جاباما
۷۱۴۹۷۹
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

چهار عامل خطرناک مرتبط با زوال عقل

پزشکان آمریکایی ترکیبی از فاکتورهایی را شناسایی کرده‌اند که با خطر فزآینده زوال عقلی در سنین میانسالی و سالمندی مرتبط هستند.

خبرگزاری ایسنا: پزشکان آمریکایی ترکیبی از فاکتورهایی را شناسایی کرده‌اند که با خطر فزآینده زوال عقلی در سنین میانسالی و سالمندی مرتبط هستند.

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا اظهار داشتند: در این بررسی روی فاکتورهای خطرزای متغیری تمرکز کردیم که آگاهی از آنها به افراد کمک می‌کند احتمال ابتلا به زوال عقلی را در خود کاهش دهند.

سایت مدیکال دیلی در این باره نوشت: در این بررسی به چهار فاکتور خطر زا اشاره شده که به شرح زیر است:

- سن: سن یکی از حائز اهمیت‌ترین فاکتورهای خطرزا در ابتلا به این بیماری است که به ندرت در افراد کمتر از ۶۰ سال مشاهده می‌شود. همچنین متخصصان معتقدند افرادی که دید مثبت‌تری به دوره سالمندی دارند کمتر با خطر ابتلا به این بیماری مواجه هستند.

- شاخص توده بدنی: مطالعاتی که شاخص توده بدنی را به عنوان فاکتور خطرزای احتمالی در بروز زوال عقلی مورد بررسی قرار داده با نتایج مغایری همراه بوده است. در حالیکه در برخی از آنها شاخص توده بدنی به عنوان فاکتور موثری در نظر گرفته شده در برخی از آنها نقش شاخص توده بدنی در افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی رد شده است.

در حالیکه در سال ۲۰۱۷ نیز شواهدی مبنی بر ارتباط چاقی در دوران میانسالی با افزایش خطر زوال عقلی بدست آمده این ارتباط به طور قطع تایید نشده است.

در حالیکه در حال حاضر روشی برای پیشگیری از زوال عقلی وجود ندارد بهترین شواهد موجود نشان می‌دهد وزن سالم روشی کلیدی در حفظ سلامت مغز است.

- وضعیت تاهل: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد وضعیت تاهل به شدت با زوال عقلی مرتبط است. پیش از این نیز یافته‌های مشابهی بدست آمده بود. هر چند "آندرو سامرلد" از کالج لندن در انگلیس گفت: کاهش این خطر تحت تاثیر مستقیم ازدواج کردن نیست. اما در واقع این تاثیر با فاکتورهای مختلف سبک زندگی مرتبط است که افراد متاهل آن را رعایت می‌کنند.

- خواب: افرادی که در طول دوره میانسالی کمتر می‌خوابند بیشتر احتمال دارد به زوال عقلی دچار شوند. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد افرادی که بیش از ۹۰ دقیقه طول می‌کشد تا وارد مرحله REM (مرحله پنجم خواب) شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقلی قرار دارند.

اگرچه کیفیت پایین خواب می‌تواند به زوال قدرت شناختی کمک کند اما مکانیزم نهفته در این رابطه به طور قطع مورد تایید قرار نگرفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب عوامل موثری بودند . هیچکدام تایید نشده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج