جاباما
۷۱۶۲۴۱
۱۶ نظر
۵۱۷۱
۱۶ نظر
۵۱۷۱
پ

اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

چندین سال است که گروهی از افراد اصرار دارند زمین مثل یک پن‌کیک تخت و مسطح است. این نظریه احمقانه است، اما سوال جالبی را مطرح می‌کند. اگر حق با آن‌ها بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری : چندین سال است که گروهی از افراد اصرار دارند زمین مثل یک پن‌کیک تخت و مسطح است. این نظریه احمقانه است، اما سوال جالبی را مطرح می‌کند. اگر حق با آن‌ها بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر واقعا روی یک سیاره تخت زندگی می‌کردیم چه می‌شد؟ دانشمندان جواب این سوال را پیدا کرده اند. اگر زمین تخت بود، دنیا جای کاملا متفاوتی بود.

جاذبه دائما شما را به سمت شمال می‌کشید

جاذبه افراد را به سمت پایین نمی‌کشد، بلکه به سمت مرکز زمین می‌کشد. به همین دلیل کسی از روی زمین سقوط نمی‌کند. البته تا وقتی روی یک سیاره گرد زندگی کنید، این سیستم جواب می‌دهد. زمین تخت، نازک و طولانی خواهد بود و شما را به سمت وسط سیاره می‌کشد که در مدل‌های زمین تخت، قطب شمال خواهد بود. به همین دلیل همه افراد روی زمین کشش مداومی به سمت قطب شمال حس می‌کنند و هر چه از قطب شمال دورتر شوید، سخت‌تر به سمت وسط کشیده می‌شوند. هم‌چنین آب اقیانوس‌ها خارج و درختان و گیاهان کج می‌شوند.
اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

خورشید زمین را می‌سوزاند

حتی اگر به سمت قطب شمال هم کشیده نشویم، هنوز مشکلات زیادی روی زمین تخت و مسطح وجود دارد، چون هیچ میدان مغناطیسی ندارد. زمین توسط میدان مغناطیسی از تابش خورشیدی و پرتو‌های کیهانی محافظت می‌شود و این میدان تنها به خاطر چرخش سیاره‌مان وجود دارد. اگر چرخش سیاره ما به هر دلیلی متوقف شود، این میدان از بین می‌رود و دچار مشکلات زیادی می‌شویم. پرتو‌های خورشیدی زمین را بمباران می‌کنند. لایه اوزون و در نهایت اتمسفر از بین می‌رود. نسبت به سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها آسیب پذیر می‌شویم. بدون میدان مغناطیسی یا اتمسفری که از ما محافظت کند، سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها به زمین برخورد می‌کنند و سطح زمین شبیه به سطح ماه می‌شوند.

اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

هیچ یک از اشکال مسیریابی کار نمی‌کنند

اگر زمین مسطح بود تقریبا هیچ یک از چیز‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم کار نمی‌کرد. بدون گوشته، هسته و شمال مغناطیسی، هیچ قطب نمایی کار نمی‌کرد. این موضوع برای انسان ناخوشایند است، اما برای حیوانات بدتر است. پرندگان از میدان مغناطیسی برای مسیریابی استفاده می‌کنند که با این وجود دیگر نمی‌توانند. دیگر نمی‌توانید به آسمان خیره شوید و چرخش آهسته آسمان را ببینید. هیچ تفاوتی بین ستاره‌های نیمکره شمالی و جنوبی مشاهده نمی‌شود. مهم نیست کی و کجا باشید، آسمان همیشه به یک شکل خواهد بود. اگر هیچ گرانشی نباشد، دیگر ماهواره‌ها در مدارشان نمی‌مانند و سقوط می‌کنند؛ بنابراین حدود ۱۳۰۰ ماهواره در مدار زمین روی سر ما می‌افتد.
اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

می‌توانید مسافت‌های واقعا دور را ببینید

زندگی روی یک سیاره مسطح چیزهای خوبی هم دارد. مثلا می‌توانید از پنجره ببینید در کشور‌های دیگر چه خبر است. چشمان ما واقعا قوی‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسد. تنها دلیلی که مسافت‌های دور را نمی‌بینیم این است که انحنای زمین اجازه نمی‌دهد فاصله بیشتر از ۵ کیلومتر را ببینیم.
اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟


صفحات پوسته دیگر حرکت نمی‌کنند

صفحات پوسته مثل قطعات پازل نیستند. آن‌ها منحنی هستند تا گردی سیاره را پوشش دهند. هرگاه یکی از این صفحات حرکت می‌کند، موجب واکنش در صفحه‌ای دیگر در نقطه مقابل سیاره می‌شود. اما اگر زمین تخت باشد صفحات دیگر حرکت نمی‌کنند که باعث می‌شود کوه یا دره‌ای وجود نداشته باشد. اگر زمین تخت بود، حتی اقیانوسی هم وجود نداشت. حتی اگر فرض کنیم کوه هم وجود داشته باشد، آتشفشانی وجود ندارد و این مشکل بزرگی است. آتشفشان‌ها دلیل اصلی هستند که سیاره ما اکسیژن دارد و اگر نباشند نفس کشیدن برای همه ما سخت‌تر می‌شود.
اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

هیچ فصلی وجود نداشت

روی زمین تخت، هیچ فصلی نخواهیم داشت. اگر از زمستان متنفرید، این نوع زمین جای خوبی برای شما خواهد بود. فصل‌ها به دلیل انحراف زمین از محورش ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تابستان نیمکره شمالی، زمستان نیمکره جنوبی است. اما در زمین تخت این انحراف وجود ندارد و همیشه یک فصل خواهد بود؛ و اگر کل سیاره یک فصل باشد، تفاوت اقلیمی هم وجود نخواهد داشت. بنابراین نمی‌توان از جابجایی میکروب‌ها و حیوانات در جهان جلوگیری کرد و هر بیماری که در یک بخش زمین شایع شود به سرعت به دورترین مناطق هم می‌رسد.
اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟

هیچ بارانی نمی‌بارد

اگر زمین مسطح بود باد فقط در دو جهت شمال و جنوب می‌زوید. چرخش سیاره ماست که باعث حرکت باد‌ها و جریان‌های اقیانوسی از شرق به غرب می‌شود. اگر گردش زمین متوقف شود این باد‌ها هم متوقف می‌شوند. اثر کریولیس (Coriolis) و همه طوفان‌ها هم کاملا متوقف می‌شود و این چیز خوبی نیست چون کل سیستم بارشی را هم متوقف می‌کند. شاید کمی بارش در امتداد خطوط ساحلی باشد، اما بقیه زمین به یک کویر بزرگ و خالی تبدیل می‌شود.
اگر زمین تخت بود چه اتفاقی می‌افتاد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچ کار خدا بی حکمت نیست..

      پاسخ ها

      • ساوالان

        فتبارک الله احسن الخالقین

      • صبا

        سبحان الله

    • بدون نام

      خیلی جالب بود

    • بدون نام

      محشر بود

    • پری

      لایک

    • بدون نام

      زمین تخت نیست ولی توخالیه

      پاسخ ها

      • پری

        بابا آی کیو

      • prplk

        آره دقیقا ، تازه خورشید هم پشتش به ماست . این کشف علمی رو حتما کلیپ کن ، که زمین تو خالیه

      • بدون نام

        خخخخخخخخخخ

    • یسنا

      جالبه، ممنون، این مطلب خیلی کاربردی بود. راستش افرادی بتازگی وارد شدن و نظرشون اینه که زمین بصورت تخته و استدلالاتی هم دارن و اینکه میگن حتی ماهواره ها هم از جمله دروغ های ناسا هستش و حتی از آیات قرآن و احادیث هم به قول خودشون به عنوان سند حرفشان استفاده میکنن. ولی این مطلب به صورت کاملا مستند و علمی بود که نظریات اونا رو نقض میکنه.

    • نیما

      من به زمین تخت اعتقاد دارم
      بی دلیل هم حرف نمیزنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون وقت دلیلت چیه؟

    • سیو

      جالب بوود

    • اکرم

      ممنونم مطالب جالبی بود برام تازگی داشت

    • پریماه

      عالییییییی بود لطفا بیشتر از این جور اطلاعت ها بزارید
      چشم انسان خیلی عجیب بوووود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج