۶۹۷۱۴۱
۱۰ نظر
۵۰۰۵
۱۰ نظر
۵۰۰۵
پ

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

دو هفته تعطیلات، چهار سریال شبانه تلویزیونی، هفت فیلم سینمایی در حال اکران و انبوهی از برنامه های ریز و درشت تلویزیونی که در ساعات مختلف شبانه روز روی آنتن می رفتند، بخشی از اوقات فراغت ما در نوروز امسال را به خود اختصاص دادند.

روزنامه خراسان - مصطفی قاسمیان: دو هفته تعطیلات، چهار سریال شبانه تلویزیونی، هفت فیلم سینمایی در حال اکران و انبوهی از برنامه های ریز و درشت تلویزیونی که در ساعات مختلف شبانه روز روی آنتن می رفتند، بخشی از اوقات فراغت ما در نوروز امسال را به خود اختصاص دادند. برنامه هایی که بعضی توانستند مخاطبان را با خود همراه کنند و بعضی هم ناموفق بودند. با این حال، نکته ویژه آن که در نوروز امسال، از حواشی همیشگی سلبریتی ها خبری نبود و تقریباً همه به خوبی و خوشی مشغول گذراندن تعطیلات شان بودند! بنابراین به جز یکی دو مورد، ترین های سینما و تلویزیون ایران در تعطیلات نوروز ۹۷، به متن مربوط می شوند و حاشیه ای نیستند. با ترین های نوروزی همراه ما باشید:

جنجالی ترین

پایتخت

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

۱-هرقدر سه سریال دیگر نوروزی تلویزیون، بدون حاشیه روی آنتن رفتند، «پایتخت ۵» جور همه را کشید و یک تنه به اندازه چند سریال تلویزیونی، جنجالی شد. حواشی از همان قسمت سوم شروع شد و برخی از صحنه های رقص جشن ختنه سوران، در بازپخش سریال حذف شد. بلافاصله محسن تنابنده و امیرحسین قاسمی نویسندگان سریال، در اینستاگرام به این اتفاق واکنش نشان دادند.

اما تهیه کننده «پایتخت» یک روز بعد، ممیزی را تکذیب کرد و این اتفاق را حاصل یک اشتباه دانست و گفت: «تا این لحظه هیچ سانسور و ممیزی در کار نبوده است و من اطمینان دارم اتفاقی که رخ داد، تقصیر مسئولان پخش و حتی مدیریت سطح بالای تلویزیون نبوده است، بلکه تنها یک اشتباه بود که اتفاق افتاد» . اما در روزهای بعد هم یک بار دیگر صدای ابراهیم تاتلیس خواننده ترک از نسخه پخش شده از شبکه افق، حذف شد.

۲-ماجرای بعدی، به جایگزینی نام نویسندگان سریال در تیتراژ مجموعه مربوط می شد. در چهار قسمت اول، نام محسن تنابنده و امیرحسین قاسمی به عنوان نویسنده در تیتراژ سریال درج شده بود ولی از قسمت پنجم، نام خشایار الوند جایگزین شد و امیرحسین قاسمی مدعی شد به خاطر انتقادش از حذف صحنه های رقص، صداوسیما نام او را حذف کرده است. ادعایی که بلافاصله با واکنش خشایار الوند مواجه شد و او در گفت وگو با کات گفت: «این آقا که عکسش را در رسانه ها دیده ام بیشتر شبیه بدن سازهاست تا فیلم نامه نویس ها! گویا از رفقای محسن تنابنده است و چون چند قسمت اول من نتوانستم کنار گروه باشم، محسن او را آورده کنار دستش که دست تنها نباشد، همین. کارش هم در حد تایپیست بوده! محسن می گفت این آقا تایپ می کرده. ایشان تا حالا یک فیلم نامه نوشته که این دومی اش باشد؟» الهام غفوری تهیه کننده سریال هم صحبت های الوند را تأیید کرد و او را نویسنده قسمت های پنجم به بعد این سریال دانست.

۳-حاشیه بعدی درباره تصاویری بود که سازندگان «پایتخت» از شهرهای ترکیه نشان دادند و به زعم بسیاری از مخاطبان، تبلیغ سفر به ترکیه بوده است؛ تصاویری که همراه با موسیقی در لابه لای قصه پخش می شد و همزمانی تصادفی آن با سال «حمایت از کالای ایرانی»، موجب اعتراض هایی در شبکه های اجتماعی شد. برخی از رسانه ها هم این تصاویر را رپرتاژ آگهی «پایتخت» برای سفر به ترکیه دانستند.

۴-اما پرسروصداترین جنجال «پایتخت ۵»، حضور یک بازیگر زن بی حجاب در قسمت دهم این سریال بود که اتفاقاً فارسی را روان صحبت می کرد و به نظر می رسید ایرانی است. ساعتی بعد از پخش این قسمت، برخی رسانه ها به نقل از یک حساب کاربری ناشناس توئیتر، خبر دادند که این بازیگر، پیشتر در شبکه فارسی زبان «جم» کار می کرده و حتی منشی سعید کریمیان مدیر این شبکه بوده است! اگرچه نگین میرزایی در فیس بوک اعلام کرده بود که سابقه کار در این شبکه را دارد، اما فعالیت او به عنوان منشی مخصوص کریمیان و هماهنگ کننده سریال های تلویزیونی این شبکه، نگاه ها را حساس کرد. سازندگان «پایتخت» هم برای جبران این گاف، از بازپخش همان قسمت ۱۰، نام این بازیگر را از تیتراژ سریال حذف کردند!با این حال انتقادها نسبت به استفاده از فردی با چنین سابقه ای همچنان ادامه دارد.

۵-در این میان انتقاد غیرمنصفانه ای که به سریال «پایتخت» وارد می شد، اتهام حمایت این سریال از ازدواج کودکان بود! برخی رسانه ها با استناد به خواستگاری شخصیت «رحمت» برای دو برادرش از دخترهای «نقی»، این اتهام را به سازندگان سریال وارد کردند. اما این انتقاد از اساس غلط بود، زیرا موضع سریال «پایتخت» درباره این خواستگاری، به وضوح منفی بود و در ابتدا با صحبت های «ارسطو» و بعد در بالون سواری توسط دیگر شخصیت های سریال، با این موضوع مخالفت شد. به نظر می رسد این اتهام و برخی دیگر از انتقادات غیرمنصفانه علیه«پایتخت» بیشتر یک شیطنت رسانه ای برای مخالفت با سرمایه گذاری سازمان هنری-رسانه ای اوج در مجموعه «پایتخت» بود و برخی قصد داشتند به نوعی حضور سازمان اوج را در سریال «پایتخت»، باعث و بانی حاشیه ها نشان دهند.

پدیده ترین

بهرام افشاری

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

بهرام افشاری تا پیش از نوروز امسال، بیشتر برای اهالی تئاتر و سینما شناخته شده بود و برای مخاطب عام تلویزیون، چهره ای جدید به حساب می آمد. سابقه او در تلویزیون به نقش انتظامات «علی البدل» و نقشی کوتاه در «پایتخت ۲» محدود می شد و عملاً حضور جدی تلویزیونی را تجربه نکرده بود. با این حال، امسال با شخصیت جذاب «بهتاش فریبا» که در زمره شخصیت های اصلی «پایتخت ۵» قرار می گرفت، به پدیده سریال های تلویزیونی نوروزی تبدیل شد. افشاری لحن گفتاری بی خیال و جوانانه «بهتاش» را به خوبی اجرا کرده و توانسته است نقش جوان سرکش و خودسر «پایتخت» را به خوبی ایفا کند. علاوه بر آن فیزیک خاص و قد بلند او هم با شوخی های بی شماری که نویسندگان برایش نوشته اند، به کمک مجموعه آمده است.

بهرام افشاری که در سینما با دو فیلم جدی و تلخ «لانتوری» و «کارگر ساده نیازمندیم» شناخته می شود، پیشتر در یک قسمت از فصل دوم «پایتخت»، نقش «شیرافکن» برادر معتاد «بهبود» را بازی کرده بود. جالب است بدانید در ابتدا قرار بوده نام این شخصیت «بهنود فریبا» باشد ولی احتمالاً به خاطر محسن تنابنده که هوادار تیم فوتبال استقلال است، نام او به «بهتاش فریبا» تغییر یافته و تشابهی با نام فوتبالیست دهه های ۵۰ و ۶۰ استقلال و تیم ملی پیدا کرده است

شوک آورترین

چطوری ایرانی؟

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

کلوزآپ ترسناک فیلم «به وقت شام» از تصاویری است که حسابی در تعطیلات نوروزی دیده شد. سازندگان فیلم که از تأثیرگذاری این پلان کوتاه، خبر داشتند، سه تیزر از «به وقت شام» ساخته بودند که هر سه با تصویر همین داعشی ریش قرمز تمام می شد. پخش پرشمار تیزرهای فیلم از رسانه ملی، تصویر شوک آور «چطوری ایرانی؟» را به یکی از تصاویر ثابت تلویزیون در تعطیلات نوروزی تبدیل و به فروش فیلم هم کمک زیادی کرد. «به وقت شام» که در روزهای اول اکران نوروزی، در جدول فروش پشت سر «لاتاری» قرار داشت، در هفته دوم «لاتاری» را پشت سر گذاشت. «به وقت شام» دیروز هم چهار میلیاردی شد.

مظلوم ترین

بدون تاریخ، بدون امضا

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

«بدون تاریخ، بدون امضا» فیلم تحسین شده برادران جلیلوند، همان قدر که در جشنواره فجر و جشنواره های جهانی مورد توجه واقع شد، در اکران با بی توجهی مواجه شد و در حالی که قرار بود با ادامه اکران در گروه سینمایی قدس، از اکران نوروزی هم بهره مند شود، ناگهان با مصوبه شورای صنفی نمایش مبنی بر حذف گروه قدس از سرگروهی، بیشتر سالن هایش را از دست داد و عملاً از اکران کنار گذاشته شد.

«بدون تاریخ، بدون امضا» در حالی سالن هایش را از دست داد که در آخرین هفته پیش از شروع اکران نوروزی، در ۱۶۰ سالن اکران می شد و ۵۰۰ میلیون تومان در فصل مرده اکران فروخته بود. اکنون این فیلم این روزها در ۲۰ سالن اکران می شود و به نظر می رسد کاملاً قربانی سیاست گذاری اکران شده است. وضعیت اکران این فیلم، صدای نوید محمدزاده را هم درآورد و او در اظهاراتی که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت، به انتقاد از وضعیت اکران فیلمش پرداخت.

غیرمنتظره ترین

حضور رامبد و جناب خان در «دورهمی»

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

در حالی که در برنامه های فصل سوم «دورهمی» تا پایان سال ۹۶، غالب مهمانان از بازیگران درجه دو و سه سینما، تلویزیون و موسیقی بودند و ستاره های درجه یک کمتر در بین شان یافت می شد، با انتشار تیزر قسمت های نوروزی «دورهمی»، مشخص شد ستاره هایی چون سحر دولتشاهی، مهدی سلطانی، مصطفی زمانی، سارا بهرامی و محمد معتمدی جزو مهمانان نوروزی «دورهمی» هستند و احتمالاً گفت وگوهای جذابی در انتظار مخاطبان این برنامه خواهد بود؛ اتفاقی که در نهایت رخ داد.

با این حال، برگ برنده اصلی «دورهمی» نوروزی، گفت وگوی غیرمنتظره با رامبد جوان بود که با حضور ناگهانی صدای جناب خان، بیش از پیش مخاطبان را غافلگیر کرد. از این جهت می گوییم غیرمنتظره که در تیزر مذکور، تصویری از رامبد دیده نمی شد. این قسمت از برنامه که تلفیقی از شوخی های رامبد جوان و مهران مدیری بود، حسابی ترکاند و مخاطبان «دورهمی» و «خندوانه» را سر حال آورد؛ مخصوصاً آن که مخاطبان «خندوانه» منتظر فصل جدید این برنامه هستند و خبرهای آن را دنبال می کنند.

معمولی ترین

برنامه های تحویل سال تلویزیون

بهترین‌های نوروزی سینما و تلویزیون

ویژه برنامه های تحویل سال ۹۷ شبکه های مختلف تلویزیون، نه تنها تفاوتی با هم نداشتند، بلکه به جز وجود هفت سین در دکور، هیچ تفاوتی هم با برنامه های بی خاصیت سلبریتی محور روزهای دیگر سال نداشتند! هیچ کدام از شبکه ها برگ برنده ای رو نکردند و نتوانستند با مهمان ویژه یا گفت وگوهای دیدنی، مخاطب را غافلگیر کنند.اوضاع در حوزه اجرا هم هیچ فرقی نداشت. سیدعلی ضیا، محمد سلوکی و ژیلا صادقی از جمله مجری های ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون، چهره هایی هستند که می توان در هر روزی از سال روی آنتن دید و اگر قرار باشد با سلبریتی های روتین تلویزیونی گفت وگو کنند، حاصل آن معمولاً حرف هایی تکراری خواهد بود.

در این میان فقط احسان علیخانی چهره ویژه ای محسوب می شد که حاصل کار او در ویژه برنامه «بهارنارنج»، اگرچه از لحاظ سطح اجرا و سطح مهمانان یک سروگردن از بقیه شبکه ها بالاتر بود، اما باز هم نتیجه، چیزی متفاوت از آن ها نبود. «دورهمی» با حضور رامبد جوان، تنها برنامه ویژه تلویزیون در روز ۲۹ اسفند بود که آن هم به عنوان «ویژه برنامه تحویل سال» تولید نشده و علاوه بر آن که ضبط شده بود، پیش از تحویل سال به پایان رسید.

در مجموع، در ویژه برنامه های تحویل سال ۹۷، آن قدر همه چیز معمولی و روتین بود که حتی اگر صدای تلویزیون هم قطع بود، شاید می شد حدس زد که مجری ها چه می پرسند و مهمان ها چه می گویند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در کنار بهترینها اسم برنامه ایرانگرد خیلی خالیه ...

      پاسخ ها

      • علی جاورسیان

        موافقم، جای این برنامه ها خیلی خالیه.این برنامه خیلی بهتر از سریال های آبکی با داستانای نخ نما شده و تکراری اند

    • بدون نام

      احسان علیخانی رو که نمیدونستی الان ماه رمضونه یا تحویل سال.

    • بدون نام

      پایتخت بهترینه

    • بدون نام

      بله ایرانگرد عالیه

      برترین ها چطور از مرد نازنین و با ادب و دوستداشتنی مثل داریوش کاردان هیچی نگفتی !

    • جاوید

      خیلی عجیبه که نویسنده اسمی از مستند فوق‌العاده حرفه ای ایرانگرد نیاورده :/
      جواد قارایی بدون شک یک پدیده در حوزه مستند طبیعت در تلوزیون ایرانه، کارش واقعاً کیفیت بین‌المللی داره.
      متأسفانه حتی مطبوعاتی های ما هم درگیر حواشی و سلبریتی ها و اخبار زرد هستن.

    • سهیلا رسولخانی

      با عرض سلام وخسته نباشید به تمام کسانی که در مجموعه پایتخت ۵ زحمت کشیدند تااوقات خوشی را برای مردم ایران فراهم کنند دم همتون گرم خیلی باحال بودین باحال ترباشین و ادامه داشته باشین

    • بدون نام

      واااای چرا انقدر الکی از پایتخت ایراد گرفتن .چرا اینجورین بعضیاااا!!!!؟؟؟پایتخت عاالللیههههههه

    • بدون نام

      سلام

    • بدون نام

      من واقعا متاسفانه برا اونایی که اینقد سطحی فکر می کنن درباره ی سکانس هایی که از کشور ترکیه تو مجموعه پایتخت به نمایش دراومد باید بگم سرمایه گذار فیلم با زیرکی تمام داره سعی میکنه بیننده رو از یه حقیقت آگاه کنه و اونم چیزی نیست جز نزدیک بودن مناطق توریستی از این دست مثل آلانیا وحتی آنتالیا به مرز های آبی سوریه وبه خطر افتادن امنیت این مناطق در آینده وجالب اینجاست که چقدر از ایرانیان در این مناطق سرمایه گذاری کردند پس الکی درباره این موضوع بهانه تراشی نکنیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج