۷۲۲۹۶۷
۱۳ نظر
۵۰۰۱
۱۳ نظر
۵۰۰۱
پ

آب نیست اما تولید هندوانه هنوز هست!

بحث تولید محصولات آب‌بر در مناطق خشک ایران و صادرات آن با قیمت‌های پایین، سال‌هاست که مطرح می‌شود اما کماکان این وضعیت تداوم دارد و به گفته‌ی اقتصاددانان، در شرایطی که فلات مرکزی ایران با حدود ۸۰ درصد کاهش بارش مواجه شده، ایران از صادرات محصولات آب‌بر، طرفی نخواهد بست.

خبرگزاری ایسنا: بحث تولید محصولات آب‌بر در مناطق خشک ایران و صادرات آن با قیمت‌های پایین، سال‌هاست که مطرح می‌شود اما کماکان این وضعیت تداوم دارد و به گفته‌ی اقتصاددانان، در شرایطی که فلات مرکزی ایران با حدود ۸۰ درصد کاهش بارش مواجه شده، ایران از صادرات محصولات آب‌بر، طرفی نخواهد بست.

کارشناسان می‌گویند تولید یک هندوانه به ۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد. در واقع سالی یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم! منابع آبی به جیب دلالان (و نه کشاورزان) می‌رود. به همین دلیل باید تولید محصولات متناسب با مناطق نیمه خشک ایران را جایگزین محصولاتی همچون هندوانه کنیم. این در حالی است که هندوانه عمدتا در مناطق خشک همچون سیستان و بلوچستان، شیراز و کرمان کشت می‌شود. طبق محاسبات، با صادرات هر کیلوگرم هندوانه ۵۰۰ لیتر آب از کشور خارج می‌کنیم. در ۱۰ سال اخیر، ایران رتبه چهارم تولید هندوانه را در جهان به خود اختصاص داده است؛ محصولی صادراتی که چهارفصل است و بازار هدفش در پنج ماه اول امسال، بلاروس، اتریش، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، ارمنستان، استونی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، رومانی، سوئد، عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند بوده‌اند.

ضرری که هندوانه به کشور می‌زند

امروز یک بار دیگر بحث شیرین هندوانه در اخبار اقتصادی مطرح شد. فرهاد آگاهی ـ نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ـ با اشاره به این واقعیت که کشور ما در طول تاریخ همیشه با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه بوده است گفت: "در بحث واردات و صادرات، آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بحث ارزش آب است؛ به طوری که بارها شاهد بوده‌ایم که مسئولان مربوطه به افزایش حجم صادرات کالاهایی که آب زیادی مصرف می‌کنند، افتخار کرده‌اند. این درحالی است که اگر با معیار صرفه‌جویی آب به موضوع نگاه کنیم، به وضوح می بینیم بیش از آنچه از صادرات آن کالا سود کرده باشیم، متضرر شده‌ایم".

راستی تا یادمان نرفته به وضعیت بارش‌ها نگاهی بیندازیم. به گفته‌ی عباس سروش ـ معاون آب و آبفای وزارت نیرو ـ از اول مهر تا هفته گذشته به‌طور متوسط ۱۵۳ میلی‌متر بارندگی در سطح کشور داشتیم که این رقم سال گذشته در همین روز حدود ۲۲۴ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال قبل ۳۱.۶ درصد و نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته ۳۲.۷ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب دیگه ایرانه مسولین بی تدبیری داریم هرکیلو هندوانه1000لیتر آب میبره اون موقع کیلویی 500تومان متأسفم بر مسولین مملکت

    • بدون نام

      بابا اینها همان گفته هائی بود که از طرف جاسوسان میگفتند که کشاورزی را بخوابونند هندوانه اونقدر آب مصرف نمی کنه که بخواهند اونو وارد کنند

    • بدون نام

      بسه فقط فکر بد بخت کردن مردم هستین اگر راست میگوید فکر آوردن آب از خلیج فارس باشین

    • بی ادعا

      در حالی که ممنوعیت کشت برنج به دلیل کمبود آب در بسیاری از استان ها از سوی وزارت کشاورزی اعمال می شود این همه اصرار بر کشت هندوانه و طالبی آن هم در حالیکه از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و با عدم استقبال مشتری در داخل و خارج مواجه هستند جای سوال دارد که وزارت کشاورزی چرا تدبیری بکار نمیگیرد تا از هرز رفتن سرمایه های ملی جلوگیری شود .

    • بدون نام

      آب هست اما اصراف ما بیشتر است

    • بدون نام

      ولی امسال بیشتر از پارسال بارندگی داشتیم تهران که بیشتر بود شهرستانها را نمیدونم

    • بدون نام

      از تولید چنین محصولاتی جلوگبری بشه.
      کولرهای آبی با کمک دولت پرچیده بشن.
      آرزو کردن رایگان است!

    • بدون نام

      مثل همه جا مدیریت صفر.......

    • بدون نام

      واقعا مصرف 500 لیتر آب برای یه هندونه فاجعه هست.همه باهم به کمپین تحریم هندوانه بپیوندیم.

    • بدون نام

      اب نداریم ونبایدکشاورزی کنیم ازبیکاری وفقرمجبوریم کشاورزی کنیم چرا۱۰ملیون اتباع بیگانه افغانی ۱۰ شغلمون اشغال وبیکارکردن وگرنا به جای اینها مشغول بشن دیگه کشاورزی نمیکنن وحدود۱۶ملیون اتباع بیگانا خارجی دولت ازجیب ملت دارخرجشون میده همین بودجه هزینه ایران وایرانی شغل بش دیگه این مشکلات با وجودنمیادباگفته ای مسولین میگن ۲۰۰ستل بودجه هزینه وصررشون این یعنی نابودی ایران وایرانی بزرگ وهمین افغانیادرروزکم کم ۳۰لیترهم مصرف کنن بهداشت وخوردوخوراک ....میوه سبزیجات کترهای تولیدی وساختمانی که همه اینهابااب کارمیکنن نباش نمیش بیشترازاینهاهم هست اندازه جمعیت چنتاستان بزرگ وپرجمعیت مصرف ابشون فقط وبعدشم همین کشورهمجوارافغانستان چنتاسدزده واب هیلمن وهامون سیستان بلوچستان خشک کردن وحق ابه ایران نمیده

    • بدون نام

      هنوز هم هندوانه از گوشت کمتر آب مصرف میکند. راستی این ها که نگران آب هستند چرا جلوی تولید گوشت رو نمیگیرن؟؟؟ چرا خودشون گوشت کمتری مصرف نمیکنن؟
      برید و در اینترنت میزان مصرف آب برای تولید خوراکی های مختلف رو ببینید

    • بدون نام

      این همه بارندگی که خدا هدیه کرد به مردم فقیر باز هم میگید اب نیست هندوانه اب میخاهد ینی میگید مردم حتی هندوانه وخربزه نخورن گوشت گرون مرغ گرون لا اقل مروم ن.ن وهندوانه بخورن خودتون بوقلمون وشتر مرغ وبریانی میخورید اونوقت حتی هندوانه رو واسه مردم روا نمیدونید خداهمتون رو لعنت کنه بی وجدانها

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      واقعآ هندوانه فقط ضرر به آب ضرر به کشاورز کسی نمیخره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج