جاباما
۷۲۹۴۱۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت با کمترین هزینه

یک شرکت کانادایی، طرح جدید و کم‌هزینه‌ای را برای تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت ارائه داده است.

خبرگزاری ایسنا: کاهش دی‌اکسید کربن در جو، یکی از موضوعات مورد توجه در جهان امروز است. کاهش میزان دی‌اکسید کربنی که به هوا منتقل می‌شود، ضروری است اما باید راهی برای کاهش میزان دی‌اکسید کربن موجود در جو پیدا کرد.

سیستم‌های "جذب مستقیم هوا" یا "داک" (DAC) که برای از بین بردن دی‌اکسید کربن مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک راه احتمالی برای پاکسازی هوا در آینده هستند اما تصور می‌شد که هزینه آنها بسیار بالاست. شرکت کانادایی "کربن انجنییرینگ" (CE)، هزینه این سیستم‌ها را کاهش داده و ادعا می‌کند که می‌توان از آنها به شکل کارآمدتری استفاده کرد.

به گفته گروه پژوهشی این شرکت، فناوری داک، کاملا هم جدید نیست. سال گذشته، شرکت سوئیسی "کلایم‌ورک" (Climeworks)، نخستین برنامه استفاده از این سیستم‌ها را در نزدیکی زوریخ آغاز کرد. در این برنامه، از دستگاه‌های مسقفی استفاده شده بود که دی‌اکسید کربن را از هوا می‌گرفتند و آن را به یک گلخانه نزدیک می‌رساندند.

در هر حال، هزینه‌ راه‌اندازی این نوع سیستم‌ها، بسیار بالا در نظر گرفته شده بود. در ابتدا هزینه‌ این کار، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار تخمین زده شد اما پژوهش جدید شرکت کربن انجنییرینگ که بر مبنای داده‌های سه سال گذشته یک کارخانه آزمایشی انجام شده است، نشان می‌دهد چگونه می‌توان این طرح را با هزینه ۹۴ تا ۲۳۲ دلار در هر تن استاندارد، انجام داد.

تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت با کمترین هزینه

"دیوید کیت" (David Keith)، پژوهشگر ارشد این پروژه می‌گوید: هزینه‌های تخمین زده شده تا به امروز، استفاده از این فناوری را به یک راه‌حل بسیار پرهزینه برای از بین بردن دی‌اکسید کربن تبدیل کرده بودند. ما از سال 2009 روی این فناوری کار کرده‌ایم، از سال 2015 کارخانه آزمایشی خود را راه‌اندازی کرده‌ایم و اکنون، داده‌هایی در اختیار داریم که نشان می‌دهند امکان استفاده از فناوری داک با هزینه کمتر از 1000 دلار در هر تن ممکن خواهد بود.

کارخانه آزمایشی این شرکت، از یک برج خنک‌کننده صنعتی تشکیل شده که دی‌اکسید کربن را از هوا می‌گیرد، آن را از حالت گاز به جامد تبدیل می‌کند و سپس آن را به شکل گاز تصفیه شده بازمی‌گرداند. در آغاز این فرآیند، برای جذب دی‌اکسید کربن و تبدیل آن به کربنات، از هیدروکسید مایع استفاده می‌شود.

سپس، این گاز، پایه نوعی سوخت ترکیبی را تشکیل می‌دهد. فرآیند ابداع شده توسط این شرکت، "هوا به سوخت" (Air To Fuels) نام دارد که در آن، برای تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت هیدروکربن مایع، از برق‌کافت و فناوری ترکیب سوخت استفاده می‌شود.

"استیو الدهام" (Steve Oldham)، مدیرعامل شرکت کربن انجنییرینگ می‌گوید: این سوخت پاک، کاملا با موتورهای موجود، سازگار است و به این ترتیب، امکان حمل و نقل با کاهش چشمگیر انتشار دی‌اکسید کربن را فراهم می‌سازد.

این پژوهش، در مجله " Joule" به چاپ رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مشكل دي أكسيد كربن نيست مشكل مونو أكسيد كربن،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج