جاباما
۶۸۷۱۳۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

«نابودگر» تمام نمی‌شود

ششمین قسمت« نابودگر» با حضور آرنولد شوارتزنگر۷۰ساله و زیر نظر جیمز کامرون ساخته خواهد‌شد

آسمان آبی- باربد اعلایی: «نابودگر» نخستین‌بار در دهه ۸۰ میلادی پا به عرصه سینما گذاشت. آن روز‌هایی که آرنولد شوارتزنگر مهم‌ترین ستاره عضله‌ای سینما به حساب می‌آمد. قهرمان هفت دوره مستر المپیا(معتبرترین مسابقات پرورش اندام) که۶دوره آن از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ پی‌در پی اتفاق افتاده بود در دهه ۸۰ به بازیگر تمام‌وقت سینما تبدیل شد.

«نابودگر» تمام نمی‌شود

از سوی دیگر در دهه 80 کارگردان جوانی به نام جیمز کامرون پا به عرصه سینما گذاشته‌بود که تا سال 1984 هنوز فیلم مهمی در کارنامه‌اش نداشت. مهم‌ترین فیلم او «پیرانا ۲: تخم‌ریزی»(1981) به حساب می‌آمد که نام او در کنار یک کارگردان دیگر در تیتراژ ذکر شده‌بود. در سال 1984 بود که جیمز کامرون پروژه بزرگ خود را برای تاریخ‌سازی و جریان‌سازی کلید زد. در این سال نخستین قسمت مجموعه فیلم‌های نابود‌گر با عنوان« نابودگر» روی پرده‌ها رفت.

در نخستین بخش، آرنولد در نقش یک ربات انسان‌نما ظاهر شد که برای نابودی کودکی که در آینده ناجی بشریت خواهد بود در زمان سفر کرده و از سال 2029 به سال 1984 می‌آید. او قرار است زنی جوان به نام سارا کانر (لیندا همیلتون)، مادر جان کانر ناجی بشریت را در جدال با ربات‌ها، بکشد. به دنبال او انسان‌ها نیز یک جنگجوی جوان را به اسم کایل ریس( با بازی مایکل بین) راهی می‌کنند تا از سارا مقابل نابودگر دفاع کند. دهه 80 را می‌توان نقطه‌ای مهم در سینمای علمی _ تخیلی با مضمون‌های آرمانشهری و ویرانشهری دانست باوجود جایگاه تاریخی« نابودگر» در این نوع سینما، اما هنوز کامرون با نقطه اوج خود فاصله داشت.

او بعد از فیلم و در سال 1986 قسمت دوم« بیگانه» را کارگردانی کرد که با وجود موفقیت به لحاظ جریان‌سازی و خلاقیت‌های هنری زیر سایه قسمت نخست این مجموعه به کارگردانی رایدلی اسکات قرار گرفت که در سال 1979 اکران شده بود. سال 1991 زمان آن تاریخ‌سازی مهم برای جیمز کامرون و البته شوارتزنگر رسید. موفقیت مالی «نابودگر» که با بودجه 6میلیون دلاری، فروشی در حدود 78میلیون دلار داشت، امکان ادامه یافتن این فیلم را در هالیوود سرمایه‌محور فراهم کرده بود.

اما این‌بار کامرون طرحی را در ذهن داشت که به نوعی یک تحول بزرگ در دانش و فناوری طراحی جلوه‌های ویژه و البته گریم ایجاد می‌کرد. خلاف فیلم‌های علمی - تخیلی امروز این تنها داشته‌های کامرون نبود و او فیلمنامه‌ای قرص و محکم برای ایده‌های تصویری‌اش تدارک دیده بود. فیلم با بودجه‌ای 102میلیون دلاری جلوی دوربین رفت که در آن زمان یک ولخرجی بزرگ به‌حساب می‌آمد. از سال 1984 تا 1991 آرنولد شوارتزنگر به چنان قهرمان سینمایی تبدیل شده‌بود که امکان حضور دوباره او در یک نقش منفی وجود نداشت.

از همین‌رو این‌بار شوارتزنگر در نقش مدافع سارا کانر و فرزندش، جان کانر ظاهر شد. یک تیم 67‌نفری مسئولیت جلوه‌های ویژه را به‌عهده داشتند و یک تیم 194نفری گرافیک رایانه‌ای را انجام دادند. جلوه‌های ویژه و گرافیک‌رایانه‌ای این فیلم انقلابی بزرگ در این زمینه در سینمای هالیوود ایجاد کرد. در این فیلم جلوه‌های تصویری فراوانی از پویانمایی و دیگر جلوه‌های ویژه روی صورت بازیگران پیاده شد که به نوعی نو و بدیع جلوه‌نمایی می‌کند.

«نابودگر2 : روز داوری» نخستین فیلم سینمایی هالیوود بود که در آن از صنعت مورفینگ (نوعی از جلوه‌های ویژه) استفاده می‌شد. فروش 519میلیون دلاری فیلم از قسمت دوم «نابودگر» یک فیلم نمونه‌ای و موفق ساخت، به‌گونه‌ای‌که ساخته‌شدن ادامه‌ای بر آن تقریبا یک ریسک بزرگ و ناممکن به‌نظر می‌آمد. شاید از همین رو ساخته‌شدن قسمت سوم آن تا سال 2003 به تعویق افتاد. در این میان حتی بودند نویسندگان آماتوری که به شکل شخصی اقدام به نوشتن فیلمنامه قسمت سوم می‌کردند و در آن، راه بازگشت نابودگر را پیشنهاد می‌دادند. حتی یکی از این فیلمنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت و حتی ترجمه فارسی آن نیز در بازار کتاب ایران دیده شد. در سال 2003 «نابودگر ۳: خیزش ماشین‌ها» روی پرده رفت.

آرنولد شوارتزنگر همچنان در فیلم ایفای نقش می‌کرد و نام جیمز کامرون تنها به‌عنوان خالق شخصیت‌ها ذکر شده بود. فیلم که با بودجه 187میلیون دلاری جلوی دوربین رفته بود، فروشی 433میلیون دلاری داشت تا همچنان فیلمی سودده به حساب بیاید. اما منتقدان آن را فیلمی کم‌رمق، ضعیف و غیر‌قابل‌مقایسه با قسمت قبل دانستند. در سال 2009 هالیوودی‌ها بودجه‌‌ای 200‌میلیون دلاری برای ساخت قسمت چهارم این مجموعه« نابودگر: رستگاری» هزینه کردند، اما فروش حتی کمتر از قسمت سوم بود فیلم با فروشی 371میلیون دلاری به کار خود پایان داد.

این‌بار شوارتزنگر هم در فیلم حضور نداشت. خالقان فیلم روال سه فیلم پیشین که شامل سفر آرنولد شوارتزنگر در نقش نابودگر از آینده به حال، برای کشتن یا مراقبت از کسی بود را کنار گذاشته بودند و البته به فیلمی کم‌رمق‌تر از قسمت سوم رسیدند. خیلی از کارشناسان صنعت سرگرمی و منتقدان سینما بعد از این فیلم پروژه نابودگر را یک پروژه شکست‌خورده و تمام‌شده تلقی کردند، اما در سال 2015 بار دیگر هالیوودی‌ها به سراغ نابودگر رفتند. شوارتزنگر بار دیگر به جمع بازیگران بازگشته بود. فیلمنامه بارقه‌های از خلاقیت داشت از همه مهم‌تر کارگردان و طراح جلوه‌های ویژه سعی کرده‌بودند که یاد و خاطره و جلوه‌های ویژه فیلم در دهه 80 و 90 را زنده کنند. این‌چنین فیلم با وجود کاهش بودجه به 155 میلیون دلار به فیلمی خاطره انگیز تبدیل شد.

فروش فیلم به 440‌میلیون دلار رسید و از همه مهم‌تر جیمز کامرون در ویدئویی اعلام کرد که این فیلم را ادامه درست قسمت‌های اول و دوم نابودگر می‌داند. این‌گونه «نابودگر» نابود نشد. به گزارش «زومجی» حالا آرنولد شوارتزنگر اعلام کرده‌است که تولید ششمین قسمت این فیلم در تابستان سال‌جاری آغاز خواهد شد. او گفته است:« براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است ما فیلمبرداری فیلم «نابودگر 6» را در ماه ژوئن آغاز کنیم. احتمالا این پروژه تا اواسط ماه اکتبر به طول بینجامد. من هم در این فیلم حضور دارم .» براساس اعلام این بازیگر 70ساله، تیم میلر که آخرین‌بار فیلم« ددپول»(2016) را از او دیده‌ایم کارگردان این فیلم خواهد بود و همچنین جیمز کامرون بر تمام مراحل ساخت فیلم نظارت خواهد داشت. به نظر می‌آید همه‌‌چیز برای یک خاطره‌بازی جدی فراهم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سهراب

      ارنولد ۷۰ سالشه . و دست از بازی کردن تو این نقشها اونم نقش اول ور نمیداره !خیلی مزحکه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج