جاباما
۷۰۶۳۷۵
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

نمیکت لرزان ١٤ مربی لیگ برتری

لیگ برتر هفدهم رو به پایان و تغییرات باشگاه‌ها در راه است.

شهروند: لیگ برتر هفدهم رو به پایان و تغییرات باشگاه‌ها در راه است. معمولا روال فوتبال ایران این‌طور است که بعد از پایان هر دوره از لیگ برتر اغلب تیم‌ها با تغییراتی گسترده روبه‌رو می‌شوند. یکی از عمده‌ترین تغییراتی که معمولا بعد از پایان لیگ‌ها رخ می‌دهد روی نیمکت تیم‌هاست. کمتر تیمی لیگ‌ سال جدید را با سرمربی فصل قبل خود آغاز می‌کند و همین بی‌ثباتی یکی از دلایلی است که هرسال کیفیت لیگ ایران را کم می‌کند. در ادامه به بررسی وضع ١٦مربی امسال لیگ برتر برای ‌سال آینده می‌پردازیم.

برانکو ایوانکوویچ (پرسپولیس)

دبل کردن قهرمانی در لیگ و صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان به‌عنوان صدرنشین باعث نمی‌شود که با اطمینان از ماندن برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس حرف بزنیم. اگرچه برانکو توانسته بهترین نتایج تاریخ قرمزها در ادوار لیگ برتر را در پرسپولیس کسب کند اما در ماندن او اما و اگرهای زیادی وجود دارد. پیشنهادهای مربیگری در خارج از ایران و وسوسه نشستن دوباره روی نیمکت تیم‌ملی ایران هنوز ماندن برانکو را در پرسپولیس قطعی نکرده است. او اگرچه با پرسپولیس قرارداد دارد اما این قرارداد مشروط است و او در صورت داشتن پیشنهادی دیگر می‌تواند به حضورش در این تیم ادامه ندهد شاید نوسانات دلار هم ماندن برانکو را در‌هاله‌ای از ابهام قرار دهد.

علی دایی(سایپا)

کمتر کسی فکر می‌کرد علی دایی که‌سال را با سایپا شروع کرده با همین تیم هم به پایان برساند آن هم در رتبه‌های بالای جدول. دایی در سال‌های اخیر ناکامی‌های زیادی را در عرصه مربیگری و به‌ویژه در پرسپولیس تجربه کرد. او در لیگ هفدهم روی نیمکت سایپا نشست و به تدریج تیمش را بالا کشید و در جمع مدعیان جا خوش کرد. علی دایی امسال در سایپا نه‌تنها نتایج خوبی گرفت و حالا در کورس رقابت با استقلال و ذوب‌آهن برای نایب‌قهرمانی است بلکه پدیده‌ای به نام علی قلی‌زاده را به فوتبال ایران معرفی کرد که نظر کی‌روش را هم جلب کرده است. مدیران باشگاه سایپا بارها تأکید کرده‌اند دایی ‌سال آینده هم در سایپا می‌ماند و خود او هم هنوز ابراز تمایلی برای ترک این تیم نداشته است.

امیر قلعه‌نوعی (ذوب‌آهن)

امیر قلعه‌نوعی، پرافتخارترین مربی فوتبال ایران که در سال‌های اخیر فروغ چندانی نداشت در ذوب‌آهن دوباره به روزهای خوب برگشت. او از ذوب‌آهن بحران‌زده تیمی قدرتمند و مقتدر ساخت که ناگهان از نیم‌فصل دوم به جمع بالانشین‌ها پیوست و برای کسب سهمیه جنگید. قلعه نوعی در آسیا هم تیمش را به مرحله بعد لیگ قهرمانان رساند و پیشنهادی نجومی از باشگاه ذوب‌آهن دریافت کرده است. ذوبی‌ها تمایل زیادی به حفظ این سرمربی استقلالی دارند اما امیر هنوز پاسخ قطعی به مسئولان این باشگاه نداده است. شنیده می‌شود سپاهان مشتری پروپاقرص قلعه‌نوعی است ولی هنوز مقصد نهایی او مشخص نیست. با این‌حال حتما‌ سال آینده امیر را در یک تیم مدعی قهرمانی خواهیم دید.

وینفرد شفر(استقلال)

وینفرد شفر برای استقلال همان فرشته نجاتی بود که این تیم را از برزخ رده‌های پایین جدول نجات داد. شفر در ماه‌های حضورش در استقلال این تیم را به بالای جدول و فینال جام حذفی رساند و بردی شیرین هم در دربی کسب کرد.

همین چند روز پیش هم استقلال از گروه مرگ در آسیا به‌عنوان صدرنشین صعود کرد تا همه چیز برای تمدید قرارداد شفر مهیا باشد. آن‌طور که به گوش می‌رسد هم باشگاه و هم شفر به تمدید قرارداد تمایل دارند و تنها چیزی که شاید کار استقلال را برای نگهداشتن پیرمرد آلمانی دشوار کند، قیمت دلار است.

مجید جلالی(پیکان)

تیمی که امسال مجید جلالی عهده‌دار هدایت آن بود،در لیگ برتر شگفتی‌ساز ظاهر شد. جلالی امسال در دومین‌سال حضور پیاپی خود در پیکان نتایج خوبی گرفت اما افت این تیم در هفته‌های پایانی لیگ باعث شد، پیکان نتواند سهمیه آسیایی بگیرد. جلالی در دو‌سال اخیر عملکرد خوبی در پیکان داشته و قرارداد او برای‌سال آینده هم تمدید شده است.

سیروس پورموسوی(فولاد)

سیروس پورموسوی لیگ هفدهم را با فولاد خوزستان شروع کرد و نتایج قابل قبولی گرفت. فولاد با او در رده ششم قرار گرفت و مشخص بود با توجه به داشته‌هایش نمی‌تواند مدعی کسب سهمیه باشد اما این موضوع برای برخی از هواداران این تیم قابل‌قبول نبود. به همین دلیل سرمربی موفق فولادی‌ها با برخی از هواداران این تیم دچار چالش شده اما از آنجایی که مسئولان باشگاه از عملکرد او و دستیارانش راضی هستند، پورموسوی به احتمال زیاد‌سال آینده را هم روی نیمکت تیم اهوازی شروع خواهد کرد.

مهدی تارتار(پارس‌جنوبی جم)

مهدی تارتار و تیم تازه واردش به لیگ برتر در نیم فصل اول شگفتی‌ساز ظاهر شدند اما کم‌کم سقوط آنها به رده‌های میانی جدول آغاز شد. با این حال پارس‌جنوبی از رتبه هفتم در لیگ پایین‌تر نیامده و برعکس سپیدرود که از همان ابتدا نشان داد به صورت آسانسوری به لیگ دسته اول برخواهد گشت، پارسی‌ها به‌عنوان نخستین‌سال حضور در لیگ برتر نتایج خوبی گرفتند. این تیم درحال حاضر در رده هفتم لیگ قرار دارد و می‌تواند از حالا برای ‌سال آینده برنامه‌ریزی کند. مدیران پارس‌جنوبی اعلام کرده‌اند از عملکرد تارتار رضایت کامل دارند و با توجه به بضاعت تیم، قرار گرفتن در رده هفتم نتیجه خوشایندی برای باشگاه است. تارتار از لیگ یک به همراه پارس‌جنوبی بوده و قطعا‌ سال آینده هم روی نیمکت این تیم خواهد نشست.

ارطغرول ساغلام(تراکتورسازی)

مربی ترکیه‌ای هم نتوانست پایان بخش روزهای بحرانی تراکتورسازی باشد. تراکتور با ساغلام هم نتوانست در جدول به اوضاع خود سر و سامان دهد و هفته به هفته بیشتر سقوط کرد. این تیم تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا بود که از صعود بازماند و با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد همکاری با ارطغرول ساغلام برای فصل آینده غیرممکن باشد. این مربی نشان داد توانایی‌های فنی‌اش با کارنامه‌ای که دارد، کمی متفاوت است. تراکتورسازی در هیچ سالی این‌قدر بد نتیجه نگرفته و به همین خاطر می‌توان این تیم را صاحب ضعیف‌ترین نتایج تاریخ تراکتور در لیگ برتر دانست. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد باید کار ساغلام را بعد از انجام دو بازی باقیمانده در لیگ برتر هفدهم با تراکتورسازی تمام شده بدانیم. البته الیاسی سرپرست جدید تراکتور اعلام کرد در پایان فصل با ساغلام برای آگاهی از دلایل افت و بحران تراکتور مذاکره می‌کند اما بعید است که قرارداد او تمدید شود چون ماندن ارطغرول و دستیارانش در تراکتورسازی نزدیک به یک‌میلیون دلار خرج روی دست باشگاه می‌گذارد.

رضا مهاجری(پدیده)

رضا مهاجری سال خوبی را در پدیده سپری نکرده است. تیم او درحال حاضر در رده یازدهم جدول قرار دارد اما فاصله امتیازاتش با بقیه تیم‌هایی که در خطر سقوط هستند زیاد نیست و باید مواظب دو بازی پایانی لیگ باشد. مهاجری در سالی که سپری شد با مشکلات زیادی در پدیده دست و پنجه نرم کرد و ظاهرا تصمیم قطعی‌اش را برای جدایی از پدیده گرفته. در حالی که مدیران پدیده در فاصله دو هفته مانده تا پایان لیگ گفته‌اند دیگر نمی‌خواهند تیمداری کنند مهاجری هم تأکید کرده فقط دو بازی دیگر روی نیمکت پدیده می‌نشیند و قطعا از این تیم جدا می‌شود.

منصور ابراهیم زاده(سپاهان)

مربی قدیمی شهر اصفهان هم نتوانست دوای درد طلایی پوشان زاینده‌رود باشد. سپاهان که در دو‌سال اخیر با بحران‌های زیادی روبه‌رو شده با اخراج زلاتکو کرانچار دست به دامان منصور ابراهیم‌زاده شد تا بلکه این مربی که زیر و بم فوتبال اصفهان را بهتر از هرکسی می‌شناسد بتواند این تیم را از رتبه‌های خجالت‌آور انتهای جدول نجات دهد اما حتی منصور ابراهیم‌زاده هم نتوانست سپاهان را از منطقه خطر دور کند و این تیم هنوز به صورت کامل خیالش از بقا در لیگ برتر راحت نشده است. در چنین شرایطی ابراهیم‌زاده که با قراردادی تا پایان فصل هفدهم لیگ برتر سرمربیگری سپاهان را پذیرفته است، هنوز وضعیتش برای ‌سال آینده روشن نیست و شایعاتی درباره جدایی‌اش در پایان فصل شنیده می‌شود. مسعود تابش سرپرست باشگاه سپاهان نیز درباره ابراهیم‌زاده پاسخ شفافی نمی‌دهد. ضمن این‌که این باشگاه با برخی بازیکنان وارد مذاکره شده اما معلوم نیست این بازیکنان در لیست کدام سرمربی هستند.

علی کریمی(سپیدرود)

علی کریمی از وقتی سرمربی سپیدرود شده بیشتر از این‌که به فکر جمع کردن امتیاز و بقای تیمش در لیگ برتر شده، درگیر مسائل حاشیه‌ای بوده است. او در روزهای مربیگری‌اش در سیپدرود به جای این‌که تمرکزش را روی موفقیتش در نخستین تجربه مربیگری‌اش بگذارد اما وارد دعوا با کی‌روش شد تا سپیدرود هر هفته به سقوط به لیگ دسته اول نزدیک‌تر شود. کریمی اگر بتواند سپیدرود را در لیگ نگه دارد ممکن است‌ سال آینده را هم با این تیم در لیگ برتر حضور داشته باشد اما در صورت سقوط سپیدرود به لیگ دسته اول معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این مربی پرسپولیسی باشد.

عبدالله ویسی (استقلال خوزستان)

مشکلات مالی استقلال خوزستان در لیگ فصل جاری باعث شد عبدالله ویسی بارها از سمت خود استعفا کند اما او هربار به نیمکت این تیم برگشت تا آبی‌های بحران‌زده را در لیگ نگه دارد. ویسی حتی در روزهای آخر ‌سال ٩٦ هم از سرمربیگری در استقلال خوزستان استعفا کرد، اما باز هم برگشت و حالا تیمش فاصله زیادی تا سقوط ندارد. به نظر می‌رسد هر اتفاقی هم در استقلال خوزستان بیفتد ویسی رفتنی است.

هومن افاضلی(نفت تهران)

خیلی‌ها بدشان نمی‌آید نفت تهران با این همه شاکی و دردسر مالی سقوط کند به لیگ دسته اول تا بلکه بحران‌هایش تمام شود. این تیم در سالی سخت و عجیب که بارها مربی عوض کرد، در یک قدمی سقوط به لیگ دسته اول است و سرمربی فعلی‌اش هم بلاتکلیف‌تر از خودش. افاضلی که بعد از علی کریمی و حمید درخشان و آتیلا حجازی روی نیمکت نفت نشست تا نخستین سرمربیگری خود را تجربه کند نتوانست روزهای خوبی داشته باشد و با سقوط نفت به لیگ یک او باید به فکر جدایی از این تیم و پیدا کردن تیمی جدید برای مربیگری باشد.

داود مهابادی(سیاه جامگان)

داود مهابادی هم نتوانست مانع سقوط سیاه جامگان به لیگ دسته اول شود. این تیم بعد از تغییر نام و تغییر چند باره سرمربی نتوانست در لیگ برتر بماند و بالاخره به لیگ دسته اول سقوط کرد تا یک تیم دیگر با سرمایه‌گذار خصوصی رو به نابودی برود. با این حال مهابادی یک‌سال دیگر هم قرار است در این تیم بماند و تیمش را از لیگ یک به لیگ برتر برگرداند.

فراز کمالوند (صنعت نفت آبادان)

فراز کمالوند سرمربی جوان و موفق فوتبال ایران اگرچه با دستی خالی هدایت صنعت نفت بحران زده را قبول کرد اما توانست این تیم را از خطر سقوط نجات دهد. کمالوند امسال توانست تیمی را که‌سال گذشته در خطر سقوط به لیگ دسته اول بود در میانه‌های جدول جای دهد آن هم در شرایطی که نفتی‌ها با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. صنعت نفت درحال حاضر با فراز در رده هشتم جدول قرار دارد و اگرچه باشگاه به دنبال تمدید قرارداد اوست اما چون او روزهای سختی را از نظر مسائل مالی در آبادان سپری کرد به دنبال جدایی از نفتی‌ها است. درباره کمالوند گفته می‌شود گزینه اصلی هدایت تراکتورسازی است.

فیروز کریمی(گسترش فولاد)

سرمربی طناز فوتبال ایران روزهای خوبی را در تیم متمول تبریزی سپری کرد. فیروز کریمی از زمانی که به جای لوکا بوناچیچ هدایت گسترش فولاد را برعهده گرفت، این تیم روند صعودی پیدا کرد و توانست به نیمه بالای جدول برسد. در این شرایط بحث بر سر تمدید قرارداد گسترش فولاد با کریمی مطرح شده و مدیران این باشگاه هم به دنبال تمدید قرارداد با او هستند. حتی مدیرعامل گسترش هم تأکید کرده مذاکرات برای تمدید قرارداد فیروز کریمی آغاز شده و اگر خود او هم مایل به تمدید باشد مانعی بر سر راه ادامه فعالیتش در گسترش وجود ندارد. مدیران گسترش حتی به کریمی وعده داده‌اند که تیمی قدرتمند برای‌سال آینده ببندند تا بتوانند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج