۷۲۶۵۶۲
۳۴ نظر
۵۰۰۹
۳۴ نظر
۵۰۰۹
پ

گاف ولایتی درباره برجام و نداشتن نسخه فارسی

علی خرم، دیپلمات سابق کشورمان می گوید: توافق های دوجانبه، معمولا به زبان هر دو کشور نوشته می شود اما در توافق های بین المللی، معمولا یک زبان بین المللی برای آن انتخاب می شود. موضوع برجام هم بین المللی بود و همه طرف ها به زبان انگلیسی مذاکره کردند.

پایگاه خبری انتخاب: علی اکبر ولایتی، اخیرا با انتقاد بی سابقه از برجام و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای، در بخشی از اظهاراتش گفته بود: «یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام اینهم انجام نشد.»

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفت و گو با خبرنگار، درباره موضوع نبود نسخه فارسی برای برجام گفت: این موضوع ضعف برجام نیست. توافق به یک زبان نوشته شده که تفسیرپذیر هم نباشد. در توافق های بین المللی حتی گاهی مشخص می شود که اگر اختلافی به وجود آمد، کدام نسخه آن، معیار خواهد بود.

او درباره رویه مرسوم برای توافق های اینچنینی در دنیا گفت: اگر توافق دوجانبه باشد، معمولا به زبان هر دو کشور نوشته می شود اما در توافق های بین المللی، معمولا یک زبان بین المللی برای آن انتخاب می شود. موضوع برجام هم بین المللی بود. همه طرف ها به زبان انگلیسی مذاکره کردند و نوشتند و در نهایت ماحصل مذاکرات نیز به انگلیسی نوشته شد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی ادامه داد: حتی طرف های چینی و روسی هم در جریان مذاکرات به زبان انگلیسی بحث کردند. در نتیجه موضوع روشن است. حال اگر مثلا به زبان دیگری مانند فرانسه یا هر زبان دیگری بحث می شد، شاید زبان دیگری برای آن انتخاب می شد.

این دیپلمات سابق کشورمان درباره علت بیان چنین اظهاراتی از سوی ولایتی گفت: آقای دکتر ولایتی رئیس ما بوده واحترامش واجب است. اما من تصور می کنم که صحبت های اخیر، نظر شخصی ایشان نبود بلکه سیگنال هایی دریافت کرده اند که بر اساس آن، به تیم دیپلماسی یا برجام حمله کرده اند.

خرم در پاسخ به این سوال که آیا این سیگنال ها به برخی پیش بینی ها مبنی بر «به سرانجام نرسیدن برجام» مربوط است؟، گفت: ممکن است این باشد یا هر موضوع دیگری در میان باشد. من جای آقای دکتر ولایتی نیستم که بتوانم اظهارنظر کنم. فقط از راه دور در همین حد می توانم بگویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خرمشهر

      درود بر دکتر ولایتی . بابا حرف حق رو زده دیگه چرا حرفه زور میزنید

    • مصطفی

      پزشک اطفال بابا...ولش کنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        صالحی:انتقاد ولایتی صحیح هست.پیشنهادات ایشان کارشناسی شده است حالا شما چی میگی

    • بدون نام

      یاد حرف روحانی افتادم که فکر میکرد گروه (۵+۱) یک یعنی ایران خخخ

    • بدون نام

      موضوع برجام بین المللی بود؟!این چه بین المللیه که فقط یک کشور میتونه تصمیم بگیره و بقیه ی کشورها و سازمان های بین المللی هیچکاره هستن؟
      نه اتفاقا این حرف آقای ولایتی بیان کننده ذهن ایشون بوده،یعنی خود ایشون هم میدونن فقط آمریکا مهمه.
      اگر مستقیما با آمریکای اوباما مذاکره و برجام بسته بودیم الان به این روز نمی افتادیم.

    • تبریز

      بعد از ۲سال تازه متوجه شدی دکتر؟ ! وای به حال مردم که امثال شما بر ملت حکومت میکنین

    • بدون نام

      مگراقای دکترولایتی زبان انگلیسی نمیداند فردی که درامریکا درس خوانده ومتخصص اطفال میباشد وچندین سال وزیر امورخارجه بودند زبان انگلیسی نمیداند؟؟اگر نداند که فاجعه است واگربداند وچنین ایرادی گرفته که بحث سیاسی وشانه خالی کردن است!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه برادر برا اینه که الان از نسخه انگلیسی برجام برداشت های متفاوت دارند استخراج میکنند در ضمن دکتر صالحی فرمودند این انتقاد کاملا بجاست

    • بدون نام

      متأسفانه آقای دکتر ولایتی دیگر آن آدم معتدل قبلی نیست.
      اون از عملکردش درباره دانشگاه آزاد اسلامی و میراث هاشمی و این هم از صحبتهای جنجالی ایشان در باره برجام

    • بدون نام

      آخه این چه دفاعیه ایه؟ این توافق نامه در مجلس به تصویب رسیده ... آیا نمایندگان همگی زبان انگلیسی را می دانستند؟ قطعا نه... حالا معلوم می شود انتقاد نمایندگان انقلابی از تصویب عجولانه برجام درست بوده است.
      اصلا بزرگترین مشکل این دولت پنهان کاری بوده است و هیچکدام از توافق نامه های بین المللی شفاف نبوده است. در ضمن دکتر ولایتی 16 سال در وزارت تجربه داشته اند و حرف بی راهی زده نشده است که گاف تلقی بشود.

    • بدون نام

      قابل توجه ولایتی ، روسیه به قطر عربستان و ترکیه و امارات اس ۴۰۰ میده ولی به ایران که پایگاه نظامی بهش داده هنوز اس ۳۰۰ را کامل نداده ؛ بجوری نگاهمون به شرق است . تا کاری واسمون بکنند .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما نگاهتو به همون غرب بدوز چهار ساله دارید همین کارو میکنید چی بهتون دادند

      • بدون نام

        روسیه همون کشوری هست که زمان جنگ صدام را تا دندان مسلح کرده بود و موشک هاش و بمب هاش و جنگندهاش زن وبچه ایرانیی ها رو کشتند یادتون رفته ، بچه جون شاید سن تو قد نده ولی ما یادمونه تازه ۵۰ درصد خاک ایرانه ازچنگمون دراورده ، همین الا اجازه استفده از دریای خزر ازمون گرفته صدا از کسی در نمیاد !

    • بدون نام

      دعا کنیم خداوند همه ما رو عاقبت بخیر کند .

    • بدون نام

      اینکه به ملت ایران بابرجام خیانت شده، گاف نیست. ولی انتقاد از متن فارسی گاف هست!!!!!

    • بدون نام

      اتفاقا ولایتی درست گفته.خب برجام با زبان انگلیسی نوشته شده درست! همون آقایون مسئول مذاکره کننده بیان و به فارسی ترجمش کنن و برای مردم ایران شفاف سازی کنن چرا اینکارو نمیکنن! چون نمیتونن تفسیر درستی ازش دربیارن.آمریکا و متحدانش هر جوری که بخان از هر کلمش به نفع خودشون استفاده و تفسیرش میکنن کما اینکه چندباری این عملو انجام دادن

    • بدون نام

      گافو این بنده خدا نداده گافو تیم مذاکره کننده داده که خوب متن برجامو نخوندن و ما شاهد بودیم که آمریکا و دارو دستش بارها سعی کردن از هر کلمه برجام تفسیر خودشونو داشته باشن. چه ایرادی داره متن فارسیه این توافق هم وجود داشته باشه! اگه نسخه فارسیش هم بود اونا دیگه یه همچین تفاسیری انجام نمیدادن

    • بدون نام

      یکی نیست به ولایتی بگه شما که اینو میدونستی چرا همون اول نگفتی (بچه ها یادتون نره نسخه فارسی هم داشته باشه). حالا میخواد از اب گل الود ماهی بگیره. که چی بشه. به خاطر اختلاف سیاسی داخلی بگین برجام بده خارج بشین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به ظریف بگی بهتره گفته اونا برا ثبت مذاکرات هم ادم داشتن ما یک نفر بودیم گروهان بودیم در برابر ارتش

    • بدون نام

      ما با قوانین بین المللی مشکلی نداریم و دکتر ولایتی هم به این موضوع اشراف دارند اما ایشان از بعد درجریان قرار دادن مردم این موضوع را مطرح کرده اند پس بیخود به ایشان حمله نکنید.

    • بدون نام

      باعث خجالته ،کسی که از حقوق بین الملل آگاهی چندانی نداره ،البته ان مقدار کم را هم با ازمون و خطا یاد گرفت سالها وزیر خارجه ما بود .

    • بدون نام

      این بنده خداراهم وادارکردندکه برعلیه برجام صحبت کند، فقط یک چیزرامیخواهندثابت کنندکه ماگفتیم برجام بی سرآنجام آست، درصورتیکه باهمآهنگی کل نظام انجام گرفته بود..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که دستگاه دیپلماسی گفتن دکتر ولایتی حرفاشون بجا و پیشنهاداشون قابل اجرا و کارشناسیه

    • بدون نام

      مثلا یک زمان وزیر امور خارجه بوده
      با این سوتیها چکار میکرده در وزارت خارجه خدا میدونه

    • حسین

      منظور ایشان برای استفاده داخلی بود

    • بدون نام

      فعلا که بدجوری آب قطعه.
      از آقای خرم که تحلیل گر مسایل بین الملل هم هستن بپرسید که وقتی میگن امضای کری تضمین است این نشان از عمق حماقت ...نیست؟
      ...

    • بدون نام

      ناسلامتی یه زمانی وزیر امور خارجه هم بوده و خدارو شاکریم که با چنین مسئولین و سطح IQ هنوز زنده ایم !

    • ای خدا

      خب حالا به انگلیسی باشه مگه چه اشکالی داره شما سواد نداری بده دارالترجمه برات ترجمه کنه

    • اسماعیل

      درسته به خاطر همینه که ما اعلام کردیم کلیه تحریم ها برطرف میشه و طرف اروپایی و آمریکا اعلام میکنه حرف از تعلیق بوده نه از حذف تحریم ها علت این تفسیر صحیح و بدون برداشت متفاوت وجود متن انگلیسی هستش!!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      بايد فارسي آن را دولت ارائه كنه به صورت كامل و بدون سانسور تا همه بدونن دولت اصلاحات چه گندي زدن با اين قرارداد تركمانچايشون...بايد شفاف سازي بشه

    • مجید

      اولین نشانه های آلزایمر رو جدی بگیریم .

    • بدون نام

      کاملا درسته

      برجام بزرگترین خیانت به ملت ایران بود

      روحانی باید محاکمه شود

      همینطور ظریف و دار و دسته اش باید برکنار و محاکمه شوند

    • بدون نام

      نسخه ی فارسی ش به درد ما مردم میخوره والبته چیزی که برای ماست وبه مامربوطه چراباید بایک زبانی باشد که مانفهمیم و ازش سر در نیاریم اتفاقا حرف خیلی بجایی است

    • رضا شیراوند

      همه این اشکلات میدانید از کجا ناشی میشود از عدم دلسوزی ونبودن کار به دست کاردان این متن فارسی که خیلی پیش پا افتاده است نیاز به یاد آوری نیست لیکن آندسته از تیم مذاکره کننده دل نسوزانده خدایا مملکت افتاده دست کیا خدا صاحب اصلی را برسان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج