جاباما
۷۱۵۰۳۰
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

گروکشی دلار از بیماران خاص واقعیت دارد؟!

بحث بیماران خاص و داروهای آن‌ها بحث جدید و تازه‌ای نیست. از همان زمان که تحریم‌ها به تدریج در تمامی ابعاد کشور ریشه دواند، موضوع عدم ورود داروی خارجی برای بیماران نیز مطرح شد. تحریم‌هایی که حتی اجازه ورود دارو به کشور را نمی‌داد و بیماران یک به یک از بین می‌رفتند.

رویداد ۲۴ نوشت: بحث بیماران خاص و داروهای آن‌ها بحث جدید و تازه‌ای نیست. از همان زمان که تحریم‌ها به تدریج در تمامی ابعاد کشور ریشه دواند، موضوع عدم ورود داروی خارجی برای بیماران نیز مطرح شد. تحریم‌هایی که حتی اجازه ورود دارو به کشور را نمی‌داد و بیماران یک به یک از بین می‌رفتند.

بعد از برجام اما برخی از گشایش‌ها تا حدودی حاصل شد و بخشی از داروی بیماران خاص با سرعت بیشتری وارد کشور شد، هرچند که قیمت‌های آنان بالا بود یا به صورت کامل وارد نمی‌شد اما در نهایت تا حدودی در دسترس بیماران بود.

حالا اما با خروج آمریکا از برجام، ورق بار دیگر برگشت و نگرانی بیماران خاص را دو چندان کرد. وزارت بهداشت روز گذشته با انتشار خبری اعلام کرد: «خروج آمریکا از برجام تاثیری بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد گذاشت؛ چراکه وابستگی‌مان به داروی وارداتی بسیار اندک است.» بیماران اما نظر دیگری دارند. آن‌ها بر این عقیده است که داروهای داخلی به بدن آن‌ها سازگار نیست و مجبورند تا از داروهای تولید خارجی استفاده کنند. حال باید دید مسئولان برای نجات جان بیماران و در دسترس قرار دادنِ دارو برای آن‌ها چه تدابیری را می‌اندیشد.

داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند وارد نمی‌شود

میثم رمضانی رئیس‌ هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاکید ترامپ بر بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، به وضعیت بیماران و نیازهای دارویی آن‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به مصوبه مجلس ما همچنان با عدم ورود داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند، رو به رو هستیم. موضوع این است که داروهای خارجی اکنون در دسترس نیست یا اگر هم باشد سهمیه آن بسیار کم است. نمی‌توانیم بگوییم که داروهای خارجی بهتر است زیرا فرمالیسیون آن‌ها با داروهای داخلی یکی است اما از آنجایی که بیماران از بدو تولد تاکنون از داروهای خارجی استفاده می‌کنند سازگاری بیشتری با بدن آن‌ها دارد.

بدن بیماران به داروهای خارجی خو گرفته است

رمضانی با بیان اینکه از بیماران از نظر بدنی و روحی و روانی به داروهای خارجی خو گرفته‌اند، تصریح کرد: بیماران سعی دارند تا از داروهای خارجی استفاده کنند زیرا بسیاری از آن‌ها بدنشان به داروهای داخلی جواب نمی‌دهد، خصوصا اینکه داروهای داخلی نوسان‌هایی را هم داشته و در یک دوره‌ای خوب و در یک دوره‌ای بد بوده و واکنش‌های شدیدی را بر بدن بیماران ایجاد می‌کرده است، به همین دلیل ترجیح می‌دهند داروی استفاده کنند که ایمن‌تر باشد و به قولی امتحان خود را پس داده باشد.

داروهای ایرانی امتحان خود را پس نداده‌اند

او ادامه داد: به طور مثال در بیماران تالاسمی باید بگویم که دهه سوم زندگی بیماران تالاسمی بسیار مهم است و دیگر اصلا در این سن و شرایط جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد. یعنی هم پزشکان و هم خود بیماران ترجیح می‌دهند تا داروی خارجی را استفاده کنند. البته اگر داروهای ایرانی امتحان خود را به خوبی پس بدهند هم کسی بدش نمی‌آید که بخواهد داروی ایرانی رایگان در اختیار بگیرد.

رمضانی با بیان اینکه بیماران خاص ترجیح می‌دهند تا هزینه‌ بیشتری انجام دهند اما داروی خارجی دریافت کنند، خاطرنشان کرد: آخرین خبری که دارم این است که در گمرک و به دلیل نوسان‌های ارزی برخی از داروها هنوز ترخیص نشده است، با توجه به وعده‌های که رئیس‌سازمان غذا و دارو دادند مبنی بر اینکه در یک مدت زمان ۷۲ساعته داروها ترخیص می‌شود، تاکنون عملا چنین اتفاقی رخ نداد.

بیماران هیچ گاه دارو در اختیار نداشتند

رئیس‌ هیات مدیره انجمن بیماری تالاسمی با اشاره به اینکه ورود دارو برای بیمارانی مثل تالاسمی یا سرطانی چه قبل از برجام و چه بعد از برجام صورت نمی‌گرفته است، تصریح کرد: عموما بیماران هیچ‌گاه دارو در اختیار نداشتند. قبل و بعد از برجام نیز همچنان بیماران با کمبود دارو مواجه بودند و باید هزینه‌های بسیاری را برای دریافت آن پرداخت می‌کردند و عملا فقط ۳۰درصد داروها در اختیار بیماران قرار می‌گرفت. یا مثلا بیماران سرطانی نیز همواره با این مشکل مواجه بودند یا دارو وارد نمی‌شد یا اگر هم سهمیه کمی وارد می‌شد قیمت‌های آن بسیار زیاد بود.

داروهای خارجی همچنان در تحریم است

رمضانی با بیان اینکه حتی ماده اولیه داروهای ساخت داخل هم وارداتی است، تصریح کرد: ماحتی شرکت‌های که بخواهند برایمان ماده اولیه بسازند هم در سطح محدودی داریم. به طور مشخص در خصوص داروهای بیماران خاص اگر بخواهم صحبت کنم باید بگویم از زمان شروع تحریم‌ها تا این لحظه هیچ تغییری در حال آن‌ها نکرده است. داروهای خارجی همچنان در تحریم است.

رمضانی ادامه داد: داروها را معمولا بر اساس تولیدات داخل تعیین می‌کنند. هرقیمتی که در داخل تولید شود مابه‌التفاوت آن را بیمار باید پرداخت کند. اکنون هم چندماهی است که داروی نیامده که بخواهیم ببینیم قیمت‌ها تا چه میزان تغییر کرده است.

در زمان برجام هم مشکل دارویی داشتیم، حالا دیگر ...

رئیس هیات مدیره انجمن بیماران تالاسمی، در واکنش به اظهارات وزارت بهداشت در خصوص اینکه بعد از خروج امریکا از برجام مشکلی در تامین دارو نداریم، گفت: آن زمان که برجام بود مشکل داشتیم. مردم خودشان عاقل هستند و مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنند و با حرف مسئولین نمی‌توان نتیجه‌گیری کلی کرد.

میثم رمضانی ادامه داد: یکی از دلایلی که در چندسال اخیر فوت بیماران خاص علی‌الخصوص بیماران تالاسمی افزایش پیدا کرد این بود که داروهای که توزیع می‌شدند عوارض داشتند. زمانی که بیماران باید از بدو تولد تا آخر عمر خود یک دارویی را استفاده کنند، وقتی متوجه می‌شوند فلان دارو برایشان مشکل‌ساز است و عوارض‌های زیادی را در پی دارد خب طبیعتا سعی می‌کنند از آن استفاده نکنند و عملا بیمار درمان را رها کند.

رییس هیات مدیره انجمن تالاسمی افزود: در بسیاری از مواقع پزشکان زمانی که می‌بینند داروهای داخلی به بدن بیمار نمی‌سازد و عوارض‌های را برای او به دنبال دارد، برای بیمار داروی خارجی تجویز می‌کند. ما معتقدیم که دارو باید با کیفیت باشد، در دسترس باشد و بیمار حق انتخاب داشته باشد. به طور مثال یک داروی خوراکی خارجی تا پیش از سال نو بابت ۱۰۰ عدد قرص مبلغ ۲۱۰هزارتومان پرداخت می‌کرد، این دارو در سال جدید افزایش قمیت داشته و به ۵۱۰ هزارتومان رسیده است. مطمئنا افرادی که توان مالی داشتند ۲۰۰ هزارتومان پرداخت کنند، دیگر توان مالی ندارند که بخواهند ماهیانه ۵۰۰هزارتومان فقط برای یکی از داروهایشان پرداخت کنند و عملا همین افراد هم به دلیل گرانی دارو از چرخه درمان حذف می‌شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چی بگم انسن نیستین اگر بودین ددرداخل همین داروهاراتولید میکردین واز خارج نمیاوردین که زجر بکشن متاسفم برای مسولین مملکت که جلوی گرانیرانمیگرن وهمش پول لعنت خارجی رااستفاده میکنن

    • بدون نام

      وزارت بهداشت روز گذشته با انتشار خبری اعلام کرد: «خروج آمریکا از برجام تاثیری بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی نخواهد گذاشت؛
      با توجه به تجربه ای که از اطلاعیه های دولتی داریم ،‌قطعا سه برابر نشه ،‌دو برابر خواهد شد.
      نمونه بارز آن حرفم سخنان اقای سیف در اوایل بهمن 1396 درخصوص افزایش قیمت دلار بود که به مرز 4200 تومانی رسیده بود و شاهدیم که در یک حرکت سامورایی و قهرمانانه نسبت به هاراگیری(‌خودکشی ژاپنی) ملت ایران اقدام نمودند.
      پس برای حرف دولمتردان پشیزی ارزش قائل نشویم و باور نکمیم.
      ...

    • iran

      خدا به تمام بیماران سلامتی عنایت فرماید.مردم عادی چه گناهی کردن به دلیل کله شقی وسیاستهای غلط یه عده سیاست مدار کم خرد که خانوادههاشون همه خارج کشور بخصوص امریکا هستن باید تاوان بدن .خدایا فقط تو پناه ما هستی خودت کمک کن

    • بدون نام

      وا شما خوبی عجب بساطی داریم خدا به همه سلامتی بده

    • امید

      مردم ما نباید رو خوش زندگی ببینن

    • امید

      مردم ما نباید رو خوش زندگی ببینن

    • ela

      بیچاره مردم. بدبخت مریضا که دارن تاوان چی رو میدن آخه

    • بدون نام

      اونی که شعار می‌دهند چنین وچنان می کنیم یا مثلا زنده باد جلیلی و،،،،،،میگن از حال بیمار آن خبر ندارند

    • بدون نام

      تومملکت همه چیزامکان دارد

    • بدون نام

      اون موقع که تحریم نبودبه زورداروی بی کیفیت کره ای میگفتن مصرف بش وبااینکه داروی باکیفیت به راحتی واردمیکردن به بهانه گرانی که به بیماران نادرمیدادن قبلا نیگفتن یاپول چندملیونی درهرماه بدین یابرین داروی بی کیفیت کره ای مصرف کنیدخدابه دادهم وطنان برس به خودمون میرس میگن بودجه نداریم ولی هزینه کل زندگی وشغل ومنابع وبدجه کشوردولت ازجیب ملت برای۱۶ملیون افغانی هزینه میکنه و۱۰ملیون شغلمون اشغال میکنن وبیکارعقل نباش جان درعذابه

    • علی محمدی

      چراشهردارشهرری یک جواب درست بمردم درباره خرابی دورحرم سیدالکریم نمیدهد پنج سال است بامن قراردادبستن ومیگن پول نیست ماهاتاکی باید درخرابها زندگی کنیم نه حرم جواب میده ونه شهرداری چون ما درطرح خرابی حرم هستیم یکی یک جواب بمابدهد وحالابعدازپنج سال هم میگویند همان قیمت یک کارمند شهرداری ماهی چقدر حقوق میگیری مگر که ماشینش شاسی بلنداست واین دردرا بکجا باید گفت ازطرف خانواده یک شهید ارسال به همه ارگان ها وبیت رهبری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج