متحده در قبال ایران ایجاد نکرده است.

رویداد ۲۴ نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است که از نمایش بی‌معنای رد برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام شاد باشد اما هیچ تغییر اساسی در سیاست‌های ایالات‌متحده در قبال ایران ایجاد نکرده است.

دنیس راس، مشاور اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن و از مشاوران ارشد امور خاورمیانه دولت اوباما معتقد است: «بخش کنایه‌آمیز مسئله این است که ترامپ هنوز سیاست عملی که منطبق بر صحبت‌هایش باشد، نداشته است.»

دولت آمریکا گزارش‌های سختگیرانه منتشر می‌کند و از زبانی تند استفاده می‌کند اما اقدام عملی چندانی نداشته، چراکه ترامپ بر برجام متمرکز است و سایر مسائل را حذف کرده است. احساسات ضداوبامایی و سیاست‌های خوشایند خود، بخش عمده آنچه مورد توجه ترامپ است را تشکیل می‌دهد و پرداختن به مسائل دیگر سخت و نیازمند اقدام ماهرانه و درک از منطقه است -و ترامپ هیچ یک را ندارد.

راس متذکر می‌شود: باوجودآنکه نمادگرایی اهمیت دارد، باید با عمل پشتیبانی شود وگرنه معنای خود را از دست می‌دهد. فروش تسلیحات به سعودی با نمایش و سروصدای زیاد اعلام شد اما هنوز عملی نشده -و احتمالاً به این زودی‌ها هم نخواهد شد. رئیس‌جمهور امریکا گفته که دولتش قصد مقابله یا مهار ایران را به‌خصوص در منطقه دارد، جاییکه سعودی‌ها با تلاش ایران برای محاصره آن‌ها و سلطه بر رژیم‌های عرب روبرو هستند- اما ایالات‌متحده در کدام بخش دست به چنین اقدامی زده؟ نه در سوریه، که توسعه‌طلبی ایران به‌وضوح در آن رخ می‌دهد. نه در یمن، که مقامات سعودی از چگونگی شلیک موشک‌های (به ادعای برخی) ایرانی توسط حوثی‌ها به سمت شهرهای عربستان خبر می‌دهند.

بنابراین چه می‌شود کرد؟
کنث پولاک، عضو موسسه امریکن انترپرایز درخواست یک سیاست جامع در قبال ایران با هدف محدود کردن دسترسی آن در منطقه را مطرح کرده است. او پیشنهاد داده که آمریکا «باید به جنگ پنهان افغانستان (به سبک مجاهدین) علیه ایران در سوریه کمک کند، عراق را آن‌قدر تقویت کند که بتواند مستقل از ایران عمل کند، ابزارهای سری و سایبری را علیه خود ایران توسعه دهد اما آن‌ها را رزرو کند، و تمامی این اقدامات در عین حفظ و تکمیل برجام صورت پذیرد.

این در حالی است که ترامپ باید به احتمال جدی جنگ در مرز شمالی اسرائیل که از جایگیری نیروهای حزب‌الله در منطقه با پوشش تأمین شده از سوی روسیه ناشی می‌شود، رسیدگی کند. نکته قابل‌توجهی است که ترامپ توجه چندانی به آنچه اخیراً در مرز اسرائیل و سوریه رخ داد، نشان نداده است.

در ادامه گزارش واشنگتن‌پست آمده: اما آنچه از سوی وزارت خارجه آمریکا شاهدش بودیم، یک بیانیه متملقانه بود که حتی ممکن است از روی دست دولت قبل نوشته شده باشد: آمریکا عمیقاً نگران تشدید درگیری‌های امروز در مرز اسرائیل است و شدیداً از حق حاکمیت اسرائیل در دفاع از خود حمایت می‌کند. تهدید رو به افزایش تهدید، و بلندپروازی‌های آن برای گسترش نفوذ و سلطه خود تمام مردم منطقه را در خطر قرار می‌دهد.

این در حالی است که اگر باراک اوباما اجازه گسترش نفوذ ایران در منطقه و انجام عملیات‌هایی با هدف اسرائیل را داده بود، جمهوری خواهان مطمئناً خواستار اقدامی قاطعانه می‌شدند. اما متأسفانه اکثر آن‌ها ترجیح می‌دهند ناکامی‌های رهبری ترامپ را نادیده بگیرند، حتی وقتی این ناکامی‌ها انعکاس ناکامی‌های اوباما است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای اینکه سرنخ دست کسان دیگر است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج