۶۸۲۸۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نایب رییس فدراسیون کوهنوردی اعلام کرد

مرگ ۱۰ ایرانی در قله‌های هشت هزار متری

نایب رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: در طول ۴۰ سال گذشته ۱۰ نفر در قله‌های هشت هزار متری جان خود را از دست داده‌اند.

ایسنا: نایب رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: در طول ۴۰ سال گذشته ۱۰ نفر در قله‌های هشت هزار متری جان خود را از دست داده‌اند.

سیدمرتضی موسوی اظهار کرد: از سال ۱۳۵۲ که صعود به قلل هشت هزار متری توسط کوهنوردان ابرانی آغاز شد، تا به حال حدود ۳۵۰ نفر به این قلل رفته‌اند که از این تعداد ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد حدود ۲۹۰ نفر به صورت رسمی و با داشتن تاییدیه فدراسیون و مجوز شورای برون مرزی اعزام شدند که دو نفر از آن عزیزان جان خود را از دست دادند.

وی افزود: مرحوم محمد اوراز در قله گاشربروم یک و مرحوم جعفر ناصری در قله ماناسلو جان خود را از دست دادند. این عزیزان به خاطر خطای انسانی کشته شدند.

نایب رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به اینکه تعدادی از افراد هم به صورت غیررسمی، مستقل و نداشتن تاییدیه فدراسیون به این ارتفاع رفته و جان خود را از دست دادند، گفت: از ایران حدود ۶۰ نفر به صورت غیررسمی به قلل هشت هزار متری رفته‌اند که هشت نفر از آنها جان خود را از دست دادند. البته در مورد خروج غیررسمی باید بگویم که این تعداد ۶۰ نفر مربوط به کوهنوردانی است که تقریبا شناخته شده هستند و با کوهنوردی ارتباط داشته‌اند. ممکن است تعداد زیادی از طریق تورهای گردشگری و بقیه روش‌ها اقدام به صعود کرده باشند که آمار آنها مدنظر ما نیست.

وی یادآور شد: آیدین بزرگی، پویا کیوان، مجتبی جراحی، لیلا اسفندیاری، سامان نعمتی، داوود خادم، عیسی میرشکاری و مهدی اعتمادفر نفراتی هستند که به صورت مستقل صعود کرده بودند و جان خود را از دست دادند.

موسوی گفت: تعدادی از کوهنوردان تقاضای گرفتن تاییدیه صعود به هیمالیا را دارند که از طریق کمیته هیمالیانوردی تقاضای آنها بررسی می‌شود. هم‌اکنون تنها یک کوهنورد ایرانی با داشتن تاییدیه فدراسیون در قلل هشت هزار متری فعالیت می‌کند و او کسی نیست جز عظیم قیچی‌ساز که در «چوآیو» قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج