۷۱۹۳۷۰
۳ نظر
۵۳۲۴
۳ نظر
۵۳۲۴
پ

برای هضم بهتر غذا چه چیز‌هایی بخوریم؟

برگ و ساقه‌ی جعفری ضد عفونی کننده خون و مجاری ادرار و دستگاه گوارش بوده و باعث تحریک ماهیچه‌های صاف میشه مثل عضلات صاف روده ها، معده و رحم و … که باعث میشه این نوع ماهیچه‌ها عملکرد بهتری داشته باشن از این راه به هضم غذا کمک زیادی میکنه.

وب سایت دونفره: هضم شدن غذا برای خیلیا دغدغه اس و بهتره بگم سوء هاضمه دردیه که خیلیا دچارش شدن و برا کسایی که گرفتارشن یه معضله که همیشه نگران نوع غذا باشن که نکنه دوباره غذا تو معده شون سنگینی کنه، بمونه یا حتی برگشت غذا داشته باشن! میدونید که مشکل اصلی این افراد عموما ضعیف بودن معده اس، در این مطلب سعی کردم برای این مشکل مواد غذایی ترجیحا دم دستی رو معرفی کنم که علاوه بر هضم سریع غذا به تقویت معده هم میپردازه.

برای هضم بهتر غذا چه چیز‌هایی بخوریم؟

اصلاح عادات غذایی:

۱. روزه گرفتن

از پیامبر اکرم (ص) حدیث داریم که میفرماین، روزه بگیرید تا سالم بمونید. معده و دستگاه گوارش از اعضاء پرکار بدن انسان هست با خوردن سه وعده غذا که معمول مردم دارن تقریبا در همه ساعات، دستگاه گوارش مشغول به هضم و تحلیل و جذب و دفع هست و در این حین ممکنه در برهه ای از زمان کاریش بیمار بشه یا نتونه درست کارشو انجام بده، روزه گرفتن به استراحت دستگاه گوارش و سالم موندن اون کمک میکنه.

۲.طول دادن غذا

غذا رو با حوصله خوردن و زمان اون رو طول دادن، از جمله سفارشهای بهداشتی مهم اسلام هست. امام صادق (ع) فرمودن: نشستن سر سفره رو طول بدید، چون زمان غذا خوردن از عمر شما حساب نمیشه(7) و طبق حدیثی دیگه که از همین بزرگوار داریم میفرماین معده منشا هر بیماری هست پس مراقبش باش! میشه به این نتیجه رسید که درست نجویدن و ایجاد اشکال در روند هضم غذا باعث میشه عمر کوتاه بشه و دچار بیماری بشید، پس اینکه میفرمایند از عمرت حساب نمیشه یعنی در این کار عجله نکنید تا عمرتون طولانی بشه.

۳. مصرف سرکه

سرکه مایعی قابض و رفع کننده تشنگی است، به هضم غذا و تحریک اشتها کمک زیادی میکنه، اما فاقد ویتامین هست و تولید انرژی نمیکنه. سرکه ی خوب رو دندونا رو کند نمیکنه و گلو رو نمیسوزنه. سرکه قبل از مصرف باید جوشانده بشه تا مخمر میکودرماستی اون کشته بشه. سرکه بهتره همراه سالاد مصرف بشه، در این صورت مؤثرتر و اشتها رو بیشیتر میکنه. اگه در خوردن سرکه زیاده روی نشه فواید زیادی برای بدن داره و افراط در مصرفش باعث سوء هاضمه میشه، توجه کنید در مواقعی که سرماخوردگی دارید یا به بیماریهای ویروسی دجارشدید نباید از سرکه استفاده کنید.

۴. مصرف ماست

در بعضی از سوء هاضمه های ناشی از کمی ترشح اسید معده، و در یبوست های معمولی، و در مسمومیت های خود به خودی که منشاء هاضمه ای دارن، ماست بسیار مؤثر و مفیده. مصرف 300 گرم ماست صبح ناشتا و 300 گرم در وسط روز، میتونه در درمان مشکلاتی گوارشی که گفته شد کمک کنه.

۵. چه زمانی نوشیدن آب به هضم غذا کمک میکنه؟

خیلیا در طول خوردن غذا، نوشیدن آب رو مضر میدونن ولی درستش اینه که بسته به نوع غذایی که میخورید خوردن آب خوب یا بد میشه اگه غذایی که میخورید چرب باشه، نباید آب خورد نه بعد غذا و نه حین غذا و اگه غذا بدون چربی باشه ایرادی نداره با غذا آب بخورید چون به هضم غذا کمک میکنه. امام صادق (ع) در همین باره فرمودند: آب خنک، حرارت بدن رو کم میکنه، صفرا رو ساکن و غذا رو در معده حل میکنه.

۶. اضافه کردن سبزی به سفره غذا

سبزیجات به خاطر داشتن سلولز، در واقع مثل جارو، مواد انباشته شده یا همون خلط های رسوب کرده در روده ها و معده رو پاک میکنه، و به این ترتیب اسید معده روی مواد غذایی به راحتی اثر میذاره و هضم غذا آسون میشه، البته برای هر ذائقه و یا مشکلی یک نوع از سبزیجات مناسبه بهتره با دقت سبزی مورد نیازتون رو انتخاب کنید.

چه سبزیجاتی برای هضم غذا خوبه؟

۱. ترب

ترب رو میشه تو سالاد و یا به تنهایی کنار وعده های غذایی میل کرد و از فواید زیادش بهره برد. از حضرت علی(ع) حدیث درایم که میفرماین: ترب بلغم رو دفع میکنه و همچنین باعث هضم غذا میشه و برگش خاصیت ادرار آوری داره.

۲. جعفری

برگ و ساقه ی جعفری ضد عفونی کننده خون و مجاری ادرار و دستگاه گوارش بوده و باعث تحریک ماهیچه های صاف میشه مثل عضلات صاف روده ها، معده و رحم و … که باعث میشه این نوع ماهیچه ها عملکرد بهتری داشته باشن از این راه به هضم غذا کمک زیادی میکنه.

۳. کاهو

کاهو سبزی اشتها آور و ممتازی هست که خواص زیادی رو بهش نسبت میدن کاهو خواب آوره و برای هضم غذا مفیده. مصرف کاهو همراه با سکنجبین مزه اش رو دلچست و هضمش رو آسون میکنه، کاهو به خاطر داشتن مقدار زیادی سلولز باعث تخلیه معده از رسوبات میشه و از این راه روند هضم رو آسون میکنه.

۴. نعناع

زکریای رازی میگه: نعناع برای معده فواید زیادی داره، جلوی استفراغ رو میگیره، نفخ کمی ایجاد میکنه، باعث افزایش تمایلات جنسی میشه، برای مزاجهای سرد هم خیلی خوبه.

چه میوه هایی برای هضم غذا خوبه؟

۱. سیب

سیب خام اثر معجزه آسایی در درمان زخمهای دستگاه گوارشی بویژه زخم معده داره و البته برای کسانی که زیاد دچار سوء هاضمه میشن یه همراه و درمان آشناست! چون باعث هضم سریع و بهبود آنی عملکرد معده میشه برای جلوگیری از سوءهاضمه کافیه بعد از غذا یه عدد سیب میل کنید و برای کسانی که زخم معده دارن یک عدد سیب را رنده کنن و یا آبشو بگیرن و میل کنن.(6)

۲. گلابی

امام صادق (ع) میفرماین گلابی معده رو دباغی و تقویت میکنه. خوردن گلابی در حال سیری بهتر از خوردن اون در حال گرسنگی هست. گلابی میوه ای خوش طعم و ادرار آوره که البته در مصرف آن نباید افراط کرد چون معده ضعیف قادر به هضمش نیست. گلابی پخته هضم راحتتری داره و ملینه

چه دارو های گیاهی برای هضم غذا خوبه؟

۱. دانه های شوید

در تمام نقاط دنیا از دانه شوید بعنوان باد شکن، مقوی معده، ضد اسپاسیم و قولنج استفاده میشه بعلاوه دم کرده اون ضد استفراغ، ضد التهاب و نیرو دهنده عمومی هست و برای تقویت معده میتونید از دم کرده اون استفاده کنید

۲. زنیان

زنیان بعنوان بادشکن و هضم کننده غذا مانع از تخمیرات میکروبی در روده بزرگ میشه، و از اسهال جلوگیری میکنه، و همچنین درمان خوبی برای دل پیچه هست.

۳. برگ بو

برای درمان درد معده با برگ بو باید بیست گرم برگ بو رو در یک لیتر آب جوش بریزید و چهل گرم پوست نارنج رو بهش اضافه کنید و ده دقیقه بذارید بمونه تا دم بکشه، بعد اونو صاف کنید و با عسل شیرینش کنید و بعد از هر غذا دو یا سه فنجان ازش میل کنید. دم کرده برگ بو و پوست نارنج هضم رو آسان و راحت میکنه و درد معده رو بر طرف میکنه.

۴. ریشه سنبل ختایی

برای درمان نفخ و سوء هاضمه میتونید ده تا سی گرم از ساقه یا ریشه خشک و یا تازه سنبل ختایی رو با یک لیتر آب جوش در ظرفی بریزید و بیست دقیقه دم کنید و بعد اون رو صاف کرده و با عسل یا نبات شیرین کنید و بعد از هر غذا یک فنجان از اون رو میل کنید.

۵. گلپر

گلپر یک محرک خوب برای دستگاه گوارش هست که انقباضات عصبی معده رو از بین میبره. و مانع از بهم خوردن تعادل معده بر اثر فشارهای عصبی میشه از گلپر میتونید در غذا استفاده کنید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م.ش

      ممنون خيلى خب بود

    • آهو

      خووووووب

    • پریا

      خوب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج