جاباما
۶۸۳۵۵۵
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

خوراکی‌های مفید و مضر برای سلامت مو

غذاهای خاصی هستند که می‌توانند تاثیرات مخربی روی موهای‌تان داشته باشند در حالیکه یک سری دیگر از غذاها به درخشش و سلامت و زیبایی موهای‌تان کمک قابل توجهی می‌کنند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: موهای شاداب و درخشان نشاندهنده‌ی سلامتی است، اما برای اینکه موهای سالمی داشته باشید صرفا انتخاب بهترین شامپو کافی نیست. موهای شما درست مانند ناخن‌های‌تان پنجره‌ای به روی وضعیت سلامتی و تندرستی شما هستند.

خوشبختانه کارهای زیادی برای حفظ سلامت موها و پوست سرتان می‌توانید انجام دهید که از بشقاب غذای‌تان شروع می‌شود! غذاهای خاصی هستند که می‌توانند تاثیرات مخربی روی موهای‌تان داشته باشند در حالیکه یک سری دیگر از غذاها به درخشش و سلامت و زیبایی موهای‌تان کمک قابل توجهی می‌کنند. در این مطلب به شما می‌گوییم از چه غذاهایی باید پرهیز کنید و چه غذاهایی را باید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا موهای سالم‌تری داشته باشید.

شیرینی نخورید

وقتی چیزی می‌خورید که پُر از قند و شکر است یا از آرد تصفیه شده تهیه شده، مانند نان سفید، موجب افزایش قند خون‌تان می‌شود که عاملی برای بالا رفتن انسولین است. در نتیجه بدن‌تان آندروژن بیشتری تولید خواهد کرد. آندروژن هورمونی است که می‌تواند موجب نقص فولیکول‌های مو شده و منجر به ریزش مو شود.

خوراکی‌های مفید و مضر برای سلامت مو

زیاد پروتئین حیوانی نخورید

رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش سایز کمرتان خوب است اما چندان به نفع زیبایی موهای‌تان نیست. پروتئین برای استحکام موها ضروری است اما نه زیاد آن! یعنی کار درستی نیست که به خاطر سایر مواد مغذی که در پروتئین حیوانی وجود دارد مقدار زیادی از آن مصرف کنید. بهتر است بیشتر از پروتئین‌های گیاهی که فیبر بیشتری دارند استفاده کنید تا هم از طیف وسیع‌تری از مواد مغذی که برای سلامت عمومی‌تان مفیدند بهره مند شده و هم به موهای‌تان سودی برسانید. رمز این تغذیه نیز، سیستین است که اسید آمینه‌ای غالب در کراتین بوده و پروتئین ساختاری موهاست. منابع غذایی عالی سیستین شامل بروکلی، گیاهک گندم (جوانه گندم) و فلفل قرمز می‌شود.

غذاهایی که آهن و روی کمی دارند نخورید

کمبود این مواد معدنی مهم منجر به مات شدن موها می‌شود. اگر می‌خواهید موهای سالم‌تر و درخشان‌تری داشته باشید، بهتر است آهن مورد نیازتان را از غذاهای حیوانی مخصوصا گوشت گوساله، مرغ و ماهی تامین کنید. اگر زیاد اهل گوشت نیستید، لوبیا و سبزیجات برگدار نیز منابع خوبی از آهن هستند. خوردن غذاهای دریایی مانند صدف خوراکی یا غلات کامل نیز روی مورد نیازتان را تامین می‌کنند.

ماهی هایی که سرب زیادی دارند نخورید

مصرف ماهیهای سرشار از امگا 3 به کاهش التهاب بدن کمک کرده و رشد موها را تقویت می‌کند. فقط باید مراقب باشید تا ماهیهایی که سرب زیادی دارند مصرف نکنید چون موجب ریزش مو می‌شوند. انتخاب‌های سالم‌تر شامل سالمون و ماهی تن می‌شود که غنی از منیزیم نیز هستند.

خوراکی‌های مفید و مضر برای سلامت مو

الکل ننوشید

انواع شراب می‌توانند متابولیسم روی را در بدن مختل کنند و روی هم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای سلامت موهاست. مصرف الکل بدن را دهیدراته می‌کند که تاثیر بدی روی موها دارد. الکل می‌تواند باعث شود موهای‌تان خشک و شکننده شده و آسیب پذیر شوند.

غذاهای خیلی چرب نخورید

غذاهایی که پُر از چربیهای اشباع و روغنهای هیدروژنه هستند منافذ پوست را می‌بندند که شامل منافذ پوست سر نیز می‌شود. این اتفاق می‌تواند موجب ریزش مو شود. پس بهتر است از مصرف هر نوع غذایی که با چربیهای ترانس تهیه شده اجتناب کنید مانند مارگارین یا بیسکوییت.

بیشتر دارچین مصرف کنید

این ادویه‌ی دوست داشتنی باعث بهبود جریان خون می‌شود که شامل جریان خون در پوست سرتان هم می‌شود. یعنی مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های مو رسیده و رشد سریع‌تری خواهند داشت. ضمنا دارچین می‌تواند طعم دهنده‌ی خوبی برای قهوه‌تان باشد بدون اینکه قند اضافی داشته باشد.

بیشتر سیب زمینی شیرین و کدو حلوایی بخورید

میوه‌ها و سبزی‌های رنگ روشن و نارنجی رنگ مانند سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی، انبه و حتی گواوا برای سلامت موها فوق العاده‌اند. این خوراکی‌ها سرشار از بتا کاروتن و ویتامین A بوده و پوست سر را تحریک می‌کنند تا چربیهای مفید به نام سبیوم تولید کرده و به درخشش و رطوبت موهای‌تان بیفزایند. اما مراقب باشید زیاده روی نکنید چون مصرف مقدار زیادی از ویتامین A می‌تواند منجر به ریزش مو شود. پس به فکر مصرف مکمل نیفتید و این مواد مغذی را از راه تغذیه‌ی طبیعی تامین کنید.

خوراکی‌های مفید و مضر برای سلامت مو

بیشتر بادام بخورید

بادام شگفت انگیز است زیرا سرشار از ویتامین E است. ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و به ترمیم بافت‌ها و کاهش التهاب و تقویت رشد موها کمک می‌کند. سایر منابع ویتامین E‌ شامل تخم آفتابگردان، دانه‌ی میوه‌ی کاج، اسفناج و آوکادو می‌شود.

بیشتر نخود آبگوشتی بخورید

نخود آبگوشتی سرشار از ویتامین B9 است که به نام اسید فولیک معروف است. اسید فولیک ماده‌ی مغذی مهم دیگری برای سلامت موهای شماست. سبزیجات برگدار، کلم برگ، اسفناج و شلغم نیز منابع خوبی از اسید فولیک هستند. اسید فولیک تولید سلول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد که مسئول انتقال اکسیژن در سراسر بدن بوده و مواد مغذی را به هر قسمتی از بدن که لازم است می‌برند از جمله موهای‌تان.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار هم عالی دستتون درد نکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج