جاباما
۷۰۱۰۱۲
۳ نظر
۵۰۳۴
۳ نظر
۵۰۳۴
پ

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

آن‌هایی که عاشق پاییز و زیبایی‌های ان هستند، می‌توانند هنگام قدم زنی‌های وقت و بی وقت شان کتاب صوتی گوش کنند و چشم‌های شان را با رنگ نوی بهار سیراب کنند و گوش‌های شان را با صدایی که یا غزل سعدی می‌خواند یا شاهنامه یا منطق الطیر و یا هر شعر و نثر دیگری.

هفته نامه همشهری شش و هفت - حورا نژادصداقت: آنهایی که عاشق پاییز و زیبایی های ان هستند ، می توانند هنگام قدم زنی های وقت و بی وقت شان کتاب صوتی گوش کنند و چشم های شان را با رنگ نوی بهار سیراب کنند و گوش های شان را با صدایی که یا غزل سعدی می خواند یا شاهنامه یا منطق الطیر و یا هر شعر و نثر دیگری. تولید کتاب صوتی در کشورهای دیگر قدمت زیادی دارد اما نه به این معنا که ما دست مان خالی خالی باشد.

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

وقتی که کل کتاب های صوتی و جلسات ضبط شده آموزشی استادان و صدای شاعران و نویسندگان و حتی سایت ها و اپلیکیشن های امروزی را کنار هم جمع می کنیم، می بینیم که لیست آبرومندی به دست می آید که احتمالا پاسخگوی سلیقه های متفاوت افراد خواهد بود. چون دارینوش، نوین کتاب گویا، آوانامه، نوار و چند مرکز دیگر، تلاش کرده اند تا آثار تولیدی شان متنوع باشد؛ از نظم و نثر کلاسیک گرفته تا شعرهای امروز و حتی کتاب های فلسفی و روانشناسی. اینجا فقط به چند نمونه از آنها اشاره کرده ام و این صرفا مشتی است نمونه خروارها کتاب صوتی که حتما تعدادشان بیشتر هم خواهد شد و خیلی های شان هم به خاطر کمبود جا راه به این لیست نیافتند.

نام: گوگل چگونه کار می کند؟
نویسنده: اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ
مترجم: فاطمه مشایخی
صدا: منوچهر زنده دل
ناشر: نوین کتاب گویا
دسته: دانش مدیریتی

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

شرکت گوگل چگونه رشد کرد؟ شیوه های مدیریتی در گوگل کدامند؟ شاید اینها سوالاتی باشد در ذهن کسانی که هنوز هم معمای گوگل برای شان حل نشده و حتی مشتاقند که تا حد ممکن راهکارهای آنها را در شرکت های شخصی خود عمل کنند. پس یک گزینه خوب برای آن که آرام آرام جواب این سوالات خود را بیابند، همین کتاب صوتی «گوگل چگونه کار می کند؟» است. خصوصا که مدیران ارشد گوگل پاسخ این سوالات را داده اند و کتابی دست چندم نیست.

فقط برای شنیدن آن باید کمی وقت گذاشت، یعنی به اندازه تمام 901 دقیقه ای که منوچهر زنده دل برای خواندنش وقت صرف کرده و حاصل آن در دو سی دی و در یک بسته بندی جمع شده است. اریک اشمیت یکی از نویسندگان اصلی کتاب از سال 2001 در گوگل حضور داشته و تا سال 2011 به سمت مدیر ارشد اجرایی گوگل را بر عهده گرفته بوده است. حضور او در گوگل که یک شرکت استارت آپی در سیلیکون ولی بود، کمک کرد تا این شرکت در حوزه فن آوری به یک پیشگام جهانی تبدیل شود.

جاناتان روزنبرگ، دیگر نویسنده کتاب، معاون اول رئیس گوگل بود و از حدود سال 2003 تا آوریل 2011 مدیریت گروه محصول گوگل را بر عهده داشت. حیف است در کنار معرفی نویسندگان کتاب، از منوچهر زنده دل نگوییم. او فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی است و کارش را به صورت حرفه ای از سال 76 در رادیو فرهنگ آغاز کرد و در آثاری مثل «روشن تر از خاموشی»، «مدار صفر درجه» و ... نیز حضور داشت.

نام: پینوکیو
نویسنده: کارلو کلودی
مترجم: فرخ بافنده
صدا: شهره روحی
ناشر: کارگاه فیلم و گرافیک سپاس
ژانر: کودکانه های بزرگسال

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

چه کسی است که قصه پینوکیو را نشنیده باشد؟ شاید جواب «هیچ کس» باشد. اما جالب اینجاست که در ایران تا همین یکی دو سال پیش بیشتر ترجمه هایی که از این کتاب شده بود، همه از زبانی غیر از زبان ایتالیایی یعنی زبان اصلی کتاب بوده است؛ گرچه شروع ترجمه داستان پینوکیو به زمانی بر می گردد که صادق چوبک آن را برای اولین بار در اختیار ایرانیان قرار داد. جالب تر این که اگر کسی کتاب را خوانده باشد، حتما متوجه خواهد شد که چقدر قصه اصلی با آن سریالی که در دهه شصت و هفتاد از تلویزیون پخش می شد، متفاوت است؛ بعضی از شخصیت ها در آن سریال وجود داشتند که اصلا در کتاب نیستند و بعضی ها خیلی متفاوت با آنند. خصوصا که شروع این دو یعنی کارتون و کتاب اصلا شبیه یکدیگر نیستند.

اگر کسی فرصت خواندن ترجمه نسخه هایی که اخیرا از همان نسخه اصلی کتاب چاپ شده (مثلا ترجمه بهروز غریب پور و غلامرضا امامی و ایرج انور) را ندارد و اصرارش بر این است که حتما یک نسخه صوتی از کتاب را بشنود، می تواند به سراغ ترجمه ای برود که فرخ بافنده از کتاب داشته و شهره روحی آن را خوانده است. مدت زمانی که باید برای گوش دادن به این تک سی دی پینوکیو صرف کرد 5 ساعت و 44 دقیقه است. ما از نسخه صوتی کتاب گفتیم، اما فراموش نکنید که اصل کتاب را هم باید ببینید چون تصویرسازی های کتاب هایی که بر اساس نسخه ایتالیایی آن منتشر شده، جذاب و دیدنی است. هر چند شاید با آن متن و تصویر، کلا تصورات تان نسبت به پینوکیویی که در ذهن تان نقش بسته بود، برای همیشه تغییر کند.

نام: گلستان
نویسنده: سعدی
صدا: ابوالحسن تهامی
ناشر: معین
دسته: ادبیات کلاسیک

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

کتاب های گویای متعددی برای گلستان سعدی منتشر شده است؛ یکی از آنها را احسان چریکی و الهام نامی در نوین کتاب گویا خوانده اند که موسیقی متن آن را هم مهدی زارع با گروه نوازندگانی که تار و عود و سنتور و کمانچه و ... می نواخته اند، تنظیم و آهنگسازی کرده است. یکی از ویژگی های این گلستان صوتی، جوان بودن هر دو گوینده است. احسان چریکی و الهام نامی هر دو متولد سال ۶۵ هستند و هر دو هم در رزومه کاری شان گویندگی کتاب های صوتی مختلفی را بر عهده داشته اند.

کتاب صوتی دیگر را نشر معین منتشر کرده که گزیده ای از گلستان سعدی است و نامش را گذاشته اند: «از گلستان بی خزان شیخ شیراز». وقتی این مجموعه را خریداری می کنید، هم به ۲ سی دی صوتی آن دسترسی دارید و هم کتابچه ای که همراه آن در بسته گنجانده شده و در آن گلستان سعدی آمده؛ از دیباچه تا پایان باب هشتم که «در آداب صحبت»، کل متن گلستان را اعراب گذاری کرده اند تا خوانش آن برای کسانی که اصلا با متن گلستان آشنایی ندارند و احتمالا هنگام خواندن دچار مشکلاتی می شوند، آسان باشد. هر چند گاهی اعراب گذاری ها روی کلمات ساده کمی حوصله بر می شود.

این گلستان بر اساس نسخه تصحیحی محمد علی فروغی است و توضیح جملات و معنای کلمات دشوار به صورت زیرنویس پایین همان صفحه نوشته شده و رجوع به آن کار سختی نیست. از تمام اینها که بگذریم، نمی شود از جذابیت صدای ابوالحسن تهامی در خوانش کتاب سخن نگفت. یکی دیگر از خوبی های این مجموعه آن است که در بروشور همراه آن مشخص شده که در هر کدام از لوح ها، چه بخش هایی از کتاب خوانده شده است. یعنی شما هر وقت اراده کنید که فلان صفحه کتاب را به صورت صوتی بشنوید، به سادگی می توانید با استفاده از این بروشور، Track آن را پیدا و همزمان متن را با خوانش آن دنبال کنید.

از این دو مورد که بگذریم، زنده یاد خسرو شکیبایی هم ۴۰ حکایت از گلستان سعدی را خوانده بود. احتمالا آنهایی که شعرخوانی های او برای شاعران مختلف از جمله محمدرضا عبدالملکیان را به یاد دارند، از این کار هم خوششان خواهد آمد یا با آن کمی خاطره بازی می کنند.

نام: رستم و سهراب
شاعر: فردوسی
صدا: ابوالحسن تهامی
ناشر: نشر نو
ژانر: شعر کلاسیک و حماسی فارسی

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

استاد تهامی داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی را با این ابیات آغاز می کند: «کنون رزم سهراب و رستم شنو/ دگرها شنیدستی این هم شنو» و بعد به سراغ آن ابیات مشهور می رود: «اگر مرگ دادست، بیداد چیست؟ / ز داد این همه بانگ و فریاد چیست؟...» اصل داستان از همان روزی شروع می شود که رستم به نخجیرگاه می رود تا شکار کند و در نزدیکی مرز توران، نره گوری را به شاخ درخت می زند و کباب می کند و می خورد و بعد هم به خواب می رود. از آن طرف گروهی پنهانی می آیند و رخش، اسب رستم را می برند و بعد هم مابقی ماجرا.

جذابیت و گیرایی داستان رستم و سهراب، غیر از خوانش ماهرانه استاد تهامی و تمام مهارت هایی که او در حرفه دوبله و صداسازی دارد، به آنجا بر می گردد که صداگذاری های مختلفی برای این داستان تنظیم شده. مثلا آنجا که رستم می خواهد از شاخ درخت ها برای خود آتشی درست کند، صدای مالش چوب ها به یکدیگر و البته گر گرفتن آتش را هم می شنوید. از طرفی، وقتی گروهی می خواهند رخش را ببرند، صدای شیهه این اسب را می شنوید و به همین خاطر، شنیدن این داستان منظوم، خشک و حوصله بر نیست بلکه پر هیجان است و تصور کردن حالات و صحنه ها بسیار ساده تر و دلچسب تراز چیزی است که تصورش را می کنید.

استفاده از همین جلوه های صوتی زیاد برای توصیف بهتر بزم ها و رزم ها باعث شده که ابوالحسن تهامی در روزی که نسخه مکتوب و صوتی آن رونمایی شد، برای همه مهمانان حاضر در جلسه بگوید: «منظور ما از اجرای دراماتیک این اثر، یک اجرای نیمه سینمایی است. چون این کار به گوش دادن به صدای یک فیلم سینمایی شبیه است. شاید بهتر باشد بگویم اجرایی برای یک فیلم سینمایی تخیلی داریم؛ صدا و ساندافکت از ما و تخیل تصویری از شما.»

برای تولید و خوانش داستان رستم و سهراب افراد زیادی تلاش کرده اند. غیر از ابوالحسن تهامی که نقش راوی (ابوالقاسم فردوسی) را دارد، چنگیز جلیلوند در نقش رستم، حامد بهداد در نقش پیک و رهام، مریم شیرزاد در نقش تهمینه، حامد عزیزی در نقش شاه سمنگان، افشین زینوری در نقش سهراب و ... حضور دارند. راستی، اگر اهل تلویزیون و برنامه خندوانه باشید، یادتان هست که یک بار آقای ابوالحسن تهامی را دعوت کرده بودند و او غیر از گفتن خاطراتش، بخشی از داستان رستم و سهراب را زنده برایمان اجرا کرد؟

نام: وشتن
شاعر: سعدی
صدا: آیدین آغداشلو
ناشر: مرکز موسیقی رها
دسته: شعر عاشقانه، ادبیات کلاسیک

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

«من اگر نظر حرام است بسی گناه دارم/ چه کنم نمی توانم که نظر نگاه دارم» سی دی اول وشتن با آوازخوانی همین بیت شروع می شود. اصلا همین یک بیت کافی نیست که در مسافتی طولانی آن را زیر لب زمزمه کرد و به معشوقی هدیه اش کرد؟ مستی شنیدن غزلیات سعدی را می توانید غیر از آوازخوانی ها، با شعرخوانی بدون ادا و اصول آیدین آغداشلو ادامه دهید و آنقدر به غزل هایی که او می خواند گوش کنید تا حتی اگر هوای عاشقی هم در سرتان نیست، بخواهید آن را تجربه کنید و برای محبوبی غایب از نظر یا حتی حاضر در نظر، بخوانیدش و لذت چشیدن غزل سعدی را دو چندان کنید و خوش شوید.

تنها اشکالی که وجود دارد این است که موسیقی متن شعرخوانی او یکنواخت نیست، گاهی بیش از حد بلند و گاهی بیش از حد کم است، بنابراین مدام باید صدا را متناسب با آنچه دوست دارید کم و زیاد کنید. دور از این انتقاد، یکی از قوت های این مجموعه موسیقی پیمان سلطانی است. عنوان این دو سی دی را که در واقع یک مجموعه است (شامل آوازخوانی ها و شعرخوانی آیدین آغداشلو)، گذاشته اند: «وشتن». وشتن نام نوعی رقص محلی است که با اجرای آن عاشق به پیشواز معشوق می رود. در وشتن مردان عشق را به زنان می آموزند و این اتفاق موجب زایش یک زبان موسیقایی جدید شده است.

آنها که دوستدار غزلیات سعدی هستند، حتما می دانند که فقط آیدین آغداشلو نبوده که به سراغ غزلیات رفته، بلکه هوشنگ ابتهاج (سایه) هم در سال ۵۲ در آلبومی با نام سعدی، که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده بود، غزلیات او را خوانده، مثلا غزل «شب عاشقان بیدل چه شبی دراز باشد...» خلاصه این که، فروردین و اردیبهشت را می توان با این غزلیات سعدی متفاوت با هر وقت دیگری سپری کرد، مثلا با این غزل خاص آن هم با لحن شعرخوانی های خاص آغداشلو: ... بامدادان به تماشای چمن بیرون آی/ تا فراغ از تو نماند به تماشای دگر/ هر صباحی غمی از دور زمان پیش آید/ گویم این نیز نهم بر سر غم های دگر...

نام: یک عاشقانه آرام
نویسنده: نادر ابراهیمی
صدا: پیام دهکردی
ناشر: نوین کتاب گویا
ژانر: نثر عاشقانه معاصر

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

نمی شود از کتاب گویا صحبت کرد و از خواندنی های خاص و متفاوت پیام دهکردی هیچ حرفی نزد؛ حتی اگر کتاب های صوتی اش بارها تجدید چاپ شده باشند و احتمالا افراد زیادی آنها را شنیده باشند. دهکردی از آن دسته هنرمندانی است که مشخصا برای خوانش کتاب های گویا وقت خیلی زیادی می گذارد و برنامه ریزی های عجیب خودش را دارد. از او در موسسه نوین کتاب گویا خوانش چند اثر منتشر شده است: «یک عاشقانه آرام»، «چهل نامه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» و «نامه های عاشقانه یک پیامبر».

در هر کدام از اینها، دهکردی متناسب با فضای داستان یا رمان، متن را خوانده است. مثلا در یک عاشقانه آرام تمام حس های شخصیت های کتاب نیز به خوبی در خوانش او به گوش شنونده القا می شود. نادر ابراهیمی در این کتاب عجیب خود از خصایص و ویژگی های عشق و زندگی عاشقانه سخن گفته و دهکردی به خوبی آن را خوانده و کریستف رضاعی هم موسیقی متناسبی برای آن در نظر گرفته است. بنابراین، تمام 8 ساعت و 30 دقیقه این کتاب را می توان بارها در احوال مختلف شنید و از آن لذت برد. مثلا این قسمت در صفحه 182 کتاب را:

«طبیعت، یک عاشق کامل واقعی ست، چرا که هرگز خود را تکرار نمی کند. دو پاییز همرنگ، دو بهار همسان، دو تابستان همگون، دو زمستان مثل هم، هرگز در تمام طول حیات انسان پیش نیامده است.» «چهل نامه کوتاه به همسرم» هم تمام ویژگی های مثبت اثر قبلی را دارد. این کتاب را هم نادر ابراهیمی نوشته و دهکردی خوانده و برای تمام 3 ساعت و 35 دقیقه اش ناصر چشم آذر موسیقی تنظیم کرده است.

کسانی هم که نوشته های جبران خلیل جبران را دوست دارند، می توانند به سراغ «نامه های عاشقانه یک پیامبر» بروند. پائولو کوئلیو نامه های جبران خلیل جبران به ماری هسکل را جمع آوری کرده و حالا نسخه صوتی اش که حدودا 2 ساعت است با موسیقی مانی هاشمیان در اختیارمان قرار گرفته.

نام: چهار میثاق
نویسنده: دون میگوئل روئیز
مترجم: دل آرا قهرمان
صدا: نیما رئیسی و دل آرا قهرمان
ناشر: نوین کتاب گویا
دسته: روانشناسی و عرقان سرخ پوستان

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

در تمام 260 دقیقه سی دی «چهار میثاق» که به راحتی می توانید آن را روی گوشی موبایل تان بریزید با 4 قانون آشنا می شوید که احتمالا با خودتان عهد می بندید که همیشه به آن پایبند بمانید و هیچ وقت از این چهار میثاق پا پس نکشید. رویایی اش این است که بگوییم با پذیرش این چهار میثاق زندگی تان برای همیشه دگرگون می شود و ناگهان از صفر به صد می رسید و خلاصه خیلی حرف های عجیب و غریب. حالا شاید بعضی ها هم به تمام این رویاها رسیده باشند؛ ما کاری به آنها نداریم، اما حداقل فایده گوش کردن به این 260 دقیقه و مرور کردن قوانین آن در وقت هایی که حال تان بدجور خراب می شود یا وقت هایی که می خواهید با کلام تان نقشی در زندگی خودتان رقم بزنید، این است که آرام تر خواهید بود. آرامش دستاورد کمی نیست، هست؟

این چهار میثاق چیستند؟ اول) با کلام خود گناه نکنید. دوم) هیچ چیز را به خود نگیرید. سوم) تصورات باطل نکنید. چهارم) همیشه بیشترین تلاش تان را کنید. ظاهر این چهار میثاق ساده است و شاید خیلی از ما به درست بودن آن حتی پیش از گوش کردن به این کتاب کاملا واقف و آگاه باشیم اما وقتی که صحبت ها و دلایل دون میگوئل روئیز را گوش می کنید، تازه متوجه می شوید که شما چقدر در زندگی تان در دام فراموش کردن این چهار قانون افتاده اید و چه روزها و شب هایی را هدر داده اید. حالا یک سوال این است که خود دون میگوئل روئیز چه کسی بوده که چنین قوانینی را با این همه آب و تاب برای مان معرفی کرده است؟

او یک پزشک بود و در جراحی تخصص خودش را گرفته بود که در اوایل دهه هفتاد میلادی یک شب ماشینش واژگون می شود و با یک دیوار برخورد می کند. میگوئل روئیز را از مرگ نجات می دهند ولی او در همان حادثه تجربه نزدیک به مرگ را درک می کند و همین می شود عاملی برای تغییر زندگی اش. خصوصا او که در یکی از روستاهای مکزیک و با تربیت مادری شفاگر و پدربزرگی شمن یا ناوال (یعنی استادی که افراد را به سوی آزادی شخصی هدایت می کند) به دنیا آمده بود و همه انتشار داشتند او هم همان سنت شفاگری و شمنی را ادامه دهد ولی روئیز به جای برآوردن آرزوهای آنها به دنبال پزشکی می رود. همان اتفاق باعث بازگشت او به سنت پدرانش می شود.

نام: آهوی بخت من گزل
نویسنده: محمود دولت آبادی
صدا: محمود دولت آبادی، الهام کردا، مانی حقیقی و سحر دولتشاهی
ناشر: هرمس
دسته: داستان معاصر فارسی

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

نیمه های بهمن سال گذشته بود که یک داستان صوتی با نام «یک شب دیگر» از کتاب «بنی آدم» محمود دولت آبادی رونمایی شد و از همان اول هم در خبرها آمد که درآمد حاصل از فروش این کتالب قرار است خرج کمک به کودکان زلزله زده سرپل ذهاب شود. این داستان با صدا و خوانش محمود دولتآبادی است و البته گویا این بار اولی نبوده که او اثرش را صرف کارهای خیر اینچنینی می کند چون در همان جلسه رونمایی حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه که در واقع ناشر کتاب «بنی آدم» هم هست، تعریف می کند که دولت آبادی زمانی که زلزله رودبار هم رخ داده بود، فراخوانی منتشر می کند و از مردم می خواهد که به مردم رودبار کمک کنند و اتفاقا پول زیادی هم جمع آوری می شود.

اگر کسی دلش می خواهد داستان دیگری از داستان های دولت آبادی را با صدای او بشنود، خوب است که به سراغ «آهوی بخت من گزل» هم برود. راوی داستان این کتاب صوتی شخص دولت آبادی است اتما نقش های مختلف آن را بازیگران و صداپیشه های معروف اجرا کرده اند؛ الهام کردا در نقش «گزل»، سحر دولتشاهی در نقش بانوی سبزپوش و مانی حقیقی در نقش سلطان.

البته کارگردان مجموعه هم مانی حقیقی بوده است. قصه هم قصه عروسی است به نام گزل که نام خودش را روی آهویی صید شده می گذارد و از همانجا داستان آغاز می شود. راستی از سال گذشته نسخه صوتی رمان «کلنل» با نام «زوال کلنل» هم به صورت غیرقانونی منتشر شد. در حالی که این رمان از سال ۸۷ تاکنون مجوز نشر در ایران را نگرفته و فقط به زبان های دیگر ترجمه شده است. خلاصه بدانید و آگاه باشید که طبق صحبت های محمود دولت آبادی رمانی که با این نام به شکل غیرقانونی در ایران منتشر شده، جعلی است و در واقع سوءاستفاده از نام او.

دولت آبادی درباره انتشار این نسخه صوتی کتاب منسوب به نام خودش شدیدا اعتراض کرده بود و به خبرگزاری ایسنا (۲۰ فروردین ۹۶) گفته بود: «همه چیز به صورت وقیحانه ای دارد انجام می گیرد و این مایه شرم است. مسئولان نباید چشم شان را روی «جنایت های ادبی» ببندند. کسانی که حقوق میلیاردی می گیرند، باید حقوق خلاقیت، ادبیات و فرهنگ را بشناسند و آن را به جا بیاورند.»

نام: منطق الطیر
شاعر: عطار نیشابوری
صدا: دکتر محمد جعفر محجوب
ناشر: ماهور
دسته: آموزش و تحلیل متون کلاسیک

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

اگر شما همیشه دل تان می خواسته برای یادگیری متون کلاسیک در کلاس درس و جلسات شرح و تفسیر استادان ادبیات بنشینید و به علت کمبود وقت یا دوری یا ... چنین امکانی برای تان فراهم نبوده، می توانید به سراغ 8 سی دی شرح و تفسیر منطق الطیر با سخنرانی دکتر محمد جعفر محجوب بروید. این سی دی ها حاصل درس های کلاس فارسی پیشرفته در دانشگاه برکلی است که دکتر در آن درباره منطق الطیر صحبت می کند و در طول جلسات، هم نکات تاریخی را طرح می کند و هم مسائل ساختاری شعر را و هم معنای کلمات را و هم آرایه ها و اشارات قرآنی و ادبی را. خلاصه، هر نکته ای که در حین خواندن منطق الطیر باید به آن توجه کرد، در این جلسات آموزشی جای دارند.

مسلما از این مجموعه نباید انتظار کیفیت صدای ضبط شده در استودیو را داشت، چون اینها دقیقا همان کلاس های دکتر محجوب است. مثلا در قسمتی از آن دکتر در توضیح موقعیت زمانی و دیدارهای عطار با بزرگان آن دوران با همان لحن و زبان استاد و شاگردی، به این نکته تاریخی اشاره می کند که وقتی عطار مرد پیری بوده و مولوی طفلی خردسال، در مسیر سفر این دو با یکدیگر دیدار می کنند. عطار در سیمای جلال الدین محمد بلخی چیزی می بیند و نسخه ای از اسرارنامه خود را به پدرش، بهاء ولد می دهد و می گوید: «زود باشد که این کودک آتش در سوختگان عالم زند.»

البته، از تدریس ها و شرح های صوتی دکتر محجوب چند اثر دیگر هم در نشر ماهور منتشر شده است؛ مانند شرح و تفسیر سه داستان از داستان های هفت پیکر نظامی که عبارتند از داستان های گنبد سیاه، گنبد سرخ و گنبد زرد. او در مجموعه مثنوی مولوی هم به شرح دو داستان «طوطی و بازرگان» و «پیر چنگی» می پردازد.

آنچه از صدای شاعران باقی مانده

صدا صدای تو

یکی از دریغ های ما شنیدن صدای شاعران و نویسندگان مان است؛ خصوصا اگر نوشته های شان را خودشان با همان حال و لحنی که دوست دارند، خوانده باشد. آنها که از قدیم دنبال شنیدن صدای شاعران بوده اند، حتما شعرخوانی های احمد شاملو و فریدون مشیری و فرخزاد و مهدی اخوان ثالث را شنیده اند. با وجود مراکز و ناشرانی مثل موسسه نوین کتاب گویا و دارینوش و ... صدای تعدادی از شاعران معاصر ضبط شده و به راحتی می توان آنها را خرید، اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

عاشقانه های احمدرضا احمدی

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

تعداد کتاب هایی که از احمدرضا احمدی منتشر می شود زیاد است؛ از شعر گرفته تا رمان. البته صدای ضبط شده او را هم به راحتی می توان به دست آورد، خصوصا که احمدی از آن دسته شاعرانی است که از همان سال های اولیه تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آنجا حضور داشت و صدای شاعران مختلف را ضبط می کرد. الان طرفداران او می توانند از نوین کتاب گویا تعدادی از آثارش را خریداری و گوش کنند. مثلا در مجموعه «عاشقانه های احمدرضا احمدی» او شعرهایش را با موسیقی هوشیار خیام خوانده است. او حتی در مجموعه ای با نام «عاشقانه های حافظ» تعدادی از اشعار حافظ را، و با موسیقی فریبرز لاچینی شعرهای سهراب سپهری را هم خوانده است.

در حیاط کوچک اخوان

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

شاید امروز صدای شعرخوانی های مهدی اخوان ثالث خیلی راحت در کانال های تلگرامی در اختیارمان باشد، اما از گذشته ها تا همین الان، شعرخوانی های او در سی دی های مشخصی منتشر می شده. طبق گفته های یکی از فروشنده های قدیمی صدای شاعران، گویا ابتدا مجموعه ای با نام «درخت معرفت» از گفتگویی با او و البته شعرخوانی هایش (مانند شعرهای کتیبه، سر کوه بلند، چون سبوی تشنه، ای درخت معرفت، باغ من و ...) منتشر می شود

و بعد هم مجموعه «زمستان» که موسیقی آن بر عهده محمدرضا درویشی بوده و شهرام ناظری هم بعضی از اشعارش را به آواز خوانده است. بعد از این دو، مجموعه «قاصدک» از نشر ابتکار به بازار می رسد و آخر سر هم مجموعه «چاووشی» در نشر زمستان که ناشر تخصصی آثار اوست و به دست پسرش زرتشت اخوان ثالث مدیریت می شود، به دست علاقه مندان به صدا و شعر مهدی اخوان ثالث می رسد.

سوز نهان خویشتن

شعرخوانی های مشفق کاشانی را که زمانش حدود یک ساعت و ده دقیقه است می توانید از نوین کتاب گویا خریداری کنید. عباس کی منش از آن دسته شاعران قدیم یاست که در سال ۹۳، در مراسم تولد سهیل محمودی حالش بد شد و به دلیل بیماری قلبی از دنیا رفت. یکی از اشعار او که در این سی دی می توانید بشنوید این است:

تا بگیرم پرده از سوز نهان خویشتن/ سر کشیدم شعله آسا از زبان خویشتن/ دور از مهر تو ای مه تیره از بد اختری ست/ اختری جستم اگر در آسمان خویشتن/ کردم از افسانه شیرین خود آخر به خواب/ مردمان دیده را در آشیان خویشتن.

مدایح بی صله

احمد شاملو فراوان شعرهای خودش را خوانده و موسسه فرهنگی ماهور آنها را منتشر کرده؛ «باغ آینه»، «ققنوس در باران»، «مدایح بی صله»، «ابراهیم در آتش»، «در آستانه» و «پریا و قصه دخترای ننه دریا». او حتی اشعار دیگران را هم خوانده است، از شاعران ادبیات کلاسیک مانند حافظ (۲۱ غزل) و خیام (۳۰ رباعی) و مولوی (۲۱ غزل) گرفته تا اشعار نیمایوشیج (۱۹ شعر) را. البته باید به این لیست صدای او در خوانش «کاشفان فروتن شوکران» (از کانون فرهنگی هنری نی داوود)، «مردی که لب نداشت» و «شازده کوچولو» هم اشاره کرد.

هست ای ساقی...

کتاب‌های صوتی پیشنهادی برای لذت بردن از پاییز

از شعرخوانی های هوشنگ ابتهاج هم مجموعه ای منتشر شده با نام «هنر گام زمان» که در آن اشعاری با عناوین «غرب چمن»، «هست ای ساقی»، «شبگرد»، «گنج گم شده» و ... را می توانید بشنوید. مجموع این شعرها ۱۵ عنوان است که نام مجموعه هم از این شعر ابتهاج برداشته شده است.

... گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری/ دانی که رسیدن هنر گام زمان است/ تو رهرو دیرینه سر منزل عشقی/ بنگر که ز خون تو به هر گام نشان است/ آبی که بر آسود زمینش بخورد زود/ دریا شود آن رود که پیوسته روان است... این کار را هم شرکت صوتی و تصویری سروش تکثیر و عرضه کرده است.

ای یاد دوردست...

فیلم ها و صداهای ضبط شده از حسین منزوی هم کم نیست، اما موسسه فرهنگی هنری دارینوش مجموعه ای منسجم از خوانش او را با نام «شوکران نوش» منتشر کرده که موسیقی و تنظیم ترانه های آن هنر بابک شهرکی بوده است. شوکران نوش کلا دو سی دی است که اولی ۱۴ ترانه دارد، مانند: «ترانه سخن مگو»، «از زمزمه...»، «لبت صریح ترین...»، «وقتی کمال مغربی ساعت...» و ... است. سی دی دوم هم شامل ۱۴ شعر او می شود مانند«خاک باران خورده»، «ترانک الفبا»، «ای یاد دور دست»، «زنی که صاعقه وار» و ...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نمیدونم چرا هنوز نتونستم با کتاب صوتی ارتباط بگیرم با اینکه چیز مفید و حتی ضروریه برای زندگی امروز

    • من

      ممنون از مطلب خوبتون. اما کاش به قیمت زیاد اکثر این آثار هم اشاره می کردید‎:|‎

    • تینا

      صدای نیما رئیسی که عشقه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج