جاباما
۷۱۶۱۹۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

زیر پا گذاشتن کپی‌رایت در فضای مجازی دامن نشر کاغذی را گرفت

رواج کتاب‌های الکترونیک در ایران

یکی از جاگیرترین و سنگین‌ترین وسایل در خانه‌ها کتاب‌ها هستند، امروزه بیشتر مردم در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند و نه تنها فضای کافی برای کتاب‌ها وجود ندارد بلکه حمل‌ونقل و گردگیری آنها بسیار مشکل است‌‌. از سوی دیگر با پیشرفت روزافزون فضای دیجیتالی و انتشار فراگیر کتاب‌های الکترونیک بسیاری انتشارات الکترونیک را به کتاب‌های کاغذی ترجیح می‌دهند‌‌. البته در این میان افرادی نیز هستند که معتقدند هیچ چیز جایگزین کتاب‌های چاپی نمی‌شود‌‌.

روزنامه جهان صنعت: چند سالی است که کتاب الکترونیکی در ایران رواج یافته و فعالیت‌ها در این زمینه اخیرا به اوج خود رسیده است‌‌. بازار کتاب و نشر هم مثل بسیاری دیگر از بازارهای سنتی، با دنیای تکنولوژی ادغام شده و وارد فاز جدیدی از دوران خود شده است‌ اما این مدرن شدن در این یک کالای به خصوص کمی از سایر موارد متفاوت از آب در آمده و استقبال از آن دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده است‌‌. یکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه زیرپا گذاشتن قانون کپی‌رایت است که ناشران و نویسندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است‌‌.

از سوی دیگر سامانه‌های قانونی انتشارات الکترونیک بیش از گذشته فعال شده‌اند و به صورت قانونی کتاب‌های دارای مجوز را منتشر می‌کنند‌‌. محمدجواد آذری‌جهرمی در روزهای آغازین نمایشگاه کتاب ضمن استقبال از این نمایشگاه استفاده از کتابخانه‌های الکترونیک قانونی و مجاز همچون طاقچه، فیدیبود، کتابراه و نوار را به کاربران اینترنتی و خوانندگان کتاب توصیه کرد‌‌.

ارشاد، متولی انتشارات الکترونیکی

به گفته کارشناسان، فعالان فضای مجازی که کتاب‌های قانونی و دارای مجوز را به صورت غیرقانونی و بدون کسب اجازه از مولف منتشر می‌کنند مجرم بوده و ‌باید با آنها برخورد شود‌‌. از سوی دیگر وزارت ارشاد متولی انتشارات الکترونیکی بوده و فعالان انتشارات الکترونیکی ‌باید از این نهاد درخواست مجوز کنند تا به صورت قانونی و رعایت حق ناشران و نویسندگان در حوزه انتشارات الکترونیک فعالیت کنند‌‌.

فروشندگان مجازی کتاب‌های الکترونیک

در این میان سامانه‌ها و نرم‌افزارهای قانونی و مجاز کتاب‌های الکترونیک را به صورت قانونی اما به شرط پرداخت هزینه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند‌‌. بسیاری بر این باور هستند که کتاب ‌باید به صورت چاپی و کاغذی خریداری شود و کتاب‌های الکترونیک به شرط رایگان بودن ارزش خواندن دارند‌‌.

قوانین نامشخص برای کتاب‌های الکترونیک

به گفته کارشناسان، دریافت شابک برای کتاب‌های الکترونیک همچنان با چالش‌های بسیاری مواجه است‌‌. به‌طور کلی قوانین در بسیاری از حوزه‌ها برای کتاب‌های الکترونیک هنوز مشخص نیست‌‌.

معضلات کتاب‌های صوتی

عضو هیات‌رییسه برنامه کتابراه از مشکلات کتاب صوتی در این برنامه‌ها گفت: کتاب‌های صوتی حجم زیادی دارند و مشتریان گاها گلایه دارند که تقریبا همان اندازه‌ای که برای آن هزینه کرده‌اند را باید برای دانلود آنها هم بپردازند‌‌. در این باره اپراتورها وISP ‌ها هم علاقه چندانی برای مشارکت ندارند تا حجم کاربران در دانلود کتاب‌های صوتی کمتر حساب شود و از همین رو استقبال از این عناوین‏، آنچنان مطلوب نبوده و فعلا ۱۰ درصد از بخش فروش ما را در اختیار دارد‌‌. اگر سایت‌هایی مثل ما و سایر برنامه‌های مشابه در رده سایت‌های ملی قرار بگیرند و حجم‌شان برای کاربران نصف حساب شود‏، شاید استقبال از کتاب صوتی هم بیشتر شود‌.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج