جاباما
۷۱۴۶۶۹
۸ نظر
۵۰۱۴
۸ نظر
۵۰۱۴
پ

مهمترین پیامد تغییر اقلیم در ایران

یک پژوهشگر آینده پژوهی محیط زیست با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده کاهش ظرفیت آبی و غذایی و افزایش میزان سوخت پیش‌بینی می شود، گفت: ظهور پشه مالاریا و وقوع پدیده گردو غبار فاجعه بارترین پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم است که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.

ایسنا نوشت: یک پژوهشگر آینده پژوهی محیط زیست با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده کاهش ظرفیت آبی و غذایی و افزایش میزان سوخت پیش‌بینی می شود، گفت: ظهور پشه مالاریا و وقوع پدیده گردو غبار فاجعه بارترین پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم است که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.

احد رضاییان قیه‌باشی در نشست آینده پژوهی محیط زیست ایران که عصر روز گذشته در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد در مورد تهدیدات اقلیمی پیش روی ایران اظهار کرد: آینده پژوهی پیش‌بینی احتمالات را در اختیار قرار می‌دهد و قدرت این حوزه به این است که با توجه به علم احتمالات، آینده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های محیط زیست دیگر مثل گذشته صرفا جنبه فنی ندارد، گفت: امروزه دیگر چالش‌های محیط زیستی ابعاد امنیتی و سیاسی نیز پیدا کرده است.

رضاییان با بیان اینکه نوسانات اقلیمی مجموعه‌ای از تغییرات پایدار در شاخص‌های اقلیمی همچون دما،‌بارش، رطوبت و رخدادی حدی است،گفت: این تغییرات به مرور باعث تغییر در ویژگی‌های اقلیمی می‌شود همچنین تهدید اشاره به وضعیتی دارد که در آن دو کنشگر بر همدیگر اثر نامطلوب دارند ودر تهدید امنیتی موجودیت یک مولفه به شکلی جدی به چالش کشیده می شود. در تهدید امنیتی مرجع امنیت باخطر نابودی روبرو می شود.

وی ادامه داد:‌ پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم هم به شکل امنیتی وغیر امنیتی خود را نشان می دهد پیامدهای امنیتی ممکن است یک شخص یا یک نظام سیاسی یا کل مردم و حتی سرزمین را تحت تاثیر قرار دهد. اما تهدید غیر امنیتی سلامت انسان،‌سلامت جانوران، زیرساخت‌های انسانی،‌سیستم‌های خدماتی و منابع انرژی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

این پژوهشگر در پاسخ به این پرسش که چه زمانی پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم تبدیل به تهدید می‌شود،گفت: زمانی که دامنه تغییر اقلیم گسترده باشد آن پدیده تبدیل به تهدید می‌شود. برای مثال وقتی سیل عظیمی باعث از بین رفتن بخش گسترده‌ای از کشاورزی یا مردم شود در این شرایط آن پدیده تهدید محسوب می شود چون بخش عمده‌ای از یک جامعه را در بر گرفته است.

رضاییان بااشاره به اینکه بحران‌های زیست محیطی می‌تواند تبدیل به تهدیدهای امنیتی شوند،گفت: در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در تهران روزنامه واشنگتن پست گزارشی در این زمینه نوشته و این روزنامه مدعی شد این اعتراضات ریشه در نارضایتی‌هایی دارد که به بحث محیط زیست برمی گردد و وقوع طوفان‌های گسترده از جمله این نارضایتی‌ها است.

وی با بیان اینکه بر اثر تغییر اقلیم میزان بارش‌،رطوبت،‌ پوشش گیاهی، تبخیر،الگوی مصرف و ... تغییر می‌کند،اظهارکرد: طی ۲۰ سال گذشته کم‌آبی و خشکسالی عامل مهمی در افزایش مهاجرت‌ها بوده است همچنین کشاورزی و سلامت انسان مولفه‌هایی هستند که طی سالیان گذشته تحت تاثیر تغییر اقلیم بوده است.

این پژوهشگر با اشاره به تغییر سیستم‌های آب شیرین در کشور اظهار کرد: بر اساس برآوردها حتی اگر تغییر اقلیم هم رخ ندهد طی ۳۰ سال آینده سیستم آب شیرین مرکز کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ۲۰ درصد آن کاهش می‌یابد همچنین در این بازه زمانی برداشت از آب سطحی در این حوزه ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا می‌رود. استان‌هایی مثل لرستان،‌همدان کردستان و ایلام تحت تاثیر ناپایداری بارشی قرار می‌گیرند و خسارت‌های ناشی از این ناپایداری‌ها نارضایتی ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ پیش‌بینی می شود تا ۳۰ سال آینده از بین ۳۰۰۰ رودخانه موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ رودخانه خشک شوند همچنین سناریوهای آینده پژوهی نشان می‌دهد که تا ۳۰ سال آینده شاهد افزایش مصرف انرژی، برداشت آب‌های زیرزمینی و نیاز بیشتر به سیستم‌های خنک کننده خواهیم بود که همه این موارد بر کاهش میزان آب اثر می‌گذارد.

این پژوهشگر در ادامه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ سال آینده شاهد افزایش ۱۵ درصد بیابان‌های کشور باشیم. همچنین ۷ درصد گونه‌های گیاهی از بین خواهند رفت. طی ۳۰ سال گذشته ۶ درصد گیاهان حذف شده‌اند. مسلما چنین روندی به امنیت غذایی کشور آسیب می‌زند. افزون بر این‌ها پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ سال آینده ۱۳ درصد افزایش فرسایش خاک و ۹ درصد افزایش نشست زمین داشته باشیم و از همه اینها مهمتر در ۳۰ سال آینده از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب به ۷۰ میلیارد متر مکعب آب خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه تا ۳۰ سال آینده میزان تولید محصولات کشاورزی تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، گفت: این در حالی است که هنوز برخود کفایی در کلیه محصولات کشاورزی تاکید دارند. خودکفایی ایرادی ندارد اما باعث از بین رفتن منابع داخلی می شود. بر اساس پیش بینی‌ها تا ۳۰ سال آینده شاهد افزایش ۳۰ سانتیمتری تا ۱ متری تراز خلیج فارس خواهیم بود که قطعا این موضوع باعث تعطیلی صنعت شیلات می شود و امنیت اقتصادی را تهدید می‌کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده ۵۸ درصد آب رودخانه های دجله وفرات از بین خواهد رفت، تصریح کرد:‌در حال حاضر ترکیه با سدسازی‌ روی دجله و فرات سهم زیادی از آب این رودخانه‌ها را کنترل کرده است. تداوم این روند باعث شور شدن آب اروند خواهد شد. افزودن بر این پیش‌بینی می‌شود طی ۳۰ سال آینده شاهد افزایش ۱۰درصدی نیازبه برق باشیم اما در این میان بدترین موضوع بحث سلامت انسان‌ها است. پیش‌بینی می شود که ظهور پشه مالاریا و وقوع پدیده گرد و غبار در سال‌های آینده فاجعه بیافریند چه بسا که در شرایط حاضر در دنیا میزان تلفات ناشی از آلودگی هوا چشمگیر شده است.

رضاییان تاکید کرد:‌ تهدیدات اقلیمی باعث کاهش ظرفیت آبی وغذایی و افزایش میزان سوخت می‌شود اما این وضعیت فرصت‌هایی را پیش روی ما قرار می‌دهد که می‌توانیم با تمرکز روی آنها وضعیت را کنترل کنیم. دراین راستا توسعه انرژی‌های تجدید پذیر،‌ اصلاح الگوی مصرف و ایجاد فناوری‌های سازگار با محیط زیست بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تعطیلی برخی سدها اظهار کرد:‌ ایجاد سد در برخی از مناطق کشور مثل مناطق مرکزی یک خودکشی به حساب می‌آید البته ناگفته نماند که هنوز در کشور ما سیستم مناسبی برای جمع آوری بارش‌ها وجود ندارد و ۷۰ درصد بارش‌ها هدر می‌رود. توسعه کشاورزی سازگار با مناطق مختلف، سرمایه گذاری در بحث انرژی‌های تجدید پذیر،‌حمل ونقل عمومی برقی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی و تدوین قوانین مالیات بر کربن از جمله راه‌هایی است که می توان درچنین شرایطی پیش‌گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      اینم شد کارشناسی اگر بارندگی وجود نداشته باشه میگید خوشکسالی حالا که بارشها مداوم سده میگید تهدید برو بابا مگه شما نعوذ بالله از طرف خدا اکمدی که میگی تا سی سال دیگه ال میشه بل میشه همه چی خوبه خدا روشکر باران رحمت اللهیه خدا روصد هزار مرتبه شکر الکی پبس بینی مزخرف نکنید !!!!!!!

    • بدون نام

      چرا جلوی کاشت کهور آمریکایی گرفته نمیشه چرا اونایی که کاشته شدن قطع نمیشن تا هم از پشه مالاریا در امان باشیم هم خاک سرزمین عزیزمون دچار مشکلات عدیده نشه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخان عمدا ایران بیچاره بشه

    • بدون نام

      پروژه انتقال آب از جنوب به شمال چین رو در اینترنت جستجو کنید تا به راه حل مناسب (البته هزینه بر و زمان بر) برسید .
      اگر بتوان آب خلیج فارس را به نواحی کویری و کم آب انتقال داد نه تنها خیلی از مسائل و مشکلات مربوط به کم آبی حل می شود ، بلکه می توان اقلیم منطقه گرم و خشک را تغییر داد . انشاء الله

    • امراله شاهدی

      با سلام اگر می خواهیم اقلیم ایران خشک تر از این نشود تنها راه آن اتصال دریای شمال به جنوب است طرحی که قبلا هم مطرح بوده مشخصات طرح این بود کانالی بطول یکهزارو ششصد کیلومتر عرض یک کیلومتر عمق پانصد متر این کانال مزایای خیلی زیادی دارد از جمله کشتیرانی ایجاد نیروگاه هسته ای فقط یک نفر مثل عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم انبیا می خواهد تا کلنگ این ابر طرح را که در جهان ببنظیر است را به زمین بزند انشاءالله.

      پاسخ ها

      • نیما

        حالت خوله
        عمق پانصد متر
        خود دریای خزر و خلیج فارس عمقشون اینقدر نیست

        یه چاه عمیق عمقش حدود صد و پنجاه متره حدود صد میلیون هزینه داره
        تصور کن کانال به عرض و طول و عمقی که گفتی
        بازم میگم. حالت خوبه ؟؟؟ !!!

    • نیما

      ایشالا تا سی سال دیگه هممون خشک میشیم تموم میشیم میریم
      والا
      نبودنمون بهتر از بودنمونه

      پاسخ ها

      • علیرضا

        آخ که از ته دلم گفتی؛ کاش30 روزه تموم بشه این پرونده پر از زجر 50ساله من و امثال من.هیچ خیری ندیدیم جز نگرانی و انواع آزار روحی.اگر م دقایقی بدنگذشته،وقتهایی بوده که یا خواب بودیم یا در بیخبری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج