جاباما
۶۸۸۳۴۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پشه‌های مقاوم به مالاریا ساخته شدند

محققان دانشگاه جان هاپکینز با استفاده از ابزار مهندسی ژنتیک CRISPR/Cas۹ پشه های ناقل را طوری مهندسی کرده اند تا نسبت به انگل مالاریا مقاوم شوند. در حقیقت آنها برای این منظور یک ژن خاص را حذف کردند.

خبرگزاری مهر: محققان با استفاده از ابزار مهندسی ژنتیک پشه های ناقل مالاریا را نسبت به انگل این بیماری مقاوم کردند.

پشه‌های مقاوم به مالاریا ساخته شدند

به گزارش نیواطلس، محققان دانشگاه جان هاپکینز با استفاده از ابزار مهندسی ژنتیک CRISPR/Cas۹ پشه های ناقل را طوری مهندسی کرده اند تا نسبت به انگل مالاریا مقاوم شوند. در حقیقت آنها برای این منظور یک ژن خاص را حذف کردند.

طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در ۲۰۱۶ میلادی، ۲۱۶ میلیون نفر به مالاریا مبتلا شدند که از این تعداد ۴۴۵ هزار نفر جان باختند. پشه های ماده Anopheles gambiae عامل اصلی ابتلا به این بیماری هستند. طی سال های اخیر دانشمندان از ابزارهای ژنتیک مختلفی برای مبارزه با انگل و پشه های این بیماری استفاده کردند. اما این روش ها موفقیت چندانی نداشت.

به هرحال در تحقیق جدید ژنی به نام FREP۱ در پشه های مالاریا هدف قرار گرفت. این ژن برای نوع پروتئین خاص ایمنی کدگذاری می کند و به دلایلی ناشناخته سبب می شود انگل مالاریا در معده پشه زنده بماند.

محققان با کمک ابزار ژنتیک CRISPR/Cas۹ ژن FREP۱ را بریدند. آنها با این روش احتمال زنده ماندن انگل مالاریا و بالغ شدن آن در بدن پشه را کاستند.

جرچ دیموپولوس محقق ارشد این پژوهش می گوید: مطالعه ما نشان می دهد با کمک فناوری جدیدCRISPR می توان پشه ها را نسبت به مالاریا مقاوم ساخت.

البته استفاده از این ابزار هم بی مشکل نبود. محققان متوجه شدند پشه های مهندسی شده کندتر از همتایان معمولی خود رشد می کنند و تخم گذاری آنها نیز کاهش یافته است.

دیموپولوس در این باره می گوید: ما اکنون پشه ها را طوری مهندسی می کنیم که ژنFREP۱ فقط در معده نمونه های بزرگسال غیر فعال می شود. پیش بینی می کنیم با انجام این کار به روند زندگی این حشرات آسیبی نرسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج