جاباما
۷۲۲۸۶۵
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

چطور فروشنده محبوب دهه هفتادی‌ها باشیم؟

در چند سال اخیر نسل دهه هفتادی کشور ما در جایگاه مهمی قرار گرفته است. از طرفی این افراد با استارتاپ‌ها و ایده‌های خود در حال شکل دادن بازار کار آینده ایران هستند و از طرفی یک مشتری بالقوه برای برند‌ها محسوب می‌شوند. یک مشتری خاص که نسبت به نسل‌های قبلی خود رفتار‌های متفاوتی داشته و ارزش‌های شان فرق می‌کند. حال به سراغ اخلاقیات و رفتار‌های نسل دهه هفتاد رفتیم تا ببینیم به چه چیز‌هایی واکنش نشان داده و چگونه یک برند را به عنوان برند محبوب خود انتخاب می‌کنند.

روزنامه هفت‌صبح - علی هادی زاده: در چند سال اخیر نسل دهه هفتادی کشور ما در جایگاه مهمی قرار گرفته است. از طرفی این افراد با استارتاپ ها و ایده های خود در حال شکل دادن بازار کار آینده ایران هستند و از طرفی یک مشتری بالقوه برای برندها محسوب می شوند. یک مشتری خاص که نسبت به نسل های قبلی خود رفتارهای متفاوتی داشته و ارزش های شان فرق می کند. آنها جور دیگری به دنیا نگاه کرده و بر اساس این نگاه خاص تصمیم می گیرند که به سراغ چه چیزی رفته و یا از چه کسی خرید کنند.

در خارج از ایران تقریبا یک دهه است که در مورد ویژگی های این نسل حوره اینترنت تحقیقات انجام شده و نتیجه آن باعث شده تا برندها بتوانند بهتر افراد این نسل را جذب کرده و راهکارهای جالبی برای فروش محصولات شان پیدا کنند. حال به سراغ اخلاقیات و رفتارهای نسل دهه هفتاد رفتیم تا ببینیم به چه چیزهایی واکنش نشان داده و چگونه یک برند را به عنوان برند محبوب خود انتخاب می کنند.

چطور فروشنده محبوب دهه هفتادی‌ها باشیم؟

ویژگی دهه هفتادی ها چیست؟

وقتی از دهه هفتادی حرف می زنیم دقیقا منظورمان چیست؟ شاید فکر کنید منظورمان متولدین سال 70 به بعد است. ولی در حقیقت فرمول محاسبه کردن بازه سنی این نسل به گونه ای دیگر کار می کند. در دنیا می گویند نسلی که با فناوری های دیجیتالی مدرن بزرگ شده است به نوعی نسل متفاوتی با رفتارهای متفاوتی محسوب می شود. به حساب خارجی ها تقریبا می شود متولدین سال های 1988 تا حدود 2000. به تقویم شمسی خودمان می شود متولدین سال های 1367 تا تقریبا 1378. نسلی که در ایران به آن نسل دهه هفتادی گفته و در دنیا آنها را به عنوان نسل هزاره می شناسند. همانطور که مشخص است بازه سنی این افراد حدود 18 تا 29 سال است

و یا در حال ورود به بازار کار بوده و یا جای خود را تقریبا تثبیت کرده اند. امری که باعث می شود بهترین زمان برای وفادار کردن آنها به برندتان روبروی شما قرار بگیرد. در این مطلب در کنار نسل دهه هفتادی ها نگاهی هم به نسل دهه شصتی یعنی کسانی که بین 30 تا 49 سال دارند و نسل قبل انقلاب که حدود 55 تا 65 سال سن دارند هم می اندازیم تا متوجه شوید تغییرات نسلی چه تاثیراتی روی نحوه خرید و فروش گذاشته و شما برای هر نسل و به خصوص نسل دهه هفتاد باید چه کارهایی بکنید. ولی به سوال اصلی می رسیم. ویژگی این نسل که اینترنت را به تسخیر خود در آورده چیست؟ طبق آمارها حدود 23 درصد از افراد این نسل به صورت آنلاین خرید می کنند. جمعیتی که 60 درصد آنها خانم ها هستند.

از طرفی 26 درصد بسیار در فضای اجتماعی فعال هستند و به روابط اجتماعی اهمیت زیادی می دهند. کسانی که 55 درصد آنها خانم ها هستند. از طرفی 23 درصد افراد فعال در فضای مجازی بسیار به فناوری علاقه داشته و خوراک شان ویدئوهای اینترنتی است. البته در اینجا اکثریت با 64 درصد در اختیار مردان است. 17 درصد هم بیکار هستند و از سر وقت گذرانی در شبکه های مجازی فعال هستند. به نوعی دنبال هدف خاصی نیستند و این جمعیت تقریبا بین زنان و مردان به صورت مساوری تقسیم شده است. 15 درصد هم کسانی هستند که مریض فضای مجازی بوده و به همین خاطر تبدیل به نوعی اینفلوئنسر شده اند. در این قسمت نیز با 57 درصد سهم عمده متعلق به مردان است.

کجا باید آنها را پیدا کنیم؟

در بازاریابی ش ما باید در محلی تبلیغ کنید و خود را نشان دهید که فکر می کنید در آنجا نسل هدف (در این مقاله دهه هفتادی ها) بیشتر شما را می بیند. به همین خاطر باید بفهمید دهه هفتادی های بیشتر در چه فضایی زندگی می کنند. اول اینکه همانطور که حدس می زنید بیشتر از هر نسل دیگری به سراغ گوشی موبایل می روند. در حقیقت 85 درصد آنها از گوشی برای اینترنت گردی استفاده می کنند در حالی که این میزان در نسل دهه شصتی ها حدود 78 درصد است.

البته استفاده از کامپیوتر در بین دهه شصتی ها محبوب تر بوده و به 81 درصد می رسد. از طرفی این نسل هر چند در اینترنت فعالیت زیادی دارد اما به پای نسل دهه شصتی ها نمی رسند. نسبت میزان استفاده از اینترنت بین این دو نسل حدود 38 درصد به 35 درصد است. از طرفی نسل دهه هفتادی کمتر تلویزیون می بیند. این نسل کمتر از دو ساعت در روز صرف تلویزیون می کند. این در حالی است که نسل قبل از انقلاب حدود چهار ساعت وقت صرف تلویزیون می کند.

رادیو هم که خیلی گوش نکرده و بازی را به دهه شصتی ها واگذار کرده است. آن هم به نسبت 35 درصد به 31 درصد. نکته جالب اینجاست که این نسل بیشتر از بقیه نسل ها به شما روی خوش نشان می دهد. در حقیقت 82 درصد افراد دهه هفتادی با برندها ارتباط برقرار می کنند. حدود 50 درصد آنها برند محبوب شان را فالو می کنند و البته 38 درصدشان هم به دنبال برندهای جدید می گردند. این در حالی است که نسل های قبلی تنها 65 درصد ارتباط برقرار کرده، 30 درصد فالو می کنند و البته 25 درصدشان به دنبال برند جدیدی می گردند.

چطور فروشنده محبوب دهه هفتادی‌ها باشیم؟

دهه هفتادی ها چه جوری خرید می کنند؟

قبل از اینکه وارد روش های خرید شویم بهتر است بفهمیم که این نسل بیشتر به خرید چه چیزهایی علاقه نشان می دهد. طبق تحقیقات انجام شده این نسل بیشتر علاقه دارد درآمد خود را خرج موارد خاصی کند. در صدر این موارد خوش گذرانی قرار گرفته است. از مهمانی و رستوران گرفته تا سفر و تفریح. در مرحله بعدی این نسل به تحصیلات اهمیت داده و درآمدش را در این راستا خرج می کند. البته این مسئله که یک فرد دهه هفتادی مجبور است سهم زیادی از درآمد خود را صرف تحصیلات کند نیز در رتبه دوم قرار گرفتن این مورد بی تاثیر نیست.

در رتبه سوم شاهد ظاهر و پوشش هستیم. اگر نگاهی به پوشش دهه هفتادی ها بیندازید متوجه انواع دستبندها، گردنبندها و پوشیدنی ها مختلف خواهید شد. بعد از این مسئله پول خود را خرج سرویس های مختلف می کنند. در مقام پنجم غذاهای بیرون بر قرار دارند؛ مسئله ای که نشان می دهد چرا فست فودها روز به روز بیشتر می شوند. در مقام ششم هم حمل و نقل عمومی قرار گرفته است. امری که باعث شده این افراد کمتر به سراغ وسیله شخصی رفته و باعث شوند شرکت هایی مثل اوبر خارجی و با اسنپ بیشترین سود را از دهه هفتادی ها کسب کنند.

در مقابل دهه شصتی ها بیشترین درآمد خود را صرف انواع بیمه ها می کنند و در کنار آن وام را نیز در نظر بگیرید. خارج از این موارد آنها به سرگرمی هایی مثل سینما نیز علاقه زیادی نشان داده و پول خوبی سر این مسئله خرج می کنند. نسل قبل از انقلاب نیز خارج از خرج های گرانی مثل هزینه درمان و محصولات مراقبت بهداشتی، به کتاب خواندن و خدمات علاقه نشان داده و پول خوبی برای این موارد خرج می کنند. در این میان علاقه مندی های شخصی این افراد را هم در نظر بگیرید که پول زیادی می طلبد.

و اما خرید آنلاین. حدود ۵۳ درصد دهه هفتادی ها خرید آنلاین را تجربه کرده اند. این عدد در دهه شصتی ها به ۲۸ درصد و در نسل قبل از انقلاب به ۱۰ درصد می رسد. پلتفرم های خرید آنلاین نیز بسیار متفاوت است. نسل دهه هفتادی بیشتر با گوشی موبایل خرید می کنند و در کنار آن نسبت به کامپیوتر هم بی توجه نیستند. این مسئله در نسل قبلشان متفاوت است. دهه شصتی ها بیشتر با تبلت و کامپیوتر به سراغ خرید آنلاین می روند، نسل قبل از انقلاب نیز مشخصا کامپیوتر را ترجیح می دهد.

برندها چگونه از ویژگی های دهه هفتادی ها برای فروش استفاده کردند؟

اول سراغ یک برند عینک می رویم. برند عینک Warby Parker فهمید که نسل دهه هفتادی دو گزاره مهم دارد. اول اینکه ۷۷ درصد این نسل معتقدند که وضع اقتصاد خراب بوده و باعث شده آنها نتوانند به درستی پس انداز کنند. از طرفی ۸۷ درصد این نسل می خواهند چیزی بخرند که در جامعه مورد توجه قرار گرفته و به قولی مزیت های اجتماعی برای آنها داشته باشد. به همین خاطر این برند مطرح شروع به ساخت عینک هایی کرد که در عین ارزان بودن، خاص بوده و جلوه دیگری از برند این شرکت را به نمایش می گذاشتند.

برند کفش TON به گونه ای دیگر از اخلاقیات این نسل بهره برد. طبق تحقیقات ۷۷ درصد افراد این نسل به برندهایی که کاری مربوط به مسئولیت های اجتماعی انجام می دهند بیشتر توجه نشان داده و آنها را دنبال می کنند. از طرفی ۹۱ درصد آنها برندهایی که یک هدف متعالی و مثبت را دنبال می کنند دوست داشته و ترجیح می دهند از آنها خرید کنند. این دو رفتار باعث شد تا برند TOM در برنامه بازاریابی خود اعلام کند که به ازای هر کفشی که شما بخرید، یک کفش به کسانی که احتیاج دارند کمک خواهد کرد.

و اما اوبر. این استارتاپ بزرگ روش درآمدزایی آن که در قالب اسنپ و دیگر تاکسی های آنلاین در ایران ظهور کرده است نیز از رفتارهای این نسل برای توسعه کسب و کار خود الهام گرفته است. طبق آمارها تنها ۱۵ درصد نسل دهه هفتادی معتقد است که داشتن خودرو بسیار مهم و واجب است. این در حالی است که ۲۵ درصد اعتقاد دارند که خودرو مهم است ولی هیچوقت اولویت آنها نیست. مسئله ای که نشان می داد هر چند این نسل به خودرو اهمیت می دهد ولی دیگر مثل نسل های گذشته اولویت خود را بر این اساس تنظیم نکرده و ترجیح می دهد از حمل و نقل عمومی و امثال اوبر بیشتر استفاده بکند.

چطور فروشنده محبوب دهه هفتادی‌ها باشیم؟

برای جذب کردن این نسل چه کاری باید بکنیم؟

خارج از ظرایف روش های بازاریابی برای جذب دهه هفتادی ها چند روش کلی وجود دارد که تقریبا همیشه روی این نسل جواب خواهند داد. اول اینکه پلتفرم فروش خود را به سمت موبایل ببرید یا به نوعی دیگر با توجه به مشخصات موبایل های هوشمند آن را بهینه سازی کنید. از طرفی خود را به یک پلتفرم محدود نکنید. شما باید برای پلتفرم های مختلف محتواهای مختلفی تولید کنید. طبق یک آمار حدود 55 درصد دهه هفتادی ها چند ویدئو در پلتفرم های مختلف می بینند. دهه هفتادی به هر چیزی که مخصوص آنها شخصی سازی شده باشد توجه نشان می دهند. اگر محصول شما ربطی به ویژگی های شخصیتی آنها داشته باشد مطمئن باشید از شما استقبال می کنند.

به عنوان مثال سنگ های ماه تولد را در نظر بگیرید که چند سال در بازار فراوان شده بودند. به علاوه از شبکه های اجتماعی غافل نشوید. 62 درصد دهه هفتادی ها به برندهایی که در شبکه های اجتماعی با آنها در ارتباط هستند وفادار می شوند. راستی یادتان باشد که صادق باشید. دهه هفتادی ها تبلیغ خوب را به اشتراک می گذارند. ولی اگر از تبلیغی بدشان بیاید و فکر کنند که قصد فریب آنها را دارد، به شدت با آن برخورد می کنند. راستی بلاگ ها هنوز برای نسل جدید جذابیت دارند و بیشتر افراد این نسل قبل از خرید نگاهی به بلاگ شما خواهند انداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دهه هفتادی ها همه مشنگ هستن.هرجی اشغال بهشون بندازی متوجه نمیشن.برا یه جفت کفش حاضرن پدر ومادرشون رو هم بفروشن

      پاسخ ها

      • بی نام

        خیلی بی تربیتی.

      • ستایش

        تربیت و شخصیت خانوادگی نداری شما؟

    • بدون نام

      مشنگ تویی که حتی بلد نیستی درست حرف بزنی .
      یا شاید برا یه چیز کوچیک پدرو مادرتو میفروشی ک فکر میکنی دیگران اینطورین
      کافر همه را به کیش خویش پندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج