۷۳۰۷۱۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

رضا توکلی از پیامد بازی در نقش یک روحانی گفت

رضا توکلی که در سریال «او یک فرشته بود»، نقش یک روحانی را ایفا می‌کرد، یادآور شد که پس از بازی در این کاراکتر، به سختی توانست مدیران تلویزیون را برای ایفای نقشی کاملا متفاوت مجاب کند.

خبرگزاری ایسنا: بازیگر «سر دلبران» که چند سال قبل در سریال «زیرزمین» ایفای نقش کرده بود، درباره ساخت سری دوم این سریال گفـت: سری دوم این سریال با موضوعی جذاب و انتزاعی نگارش شده اما آقای افخمی به هیچ صورت زیر بار ساخت سری دوم «زیرزمین» نرفت؛ به دلیل اینکه معتقد بود که شیرینی کار به همان سری اول آن است.

رضا توکلی از پیامد بازی در نقش یک روحانی گفت

رضا توکلی درباره چگونگی انتخابش برای بازی در نقش «اسدی» در سریال «زیرزمین» اظهار کرد: بعد از سریال «او یک فرشته بود» که به نوعی آغازگر ساخت سریال‌های ماورایی در تلویزیون بود، پیشنهادی از سوی حسین سهیلی‌زاده برای ایفای نقش یک پاسبان داشتم که کنتراست زیادی با نقش من در «او یک فرشته بود» داشت. پاسبانی که برای رسیدن به مقام بالاتر هر کار کثیفی را انجام می‌داد. همین مساله باعث مخالفت از طرف مدیران وقت صداوسیما شد اما من در جلسه‌ای از آقایان خواهش کردم که اجازه بدهند تا من این نقش را بازی کنم چون من بازیگرم و کارم ایفای نقش در شخصیت‌های مختلف است باید بتوانم نقش‌های متفاوت را باورپذیر بازی کنم. بعد از آن کار به پروژه‌ زیرزمین و آقای افخمی معرفی شدم. جالب این که این روزها به هر مکانی وارد می‌شوم همه در حال تماشای شبکه آی‌فیلم هستند و پخش مجدد سریال «زیرزمین» از این شبکه باعث شده که مردم دائم از من می‌پرسند که چرا دیگر مشابه این سریال‌ها را نمی‌سازید. البته جا دارد که به مخاطبان بگویم که سری دوم سریال «زیرزمین» با موضوعی جذاب و انتزاعی نگارش شده اما آقای افخمی به هیچ صورت زیر بار ساخت سری دوم «زیرزمین» نرفت. چرا که معتقد بود که شیرینی کار به همان سری اول آن است.

توکلی با اشاره به دلایل موفقیت سریال «زیرزمین» خاطرنشان کرد: به نظرم این سریال یک شاهکار تلویزیونی بود و یک پازل که به زیبایی چیده شده است. مانند یک ارکستر زیبا سازها کنار هم چیده شدند تا این که این ساز به صدا درآمد و خروجی خوبی ایجاد کرد. من در این سریال از آقایان پورعرب و اویسی چیزهای زیادی یاد گرفتم. این دو هنرمند از اشخاص با معرفت و هنرمندان بزرگ این سرزمین هستند. من بعد از این پروژه تازه فهمیدم که چگونه یک تیم می‌توانند عاشقانه کنار هم کار کنند تا خروجی انسانی و بی‌نظیری را خلق کنند که سالیان سال بر جای بماند.به عقیده من این مساله درست نیست که یک بازیگر همزمان به جای چند کاراکتر بازی کند. این مساله باورپذیری نقش‌های او را برای مخاطبان کم می‌کند. اگر دست من بود شخصاً از پخش همزمان چند سریالی که در آن‌ها ایفای نقش کردم پرهیز می‌کردم چون این احتمال وجود دارد که مخاطب من را باور نکند.

بازیگر سریال «سر دلبران» که کمدی موقعیت را بیشتر می‌پسندد، ادامه داد: در حال حاضر و در این زمان مشخص فکر می‌کنم که نمونه‌های «زیرزمین» اگر ساخته بشود تماشاگر خودش را خواهد داشت. درست است من ژانرهای گوناگونی بازی کردم و تجربه‌های زیادی کسب کردم اما طنز موقعیت را بیشتر دوست دارم. دقت کنید مواقعی در زندگی عادی وجود دارد که اتفاق‌های جالبی در موقعیت‌های خاصی پیش می‌آید که مدت‌ها موجب خنده می‌شود. این شکل طنزها به نظر من بسیار جذاب و ماندگار هستند. به هرحال شأن ما ایرانی‌ها از لودگی‌ها در طنز بالاتر است چون ایرانی‌ها کلاً ملت طنازی هستند.

توکلی که تجربه کارگردانی سریال «گام آخر» و فیلم سینمایی «سگ‌های پوشالی» را که در سال ۹۰ چندین بار از تلویزیون پخش شده را داشت، در این راستا گفت: اتفاقاً همه از من سوال می‌کردند که چطور به سراغ چنین کاری رفتید آن هم کار سختی در ژانر پلیسی ـ معمایی. به هر حال من دوست داشتم که به عنوان کارگردان هم خودم را محک بزنم.

او ادامه داد: در یکی از سریال‌های در حال پخش دعوت به کار شدم و قرارداد بستم ولی بعد از چند روز با من تماس گرفتند و گفتند که نقش شما را عوض کردیم و بازیگری را جایگزین شما کردیم که حدود ۱۲ سال است که بازی نکرده است. البته من خوشحال شدم که باعث سرکار برگشتن یک بازیگر شدم. خیلی هم استقبال کردم و نقش کوتاه‌تری در آن سریال ایفا کردم. جالب است بدانید در حال حاضر که با شما در حال صحبت هستم حدوداً ۱۲ نقش پلیس به من پیشنهاد شده است. البته برخی قصد سوءاستفاده دارند. وقتی قرارداد می‌بندی بعد نقشت را کوتاه می‌کنند. هر چند من نقش‌های کوتاه ماندگار زیادی بازی کردم از جمله در فیلم سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک» که بسیار هم ماندگار شد و همه آن نقش را به خاطر دارند.

توکلی که این شب‌ها با «سر دلبران» از شبکه یک سیما دیده می‌شود، «غریبه» را در سال ۱۳۶۶ و بعد از آن هم «افسون» را در کارنامه سینمایی‌اش دارد. «دوازده صندلی» و «بوی گندم» نیز آخرین فیلم‌های او در سینما در سال ۹۰ هستند.

او دلایل کم‌کاری خود در سال‌های اخیر در سینما را اینگونه توضیح داد: نمی‌دانم از کجا شروع کنم. به هر حال من و خیلی از همکارانم در این عرصه در این خصوص درد ودل‌های زیادی داریم. نمی‌دانم که به چه شکل سینمای ما به این حال کشیده شده و می‌خواهم بگویم که این کم‌کاری اصلاً اختیاری نبوده است. در حال حاضر هم آماده هستم تا در یک کار سینمایی انتخاب شوم تا ایفای نقش کنم. کارهای سینمایی هم که انجام دادم کارهای بدی نبوده و تماشاگران خاص خودش را داشته است. اما این که الان چرا این اتفاق نمی‌افتد معضلی‌ است که تنها شامل حال من نیست بلکه خیلی از همکاران قدرتمند و پخته من هم از سینما کنار گذاشته شده‌اند. بارها و بارها این مساله را مشاهده کردم. اصلاً هم قصد ندارم وارد این مقوله بشوم که باندبازی وجود دارد. ولی سینمای ما ناخودآگاه به سمت و سوی دیگری می‌رود. حالا این سمت و سو توسط چه کسانی جهت داده می‌شود بحث جدایی‌ است که من چون آدم سیاسی نیستم قصد ندارم در مورد آن صحبت کنم. اگر دقت کنید در همه جای دنیا بازیگران پخته، بازیگران مکمل هستند به خاطر باورپذیر بودن نقش‌هایی که بازی می‌کنند و تماشاگران به خاطر آنها بلیط می‌خرند. ما فیلمسازها و برنامه‌سازها در مقابل تماشاگران مسؤول هستیم اگر نتوانستیم فیلم خوب بسازیم تا افرادی که در این عرصه استخوان خرد کرده‌اند بتوانند در این حرفه نقشی را ایفا کنند. وقتی سرکاری می‌روم و با جوانان جویای نام این عرصه آشنا می‌شوم به آنها تأکید می‌کنم که اگر صرفاً خواهان دیده شدن باشید از طرف بینندگان هوشمند تلویزیون و سینما که شناخت آنها بحث بسیار روانشناسانه‌ای را می‌طلبد، پس‌زده خواهید شد. اگر برای دیده شدن بیایید قطعاً قافیه را باخته‌اید. مثل خیلی از بازیگرانی که در حال حاضر از طرف مخاطبان پس‌زده شده‌اند به خاطر این که نه بر اساس توانمندی که بر اساس روابط وارد این حرفه شده‌اند.

بازیگر سریال زیرزمین با بیان اینکه فیلم‌های خوبی در سینمای ما ساخته می‌شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که سینمای ما نسبت به گذشته پیشرفت کرده است و در حال رقابت با سینمای جهان است. امیدوارم که اتفاق‌های خوبی برای سینمای ما بیفتد. فیلمسازی یک مقوله فرهنگی است و ما باید متوجه باشیم که سینمای ما در جهان چه تأثیری دارد. کشورهای همجوار ما به سرعت در حال ساخت سریال‌هایی از تاریخ دستکاری‌شده‌شان هستند. در حالی که ما فرهنگ و تاریخی غنی و کهن داریم و باید با استفاده از ظرافت تصویری و فیلمسازی این فرهنگ را به نسل‌های بعدی و دنیا معرفی کنیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون که در حال حاضر در حال بازی در پروژه‌ «افسانه هزارپا» و خود نیز در حال نگارش یک مجموعه تاریخی با موقعیت طنز است، در پایان درباره نقش‌هایی که خود از ایفای آن‌ها رضایت داشته است، عنوان کرد: نقش «آنتونیوس چوپان» در سریال «مردان آنجلس» و «اسدی» در سریال «زیرزمین» را بسیار دوست دارم و خدا را شکر می‌کنم که توانستم نقش‌های ماندگاری را بازی کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج