۷۲۹۳۷۱
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

اقتصاد کشور بیمار است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی وضعیت بازار مسکن برگزار شد. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن اظهار کرد: بیشترین دلیل افزایش قیمت مسکن بستگی به اقتصاد کشور دارد که متاسفانه اقتصاد کشور بیمار است.

باشگاه خبرنگاران جوان: بررسی وضعیت بازار مسکن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۹ خرداد ماه بود که با حضور پروانه اصلانی معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت مسکن، راه و شهرسازی و صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای برنامه پروانه اصلانی معاون برنامه ریزی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر تورم در بخش مسکن را دوازده ماهه در نظر بگیریم، ۳۳ درصد نیست و حدود ۱۲ درصد است؛ ادامه داد: افزایش قیمت مسکن دلایل مختلفی دارد که اصلی ترین آن افزایش قیمت ساخت مسکن است.

وی با اشاره به آمار های بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ رشد شاخص قیمت تولید در بخش ساخت ۱۵ درصد در فروردین و ۱۵/۸ در اردیبهشت افزایش قیمت داشته است، نرخ رشد شاخص دستمزد کارگران ساختمانی ۸/۷ درصد افزایش پیدا کرده که در حدود ۲۴ درصد رشد قیمت تولید مسکن را داشتیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن غیر عادی به نظر نمی رسد، ادامه داد: مسکن در چند سال گذشته دچار رکود در معاملات و کندی در افزایش قیمت بوده است و اگر مسکن را همپای سایر دارایی های مالی در نظر بگیریم انتظار افزایش قیمت مسکن بی راه نیست.

معاون برنامه ریزی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: ما در سال ۹۶ تنها ۵ درصد افزایش قیمت در مسکن را شاهد بودیم، در صورتی که ارز در حدود ۸۰ درصد، سهام ۲۴ درصد و خودرو در حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و اگر توقع داشته باشیم مسکن واکسنی نسبت به این موضوعات نداشته باشد توقع بی جایی است.

متاسفانه اقتصاد کشور بیمار است

در ادامه برنامه صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن اظهار کرد: بیشترین دلیل افزایش قیمت مسکن بستگی به اقتصاد کشور دارد که متاسفانه اقتصاد کشور بیمار است.

وی افزود: برنامه جامعی برای اقتصاد کلان کشور نداریم، از مرداد ماه سال ۹۶ آهنگ افزایش قیمت مسکن به گوش می رسید، اما پیش بینی می کردیم که افزایش نرمال و متناسب با تورم داشته باشیم، اما اتفاقات ۳ ماه آخر سال ۹۶ در موضوع اقتصادی بیشترین دلیل تلاطم بازار مسکن بوده است.

بدری ادامه داد: هر ۴_ ۵ سال شاهد رکود در بازار مسکن بوده ایم و پس از آن دچار جهش قیمت می شود، متاسفانه در کشور و در حوزه مسکن و اقتصاد پیش بینی های لازم را نداریم.

مردم به موضوع مسکن به عنوان یک سرمایه می‌نگرند

وی تاکید کرد: مردم به موضوع مسکن به عنوان یک سرمایه می‌نگرند و زمانیکه مشاهده می کنند در بازار های دیگر ثبات اقتصادی وجود ندارد و ارزش پولشان حفظ نمی شود به سراغ مسکن می آیند.

بدری افزود: حجم نقدینگی ما در کشور ۱ تریلیون و حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان شده است و تقریبا سه برابر ۵ سال گذشته است.

وی تصریح کرد: زمانی که در عرصه تولید حفظ ارزش سرمایه مطرح نیست، مردم به سوی سرمایه گذاری مسکن می روند و زمانی که نقدینگی به سمت یک بازار سوق پیدا کند آن بازار متلاطم می شود.

در عرصه و تقاضای مسکن، برنامه نداریم

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در عرصه و تقاضای مسکن، برنامه نداریم افزود: بیشترین قشری که متضرر می شود اقشار متوسط رو به پایین جامعه است و باید به موضوع عدم وجود برنامه در دولت در حوزه اقتصاد و مسکن بیشتر توجه کنیم.

اصلانی معاون برنامه ریزی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه برنامه افزود: از سال ۹۴ پروانه های ساختمانی رشد منفی ۴۹ درصد داشته اند و یعنی منفی ۴۹ درصد کاهش تقاضا برای ورود به بازار مسکن داشته ایم و سرمایه گذاری شروع شده در بخش مسکن منفی ۱۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: امروز پروانه ها رشد مثبت ۸ درصد و سرمایه گذاری های شروع شده رشد مثبت ۲۰ درصد دارند که نشان دهنده سیاست تنظیم گری در بازار است.

در ادامه برنامه خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور از طریق گفت‌وگوی تلفنی به برنامه پیوست و با اشاره به حباب موجود در بازار مسکن اظهار کرد: مقداری در بازار حباب قیمت وجود دارد که اگر صبر کنیم به ثبات می رسد.

وی با اشاره به اینکه در بازار مسکن حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد حباب قیمت وجود دارد افزود: حباب قیمت بازار مسکن را می توان با برگزاری نشست ،جلسات و برنامه ریزی پایین آورد.

رئیس اتحادیه املاک کشور ادامه داد: زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می کند فروشندگان عقب نشینی کرده که کار بسیار اشتباهی است و زمانی که قیمت بازار مسکن کاهش پیدا میکند خریدار ها ناز می کنند.

خسروی تصریح کرد:اکنون بهترین زمان تامین نیاز مردم در حوزه مسکن است ولی برای سرمایه گذاری باید صبر کرد.

منطقه ۵ و ۲۲ تهران به علت افزایش ساخت و ساز ها بیشتر افزایش قیمت را دارند

وی افزود: منطقه ۵ و ۲۲ تهران به علت افزایش ساخت و ساز ها بیشتر افزایش قیمت را داشته اند اما در همه مناطق تهران و شهرستان ها اینگونه نیست و ما به وسیله سامانه کد رهگیری درصد افزایش قیمت ها را رصد می کنیم.

فرشید پورحاجت نایب رئیس اتحادیه کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه در سیاستگذاری های کلی بخش مسکن در کشور دچار اشتباه شده ایم افزود: ضوابط شهرسازی به گونه ای است که بخش تولید متناسب با ظرفیت و نیاز بازار نمی تواند اقدام به تولید مسکن کند.

وی با بیان اینکه پارکینگ تبدیل به معضل اساسی در تعیین مساحت آپارتمان ها شده، لذا باید متناسب با تعداد واحدها پارکینگ داشته باشیم خاطرنشان کرد: اگر متناسب با نیاز بازار مسکن، واحد تولید می کردیم در این شرایط دچار تورم ۳۰ الی ۳۵ درصدی در حوزه بازار مسکن نمی‌شدیم.

نایب رئیس اتحادیه کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به زمین برمی گردد به طوری که اکنون بخش تولید زمین مناسب در اختیار ندارد گفت: باید فضای کسب و کار در کشور بهبود پیدا کند، اگر بخش تولید وارد بازار می شد امروز شاید شاهد افزایش قیمت مسکن نمی شدیم.

از مهر ماه سال گذشته به دولت هشدار می دادیم که وضعیت مسکن به سمت و سوی خوشایندی پیش نمی رود

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید سیاست‌های روشنی در بخش مسکن تدوین شود اظهار کرد: بازار مسکن از تلاطم های موجود و مسائل سیاسی کشور تبعیت می کند ، از مهر ماه سال گذشته این هشدار را به دولت می دادیم که وضعیت به سمت و سوی خوشایندی پیش نمی رود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اگر وضعیت به این صورت پیش برودٰ رکود تورمی بزرگی در حوزه مسکن به وجود خواهد آمد ادامه داد: تا وقتی که برنامه ای برای حوزه مسکن مخصوصاً اقشار متوسط به پایین نداشته باشیم مشکلات در این حوزه همچنان وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت نرخ تورم را ۹ درصد اعلام می کندٰ این در حالی است که واقعیت بازار چیز دیگری را می گوید اظهار کرد: قیمت مسکن در خیابان شهید ستاری از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون و یا در خیابان آذری از ۲/۵ میلیون به ۵ میلیون رسیده است، واقعیت بازار با آمار ها تفاوت اساسی دارد.

صدیف بدری با اشاره به اینکه باید اقشار متوسط رو به پایین حمایت شوند افزود: عملا از صندوق پس انداز یکم استقبالی نشده است لذا، باید از زمین های در اختیار دولت هم استفاده کرد.

پروانه اصلانی معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه باید سیاست‌های تشویقی تولید را همپای سیاست‌های تشویقی تقاضا در نظر بگیریم افزود: تامین منابع مالی برای بازار مسکن دشوار ، زمان‌بر و پرهزینه است، نرخ سود تسهیلات در قالب صندوق پس انداز مسکن یکم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی بهترین راه ، حمایت از عرضه و تقاضا استٰ لذا به صورت مستقیم می توان بخشی از کمک هزینه اجاره بهای خانوارها را تهیه کرد افزود: سال ۸۶ اوج تقاضای سرمایه ای را در بازار مسکن داشتیم لذا، شاخص های موجود نشان می دهد حباب بخش مسکن کوچک است.

وی با بیان اینکه در سال۹۲ تا ۹۶ به دلیل کنترل تورم ، توانمندی در بودجه خانوار برای عموم مردم ایجاد شد گفت: سیاست های حمایت بانکی در حوزه تسهیلات به حوزه مسکن کمک کرد به طوری که خانوارهای متوسط رو به پایین به این بازار ورود پیدا کردند، ۴-۵ سال است که در بخش مسکن شاهد رکود هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقتصاد بیماربود و خیلی وقت هم در بی خبری مسءولان بی لیاقت مرد....

    • مهدی

      قیمت مسکن 300درصد حباب دارد.اقتصاد مرگ مغزی کرده.با اینکه امکانات اقتصادی شکوفا از هر زمانی بیشتر است.این اطرافیان اقتصاد که دور این مرگ مغزی را گرفته اند فکر میکنید منتظر چه هستند. رانت رانت رانت رانت

    • بدون نام

      بیمار نیست کشتنش

    • بدون نام

      اقتصاد این حرفها گذشته. پوکیده .کسی هم جوابگو نیست

    • رفیعی

      تولید وهزار برنامه‌دیگه‌هم بیاد وسطشما میگین انجوریه همه از بی نظارتی ندانم‌کاری بزرگان مردم دیگه توقسطشان‌موندن من که اصلا حرف شما راقبول ندارم تورم بعدا طرف میخواد قسط بده خونش توشیشه میکنن

    • بدون نام

      علت بیماری اقتصاد..چون مدیران ومسئولین ما جملگی مریض اندباهوای نفس سر کار آمدند ومملکت رانت واختلاس بهتر ازاین نمیشه

    • بدون نام

      کدام اتصاد؟!!

    • بدون نام

      مغز مدیران ما بیمار است به جای بازسازی اقتصاد عروسک ترامپ را اعدام میکنند حماقت از این بالاتر مگه داریم

    • بدون نام

      نه بابا !چی شده؟تادیروز که خوب سرحال بود!!!!!!!!

    • بدون نام

      اقتصاد کشور سرطان دارند

    • بدون نام

      اقتصاد کشور بیمار نیست یک سری آدمهای از خدا بیخبر وفرصت طلب که همیشه دنبال مقام و جیب خودشان هستن با تبلیغ و توهین ونا امید کردن مردم کشور را به این روزها انداخته اند. ویک سری آدم نااهل و جاهل هم دنباله روآنها افتاده اند. خداوند ابن آدمها هم در این دنیا و هم آخرت خجالت زده کند .

    • بدون نام

      اقتصاد کشور بیمار نیست یک سری آدمهای از خدا بیخبر وفرصت طلب که همیشه دنبال مقام و جیب خودشان هستن با تبلیغ و توهین ونا امید کردن مردم کشور را به این روزها انداخته اند. ویک سری آدم نااهل و جاهل هم دنباله روآنها افتاده اند. خداوند ابن آدمها هم در این دنیا و هم آخرت خجالت زده کند .

    • مشتی

      اقتصاد بیمار نیست گردانندگان اقتصاد بیمار هستن .سیستم شما ۶سال است هنگ میکنه .سیف تا هست همین است .پس فامیل بازی را کنار بگذارید به فکر این مردم باشید لیوان پر شده مراقب باشید.

    • سعید

      قشر متوسط رو به پایین نابود و قشر متوسط به فلاکت نزدیک میشه

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      خدا را شکر یکی اعتراف کرد

    • بدون نام

      به نظرم باید اقتصادتون را قطع درمان کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج