۶۹۱۵۹۳
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

زیباکلام؛ یک استاد نادیده و سرمایه اجتماعی

مهدي زارع در رزونامه شرق نوشت: در روزهاي بعد از زلزله ٢١/٨/٩٦ ازگله سرپل ذهاب اخباري از كمك‌هاي مردمي به مناطق زلزله‌زده منتشر مي‌شد. يكي از اخبار با بيشترين بازتاب‌ها، مربوط به دكتر صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، بود. او شماره‌حسابي را اعلام كرد تا مردم كمك‌هاي نقدي را به آن حساب واريز كنند و او این كمك‌ها را به منطقه زلزله‌زده منتقل كند.

مهدي زارع در رزونامه شرق نوشت: در روزهاي بعد از زلزله ٢١/٨/٩٦ ازگله سرپل ذهاب اخباري از كمك‌هاي مردمي به مناطق زلزله‌زده منتشر مي‌شد. يكي از اخبار با بيشترين بازتاب‌ها، مربوط به دكتر صادق زيباكلام، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران، بود. او شماره‌حسابي را اعلام كرد تا مردم كمك‌هاي نقدي را به آن حساب واريز كنند و او این كمك‌ها را به منطقه زلزله‌زده منتقل كند.

پس از چند روز ابعاد كمك‌ها آن‌قدر گسترده شد كه خود ايشان هم تصور نمي‌كرد. بنابراين حجم ريالي كمك‌ها ميلياردي شد و خود استاد نيز هيجان‌زده شده بود. در نهايت مطرح كرد كه قصد دارد روستايي مدرن با كمك استادان دانشگاه كردستان در منطقه زلزله‌زده بسازد. در چهار ماه گذشته در جلسات ارزيابي‌ بعد از زلزله ازگله، موضع تخصصي بعضي از همكاران عضو هيئت علمي را كه در زمينه بازسازي يا مديريت بحران كار مي‌كنند، در جهت نقد ايده دكتر زيباكلام ديدم. شخصا فعاليت مشاهيري مانند استاد زيباكلام و ساير افرادي را كه در جهت كمك به زلزله‌زدگان وارد شده‌اند، نه در راستاي مخالفت با دولت و نهادهاي رسمي، بلكه موجب افزايش سرمايه اجتماعي مي‌دانم. اين فعاليت‌ها اگر در جهت هم‌افزايي ملي تلقي و ارزيابي شود، در مديريت كاهش ريسك سوانح در كشور ما بسيار مؤثر خواهد بود. به دليل علاقه به تاريخ و علم سياست، بيشتر كتاب‌هاي استاد را خوانده‌ام و تقريبا فايل تمام سخنراني‌ها و مناظره‌هايش را گوش داده‌ام و مي‌شنوم.

الحق در توسعه دانش عمومي، تفكر علمي و آموزش ديدگاه و ذهنيت علمي براي مطالعه تاريخ و توسعه ايران حق بزرگي به گردن نسل معاصر دارد و زحمات زيادي كشيده و مي‌كشد. او انسان آزاده‌اي است و نظرات و فعاليت‌هايش را در جهتي كه مناسب و درست مي‌داند، نه‌فقط به‌عنوان يك استاد دانشگاه، بلكه به‌عنوان يك فعال فرهنگي و اجتماعي و يك مروج تفكر علمي دنبال مي‌كند. حتما مي‌توانيم با بخشي از نظرات و فعاليت‌هايش موافق نباشيم، ولي نمي‌توانيم زحماتش را براي توسعه و پيشرفت ايران و پايداري و بالندگي فرهنگ ملي و ديني ناديده بگيريم. او سرمايه‌اي اجتماعي است كه قضاوت در مورد كارهايش نمي‌تواند بدون درنظرگرفتن زحمات، علاقه و پايداري‌اش در راه دفاع از دين و مُلك و ملت انجام شود.

تلاش استاد براي نقد و سپس اقناع جواناني كه مي‌خواهند با ديدي راديكال همه مشكلات را به‌سرعت و ناگهانی حل كنند قابل‌ستايش است. در آستانه سال نو اميدوارم هم در حركتي كه براي كمك به مردم زلزله‌زده شروع كرده موفق و سلامت باشد و هم از نظرات متخصصان زلزله در كار بشردوستانه خود استفاده كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م

      استادی با عقلی چرت و منحرف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو خودت چی هستی؟؟ اصلا اینقدر اعتبار داری که جایی بری خودتو معرفی کنی یه نصف بربری بهت بدن از گشنگی نمیری؟؟ دکتر زیباکلام خیییلی بزرگتراز اونه که اسمش تو دهن تو جا بشه..

    • بهزاد

      استاد بزرگ دانشگاه تهران درود برتو

    • بدون نام

      در کشور شخصی شاید امروز محبوب باشد ولی بعد از چند ماه به منفورترین شخص در کشور تبدیل میشود مقام آقای روحانی یک روز ۲۵ میلیون رای نیاورد بعد از چند ماه ریشه تمام مشکلات کشور شناخته نمیشود و تا وقتی کشور شفاف نباشد وضعیت همین خواهد بود یکی با یک سخنرانی محبوب خواهد شد مردم باید به عملکردها رای بدن نه به سخنرانیهای خوب البته کم کم دارن تکامل پیدا میکنن در مورد آقای صادق زیبا کلام نظری ندارم خودش از خودش تعریف میکند دیگرانی هستن که دارن تخریبش میکنن دانشجویان ایشان باید در بارش نظر بدهن که ایشان را کاملن میشناسن

    • بدون نام

      اره این سرمایس مردم همه هزینه ن

    • بدون نام

      بعصی حرفهاش درست ولی کمک ندادن به هم وطنانمون که کانکس ندارن خیلی بی عقلی بود

    • بدون نام

      زشت کلام در خور اوست

    • بدون نام

      خیلی دست و پا می زنید تا چرت کلام نره زندان ولی کور خوندید.فروردین 97 انشاالله در زندان تشریف دارند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج