جاباما
۶۸۹۶۷۹
۵۰۸۱
۵۰۸۱
پ

دلیل ماندگاری خالکوبی و دشواری پاک کردن تاتو

خالکوبی که برخی به آن تَتو یا تاتو می‌گویند، یکی از موضوعات جنجالی و خاص در جوامع است که افراد اکثرا اتفاق‌نظری در مورد آن ندارند و در حالی که برخی چنین کاری را نوع شگفت‌انگیزی از هنر می‌دادند، عده‌ای به شدت مخالف وارد کردن هر نوع جوهر در زیر پوست و از بین بردن زیبایی طبیعی بدن هستند.

وبسایت گجت نیوز - کیا علیپور: ماندگاری خالکوبی یا همان تاتو موضوع تحقیق جالب‌توجه و جدید دانشمندان بوده که در آن اطلاعات منحصر به فردی از نحوه حفظ خالکوبی روی پوست و از بین بردن یا پاک کردن آن ارائه شده است.

خالکوبی که برخی به آن تَتو یا تاتو می‌گویند، یکی از موضوعات جنجالی و خاص در جوامع است که افراد اکثرا اتفاق‌نظری در مورد آن ندارند و در حالی که برخی چنین کاری را نوع شگفت‌انگیزی از هنر می‌دادند، عده‌ای به شدت مخالف وارد کردن هر نوع جوهر در زیر پوست و از بین بردن زیبایی طبیعی بدن هستند.

با این وجود ماندگاری خالکوبی و همیشگی بودن این نوعی از نقاشی بر روی بدن موضوعی کلی است که همه در مورد آن می‌دانند و قبل از خالکوبی کردن، حتما در آن را در نظر می‌گیرند؛‌ در همین رابطه محققان به تازگی تحقیق شگفت‌انگیزی انجام داده‌اند که تصورات پیشین در مورد فرآیند ایجاد خالکوبی ها را به چالش کشیده است.

وقتی کسی تاتو می‌کند، از طریق سوزن و با نفوذ به لایه اپیدرم (Epidermis) پوست، جوهر مخصوص این کار را به لایه زیرینی که با نام درم (Dermis) یا پوست حقیقی شناخته می‌شود،‌ وارد می‌کند؛ با پاره شدن پوست به وسیله سوزن، نوعی از گلبول‌های سفید به نام ماکروفاژها (Macrophage) که سربازان سیستم دفاعی بدن هستند، به سمت محل زخم پیش می‌روند و جوهر واردشده را همانند هر عامل خارجی و ناشناس دیگر، می‌بلعند.

دلیل ماندگاری خالکوبی و دشواری پاک کردن تاتو

تا پیش از این محققان تصور می‌کردند که این پدیده که ناشی از فرآیند طبیعی مبارزه گلبول‌های سفید با عوامل بیماری‌زاست، عامل اصلی ماندگاری خالکوبی به شمار می‌رود، اما پژوهشگران موسسه‌ای تحقیقاتی در فرانسه پس از مطالعات گسترده اعلام کرده‌اند که این تصور اشتباه بوده و برخلاف باور عمومی، گلبول‌های سفید به اندازه خود جوهر تاتو ماندگاری و عمر طولانی ندارند.

جزئیات تحقیق جدید در مورد ماندگاری خالکوبی

محققان برای دستیابی به نتایج گزارش‌شده خالکوبی هایی را بر روی دم چند موش آزمایشگاهی ایجاد کردند و در طول پژوهش‌ها،‌ با تزریق مقادیر مشخصی سم مخصوص ماکروفاژ که گلبول‌ها را از بین می‌برند، در کمال تعجب مشاهده شد که خالکوبی موش‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند.

این در حالی است که در صورت درست بودن باورهای پیشین، از بین بردن ماکروفاژها خالکوبی را محو می‌کرد؛ اینطور که به نظر می‌رسد، نوعی فرآیند هوشمندانه و جالبِ دست به دست شدن جوهر باعث ماندگاری تاتو روی پوست می‌شود.

دانشمندان با مسموم کردن و به اصطلاح،‌ کشتن ماکروفاژهای حاوی جوهر، مشاهده کردن که ماده رنگی موجود در سلول‌ها از آن‌ها خارج شده و به سرعت توسط گلبول‌های سفید جدید اطراف، جذب می‌شود؛ گزارش شده که این فرآیند جابه‌جایی جوهر می‌تواند برای دفعات متعدد انجام شود و همچنان خالکوبی فرد سالم و دست نخورده باشد.

دلیل ماندگاری خالکوبی و دشواری پاک کردن تاتو

ساندرین هنری (Sandrine Henri)، یکی از پژوهشگران تیم تحقیقاتی می‌گوید که از بین رفتن گلبول‌های حاوی مواد رنگی پروسه‌ای است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد و همانطور که می‌دانیم، گذر زمان تاثیر چندانی بر روی ماندگاری خالکوبی ندارد.

در حالی که با نگاه اول به نتایج تیم هنری این فکر به ذهن ما می‌رسد که خلاصی از شر خالکوبی بسیار سخت است و بدون استفاده از تجهیزات لیزری پیشرفته، باید با پشیمانی خود در مورد نقاشی بر روی پوستمان زندگی کنیم، محققان می‌گویند که دستاورد اخیر کمک قابل‌توجهی به بهبود روش‌های پاک کردن خالکوبی به کمک لیزر می‌کند و در ساده‌ترین حالت،‌ می‌توان زمان‌بندی بمباران پوست با اشعه‌های مخصوص را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که از بین رفتن تاتو بسیار ساده‌تر شود.

هنری و همکارانش مقاله خود را در ژورنال "Journal of Experimental Medicine" به چاپ رسانده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج