۷۱۱۴۸۲
۶ نظر
۵۰۰۵
۶ نظر
۵۰۰۵
پ

گمانه زنی‌ها در تغییر احتمالی کابینه روحانی

رئیس جمهور در گذشته، دو بار از اعضای کابینه و مدیران دولتی انتقاد کرد و در هر دو بار از آن ها خواست که جدی تر در مسئولیت خود انجام وظیفه کنند. او از وزیران و مدیرانی که روزه سکوت گرفته اند و همچنین از آنهایی که نسبت به آینده ناامید هستند، گله و تأکید کرده که باید این رویه تغییر یافته و این مدیران با امید و جدیت بیشتری کار خود را ادامه دهند.

تابناک: رئیس جمهور در گذشته، دو بار از اعضای کابینه و مدیران دولتی انتقاد کرد و در هر دو بار از آن ها خواست که جدی تر در مسئولیت خود انجام وظیفه کنند. او از وزیران و مدیرانی که روزه سکوت گرفته اند و همچنین از آنهایی که نسبت به آینده ناامید هستند، گله و تأکید کرده که باید این رویه تغییر یافته و این مدیران با امید و جدیت بیشتری کار خود را ادامه دهند.

حسن روحانی، روز شنبه اول ارديبهشت در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، با اشاره به اینکه مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند و طبق شرع و قانون، به وظیفه خود عمل کنند، گفت: «مدیری که در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می ترسد، کنار برود بهتر است.»

وی افزود: ما خیلی با مردم کم صحبت می‌کنیم و مدیران دولتی روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم چه کسی گفته و آنها از چه می‌ترسند؛ اما هر کس در پست دولتی و در هر رده مدیریتی که هست، باید بداند طبق قانون و وظیفه شرعی، دارای توانمندی و قدرت بالاست و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر نمی‌تواند و از اخم این و آن می‌ترسد، باید کنار برود، چون واجب نیست، صندلی که اشغال کرده تا پایان چهار سال به آن بچسبد.

رئیس جمهور ادامه داد: مدیر باید به وظیفه قانونی خود عمل کند و بداند وزیر، استاندار، مدیرکل و فرماندار دارای اختیار است و باید از اختیارات خود استفاده کند. کسی که از وظیفه قانونی خود به خاطر تلفن و اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، حق ندارد در صندلی بماند و این مسئولیت بر او حرام است.

بسیاری از سیاستمداران و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این گفته های روحانی را به تغییرات احتمالی در کابینه تعبیر کرده‌ و بر این باورند، قرار است در آینده ای نزدیک، اتفاقاتی در کابینه بیفتد و شاید روحانی بخواهد که برخی از وزیران خود را عوض کند.

هر چند محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ـ با اشاره به سخنان رئیس جمهور و ناامید بودن وی از برخی وزرا و گمانه زنی درباره تغییر در کابینه ـ اظهار داشت، افراد بسته به خصلت ها و سوابقشان نزد رئیس جمهور دسته بندی شده اند، سخنان رئیس جمهور به معنای تغییر در کابینه نیست. البته آقای رئیس جمهور انسان بسیار زیرکی هستند و اگر احساس کنند برای عمل به وعده هایی که به مردم داده، نیاز به تغییری باشد، این کار را خواهند کرد.

استقبال اصلاح‌طلبان از تغییرات احتمالی در کابینه

با این حال و به رغم تکذیب این موضوع از سوی نوبخت، برخی از سیاسیون این گفته های روحانی را به فال نیک گرفتند، به گونه ای که موسوی لاری، نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: اشکالی ندارد رئیس‌جمهور در مسیر کار به این نتیجه برسد که یک تغییر ذائقه دهد و یک نوسازی در بدنه مدیریت اجرایی ایجاد کند تا کارها با شتاب بیشتری پیش برود و دولت سرحال‌تر و فعال‌تر شود.

نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار کرد: البته خیرخواهان آقای روحانی در همان زمان چینش کابینه دوازدهم و انتخاب استانداران تذکر دادند، ولی او توجه نکرد؛ حالا یا محدودیت و مشکل داشت یا باورش نمی شد، این مشکل به این صورت وجود داشته باشد و حالا آقای روحانی در عمل به این نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: اگر روحانی به این جمع بندی رسیده، باید به آن عمل کند، چون با سخنرانی که مشکلی حل نمی شود. او باید تصمیم بگیرد اگر واقعا افرادی همراه نیستند، نمی توانند یا نمی خواهند همراهی کنند، از نیروهای دیگری که در جامعه هستند، استفاده کند تا آن تغییری که منظورش است، حاصل شود. اشکالی هم ندارد رئیس جمهور در مسیر کار به این نتیجه برسد که یک تغییر ذائقه دهد و یک نوسازی در بدنه مدیریت اجرایی ایجاد کند تا کارها با شتاب بیشتری پیش برود و دولت قبراق تر و فعال تر شود.

البته این موضوع در مجلس نیز با استقبال نمایندگان مواجه شد و برخی نمایندگان آن را در راستای لزوم تزریق امید به جامعه و پاسخگو بودن مدیران تعبیر و انتظارات خود را از رئیس جمهور بیان کردند.

محمدرضا بادامچی در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور گفته است: اگر رئیس‌جمهور بخواهد در کابینه اصلاحاتی انجام دهد، باید این اصلاحات در راستای پاسخ به نیاز افکار عمومی و حل مشکلات جامعه باشد، در این صورت است که افکار عمومی اقناع خواهند شد.

وی تأکید کرد: رئیس‌جمهور برای حل مشکلات به خصوص موضوعاتی که در سال گذشته پیش آمد، باید اصلاحاتی را در نظر گیرد؛ امر مهمی که با در نظر گرفتن شاخص‌های اصلاح‌طلبی میسر خواهد شد.

نماینده تهران همچنین خاطرنشان کرد: بر پایه سخنان آقای رئیس‌جمهور، هر کسی می تواند برداشت هایی داشته باشد، اما در صورتی که رئیس‌جمهور بخواهد تغییری در کابینه انجام دهد، این حق ایشان است که همکاران خودش را بنا به شرایط و اوضاع تغییر بدهد. در خصوص صحبت‌هایی که آقای روحانی مطرح کردند، نمی توان گفت صد در صد این صحبت‌ها به این دلیل بوده است.

تغییرات در کابینه اصولگرایان را هم خوشحال کرد

صحبت های رئیس جمهور، نه تنها باعث ذوق زدگی اصلاح‌طلبان شده، بلکه اصولگرایان را نیز خوشحال کرده است، به گونه ای که باعث شد تا نمایندگان اصولگرای مجلس نیز از این موضوع استقبال کنند.

حجت الاسلام حسن نوروزی در واکنش به صحبت‌های رئیس‌جمهور گفت: استفاده از نیروهای بازنشسته و فرسوده به دولت هم به حوزه اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، دامداری و هم به حوزه‌های سیاسی و فرهنگی ضربه زده است. دولت باید مقداری چابک باشد و ضمن تجربه، جوان باشد و همچنین جنگنده، تا آبروی دولت و شخص آقای روحانی حفظ شود. آقای روحانی چهره‌ای است که از قبل انقلاب و زمان انقلاب در انقلاب حضور داشتند؛ برای مثال آقای جهرمی نیروی جوانی است که بسیار خوب کار می‌کند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص اینکه مجلس از تغییر احتمالی در کابینه استقبال می‌کند یا خیر، گفت: صددرصد، چون مجلس هم تحت فشار است. اگر بخواهیم آبروی کشور را حفظ کنیم، باید به نیروهای جوان‌تر روی بیاوریم.

هرچند هر یک از گروه های سیاسی از دید خود به موضوع نگاه می کنند، گویا یک تقاضا و یا الزام اساسی در میان سیاسیون برای تغییر در کابینه وجود دارد و تقریبا هر دو جناح سیاسی به این نتیجه رسیده اند که با توجه به شرایط موجود در کشور، دولت باید در برخی از وزیران خود تجدید نظر کند.

گمانه زنی ها در تغییر احتمالی کابینه

گمانه زنی هایی که در خصوص تغییرات احتمالی کابینه وجود دارد، بیشتر بر محور اقتصادی است و بسیاری بر این عقیده هستند که همصدایی کافی در تیم اقتصادی دولت وجود ندارد و احتمالا دولت می خواهد آن را ترمیم کند؛ اما در این بین، زمزمه هایی از تغییر وزیر بهداشت نیز به گوش می رسد، چون به گفته برخی افراد، چند وقتی است وی از حضور در جلسات هیأت وزیران امتناع کرده است.

البته کارشناسان عدم حضور وی در کابینه و میل به استعفا در قاضی زاده هاشمی را بی ارتباط به وضعیت تیم اقتصادی نمی‌دانند، اختلاف قاضی زاده هاشمی و تیم اقتصادی به دولت یازدهم بازمی گردد و گفته می شود، وی تمایل چندانی برای حضور در دولت دوازدهم ندارد؛ اما گویا رایزنی رئیس جمهور با وی و وعده رفع موانع و اختلاف وی با وزیر کار باعث شد که وزیر بهداشت به کابینه بازگردد، ولی گویا شرایط آن گونه که باید فراهم نبوده و باعث شده تا هاشمی از اوضاع رضایت نداشته باشد.

همچنین برخی کارشناسان تغییرات در کابینه را بی ارتباط با انتخاب شهردار نمی دانند، با توجه به اینکه شورای شهر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی را جزو گزینه های اصلی خود قرار داده و از آنجا که نشانه های رضایت در وی برای خروج از کابینه دیده می شود، تغییرات در سطح وزارت کشاورزی ارزیابی می شود.

هرچند این موضوع نیز با واکنش های مختلفی مواجه شده و دو جناح سیاسی نگرش های متفاوتی به موضوع دارند، برخی اصلاح‌طلبان این اقدام را در راستای اصلاحات زدایی در کابینه ارزیابی کرده و بر این اعتقاد هستند که روحانی با این کار می خواهد تا وزن این جناح سیاسی را در کابینه کاهش دهد.

البته عده ای نیز بر این باورند که شاید دامنه تغییرات به پست های سیاسی نیز کشیده شود، و زمزمه هایی از تغییرات در وزارت کشور به گوش می رسد. استدلال این افراد نیز بر پایه انتخاب استانداران و فرمانداران غیر همسو با دولت است و بر این اعتقاد هستند که در انتخاب این افراد دقت لازم نشده است.

با این حال، باید منتظر ماند و دید، کدام دیدگاه به واقعیت نزدیک است و تغییر در کابینه در کدام جهت خواهد بود؛ آیا اساسا روحانی منظورش تغییر در کابینه بوده یا نه؟!

شاید اگر روحانی توضیحات بیشتری در این باره می داد، تحلیل این موضوع قدری راحتر می شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • چهار شنبه

      ای کاش روحانی کم کاری و عملکرد ضعیف
      وزیر کشور در روز انتخابات که موجب پشت
      در ماندن حدود پنج میلیون رای دهنده که با
      نشاط و امید ساعت ها در صف ماندند و موفق
      به رای دادن نشدند و نیز تاخیر عمدی در تمدید
      ساعات رای و هزاران دلیل موجه دیگر مستحق
      دریافت کارت قرمز هستند، اینقدر با ایشان مدارا نمی کردند و به عهد خود با مردم عمل میکردند.

    • بدون نام

      چه‌فرقی به حال مامی کندجیب خالی میان جیب پرمیرند

    • رفیعی نسب

      میخوان عوض بکنه این گوی میدان دیگه چه بگیم

    • بدون نام

      بااین تغییرات هم فایده نداره مشگل جای دیگه است که خودشم میدینه

    • جباری

      مثلا کابینه جدید میخوا شق القمر کنه?

    • کامبیر

      نوبخت سیف ربیعی ابتکار زنگنه ومشاوران بی عرضه چون نعمت زاده در راس هستند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج